StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-01-31 00:13

Sen la jag några lager glasfiber för att förstärka lådan. Även för att hålla ihop lådan så att den inte ska spricka av. Mdfen har ju ganska lätt för att spricka den vägen. Jag har ingen aning om det är bra ljudmässigt men lådan blir iallafall stabilare och det är ju bra! Är det nån som vet om Mdf och glasfiber är en bra kombination ljudmässigt?
Bild

Sen slipade jag ner det så att inga glasfiberstrån skulle ligga och vibrera.
Bild

Sen penslade jag bara på ett lager polyester så att det skulle ta ihop.
Bild

Sen limmade jag fast botten.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-31 08:46

Hur många kvadratmeter MDF åtgår det per sådan högtalare egentligen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-01-31 09:10

Jag vet inte exakt men det är ca 63 bitar till en stor högtalare och varje bit kapas ca 35x20cm. Det blir väl 4,4 kvadratmeter. En Mdf-skiva är väl ca 3 kvadratmeter så med lite spill och sånt inräknat så gick det nog nästan 2 ark till en stor högtalare och då bör det ha gått ett ark till varje bakhögtalare eftersom dom är hälften så höga.
Så det har nog gått 6 ark totalt tror jag.

Det blir en del spill kan man väl säga! :D

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-31 11:26

:D Overkill när det är som allra bäst :D

Varför valde du inte den lätta vägen med böjlig mdf på ett skelett? Kanske i två lager med glasfiber imellan.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-01-31 12:50

Man ska väl lära sig den hårda vägen? :wink:
När jag satt och planerade det här så tänkte jag inte att det skulle vara så här mycket jobb. Jag funderade ett tag på att böja några lager tunn plywood runt ett skelett men jag bestämde mig för att det här skulle bli bättre. Det är säkert ganska mycket jobb hur man än gör.
Nästa gång får jag prova det andra sättet! :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-31 14:35

Det är det säkert fler än jag som ser fram emot :D

Jag har funderat på ett skelett, liknande ditt, som man fäster träribbor (21x21) på och sedan spacklar springorna med ett mörkt spackel. när man slipar bort spacklet kommer trät fram. Lackar eller oljar man på det tror jag man får en riktigt snygg högtalare.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-31 19:49

detta sätt är ju underbart om man bara har tillgång till en cnc-fräs :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-01-31 23:55

lasselite skrev:Det är det säkert fler än jag som ser fram emot :D

Jag har funderat på ett skelett, liknande ditt, som man fäster träribbor (21x21) på och sedan spacklar springorna med ett mörkt spackel. när man slipar bort spacklet kommer trät fram. Lackar eller oljar man på det tror jag man får en riktigt snygg högtalare.

Menar du att ribborna ska ligga horisontalt då? Det kan säkert bli bra men då måste man ju göra ett helt skelett likt mitt. Det kan bli snyggt! :) Om man bara får dom att sitta kvar. Det kanske inte är så snyggt med skruvskallar!
Men om man ställer ribborna vertikalt så blir det nog svårt att få det runt och fint. :roll: Dessutom blir det nog inte så snyggt enligt mig.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-01-31 23:56

Haakan_W skrev:detta sätt är ju underbart om man bara har tillgång till en cnc-fräs :)

Men det är ju som att låta nån annan göra jobbet åt en! Det är inte riktig DIY! :D :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-01 00:01

StefanA skrev:
Haakan_W skrev:detta sätt är ju underbart om man bara har tillgång till en cnc-fräs :)

Men det är ju som att låta nån annan göra jobbet åt en! Det är inte riktig DIY! :D :D
'

väldigt sant :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-01 00:13

Vertikalt menar jag. Skelettets välvda form tillsammans med de kvadratiska ribborna ger naturliga springor att fylla. Springorna kommer att bli olika breda och framhäva formen. I den bästa av världar kommer metoden motverka resonanser oxå...

Med en bandslip borde man kunna få hyfs på rundningen. Vi får väl se om jag får tummen ur någon gång :roll:

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-01 00:18

Här ser man att det är nått som inte stämmer! Ultimo-högtalarna som dom här baseras på har ju bakåtlutad baffel! Det har inte dom här. 8O
Bild

Det hade jag faktiskt tänkt på. Jag kapar helt enkelt bort 3 cm i nedre bakkant och 3 cm i övre framkant.
Bild

Sen måste jag självklart få använda fräsen för att få det riktigt plant och fint! :D
Bild

Nu blev det mycket bättre stuk! :)
Bild

Nu är den andra klar också. Och dom lutar ganska lika mycket!
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-01 00:20

lasselite skrev:Vertikalt menar jag. Skelettets välvda form tillsammans med de kvadratiska ribborna ger naturliga springor att fylla. Springorna kommer att bli olika breda och framhäva formen. I den bästa av världar kommer metoden motverka resonanser oxå...

Med en bandslip borde man kunna få hyfs på rundningen. Vi får väl se om jag får tummen ur någon gång :roll:

Jag ser fram emot att se ditt projekt om det blir av nån gång. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-01 00:22

StefanA skrev:

Nä, vem har hört talas om DISE...? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-02-01 02:12

Menar du inte LSOEDIFY?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-02-01 05:49

LetSomONeElseDoItForYou ?

Ett läckert bygge!
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-02-01 11:41

Exakt!
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-01 13:34

Sen måste man ju ha hål för högtalarelementen. Om man kollar riktigt noga så ser man att hålet är lite smalare på höger sida. Det ska vara så.
Bild
Bild

Sen tyckte jag att det var lika bra att diskanten fick ett eget litet kabinett där den kan spela utan att bli störd av basen.
Bild
Bild

Sen planfräses fram- och baksida.
Bild
Bild
Bild

Nu börjar det nästan se ut som högtalare! :D
Bild

mike34

Inläggav mike34 » 2006-02-01 14:36

Måste säga att jag är grymt imponerad av dig som orkar ställa sig å fräsa upp så många bitar av MDF och limma ihop det på detta viset.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Frod

Inläggav Frod » 2006-02-01 15:47

StefanA skrev:

Men om man byggt fräsen själv?
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=8995&highlight=cnc

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-01 16:17

Frod skrev:
StefanA skrev:

Men om man byggt fräsen själv?
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=8995&highlight=cnc

Då är det ett DIY-bygge när det är som allra bäst!! :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-02 16:19

Här har jag fräst spår för att dra högtalarkabel på utsidan av lådan för att slippa att kabeln ligger och vibrerar i lådan. Jag har ett litet utrymme under lådan där delningsfiltren ska sitta så det kommer bara att vara ca 15 cm kabel inne i själva högtalarlådan.
Bild

Det här är kabeln jag änvänder. Hoppas att den duger då det inte är så lätt att byta! :D
Bild

Här har jag lagt in nån typ av silicon för att limma fast kablarna med.
Bild

Här är kablarna på plats! Frässpåret var så tajt så jag fick pressa ner kabeln och som ni kanske ser så är spåret just bredvid basen smalare. Där står kabeln på högkant för att rymmas på sidan av basen.
Bild

Här är bilden när det går varmt igen. Det är alltså baffeln som får sina hål för elementen.
Bild

Här har jag lagt på mer silicon på kabeln och trälim på resten av högtalaren. Här ser man utrymmet där delningsfiltret ska sitta.
Bild

Och här är baffeln på plats och under tryck. Jag har både skruvat och sen drog jag några spännband för att få lite extra tryck.
Bild

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-02-03 14:59

Och så här blev resultatet.
Bild

Här är insidan på den blivande centern. Även den har fått lite glasfiber i sig.
Bild

Här limmas baksidan fast. Alla bitar är först utsågade med sticksåg och sen har jag fräst alla kanter efter en helt rak mall. Jag har använt en fabrikssågad sida av ett mdf-ark för att få någonting rakt att fräsa efter. Passformen blev väldigt bra på bitarna.

Men eftersom centern bara består av 8 bitar så hann jag bara ta två kort. :oops:

Bild

Här är hela familjen samlad! Dom består av inte mindre än 190 bitar tillsammans. :D
Bild

Användarvisningsbild
Frod

Inläggav Frod » 2006-02-03 15:04

Vilket otroligt arbete du lagt ned Stefan. Jag är otroligt imponerad. Ska bli mycket intressant att se slutresultatet.

Hur många timmar är du uppe i?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-03 15:07

TACK! För att du delar med dig!

Hoppas nu resultatet svarar upp mot arbetsinsatsen. Vad blir det för element å filter? Ska du snida en sub oxå?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-03 15:14

Fin idé med kablarna där. Man blir helt klart inspirerad att börja bygga igen.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-03 15:23

Ser ju ut att bli hur bra och snyggt som helst....men varför bara göra centern kantig och inte lika snygga som dom andra? ska den ligga i nån sterobänk eller nåt sånt kanske......i så fall förstår jag :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-03 15:30

Man kan ju sätta centern under TV:n om den är rätblocksformad. Det går ju inte om den är välvd.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 15:41

oerhört skoj att nån här på faktiskt orkar ta sig tid å visa alla byggmomenten! mer sånt! :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-02-03 16:36

Imponerande arbete måste jag säga. Om du behöver mät och filter assistans så ställer jag gärna upp.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum