Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Under de omständigheterna jag vill återge musik anser jag inte att jag har särdeles svårt att lokalisera signaler under 80Hz, inte ens under 15Hz.
MagnusÖstberg skrev:Under de omständigheterna jag vill återge musik anser jag inte att jag har särdeles svårt att lokalisera signaler under 80Hz, inte ens under 15Hz.
MagnusÖstberg skrev:Jag har full förståelse för att du inte kan urskilja riktning med den placeringen. Men du har ju valt den själv.
JM skrev:Spekulationer kring varför vi hör ljuds lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inte i ett rum.
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
E t o t a l = K E s y s t e m + P E s y s t e m + U s y s t e m {\displaystyle E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}} E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
JM
JM skrev:Korrektion.
...multipla stående vågor enligt termodynamiken ...
JM
JM skrev:Korrektion.
Dvs vid allt lägre frekvenser med ökande multipla stående vågor enligt termodynamiken kommer det hörbara ljudet allt mer från varje enskild punkt tidsmässigt/frekvens i volymen då de vandrande vågorna minskar. Med sjunkande frekvens blir rummets volym allt mer sluten i termodynamisk mening. Således försvinner uppfattningen av ljudets riktning eftersom det lågfrekventa ljudet kommer samtidigt/frekvens från varje punkt i rummet. Vid stående vågor blir ljudet stationärt i volymen.
Ljudet är inte lika i varje punkt. Vissa punkter har tryckmaxima, andra har tryckminima och de flesta något däremellan för given frekvens vid stående vågor.
JM
paa skrev:JM skrev:Korrektion.
...multipla stående vågor enligt termodynamiken ...
JM
Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?
paa skrev:Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?
Almen skrev:paa skrev:Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?
För simpelt. Man kan ju tänka sig "kvantmekaniken" också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster