Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Alla bedömningsgrunder som inte till 100 % korrelerar med kvalitet ur upplevelseperspektivet riskerar att leda oss fel och t.ex. ABX test handlar inte om ovillkorlig upplevelse utan om medveten identifiering
Man kan nog med visst fog hävda att ju mer testet utformas som ett test av försökspersonen desto större är risken att det inte är upplevelsen som styr valet.
I så fall finns det nog andra betydligt bättre blindtester som kan genomföras. De bästa utformas så att försökspersonen inte är medveten om att han/hon är deltagare i ett test.
Om dessutom responsen kan mätas utan att försökspersonen svarar medvetet så är troligen resultatet ytterst trovärdigt, givet statistisk signifikans.
sprudel skrev:Hittills har man inte funnit någon realeffekt av homeopatmedicin, men många patienter blir uppenbarligen bättre. Den uppnådda effekten kallar vi för placeboeffekten. Digniteten i placeboeffekten ska man ha respekt för.
Vad jag vill komma till är att upplevelsen hos lyssnare eller patient, en upplevelse som när vi undersöker den biologiskt via nmr eller i halter av signalsubstanser är exakt densamma som när man utsätter försökspersonen för ett realeffektivt läkemedel. Martin Ingvar bla har visat detta med smärtstillande medel och sockerpiller.
Så när människor fungerar som placeborektorer är upplevelsen både reell och möjlig att diagnosticera biologiskt. En troende kabelnörd "hör" alltså det personen vill höra.
Jag tvivlar på att man kan radera den viljan att höra vad man vill genom att utsätta persoen för ett bevisande blindtest.
sprudel skrev:Jo, men visst. Då "vet" man, enligt de kriterier vi använder för vetande i en evidensbaserad omgivning.
Det finns ett annat spår också, som tar sig olika uttryck i olika verksamheter vi ägnar oss åt. I HiFi-världen hittar vi en massa tweaks där effekterna av dessa är svåra eller omöjliga att spåra med evidensbaserade metoder men likväl upplever lyssnare en effekt.
Man kan analogisera detta till sjukvården där människor inte tycker sig bli hjälpta av klassisk evidensbaserad vård, beroende på sjukdom osv. Man vänder sig då till alternativmedicinen istället, eller nyttjar båda medlen.
Hittills har man inte funnit någon realeffekt av homeopatmedicin, men många patienter blir uppenbarligen bättre. Den uppnådda effekten kallar vi för placeboeffekten. Digniteten i placeboeffekten ska man ha respekt för. Trovärdiga källor estimerar att upp till 75% av alla psykofarmaka inte har någon effekt annat än placeboeffekt. Det är dyra ""sockerpiller", där branschen är läkemedelsindustrin, och då pratar vi pengar i en helt annan omfattning än några HiFi-nördar.
Vad jag vill komma till är att upplevelsen hos lyssnare eller patient, en upplevelse som när vi undersöker den biologiskt via nmr eller i halter av signalsubstanser är exakt densamma som när man utsätter försökspersonen för ett realeffektivt läkemedel. Martin Ingvar bla har visat detta med smärtstillande medel och sockerpiller.
Så när människor fungerar som placeborektorer är upplevelsen både reell och möjlig att diagnosticera biologiskt. En troende kabelnörd "hör" alltså det personen vill höra. Jag tvivlar på att man kan radera den viljan att höra vad man vill genom att utsätta persoen för ett bevisande blindtest.
Svante skrev:sprudel skrev:Jo, men visst. Då "vet" man, enligt de kriterier vi använder för vetande i en evidensbaserad omgivning.
Det finns ett annat spår också, som tar sig olika uttryck i olika verksamheter vi ägnar oss åt. I HiFi-världen hittar vi en massa tweaks där effekterna av dessa är svåra eller omöjliga att spåra med evidensbaserade metoder men likväl upplever lyssnare en effekt.
Man kan analogisera detta till sjukvården där människor inte tycker sig bli hjälpta av klassisk evidensbaserad vård, beroende på sjukdom osv. Man vänder sig då till alternativmedicinen istället, eller nyttjar båda medlen.
Hittills har man inte funnit någon realeffekt av homeopatmedicin, men många patienter blir uppenbarligen bättre. Den uppnådda effekten kallar vi för placeboeffekten. Digniteten i placeboeffekten ska man ha respekt för. Trovärdiga källor estimerar att upp till 75% av alla psykofarmaka inte har någon effekt annat än placeboeffekt. Det är dyra ""sockerpiller", där branschen är läkemedelsindustrin, och då pratar vi pengar i en helt annan omfattning än några HiFi-nördar.
Så när människor fungerar som placeborektorer är upplevelsen både reell och möjlig att diagnosticera biologiskt. En troende kabelnörd "hör" alltså det personen vill höra. Jag tvivlar på att man kan radera den viljan att höra vad man vill genom att utsätta persoen för ett bevisande blindtest.
Mja, jag kan bara prata av egen erfarenhet och blindtester kan vara mycket humblifierande. Jag tror (utan att veta) att många blindtestskeptiker aldrig har blivit humblifierade för att de inte har uttsatt sig för ett seriöst blindtest.
Och oavsett vilket, om det nu är placeboeffekten som gör att någon upplever att en kabel för 20000:- låter radikalt bättre än en för 20 :-, är det moraliskt riktigt att sprida budskapet att den dyra kabeln är radikalt bättre än den billiga? Det är ju inte sant. Vill man göra sina medmänniskor en tjänst så vore det ju mycket bättre att sprida den alternativa lögnen att kabeln för 20:- är mycket bättre än den för 20000:- och på så sätt inducera en placeboeffekt åt andra hållet. Möjligen kan man se det som omoraliskt gentemot kabeltillverkarna, men det tror jag att jag kan leva med.
Vad man gör själv på sin kammare är vars och ens ensak, men när man sprider lögner som blir mycket kostsamma för den som tror på dem då tycker jag det är illa.
sprudel skrev:Humblifierad, vilket annorlunda ord.Kan det vara den lilla detaljen att skillnaden som inte uppfattades vid blindtest har en orsak i testmetodiken? Att skillnader skulle kunna uppfattas under andra betingelser? Och det vet vi ju inget om, om vi inte prövar det hela.
Svante skrev:Nej, ibland får man acceptera att man inte vet.
Och i mina ögon är det bättre med en välgrundad tro än en påhittad tro. Alltså, hör man inte skillnad på ett par kablar i blindtest, när man får möjlighet till direkt jämförelse, men upplever en skillnad mellan kablarna när man inte får jämföra dem direkt, vilket är troligast? Att det är placebo i andra fallet, eller att det finns någon maskerande effekt i blindtestet?
Min uppfattning är snarare att vettigt utformade blindtester har en avmaskerande effekt. Men det kan man ju inte bevisa att det alltid är så, så den kabeltroende kommer alltid att ha ett halmstrå kvar att hänga upp sin placebo på.
Svante skrev:Min uppfattning är snarare att vettigt utformade blindtester har en avmaskerande effekt.
Svante skrev:sprudel skrev:Humblifierad, vilket annorlunda ord.Kan det vara den lilla detaljen att skillnaden som inte uppfattades vid blindtest har en orsak i testmetodiken? Att skillnader skulle kunna uppfattas under andra betingelser? Och det vet vi ju inget om, om vi inte prövar det hela.
Nej, ibland får man acceptera att man inte vet. Men ibland måste man också acceptera att man vet. Saken är väl den att utan riktig testning så vet man inte, man kan på sin höjd tro.
Och i mina ögon är det bättre med en välgrundad tro än en påhittad tro. Alltså, hör man inte skillnad på ett par kablar i blindtest, när man får möjlighet till direkt jämförelse, men upplever en skillnad mellan kablarna när man inte får jämföra dem direkt, vilket är troligast? Att det är placebo i andra fallet, eller att det finns någon maskerande effekt i blindtestet?
Min uppfattning är snarare att vettigt utformade blindtester har en avmaskerande effekt. Men det kan man ju inte bevisa att det alltid är så, så den kabeltroende kommer alltid att ha ett halmstrå kvar att hänga upp sin placebo på.
hcl skrev:Svante skrev:Min uppfattning är snarare att vettigt utformade blindtester har en avmaskerande effekt.
Det håller jag med om, men inte bara eller riktigt som du antyder. Min erfarenhet är att man vid blindtest kan vara mycket mer perseptiv än vid öppen lyssning, men dock under förbehåll att lyssnaren inte känner någon som helst prestationsstress, vilket kan vara svårt att tillgodose.
Harryup skrev:Svante skrev:sprudel skrev:Humblifierad, vilket annorlunda ord.Kan det vara den lilla detaljen att skillnaden som inte uppfattades vid blindtest har en orsak i testmetodiken? Att skillnader skulle kunna uppfattas under andra betingelser? Och det vet vi ju inget om, om vi inte prövar det hela.
Nej, ibland får man acceptera att man inte vet. Men ibland måste man också acceptera att man vet. Saken är väl den att utan riktig testning så vet man inte, man kan på sin höjd tro.
Jag kan tänka mig att en viss faktor som påverkar är att man skall lyssna efter "fel". Och man "vet" att man skall ha "rätt" i ex antal svar i rad för att verifiera att man tycker något faktiskt också är så. Eller också om man vet att man skall lyssna på kablar och inte tror på att det är nån skillnad så kan det ju vara en tröskel att man faktiskt hör skillnad. Sen om man spelar samma sak om igen så kan man successivt lära sig mer ljud i musiken som man inte trodde att man hörde innan. Man har inte lyssna och njut dräkten på sig utan hör rätt och skärp dig dräkten. Så att man inte hör skillnad i blindtest betyder inte att den inte finns utan att man kan inte uppfatta nån. Sen kan det ju mycket väl vara så att den inte finns men det är en annan sak. Så jag kan tycka att en blindtest gjord av andra bevisar inget särskilt för mig heller men visst kan det vara en vägledning, men inte mer än så.
/Harryup
Almen skrev:sprudel skrev:Hittills har man inte funnit någon realeffekt av homeopatmedicin, men många patienter blir uppenbarligen bättre. Den uppnådda effekten kallar vi för placeboeffekten. Digniteten i placeboeffekten ska man ha respekt för.
Absolut. Dock ska man inte ha någon respekt för homeopatmedicin.
Svante skrev:Om jag i en blindtest hör en påverkan av en apparat så bevisar det hörbarheten. Även för dig.
...och det är det enda ett blindtest kan bevisa med känd signifikans. Men, och detta är det viktiga; öppna tester kan inte bevisa ens det.
Harryup skrev:Svante skrev:Om jag i en blindtest hör en påverkan av en apparat så bevisar det hörbarheten. Även för dig.
...och det är det enda ett blindtest kan bevisa med känd signifikans. Men, och detta är det viktiga; öppna tester kan inte bevisa ens det.
Fast Svante, öppna tester behöver ju inte ge fel dvs ett annorlunda resultat. Så att vara så generell går ju inte.
Harryup skrev:Men för mig personligen så är jag inte intresserad av om du hör skillnad på en förstärkare i en helt annan anläggning än den jag har om du spelar nån form av mätsignal och kan förklara det med att den fallit 2dB vid 8Hz. Jag vill höra skillnad i min anläggning, gör jag inte det så spelar det ingen roll om du gör det. Och hör du inte skillnad medan jag gör det vid nån form av tester ( och jag har gjort blinda tester långt innan du började i tekniksektionen) så är det mitt resultat som jag är intresserad av. Däremot så ser jag gärna att ni gör väsentligt fler blindtester men eftersom ni inte testar någon form av kombinationseffekter så har vi olika syn på vad som är viktigt och vad som kan vara möjligt.
Laila skrev:@ sprudel
Nä för tutsingen, lider du av cancer å tror på homeopati så måste dä välan va bättre
än en operation som avlägsnar skiten, i nie fall av tie . . . typ ?
Svante skrev: LTS tester är dock antagligen betydligt mer värdefulla för andra lyssnare eftersom vi jobbar mycket med att isolera varje enskild apparats egenskaper.
Harryup skrev:Svante skrev: LTS tester är dock antagligen betydligt mer värdefulla för andra lyssnare eftersom vi jobbar mycket med att isolera varje enskild apparats egenskaper.
Ja, fast har ni testat hur stora kombinationseffekterna kan bli eftersom ni "vet" (möjligen) att ni kan strunta i dom? Eller att man bara behöver lyssna i en enda anläggning när man testar? Det är saker jag har lite svårt med. Om nu tidningen/föreningen tycker att ESL-63 är bra och t.ex. nån version på OA-52 varför gör ni inte tester med dom också? Och checkar om man kan höra samma saker i en ABX test också där man får höra förstärkaren faktiskt driva högtalaren och inte bara konstlasten.
Det är saker som gör mig lite mindre träffad av resultatet utifrån LTS tester. Men tro inte att jag ogillar dom alls, bara att jag inte ser dom som mer än en vag vägledning.
/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev: LTS tester är dock antagligen betydligt mer värdefulla för andra lyssnare eftersom vi jobbar mycket med att isolera varje enskild apparats egenskaper.
Ja, fast har ni testat hur stora kombinationseffekterna kan bli eftersom ni "vet" (möjligen) att ni kan strunta i dom? Eller att man bara behöver lyssna i en enda anläggning när man testar? Det är saker jag har lite svårt med. Om nu tidningen/föreningen tycker att ESL-63 är bra och t.ex. nån version på OA-52 varför gör ni inte tester med dom också? Och checkar om man kan höra samma saker i en ABX test också där man får höra förstärkaren faktiskt driva högtalaren och inte bara konstlasten.
Det är saker som gör mig lite mindre träffad av resultatet utifrån LTS tester. Men tro inte att jag ogillar dom alls, bara att jag inte ser dom som mer än en vag vägledning.
/Harryup
Det bestämmer du förstås själv (hur du ska se dem). Jag blir lite nyfiken bara hur du ser på dem jämfört med tex ett test gjort hos en kompis, på samma sätt som du brukar testa hemma hos dig. Är det bättre eller sämre?
sprudel skrev:Förkyld, ligger i soffan med filten och surfar.
Det här var intressant. Nordost arrangerar blindtest av kablar av olika märken.
Deras slutsatser av resultatet ifrågasätter jag, liksom metodiken.
En viktig faktor de glömmer är det fenomen som uppstår när man lyssnar på samma sekvens för andra och tredje gången, man hör det på ett annat sätt, börjar lyssna efter nya intryck osv. Därför kan exakt samma uppspelning via exakt samma setup uppfattas olika. Läs gärna och kommentera.
http://www.nordost.com/images/review-images/review-pdf/15-hifiplus_issue34.pdf
Helmut skrev:.
Funderar över varför man inte kan köpa specialspolar till delningsfilter.
lennartj skrev:Om du tycker att en CD låter sämre en tid efter köp och första lyssning, har du provat att lägga CDn (bara skivan, alltså) på en traditionell diskbänk i stål i några minuter innan du spelar den?
Bill50x skrev:lennartj skrev:Om du tycker att en CD låter sämre en tid efter köp och första lyssning, har du provat att lägga CDn (bara skivan, alltså) på en traditionell diskbänk i stål i några minuter innan du spelar den?
Det var ett nytt trick som jag aldrig hört förut. Vad är tanken bakom detta?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster