Moderator: Redaktörer
FSB skrev:Hej på er! Är ny här så jag hoppas jag postar i rätt forum-del.
Det är som så att jag ska bygga ett attefallshus på gården som ska agera ljudrum.
Huset kommer bli 20-30 kvm stort
paa skrev:FSB skrev:Hej på er! Är ny här så jag hoppas jag postar i rätt forum-del.
Det är som så att jag ska bygga ett attefallshus på gården som ska agera ljudrum.
Om det är attefallshus så lär det väl inte komma över 25 kvadrat i alla fall?
FSB skrev:paa skrev:FSB skrev:Hej på er! Är ny här så jag hoppas jag postar i rätt forum-del.
Om det är attefallshus så lär det väl inte komma över 25 kvadrat i alla fall?
Det är på G med 30 kvm nu istället för 25.

FSB skrev:Tack för uttömmande och intressant svar.
Jag ska kolla på det programmet efter jobbet idag:)
Ja, 25 kvm är i minsta laget men det kommer bli bättre med 25kvm akustikbehandlat rum än obehandlat vardagsrum.
Är man "fattig" o bor trångt så får man göra det bästa av det man har:)
Akustikern verkade ha bra koll så jag tror han får komma med direkt i ritningsstadiet.
PerStromgren skrev:FSB skrev:Tack för uttömmande och intressant svar.
Jag ska kolla på det programmet efter jobbet idag:)
Ja, 25 kvm är i minsta laget men det kommer bli bättre med 25kvm akustikbehandlat rum än obehandlat vardagsrum.
Är man "fattig" o bor trångt så får man göra det bästa av det man har:)
Akustikern verkade ha bra koll så jag tror han får komma med direkt i ritningsstadiet.
Du måste ju inte bygga ett Attefallshus - med dess begränsningar - det finns något som heter bygglov också!
PS. Har någon sagt välkommen? I annat fall gör jag det nu: Välkommen!
PPS. Trist att höra om din sjukdom, jag hoppas att livet blir bra på något sätt i alla fall!
PerStromgren skrev:
Du måste ju inte bygga ett Attefallshus - med dess begränsningar - det finns något som heter bygglov också!
PeterAkemark skrev:Om det går att tillåta ett låglutande pulpettak så kan byggnaden få en del intressanta egenskaper både akustiskt och arkitektoniskt om man låter taket ha sin max/min höjd på diagonalen av en rektangel med en yta som faller inom byggnadsarean 25 kvm. Om man sedan är en skicklig byggare så kan man bryta taket längst diagonalen och på så sätt få en ränndal diagonalt mellan högsta (3,4 m) och lägsta punkten (2,40 m) på taket och på så sätt också slippa alla hängrännor runt huset.
FSB skrev:Tack:)
Jo bygglov är ju ett alternativ, men har ändå begränsningar i trädgården. Bor med väldigt lite trädgård så 25 kvm är egentligen i största laget utseendemässigt Mem det är ju i minsta laget för ett bra rum.
Antar att det ändå kommer bli väldigt mycket bättre än mitt vardagsrum.
FSB skrev:Har haft en längre pratstund med ’sound of sience’ och han verkade ha full koll på sitt jobb som akustiker.
Trevlig var han också:)
Ang IÖ så vet jag ju att han är grym, har varit och lyssnat i rum som han ritat och det har varit väldigt bra.
Dock har han lååång väntetid och är väldigt dyr.
Perfector skrev:Prova ett rum med gyllene snittet som måttstock.
Det borde väl kunna bli något.
IngOehman skrev:Perfector skrev:Prova ett rum med gyllene snittet som måttstock.
Det borde väl kunna bli något.
Gyllene snittet är en populär ide (och brukar lanseras av folk som tror att det är en bra ide utan att veta varför). Jag har aldrig sett en seriös akustiker föreslå sådana proportioner.
Det finns många goda skäl att inte forma ett rum så, men om det finns något som talar för det vet jag inte. Har tagit del av många förklaringar till varför folk tror att det är en bra ide, men ingen av dem är relevanta för ett musikrum.
Vad är skälet till att du föreslår det?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster