ursäkta om frågan redan finns på forumet. Jag hör ibland folk som säger att man inte kan jämföra watt mellan slutsteg, och framförallt inte mellan klass-A-, A/B-, och D-steg. Finns det något sätt ni enkelt kan förklara det på? Gärna så förenklat som möjligt
Jag kan börja med det jag snappat upp och jag är väldigt öppen för att jag har helt fel. Klass A har "full effekt" hela tiden, ett A/B steg (som mitt Rotel 1090steg) är någon hybrid och har minst 50% effekt hela tiden och kan skicka på 100%, och ett D-steg inväntar signal och sen skjuter på effekt därefter. Men det kan ju vara helt fel eller alldeles för förenklat (vilket jag gissar att det minst är)... för det säger mig inget varför 100W A-steg, skulle driva högtalare bättre än ett D-steg på 100W och framförallt inte om prisskillnaderna.
T.ex. Rotel 1590 (A/B-steg) på RMS effekt, 8 ohm, 20Hz-20kHz (alla) 350W VS Behringer iNUKE NU12000DSP (D-steg) RMS effekt, 8 ohm, 20Hz-20kHz (alla) 1700W. Men priset för Rotelsteget är 26000kr VS Behringer kostar 8000kr. Om man då vill driva ett par riktigt tungdrivna högtalare så borde väl 1700W vara väldigt mycket starkare än 350W. Men jag måste ju ha missat något :)
/flamur