Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-11-17 09:34

Kalejdokom skrev:Exakt varför jag t.ex. väljer att köpa ekologiska matvaror i möjligaste mån. Javisst, lite dyrare men med högre feelgood-faktor (av smaken kan jag dock inte avgöra om det är ekologiskt). Av samma skäl kan man absolut köpa dyrare Hi-Fi. Mitt tidigare inlägg ifrågasatte om man verkligen kan veta att man köper onödigt bra om man väljer det som enligt teknisk spec är bättre. På HA's hemsida kan man läsa:

"Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!"

Jag förstår inte varför det skulle vara "helt förkastligt"? Enligt mig så är detta långt mycket mer än onödigt bra. Vill man ändå köpa den kabeln så gör man väl det av andra skäl, än att den låter bättre än en bara "onödigt" bra kabel från China. T.ex. att den är byggd i Sverige och att montören får gratis kaffe och semester. :)
Den människa är inte född, som kan höra skillnad på 0,3dB vid 20kHz!

VIll bara inflika att det kan vara möjligt att höra skillnad på det. Inte för att det är vid 20kHz man hör skillnaden utan för att du även får påverkan lägre ned i frekvens. Nu snackar vi dock om extremt små fel så problemet skall inte överdrivas. Du kan dock ha längre kablar eller högre utimpedans än i exemplet och då blir det ännu värre.
Dvs om du kommer höra någon skillnad på dessa och vanliga lakritssnören beror på omständigheterna. Det går varken att säga att man aldrig kan eller alltid kan höra skillnad.

Det som jag tror HA menar med "helt förkastligt" är att man inte kan överföra en ljudsignal helt opåverkat(i det hörbara spektrat) då det är kabelns enda syfte och en bra kabel bör kunna göra detta och allt annat är helt förkastligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-17 09:45

Exemplet på HA's hemsida gällde 5 meters kablar. Denna tråd handlar om kablar på 0,6 m - som ju är en himmelsvid skillnad avseende kapacitansens inverkan.
Jag är dock inte ute efter att mucka, bara försiktigt framföra viss skepsis rörande kablarnas inverkan på det ljud man uppfattar med örat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-11-17 09:51

Jag håller med din skepsis. Jag skrev tidigare i tråden att man formodligen inte märker någon skillnad på 0.6m så jag är på din linje. Man bör inte överdriva problemen; det tjänar ingen på.

Du kan ju dock i teorin ha väldigt hög utimpedans och lakritssnörerna du jämför med väldigt hög kapacitans och då kan de blir skillnad även på 0.6m, men nu tar jag ju värsta möjliga scenario. I praktiken och generellt sett är det så klart inte så. Som sagt "det beror på" :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-17 09:53

matssvensson skrev:
hifikg skrev:Inte ens riktningspilar, så jag antar att köparen får lyssna sig fram :)

[ Bild ]
Du behöver inte vara orolig. 8)

Phew! Nu måste jag gnugga öronen också
Vore hemskt om jag drabbades av en hel dB bortfall vid 40 kHz...
"Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!"
(men varför är riktningen viktig? förstår att mina vinterhjul ska snurra åt rätt håll, men kablarna??)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-11-17 09:57

hifikg skrev:
matssvensson skrev:
hifikg skrev:Inte ens riktningspilar, så jag antar att köparen får lyssna sig fram :)

[ Bild ]
Du behöver inte vara orolig. 8)

Phew! Nu måste jag gnugga öronen också
Vore hemskt om jag drabbades av en hel dB bortfall vid 40 kHz...
"Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!"
(men varför är riktningen viktig? förstår att mina vinterhjul ska snurra åt rätt håll, men kablarna??)

Står längre upp. Ferriterna ska sitta nära förbrukaren för att påverka som bäst.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-17 10:54

Man kan ju inte bara ta siffran -0.3dB vid 20kHz som en enskildhet, man får ju sätta det i ett sammanhang. DACen kanske har rullat av 0.1 där.... Och kanske har du avrullning i kabel från dac till försteg, från försteg till delningsfilter om man har ett sådant och likaså vidar till slutsteg? Så även om skillnaden vid byte av en kabel är svårhörd, med alla småsaker som kan komma att samverkar så kan resultatet på systemnivå bli hörbar, därför kan man ha nytta av att vara petig på sådana här småsaker.

Själv oroar jag mig inte värst mycket om det som händer på 20k, då min hörsel inte når dit längre, men skulle jag få besök av någon yngre / vassare audiofil så nog vill jag allt att anläggningen presterar bra för vederbörande också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-11-17 10:56

Räcker verkligen en kabel på 0.6 meter?
För min egen del så räcker det inte.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-17 10:59

Nattlorden skrev:Man kan ju inte bara ta siffran -0.3dB vid 20kHz som en enskildhet, man får ju sätta det i ett sammanhang. DACen kanske har rullat av 0.1 där.... Och kanske har du avrullning i kabel från dac till försteg, från försteg till delningsfilter om man har ett sådant och likaså vidar till slutsteg? Så även om skillnaden vid byte av en kabel är svårhörd, med alla småsaker som kan komma att samverkar så kan resultatet på systemnivå bli hörbar, därför kan man ha nytta av att vara petig på sådana här småsaker.

Själv oroar jag mig inte värst mycket om det som händer på 20k, då min hörsel inte når dit längre, men skulle jag få besök av någon yngre / vassare audiofil så nog vill jag allt att anläggningen presterar bra för vederbörande också.

Bra Nattis, ofta har man ett gäng RCA i en kedja, väldigt få har en så enkel anläggning att 0,6 m är hela sträckan av internkablage, många bäckar små.....
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-17 11:46

blixten_no1 skrev:Räcker verkligen en kabel på 0.6 meter?

Köp två, eller tre och skarva ihop :) . Undrar vad som händer med kapacitansen då...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-17 12:37

Ställ apparaterna rygg mot rygg?

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-17 13:34

Kalejdokom skrev:Den människa är inte född, som kan höra skillnad på 0,3dB vid 20kHz!

Jag vill inte ge mig in i en debatt om exakt vilken nivå som är hörbar eller inte, jag nöjer mig med att konstatera att det är summan av alla filter och begränsningar i kedjans produkter som ger den totala resultatet.
Att göra ett försteg med en övre gränsfrekvens om tex 300 kHz (för att säkerställa att nivån vid 20kHz är rimligt opåverkad) är det smal sak, slutsteg kräver en hel del eftertanke, för att inte tala om högtalare.
Vi tycker inte att en så enkel sak som en kabel skall få vara den svaga länken. Vi tycker att kabelns inverkan max skall vara typ en tiondel av den nivå du nämner.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-17 13:37

Vi kommer att erbjuda två standardlängder av kabeln: 0,6 samt 1,2 meter.
Dessutom kan man beställa kabeln i speciallängder (längre leveranstid).
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-11-17 13:40

Nattlorden skrev:

Eh nej lite för mycket prylar för att göra så.

Perfekt med två längder!
Vad blir priset på den längre kabeln?

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-11-17 13:48

blixten_no1 skrev:
Nattlorden skrev:

Eh nej lite för mycket prylar för att göra så.

Perfekt med två längder!
Vad blir priset på den längre kabeln?

Vi ber att få återkomma i frågan då vi håller på att titta på detta.
Gissar på ca +200kr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-06 14:17

HolographicAudio™ skrev:
Laila skrev:Själver så kör jag med 1 Fot av "Mogami W2528 Molded Gold Connectors" mellan
SUT å RIAA* . . . typ. Finns att köpa från: https://www.kabusa.com/frameset.htm?/

* Där det är viktigt med låg kapacitans för undvikande av onödigt mycket diskantfall,
samt i mitt fall, en mjuk å smidig kabel. RG62 är lite för osmidig . . .

Kabeln du länkar till har en kapacitans om 19pF/ft (utan kontakter) vilket motsvarar 62pF/meter och detta är inte en speciellt låg kapacitans, tvärt om.
Men om man prioriterar en "mjuk å smidig kabel" framför diskantfall så kan detta vara ett bra val.

Fast med drivning om tex 100 ohm och längder som man typiskt har i en hemmanläggningen (<10 meter) är tex 100 pF/m inte något problem; givet att man inte ser någon hundradels dB vid 20 k som ett problem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-15 19:01

Denna kabel dök upp i senaste molt :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-15 20:51

Kalejdokom skrev:...Mitt tidigare inlägg ifrågasatte om man verkligen kan veta att man köper onödigt bra om man väljer det som enligt teknisk spec är bättre. På HA's hemsida kan man läsa:

"Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!"

Jag förstår inte varför det skulle vara "helt förkastligt"? Enligt mig så är detta "långt mycket mer än onödigt" bra. Vill man ändå köpa den kabeln så gör man väl det av andra skäl, än att den låter bättre än en "bara onödigt" bra kabel från China. T.ex. att den är byggd i Sverige och att montören får gratis kaffe och semester. :)
Den människa är inte född, som kan höra skillnad på 0,3dB vid 20kHz!

Det var en del det där...

1. Har gjort åtskilliga blindtester på hörbarhet av ett enkelt LP-filter, och gränsen jag funnit är att de med allra känsligast hörsel kan höra ett första ordningens LP-filter om gränsfrekvensen är lägre än 200 kHz, och ett andra ordningens om gränsfrekvensen är lägre än 80 kHz. Det betyder i både fallen avvikelser i den trakt som HA-kabeln ger med 1 kohm matningsimpedans. Hörseln är helt enkelt bättre än du tror. Men jag vill samtidigt hävda att det för de flesta lyssnare snarare än 0,1 dB vid 10 kHz än 0,3 dB vid 20 kHz som ligger på gränsen till att ge hörbarhet.

2. Är du av uppfattningen att ingen utgång har högre utimpedans än 1 kohm? Om så kan jag upplysa dig om att det finns passiva försteg, och i varje fall ett sådant jag träffat på hade en 100 kohm-potentiometer. Vid nollvolym blir utgången då kortsluten, och detsamma gäller vid maxvolym, men däremellan blir impedansen högre. Vid - 6 dB volyminställning så blir utimpedansen en fjärdedel av potentiometerns impedans, läs 25 kohm. Jag kan försäkra dig om att kabelns kapacitans i det fallet betyder något för musikåtergivningen...

3. Är du av uppfattningen att ingen kabel kan vara längre än i exemplet?

4. (Viktigaste frågan) Är det din tro/uppfattning/övertygelse att en hifi-kedja består av idel perfekta länkar och att därför all hörbarhet beror på en interconnectkabel i kedjan? Om så - låt mig upplysa dig:

En typisk musikproduktion har passerat genom MÅNGA meter kabel! Om vi på skoj säger att det finns i varje fall 10 kablar i serie genom kedjan och var och en ger -1 dB vid 10 kHz och -3 dB vid 20 kHz, är du då med på att summan blir -1 dB vid 10 kHz och -3 dB vid 20 kHz?

Många bäckar små. Det finns helt enkelt inget som helst skäl till att någon länk skall vara onödigt dålig. Däremot så gör en förbättring av bara EN länk naturligtvis inte så stor skillnad, inte större skillnad än just den ger jämfört med alternativet. Men tänker man så så blir ju aldrig något bättre.

Men skall naturligtvis tänka positivt - tänka att om JAG förstår att det är bra med en onödigt bra kabel, så kan kanske alla andra, även de som väljer kablar i studion, förstå det? Och när alla sett till så att varje länk blir så bra det går, så kommer kedjan att bli kanske tiofaldigt bättre.

Hurra! Eller?

Det finns egentligen bara två länkar i kedjan där den tekniska komplexiteten är så stor att det är svårt eller omöjligt att göra dem onödigt bra - högtalare och rum*. På resten tycker jag man skall satsa att nå upp till "onödigt bra", men en marginal om säg 10 gånger. Eftersom det är så lätt (och billigt) att göra det!

Vh, iö

- - - - -

*Så med dessa två länkar får man istället ha målet att göra sakerna så bra som möjligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-12-15 20:58

AndreasArvidsson skrev:Denna kabel dök upp i senaste molt :)

Noterade det innan jag sprang ner i lyssningsrummet o lämnade den kvar i lägenheten. Hur mycket mindre spar vi nu på att inte köpa den?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-15 21:05

hifikg skrev:

Noterade det innan jag sprang ner i lyssningsrummet o lämnade den kvar i lägenheten. Hur mycket mindre spar vi nu på att inte köpa den?

Medlemspriset är 1250kr för 0,6m och 1400kr för 1,2m.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-15 21:13

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:

Jag har inte fått min tidning. Men det är rabatt alltså? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-15 21:16

Njea, lite tight. Beror ju på hur styv kabeln är med. Är den styv?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-15 21:18

genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:

Mm exakt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-12-15 21:21

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:
AndreasArvidsson skrev:Medlemspriset är 1250kr för 0,6m och 1400kr för 1,2m.

Mm exakt.

Fläskigt

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-12-15 21:26

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:

Attans... om jag går ur LTS spar jag alltså uppåt 500 spänn mer på att inte köpa den längre kabeln... hmmm

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-16 01:04

IngOehman skrev:....
Hurra! Eller?

Det finns egentligen bara två länkar i kedjan där den tekniska komplexiteten är så stor att det är svårt eller omöjligt att göra dem onödigt bra - högtalare och rum*. På resten tycker jag man skall satsa att nå upp till "onödigt bra", men en marginal om säg 10 gånger. Eftersom det är så lätt (och billigt) att göra det!
Vh, iö ...

iö, har du på något vis varit med i framtagandet av "Holographic Audio Interconnect" . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-16 06:17

Njae...

Bara som rådgivare på ett väldigt, väldigt principiellt plan (gått igenom vad i en kabelkonstruktion som bestämmer vilken impedans och kapacitans en kabel får). Jag har inte varken föreslagit något konkret eller fattat några beslut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-16 11:46

IngOehman skrev:2. Är du av uppfattningen att ingen utgång har högre utimpedans än 1 kohm? Om så kan jag upplysa dig om att det finns passiva försteg, och i varje fall ett sådant jag träffat på hade en 100 kohm-potentiometer. Vid nollvolym blir utgången då kortsluten, och detsamma gäller vid maxvolym, men däremellan blir impedansen högre. Vid - 6 dB volyminställning så blir utimpedansen en fjärdedel av potentiometerns impedans, läs 25 kohm. Jag kan försäkra dig om att kabelns kapacitans i det fallet betyder något för musikåtergivningen...

Med aktiva försteg går det bra med nästan vad skit som helst med vettiga kontakter, utan att generera hörbara bieffekter och i dessa fall är fullständigt onödigt att köpa exotisk dyrkabel. Du kan säkert gräva fram något undantag, men det är i så fall så pass felkonstruerat att det inte bör komma i fråga i sammanhanget.

Låt det vara klart att det är enbart om man insisterar på att använda pajaslösningar till försteg som i ditt extremexempel som det möjligen skulle kunna vara aktuellt att det skulle kunna bli hörbar skillnad med något mer lågkapacitivt än RG-58 (vid korta längder och pga kapacitansen). De med aktiva försteg behöver inte oroa sig för just det lilla problemet över huvud taget.

IngOehman skrev:En typisk musikproduktion har passerat genom MÅNGA meter kabel! Om vi på skoj säger att det finns i varje fall 10 kablar i serie genom kedjan och var och en ger -1 dB vid 10 kHz och -3 dB vid 20 kHz, är du då med på att summan blir -1 dB vid 10 kHz och -3 dB vid 20 kHz?

Vi ju om utimpedanser 100ohm-1kohm. Du menar att man använder 10 talet kablar på typ 10-tals eller 100-talet meter vardera?
Och om man i något fall använder en udda mikrofon eller apparat med hög utimpedans, så gör man det förmodligen för att man gillar soundet av helheten eller skruvar till det så att man får det som man vill i kontrollrummet. Om man gjort det valet så är kabeln nog inte att anse som ett problem vad gäller kapacitansen.

IngOehman skrev:Många bäckar små. Det finns helt enkelt inget som helst skäl till att någon länk skall vara onödigt dålig. Däremot så gör en förbättring av bara EN länk naturligtvis inte så stor skillnad, inte större skillnad än just den ger jämfört med alternativet. Men tänker man så så blir ju aldrig något bättre.

Och ingenting duger helt. Det ska uppgraderas oavsett om någon kan höra skillnad eller inte?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-16 11:56

RogerJoensson skrev:Och ingenting duger helt. Det ska uppgraderas oavsett om någon kan höra skillnad eller inte?

Om du passerar genom 4-5 kablar i anläggningen så är frågan inte om du hör skillnad på att byta upp dig på en, utan om du hör skillnad om du byter upp dig på samtliga...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-16 12:11

4-5 st korta rg-58 kablar vid 1kohm utimpedanser räcker inte för att komma upp i hörbara skillnader! Även 4-5 korta lakritskablar borde passera blind detekterbarhetstest vid 1 kohms utimpedans vad gäller avrullning i diskanten. Slutsats: Inget man behöver oroa sig för om man använder ett aktivt försteg eller andra apparater med utimpedans <1Kohm.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-16 13:29

RogerJoensson skrev:4-5 st korta rg-58 kablar vid 1kohm utimpedanser räcker inte för att komma upp i hörbara skillnader! Även 4-5 korta lakritskablar borde passera blind detekterbarhetstest vid 1 kohms utimpedans vad gäller avrullning i diskanten. Slutsats: Inget man behöver oroa sig för om man använder ett aktivt försteg eller andra apparater med utimpedans <1Kohm.

Det handlar väl inte om oro, utan om optimering? Annars klarar ju vem som helst sig på en iPhone.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi