Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Laila » 2017-11-16 17:30

FBK skrev:
Laila skrev:Själver så kör jag med 1 Fot av "Mogami W2528 Molded Gold Connectors" mellan
SUT å RIAA* . . . typ. Finns att köpa från: https://www.kabusa.com/frameset.htm?/

* Där det är viktigt med låg kapacitans för undvikande av onödigt mycket diskantfall,
samt i mitt fall, en mjuk å smidig kabel. RG62 är lite för osmidig . . .

Då tycker jag att du ska testa någon lite mer gedigen kabel. Finns säkert någon mer smidig än RG62 (finns några förslag ?)som någon på forumet har DIY ihop som kan tänkas säljas för en liten slant. Nagrefs kablar som han sålde var det RG62 eller något annnat ? De var inte smidiga så det är inte första valet.

Ps. själv så har jag börjar samla på mig sedan länge olika bra kontakter för ett specifikt inköp av kabel som jag vill testa, kommer bara inte ihåg vart på burken jag sparat länken till kabeln som jag tänkte testa, men någon gång ska det bli av är det tänkt. Kör för tillfället mestadels med kablar som jag fick av Knoppen som jag döpte till Knoppen-Cable.(Finns en tråd på Hififorum.nu om dem, och även här. Är den lila varianten. ww.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=3218&start=210 Har någon bra kontakter liggande som de vill sälja och samtidigt kan tänka sig att löda åt dig så kan du få ett par längder av mig då jag har lite kabel över.Kan skicka till den som erbjuder sig att löda åt dig. Pm:a om du är intresserad.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar . . . upplys mig gärna om varför Mogami:n
inte skulle duga . . . typ ?

Fyi så var inte Nagrefs RG62* så himla osmidig . . . bara dä att just den kabeln numera
är svår att få tag på.

*Det var/är en tunnare variant än den kabel som man kan köpa på t.ex Elfa.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-16 17:34

Rydberg skrev:
FBK skrev:Nagrefs kablar som han sålde var det RG62 eller något annnat ? De var inte smidiga så det är inte första valet.
Det var CT100 och beträffande smidigheten har jag aldrig haft några problem att koppla in dessa i min anläggning. De är betydligt smidigare än de RG 142 som jag kör med nu.

Ordet smidiga är nog för en del = samma smidighet som kokt spagetti :wink: På tal om smidighet så fanns det några högtalarkablar som jag läste om i Hifi & Musik på 90-talet som knappt gick att böja, var superstyva. (men jag minns ej namnet)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-16 17:36

Laila skrev:
FBK skrev:
Laila skrev:Själver så kör jag med 1 Fot av "Mogami W2528 Molded Gold Connectors" mellan
SUT å RIAA* . . . typ. Finns att köpa från: https://www.kabusa.com/frameset.htm?/

* Där det är viktigt med låg kapacitans för undvikande av onödigt mycket diskantfall,

Då tycker jag att du ska testa någon lite mer gedigen kabel. Finns säkert någon mer smidig än RG62 (finns några förslag ?)som någon på forumet har DIY ihop som kan tänkas säljas för en liten slant. Nagrefs kablar som han sålde var det RG62 eller något annnat ? De var inte smidiga så det är inte första valet.

Ps. själv så har jag börjar samla på mig sedan länge olika bra kontakter för ett specifikt inköp av kabel som jag vill testa, kommer bara inte ihåg vart på burken jag sparat länken till kabeln som jag tänkte testa, men någon gång ska det bli av är det tänkt. Kör för tillfället mestadels med kablar som jag fick av Knoppen som jag döpte till Knoppen-Cable.(Finns en tråd på Hififorum.nu om dem, och även här. Är den lila varianten. ww.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=3218&start=210 Har någon bra kontakter liggande som de vill sälja och samtidigt kan tänka sig att löda åt dig så kan du få ett par längder av mig då jag har lite kabel över.Kan skicka till den som erbjuder sig att löda åt dig. Pm:a om du är intresserad.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar . . . upplys mig gärna om varför Mogami:n
inte skulle duga . . . typ ?

Fyi så var inte Nagrefs RG62* så himla osmidig . . . bara dä att just den kabeln numera
är svår att få tag på.

*Det var/är en tunnare variant än den kabel som man kan köpa på t.ex Elfa.

Tycker du att dem duger så bra, men jag tänkte om du ville testa. Men det vill du uppenbarligen inte, så inget problem.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-16 18:12

Du vet mao inte riktigt vad du pratar om(?) . . . men tack för omtanken typ. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-16 20:25

Har läst igenom tråden och försöker förstå vad som är grejen med så värdefulla kablar (som Lindeman kallade bensinen när den blivit dyrare).
Att en kabel kostar mycket pengar är väl inte analogt med att den automatiskt är mycket bättre än en som har ett lägre pris som verkar vara slutsatsen i detta inlägg:

darkg skrev:Det kan dock vara najs att ibland gå genvägen att slösa och använda "onödigt bra" saker. Istället för tillräckligt bra - det kan ju vara riktigt krångligt att ta reda på vad som är tillräckligt bra. Därför är det inte automatiskt dumt att välja onödigt bra.

Om det är krångligt att ta reda på vad som är tillräckligt bra, så måste det väl vara ännu krångligare att ta reda på om en produkt är onödigt bra? Den blir väl inte bättre av att kosta mer pengar?

Sedan undrar jag varför det är stora vita pilar på kablarna? När jag läste elteknik på Chalmers fick jag lära mig att elektriska ledare hade polaritetsoberoende egenskaper.

Slutligen undrar jag om någon verkligen använt lampsladd som signalkabel på lågnivåsidan, som åsyftas i detta inlägg:

FBK skrev:Funkar lika bra med lampsladd har det skrivits förr.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-16 21:14

Laila skrev:Du vet mao inte riktigt vad du pratar om(?) . . . men tack för omtanken typ. :wink:

Ja. jag är dum dum och så kan det gå när man försöker vara hjälpsam. Kommer inte göra om misstaget här. Skriver här, för jag har aldrig varit med om liknande på något annat forum.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-16 21:35

sprudel skrev:
HolographicAudio™ skrev:
sprudel skrev:
Låter bra det. :)
Har ni mätt på färdig kabel inkl lödda kontakter eller delar för sig?

När det gäller Blue Jeans Cable så har vi gått på deras uppgift på hemsidan (12,2pF/ft).
Vår kabel har vi mätt både med och utan kontakter. För bättre noggrannhet så har vi mätt kapacitansen i vår kabel i en längd om 305 meter (en hel rulle) och dividerat med 305.

Mät hellre på färdigt kablage inkl kontakter och lödning. Jag håller än så länge krympade kontakter högre än lödda.

Det är ju det vi gör. ULC21 står för Ultra Low Capacitance 21pF och avser färdig kabel i en längd om 0,6meter (kabel 0,6*27pF +kontakter 2*2,5pF).
När det gäller jämförelse med andra kablar så är det mer tydligt att jämföra kapacitans per meter då kontakterna skiljer sig åt.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-16 21:44

Kalejdokom skrev:Sedan undrar jag varför det är stora vita pilar på kablarna? När jag läste elteknik på Chalmers fick jag lära mig att elektriska ledare hade polaritetsoberoende egenskaper.

Pilen har inget att göra med själva signalöverföringen som mycket riktigt är "polaritetsoberoende".
Pilen finns där för att visa vart ferriten gör bäst nytta för störningsundertryckande.
Ferriten skall alltså placeras där den gör bäst nytta, dvs närmast mottagande enhet.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-16 21:46

FBK, du gjorde ett påstående om Mogami-kablarna(att de inte var nog gedigna . . . typ),
varför jag frågade varför de(Mogami) inte kunde duga.

Svaret var liasom "goda yxskaft" å just därför så ifrågasatte jag dina kunskaper angående
Mogami-kabeln samtidigt som jag tackade för din omtanke/erbjudande även om jag inte
helt förstod dess innebörd. . . typ.

Men om du av någon anledning tar illa upp av att jag misstänkte att du inte förstog varför
just Mogami-kabeln passade mig för just mitt specifika fall så ber jag naturligtvis om ursäkt. :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-16 21:55

Kabeln du länkar till har en kapacitans om 19pF/ft (utan kontakter) vilket motsvarar 62pF/meter och detta är inte en speciellt låg kapacitans, tvärt om.
Men om man prioriterar en "mjuk å smidig kabel" framför diskantfall så kan detta vara ett bra val.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-16 22:04

HolographicAudio™ skrev:

Kabeln du länkar till har en kapacitans om 19pF/ft (utan kontakter) vilket motsvarar 62pF/meter och detta är inte en speciellt låg kapacitans, tvärt om.
Men om man prioriterar en "mjuk å smidig kabel" framför diskantfall så kan detta vara ett bra val.

Att kapacitansen inte är speciellt låg vet jag ju, men att som du påskina att den tvärtemot är speciellt hög vet jag inte om jag vill hålla med om . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-16 22:12

HolographicAudio™ skrev:
sprudel skrev:
HolographicAudio™ skrev:När det gäller Blue Jeans Cable så har vi gått på deras uppgift på hemsidan (12,2pF/ft).
Vår kabel har vi mätt både med och utan kontakter. För bättre noggrannhet så har vi mätt kapacitansen i vår kabel i en längd om 305 meter (en hel rulle) och dividerat med 305.

Mät hellre på färdigt kablage inkl kontakter och lödning. Jag håller än så länge krympade kontakter högre än lödda.

Det är ju det vi gör. ULC21 står för Ultra Low Capacitance 21pF och avser färdig kabel i en längd om 0,6meter (kabel 0,6*27pF +kontakter 2*2,5pF).
När det gäller jämförelse med andra kablar så är det mer tydligt att jämföra kapacitans per meter då kontakterna skiljer sig åt.

Antingen uttrycker jag mig otydligt eller så är det något annat fel som inte är rätt här. :)
Har du mätt på färdig kabel eller har du summerat enskild mätning på kabel resp kontakt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-16 22:38

Laila skrev:
HolographicAudio™ skrev:

Att kapacitansen inte är speciellt låg vet jag ju, men att som du påskina att den tvärtemot är speciellt hög vet jag inte om jag vill hålla med om . . . typ. :wink:

Jag försöker inte påskina något, jag försöker vara så rak och tydlig som bara är möjligt. Jag konstaterar bara att det är stor skillnad mellan 27pF och 62pF/meter.

Då fysiken lagar bestämmer att kapacitansen i en coaxialkabel beror på förhållandet mellan dimetern på inneledaren och ytterledaren (skärmen) samt den dielektiska konstanten på isoleringen emellan dessa ledare så är "smidig" kabel i motsatt förhållande till låg kapacitans.
Dvs det går inte göra en smal och smidig kabel i kombination med låg kapacitan, man får helt enkelt välja vad man anser viktigast.
Vi har valt låg kapasitans.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-16 22:40

sprudel skrev:
HolographicAudio™ skrev:
sprudel skrev:

Antingen uttrycker jag mig otydligt eller så är det något annat fel som inte är rätt här. :)
Har du mätt på färdig kabel eller har du summerat enskild mätning på kabel resp kontakt?

Det kanske helt enkelt är jag som är trög (eller möjligtvis trött). :-)
Vi har mätt på färdig kabel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-16 23:04

HolographicAudio™ skrev:Jag försöker inte påskina något, jag försöker vara så rak och tydlig som bara är möjligt. Jag konstaterar bara att det är stor skillnad mellan 27pF och 62pF/meter......

Jo, men du skrev ju " detta är inte en speciellt låg kapacitans, tvärt om." vilket i alla fallen
jag tyder som att du påstår att 62pF/m skulle vara en speciellt hög kapacitans. Att det däremot är skillnad på 27pF/m å 62pF/m behöver kanske inte diskussas vidare . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-16 23:34

Vad är det för dimensioner på kabeln, specifikt då diameter på innerledare och diameter på skärm? Vet man det och epsilon kan man ju räkna ut kapacitansen per meter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-17 00:03

Enligt fysikboken är kapacitansen

C/l=2*pi*ε0*εr/ln(D/d), vänder man på den blir innerledarens diameter d=D*e^-(2*pi*ε0*εr*l/C)

Om jag antar att kapacitansen är 27 pf för 1 m kabel, höftar diametern på inre isoleringen till 6 mm och εr till 2,25 så blir diametern på innerledaren

d=D*e^-(2*pi*ε0*εr*l/C)=6e-3*e^-(2*pi*8,854e-12*2,25*1/27e-12)=5,8e-5=0,058 mm. Är innerledaren så tunn? Det är som ett hårstrå, ungefär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-11-17 00:21

Svante skrev:Enligt fysikboken är kapacitansen

C/l=2*pi*ε0*εr/ln(D/d), vänder man på den blir innerledarens diameter d=D*e^-(2*pi*ε0*εr*l/C)

Om jag antar att kapacitansen är 27 pf för 1 m kabel, höftar diametern på inre isoleringen till 6 mm och εr till 2,25 så blir diametern på innerledaren

d=D*e^-(2*pi*ε0*εr*l/C)=6e-3*e^-(2*pi*8,854e-12*2,25*1/27e-12)=5,8e-5=0,058 mm. Är innerledaren så tunn? Det är som ett hårstrå, ungefär.

http://m.tianjiecable.com/sdm/187100/4/ ... MR400.html

Menar du att dessa värden är orimliga? Med tanke på vad du räknat ut.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-17 00:22

:mrgreen:

Om du höftar εr till 1,40 så blir nog din beräkning mer korrekt. ;-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-17 00:35

HolographicAudio™ skrev::mrgreen:

Om du höftar εr till 1,40 så blir nog din beräkning mer korrekt. ;-)

Ok, vad är det för material i isoleringen som har så lågt εr? De flesta plaster verkar ligga över 2. Var övriga höftningar ok, alltså diametern på 6 mm och 27 pF/m.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-11-17 00:40

Nån skummad plast antagligen :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-17 00:42

Rydberg skrev:

Aha...! FPE, foamed polyethylene, man har gjort skum och på så sätt blandat ut plasten med luft. Då blir förstås εr lägre. Är det alltså LMR195 som används?

Men, nej, jag menar ingenting förrän jag har förstått. Det du ser är mina försök att förstå, kombinerat med min mani att leta fel :D . Men här verkar det ju som att jag hittade rätt och inte fel till slut.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-17 01:11

Kalejdokom skrev:Har läst igenom tråden och försöker förstå vad som är grejen med så värdefulla kablar (som Lindeman kallade bensinen när den blivit dyrare).
Att en kabel kostar mycket pengar är väl inte analogt med att den automatiskt är mycket bättre än en som har ett lägre pris som verkar vara slutsatsen i detta inlägg:

darkg skrev:Det kan dock vara najs att ibland gå genvägen att slösa och använda "onödigt bra" saker. Istället för tillräckligt bra - det kan ju vara riktigt krångligt att ta reda på vad som är tillräckligt bra. Därför är det inte automatiskt dumt att välja onödigt bra.

Om det är krångligt att ta reda på vad som är tillräckligt bra, så måste det väl vara ännu krångligare att ta reda på om en produkt är onödigt bra?

Nej, det tycker jag inte att det måste. Det är lättare att köpa ett onödigt långt snöre än ett som räcker, men inte är onödigt långt. En sladd som den i tråden kan rätt eller fel antas vara bra, att klura ut om den i viss användning skulle innebära minsta förbättring eller ej är troligen besvärligare. Man kan, anser jag, enklare sluta sig till att den duger än att den behövs, helt enkelt. (Man måste ju inte veta precis vad som krävs, och inte heller exakt hur bra varan är, för att kunna säkerställa tillräcklighet [men riskera onödighet]).

Jag köpe onödigt mycket ram-minne till datorn. Merkostnaden var obetydlig, tyckte jag, jämfört med besväret att tillräckligt sätta mig in i sakens detaljer.

Kabeln har låg kapacitans och andra kvaliteter som jag tror rätt redovisas av tillverkaren. I vissa fall gör det här skillnad till det bättre. Kabeln är, om detta stämmer, alltså bra. I det här fallet är jag inte benägen att gå genvägen att köpa onödigt bra.

Den blir väl inte bättre av att kosta mer pengar?

Nej, det sambandet är opålitligt. Jag skrev inte heller att det är ett framgångsrecept att betala mer. Om man känner till att en bättre vara är billigare är det dåraktigt att köpa den dyrare, förstås. Det förstår alla. Om den bättre är dyrare kan man till exempel köpa med risk för att betala mer än nödvändigt eller ta reda på om det är lönt i sammanhanget.

Att köpa dyrt för säkerhets skull kan absolut fungera många gånger, för all del, liksom andra genvägar man får ta till. Särskilt när det gäller ljudkablar har jag hört trovärdigt folk säga att priset är en ovanligt dålig hjälp, åtminstone när det gäller extra dyra kablar. Extra billiga kan eventuellt förmodas vara sämre än nödvändigt, dock.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-17 01:20

Det finns en aspekt av att köpa dyrt som jag sympatiserar djupt med, och det är att den som är billigast troligen har rationaliserat bort allt som inte absolut krävs, bl.a. arbetarnas arbetsförhållanden, mellanhändernas löner, butikernas lagerhållning etc. Allt sånt där som man värdesätter men som inte är fullständigt nödvändigt för att leverera produkten till mig. Om jag köper det näst billigaste kanske jag medverkar till bättre förhållanden för någon annan genom att minska hetsen att pressa priset.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-11-17 01:32

Svante skrev:Det finns en aspekt av att köpa dyrt som jag sympatiserar djupt med, och det är att den som är billigast troligen har rationaliserat bort allt som inte absolut krävs, bl.a. arbetarnas arbetsförhållanden, mellanhändernas löner, butikernas lagerhållning etc. Allt sånt där som man värdesätter men som inte är fullständigt nödvändigt för att leverera produkten till mig. Om jag köper det näst billigaste kanske jag medverkar till bättre förhållanden för någon annan genom att minska hetsen att pressa priset.

Jag håller med, det finns kvaliteter utanför produktens egenskaper. Det du nämner, och inte minst miljöhänsyn. Men även här är sambandet osäkert, man kan råka gynna bluffmakare och dåliga affärsmän, eller uppmuntra till onödigt snoffsiga lådor osv. genom att köpa dyrare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-17 01:39

Svante skrev:
Rydberg skrev:

Aha...! FPE, foamed polyethylene, man har gjort skum och på så sätt blandat ut plasten med luft. Då blir förstås εr lägre. Är det alltså LMR195 som används?

Men, nej, jag menar ingenting förrän jag har förstått. Det du ser är mina försök att förstå, kombinerat med min mani att leta fel :D . Men här verkar det ju som att jag hittade rätt och inte fel till slut.

Nej vi använder inte LMR195 utan en kabel tillverkad helt enligt vår spec.

Ytterdiameter
RCA-kontakter har alltid en begränsningar i maximal kabeldiameter, en ganska vanlig maxdiamter är 6-8mm, däröver blir det väldigt svårt att hitta passande RCA-kontaktdon. Av denna anledning har vi valt att dimensionera vår kabel till 8mm ytterdiameter.

εr
Precis, då luft där önskvärt men inte praktiskt genomförbart så har vi valt en gyllene medelväg, dvs att blandat ut plasten med maximalt med luft. På så sätt blir εr mycket låg.

Innerdiamter
För att minimera kapacitansen så har vi valt en så liten innerlederare som möjligt (resistansen är inte en ljudkvalitetsparameter in detta fall).
Utmaningen här har varit att kunna producera kabeln utan avbrott.
Att terminera en kabeln med tunn ledare är dock inget problem då man gör en lite ögal (eller S-form) på ledaren för att minimera risken för ev avbrott vid ev töjning av kabeln.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-17 01:55

Svante skrev:
HolographicAudio™ skrev: För bättre noggrannhet så har vi mätt kapacitansen i vår kabel i en längd om 305 meter (en hel rulle) och dividerat med 305.

Men, oj. Fungerar det? I en så lång kabel blir ju vågutbredningen en faktor att räkna med, det tar vågen c:a 3 µs att gå fram och tillbaka och halvvågsresonans uppstår vid c:a 300 kHz. Vad använde ni för kapacitansmätare?

Om man skall vara noga så har mätt vår kabel:
I längder om 1m, 10m, 100m samt 305m.
med 3 olika frekvenser; 1kHz, 10kHz samt 100kHz.
med 3 st olika mätinstrument.

Vi skulle dock mycket gärna skicka dig typ 10 meter av vår nya kabel för mätning med dina instrument för att verifiera våra interna mätningar.
Hör av dig med PM om detta är av intresse.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-17 08:27

HolographicAudio™ skrev:
Svante skrev:
HolographicAudio™ skrev: För bättre noggrannhet så har vi mätt kapacitansen i vår kabel i en längd om 305 meter (en hel rulle) och dividerat med 305.

Men, oj. Fungerar det? I en så lång kabel blir ju vågutbredningen en faktor att räkna med, det tar vågen c:a 3 µs att gå fram och tillbaka och halvvågsresonans uppstår vid c:a 300 kHz. Vad använde ni för kapacitansmätare?

Om man skall vara noga så har mätt vår kabel:
I längder om 1m, 10m, 100m samt 305m.
med 3 olika frekvenser; 1kHz, 10kHz samt 100kHz.
med 3 st olika mätinstrument.

Vi skulle dock mycket gärna skicka dig typ 10 meter av vår nya kabel för mätning med dina instrument för att verifiera våra interna mätningar.
Hör av dig med PM om detta är av intresse.

Tycker nog det är en behaglig skillnad på inställning hos HA jämfört med många andra kabeltillverkare. Motiverar med etablerad och fundamental fysik istället för kreativt mumbojumbo i fysikalisk terminologi och erbjuder sig tom att skicka en bit kabel till en nyfiken ljuddoktor. :) Hur många andra kabeltillverkare hade gjort så? Me like! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-11-17 08:33

sprudel skrev:Tycker nog det är en behaglig skillnad på inställning hos HA jämfört med många andra kabeltillverkare. Motiverar med etablerad och fundamental fysik istället för kreativt mumbojumbo i fysikalisk terminologi och erbjuder sig tom att skicka en bit kabel till en nyfiken ljuddoktor. :) Hur många andra kabeltillverkare hade gjort så? Me like! :)

Verkligen. HA är en behövlig fräsch fläkt på den marknaden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-17 09:26

Svante skrev:Det finns en aspekt av att köpa dyrt som jag sympatiserar djupt med, och det är att den som är billigast troligen har rationaliserat bort allt som inte absolut krävs, bl.a. arbetarnas arbetsförhållanden, mellanhändernas löner, butikernas lagerhållning etc. Allt sånt där som man värdesätter men som inte är fullständigt nödvändigt för att leverera produkten till mig. Om jag köper det näst billigaste kanske jag medverkar till bättre förhållanden för någon annan genom att minska hetsen att pressa priset.

Exakt varför jag t.ex. väljer att köpa ekologiska matvaror i möjligaste mån. Javisst, lite dyrare men med högre feelgood-faktor (av smaken kan jag dock inte avgöra om det är ekologiskt). Av samma skäl kan man absolut köpa dyrare Hi-Fi. Mitt tidigare inlägg ifrågasatte om man verkligen kan veta att man köper onödigt bra om man väljer det som enligt teknisk spec är bättre. På HA's hemsida kan man läsa:

"Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!"

Jag förstår inte varför det skulle vara "helt förkastligt"? Enligt mig så är detta "långt mycket mer än onödigt" bra. Vill man ändå köpa den kabeln så gör man väl det av andra skäl, än att den låter bättre än en "bara onödigt" bra kabel från China. T.ex. att den är byggd i Sverige och att montören får gratis kaffe och semester. :)
Den människa är inte född, som kan höra skillnad på 0,3dB vid 20kHz!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi