Bygga rum - vilka mått?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

FSB

Bygga rum - vilka mått?

Inläggav FSB » 2017-09-26 17:28

Hej på er! Är ny här så jag hoppas jag postar i rätt forum-del.
Det är som så att jag ska bygga ett attefallshus på gården som ska agera ljudrum.

Huset kommer bli 20-30 kvm stort med takhöjd på ca 230 plus att det kommer finnas lite utrymme att gå upp lite i sadeltaket. Det är så att jag har 4st basmoduler som ska stå stackade på varandra 2 o 2. Det blir alltså 2 lådor på varje sida som sen kommer gå i stereo. (Tror jag)
Dessa basmoduler är byggda för att stå i hörn, så främre hörnen kommer nyttjas till dessa. Sen kommer det bli 2 rejäla golvare som behöver lite luft runt sig.
Jag kommer hyra in akustiker sen men kommer inte köpa några färdiga lösningar utan gillar att bygga själv.. sen är jag ganska fattig också. Men innan jag kommer så långt vill jag ha hjälp att få fram bra mått på rummet.
Jag har läst lite att man ska undvika "dubbla mått" tex 3*6 m osv.

Kan någon hjälpa mig ta fram bra mått som är bra för ljudet men ändå inte ser konstigt ut på gården.

Bilden är ungefär hur det är tänkt utifrån vad som skulle se bra ut på vår lilla gård.
Men om ljudet blir dåligt av det så får vi ändra:))
Bilagor
IMG_8765.JPG
IMG_8765.JPG (63.48 KiB) Visad 4455 gånger

Användarvisningsbild
bakerman22

Re: Bygga rum - vilka mått?

Inläggav bakerman22 » 2017-09-26 18:13

"Ganska fattig" och "ska bygga ett ljudrum för en halv miljon" känns motsägelsefullt! :D

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-09-26 18:44

Bygg ditt Attefallshus - men INNAN du klär insidan med gips tar du dit en akustiker.
Jag tror du kan spara en hel del tid och pengar att ta dit akustikern i mycket tidigt skede.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

FSB

Inläggav FSB » 2017-09-26 18:45

Bygget kommer få ta sin tid. Tjänar rätt kasst men måste sätta igång nu då jag har en muskelsjukdom som enligt läkaren kommer förvärras. Så jag vet inte hur länge jag kommer kunna jobba och sen kommer jag aldrig få råd:/
Har jobbat mycket halvtid sista åren så det är fattigt.

Dock jag jag alla prylar, jag har lätt att få material billigt och jag är en grym hantverkare;) så jag hoppas att under en 1 års period få ett färdigt rum.

FSB

Inläggav FSB » 2017-09-26 18:47

Jag ringde faktiskt akustiker nu precis och de blir nog inblandade direkt.
Får se hur mycket jag har råd med:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-26 18:47

FSB skrev:Hej på er! Är ny här så jag hoppas jag postar i rätt forum-del.
Det är som så att jag ska bygga ett attefallshus på gården som ska agera ljudrum.

Huset kommer bli 20-30 kvm stort

Om det är attefallshus så lär det väl inte komma över 25 kvadrat i alla fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FSB

Inläggav FSB » 2017-09-26 19:13

paa skrev:

Det är på G med 30 kvm nu istället för 25.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-26 19:35

FSB skrev:
paa skrev:

Det är på G med 30 kvm nu istället för 25.

Jo men det har ju stoppats in i en utredning hos Boverket, och du ville väl ha huset färdigt inom ett år?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FSB

Inläggav FSB » 2017-09-26 20:10

Okej, tack för info:)

Då kör jag 25 helt enkelt:))

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-09-27 00:18

Bygg så högt i tak som är tillåtet över backen. Högre inre takhöjd är generellt bättre än lägre takhöjd, i alla fall med dom begränsningar som borde finnas för Attefallshus. Ovanför innertaket kan du då kanske få möjligheten att bygga en basfälla om det skulle behövas eller att du får in ett fett lager isolering mellan ytter- och innertak. När möjligheten finns, "slår" nog stor rumsvolym ofta diverse s.k. "optimala dimensionsrelationer". Nu har du iofs inte möjlighet till något stort rum …

Iom att du ska bygga en träkåk får du mindre problem med basbummel, än om det varit en betongbunker. Diagrammen visar vad det typiskt kan vara för skillnad för utklingningstiden i ett obehandlat rum med gipsskiveväggar (utan massiva väggar direkt nära bakom) och en betongbunker. Problemet kan snarare bli att basen upplevs som svagare än du vill med lätta vägg/takkonstruktioner som i ett trähus. Golv kan också räknas som lätt om det ska stå på plintar istf för betongsula.
Källa: https://www.gearslutz.com/board/7237454-post133.html Resten tråden är också informativ.

Ett typiskt obehandlat rum med reglade gipsväggar, mycket av lägre basfrekvenser passerar rakt igenom väggarna och reflekterar inte runt inne i rummet.
Bild

En betongbunker, utklingningtiden för lägre basfrekvenser åker upp i himlen tidsmässigt, då dom inte passerar igenom väggarna
Bild

För hur ”bastäta” väggarna är: ”The point where these walls will be effective barriers is approximately = (square root of 2) times the resonant frequency of the partition”. -Är en indikation från John H Brandt som är en erfaren ljudrums/studiodesigner. Akustikern du kontaktat borde kunna ge teoretiskt svar / indikation på resonansfrekvensen för innerväggarna som föreslås. (Kan han inte det alls, utan verkar mer intresserad av att sälja prylar, egna eller andras, kan det vara läge att höra sig för på mer än ett ställe.)

Om du vill småpilla med bästa rumsrelationer, LxBxH, kan du tanka excelprogrammet här: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... tions.html
Jag låste sidan vid rad 19 så man hela tiden kan läsa rubrikraderna. Bladet är flera hundra rader långt och vill du låsa upp det för att se många nedanförliggande rader samtidigt; gå in på fliken ”Visa” och klicka på ”Lås upp fönsterrutor”. Rekommendationerna för ”Best Room Ratio” är från Trevor Cox på Salford University. Man bör ta sådan här program med en nypa salt eftersom dom förutsätter ett skokartongsrum med massiva väggar som är utan fönster, dörrar och möblering … Men du kan få ett hum om vad du ska undvika i alla fall. Dom svarta ”blobbarna” i diagrammen är där du vill hamna med dina inre rumsmått.

FSB

Inläggav FSB » 2017-09-27 07:11

Tack för uttömmande och intressant svar.
Jag ska kolla på det programmet efter jobbet idag:)
Ja, 25 kvm är i minsta laget men det kommer bli bättre med 25kvm akustikbehandlat rum än obehandlat vardagsrum.
Är man "fattig" o bor trångt så får man göra det bästa av det man har:)

Akustikern verkade ha bra koll så jag tror han får komma med direkt i ritningsstadiet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-27 10:54

FSB skrev:Tack för uttömmande och intressant svar.
Ja, 25 kvm är i minsta laget men det kommer bli bättre med 25kvm akustikbehandlat rum än obehandlat vardagsrum.

Akustikern verkade ha bra koll så jag tror han får komma med direkt i ritningsstadiet.

Du måste ju inte bygga ett Attefallshus - med dess begränsningar - det finns något som heter bygglov också!

PS. Har någon sagt välkommen? I annat fall gör jag det nu: Välkommen!
PPS. Trist att höra om din sjukdom, jag hoppas att livet blir bra på något sätt i alla fall!
... tycker jag!

Per

FSB

Inläggav FSB » 2017-09-27 13:46

PerStromgren skrev:
FSB skrev:Tack för uttömmande och intressant svar.

Du måste ju inte bygga ett Attefallshus - med dess begränsningar - det finns något som heter bygglov också!

PS. Har någon sagt välkommen? I annat fall gör jag det nu: Välkommen!
PPS. Trist att höra om din sjukdom, jag hoppas att livet blir bra på något sätt i alla fall!

Tack:)
Jo bygglov är ju ett alternativ, men har ändå begränsningar i trädgården. Bor med väldigt lite trädgård så 25 kvm är egentligen i största laget utseendemässigt Mem det är ju i minsta laget för ett bra rum.
Antar att det ändå kommer bli väldigt mycket bättre än mitt vardagsrum.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-09-27 21:02

Tänk på (om du inte redan gjort det) att även Attefallshus omfattas av regeln att inte bygga närmare tomtgräns än 4,5 m utan grannens tillstånd.

Du skriver ju att tomten är liten...

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2017-09-27 21:29

PerStromgren skrev:

Faktum är att det inte skiljer jättemycket. Det är i princip samma saker som ska in vid bygge av en attefallare som det är vid ett bygglov.
Det var ju sagt att det bara skulle behövas en anmälan, men dom ska ha in hela skiten. I princip lika mycket som ett riktigt bygglov.
Det som skiljer är en något snabbare handläggningstid och att det är några tusenlappar mindre svindyrt.

I alla fall i min kommun. Det kanske skiljer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-27 21:55

Prova ett rum med gyllene snittet som måttstock.
Det borde väl kunna bli något.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-09-28 08:21

Kul idé Perfector. Svensk byggstandard har ju sedan länge en takhöjd om 2,4 m och då blir rumsdimensionerna 3,88 m samt 6,28 m vilket gör att ytan blir 24,4 kvm. Ett Attefallshus får ha en byggnadsyta dvs ytan som utsidan av huset projicerar på marken om högst 25 kvm. Det blir väldigt tunna väggar om de skall få plats på 0,6 kvm. Å andra sidan så får höjden till taknock vara upp till 4 m. Om det går att tillåta ett låglutande pulpettak så kan byggnaden få en del intressanta egenskaper både akustiskt och arkitektoniskt om man låter taket ha sin max/min höjd på diagonalen av en rektangel med en yta som faller inom byggnadsarean 25 kvm. Om man sedan är en skicklig byggare så kan man bryta taket längst diagonalen och på så sätt få en ränndal diagonalt mellan högsta (3,4 m) och lägsta punkten (2,40 m) på taket och på så sätt också slippa alla hängrännor runt huset. Insidan blir minst lika intressant om du utgår ifrån en konstant tjocklek hos taket, ett innertak som har olika takhöjd över hela rumsytan vilket torde minimera en del rumsresonanser. Jag brukar bygga modeller av 2mm kartong i skala 1:100 (1 cm är 1 m). Varför inte prova med ett A4 papper (motsvarar ett rum med dimensionerna 3,88 x 5,44), vik papperet på diagonalen och låt fantasin flöda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-09-28 10:01

Hur duktig är akustikern? Se till att det inte blir för döddämpat rum bara. Undvik nedpendlat akustiktak tex. Tyvärr är det många akustiker som vill stoppa in sådant.
Ett för hårt dämpat rum är riktigt tråkigt att sitta i.

Jag skulle absolut leja Ingvar Öhman, han är den enda jag vet om som är inriktad på att få det psykoakustikt rätt. Dvs bygger rum avsedda för HiFi och hembio.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-09-28 16:07

PeterAkemark skrev:Om det går att tillåta ett låglutande pulpettak så kan byggnaden få en del intressanta egenskaper både akustiskt och arkitektoniskt om man låter taket ha sin max/min höjd på diagonalen av en rektangel med en yta som faller inom byggnadsarean 25 kvm. Om man sedan är en skicklig byggare så kan man bryta taket längst diagonalen och på så sätt få en ränndal diagonalt mellan högsta (3,4 m) och lägsta punkten (2,40 m) på taket och på så sätt också slippa alla hängrännor runt huset.

Du menar något i den här stilen?
Snedhus.jpg
Snedhus.jpg (60.12 KiB) Visad 3902 gånger

Kul idé! Den sparar jag för framtiden

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2017-09-28 16:44

Väl bekomme.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-10-02 00:42

FSB skrev:Tack:)
Jo bygglov är ju ett alternativ, men har ändå begränsningar i trädgården. Bor med väldigt lite trädgård så 25 kvm är egentligen i största laget utseendemässigt Mem det är ju i minsta laget för ett bra rum.
Antar att det ändå kommer bli väldigt mycket bättre än mitt vardagsrum.

Om du kan få ett innermått på ca 4,5x5,4, så ligger du bra till. Jag tror du skulle vinna mycket på om du kunde söka bygglov för en 30-35 kvm stuga. Då får du nog väldigt stora möjligheter för ett kanonljud.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-02 07:39

Fast bygglov för ytterligare ett hus på tomten om 30-35 kvm kan vara svårare att få igenom då det kan stöta sig med detaljplanen. Attefallshus kringgår ibland detaljplanen.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-10-02 12:22

Självklart.

FSB

Inläggav FSB » 2017-10-02 16:05

Kul att det är lite fart i tråden.

Har haft kontakt med sound of sience. Vad har ni att säga om dom (han?)?
Förstår att han finns här på forumet men såg gärna om ni har erfarenheter.
Vill inte ha ett överdämpat rum.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-10-02 16:50

Är det dom här du menar? http://www.sofsci.com/sv Dom verkar mest jobba med snygga paneler vilket kan vara bra i sig. Men räcker det? Tveksamt.

Det känns som att dom flesta lovordar Ingvar Öhman på detta forat, vilket jag också gör ;-).

Mitt rum som han ritade åt mig upplevs inte "överdämpat" alls. Väldigt lättpratat och välljudande.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2017-10-02 20:38

Jag rekommenderar också helhjärtat att ta in en akustiker, det är det bästa jag gjort! Själv anlitade jag Ingvar Öhman vilket ledde till att jag nu har mitt drömrum.

Är du det minsta osäker så rekommenderar jag att du hälsar på i några rum som akustikern har designat. Så du förstår hur deras "koncept" fungerar.

Kul projekt för övrigt, lycka till!

FSB

Inläggav FSB » 2017-10-03 12:50

Har haft en längre pratstund med ’sound of sience’ och han verkade ha full koll på sitt jobb som akustiker.
Trevlig var han också:)

Ang IÖ så vet jag ju att han är grym, har varit och lyssnat i rum som han ritat och det har varit väldigt bra.
Dock har han lååång väntetid och är väldigt dyr.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-10-03 14:53

FSB skrev:Har haft en längre pratstund med ’sound of sience’ och han verkade ha full koll på sitt jobb som akustiker.
Trevlig var han också:)

Ang IÖ så vet jag ju att han är grym, har varit och lyssnat i rum som han ritat och det har varit väldigt bra.
Dock har han lååång väntetid och är väldigt dyr.

Lång väntetid är det på högtalarna inte som akustiker ;)
Timpriset är högt, men själva byggandet blir relativt billigt pga standardprylar på en bygghandel.
Sound of sience kanske vill använda deras egna produkter till bygget?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-03 17:27

Perfector skrev:Prova ett rum med gyllene snittet som måttstock.

Gyllene snittet är en populär ide (och brukar lanseras av folk som tror att det är en bra ide utan att veta varför). Jag har aldrig sett en seriös akustiker föreslå sådana proportioner.

Det finns många goda skäl att inte forma ett rum så, men om det finns något som talar för det vet jag inte. Har tagit del av många förklaringar till varför folk tror att det är en bra ide, men ingen av dem är relevanta för ett musikrum.

Vad är skälet till att du föreslår det?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-03 17:39

IngOehman skrev:
Perfector skrev:Prova ett rum med gyllene snittet som måttstock.

Gyllene snittet är en populär ide (och brukar lanseras av folk som tror att det är en bra ide utan att veta varför). Jag har aldrig sett en seriös akustiker föreslå sådana proportioner.

Det finns många goda skäl att inte forma ett rum så, men om det finns något som talar för det vet jag inte. Har tagit del av många förklaringar till varför folk tror att det är en bra ide, men ingen av dem är relevanta för ett musikrum.

Vad är skälet till att du föreslår det?

Vh, iö

Att ingen annan har gjort det.
Och varför skulle det inte fungera?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi