Kan termodynamiken förklara oförmågan att lokalisera subbas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Kan termodynamiken förklara oförmågan att lokalisera subbas?

Inläggav JM » 2017-11-18 10:07

Spekulationer kring varför vi hör ljuds lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inte i ett rum.

Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

E t o t a l = K E s y s t e m + P E s y s t e m + U s y s t e m {\displaystyle E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}} E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.

http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Kan termodynamiken förklara oförmågan att lokalisera sub

Inläggav sprudel » 2017-11-18 11:05

Alla "system" uppfyller termodynamikens lagar, och lika mycket.

Vad menar du med en termodynamisk volym?
Vad menar du med högtalarens tillförda kinetiska energi? (Åker den runt?)
"Avspeglas i varje punkt i rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor" Vad avses?

Har du läst fysik? 8O
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-11-18 13:37

Förstår inte varför du blandar in termodynamik när det är mycket enklare att föklara med frifält kontra efterklangsfält, dvs ute på ett fält kontra i ett rum. Möjligen att man, så här års i sverige, fryser mer på fältet än i ett uppvärmt rum :roll:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-18 16:47

Under de omständigheterna jag vill återge musik anser jag inte att jag har särdeles svårt att lokalisera signaler under 80Hz, inte ens under 15Hz.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

JM

Inläggav JM » 2017-11-18 16:58

MagnusÖstberg skrev:Under de omständigheterna jag vill återge musik anser jag inte att jag har särdeles svårt att lokalisera signaler under 80Hz, inte ens under 15Hz.

Gratulerar - bara att publicera - du blir först i världen om det är inomhus och högtalarna är korrekt filtrerade.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-18 17:10

Det tror jag faktiskt inte att jag skulle bli. Jag tror faktiskt att du fixar det också, bara du inte ställer dina basar så att en står i varje hörn av rummet.
Jag saknar dig.

JM

Inläggav JM » 2017-11-18 17:18

Harman,Toole mfl har publicerat studier med subbasar i hörnen utan att riktning kan uppfattas. Jag har subbas i hörn utan upplevd riktning. Möjligen är det så dina subbasar inte är korrekt filtrerade?

JM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-11-18 17:35

Jag har full förståelse för att du inte kan urskilja riktning med den placeringen. Men du har ju valt den själv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-18 17:56

MagnusÖstberg skrev:Under de omständigheterna jag vill återge musik anser jag inte att jag har särdeles svårt att lokalisera signaler under 80Hz, inte ens under 15Hz.

Menar du att om man har en ren sinuston på 20 Hz ut från basen, att du skulle kunna höra baselementets placering då den är placerad i ett lyssningsrum. Villkoret är att tonen är igång då du går in i rummet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-18 18:01

MagnusÖstberg skrev:Jag har full förståelse för att du inte kan urskilja riktning med den placeringen. Men du har ju valt den själv.

Har jag uppfattat dig korrekt att i din anläggning så hör du basarnas placering hela tiden då du spelar musik? Du hör alltså att basen kommer från basarna medans övriga frekvensområde kommer från platser i ljudbilden du hör? D v s basen hörs för sig kommande från basarna och resten av ljudet för sig.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-18 21:01

Låter spännande, kan du berätta mer? 80Hz förstår jag, men om man inte ska tro det är övertoner du lyssnar på så kanske du skall beskriva lyssningsfallet lite tydligare? Personligen har jag själv väldigt svårt att uttala mig om något från 18Hz och nedåt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-11-18 21:30

Heisenbergs osäkerhetsprincip passar in mycket bättre :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-19 22:12

JM skrev:Spekulationer kring varför vi hör ljuds lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inte i ett rum.

Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

E t o t a l = K E s y s t e m + P E s y s t e m + U s y s t e m {\displaystyle E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}} E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.

http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

JM

Termodynamiken? :)

Inom den klassiska termodynamiken som behandlar system i termodynamisk jämvikt finns 4 huvudsatser som är grundläggande principer inom fysiken. De beskriver överföringen av värme och arbete inom termodynamiska processer och system.

0.) Termodynamikens nollte huvudsats, vilken utgör grunden för temperaturmätning. Om två termodynamiska system är i termisk jämvikt med ett tredje, då är de även i termisk jämvikt med varandra.
1.) Termodynamikens första huvudsats, vilken säger att energi varken kan skapas eller förstöras, den kan endast byta form. I en process inom ett isolerat system förblir alltid den totala energin densamma. I en termodynamisk cykel är alltid mängden tillfört värme lika stort som mängden utfört arbete. Värme är en form av energitransport och således vice versa.
2.) Termodynamikens andra huvudsats säger att den totala entropin, oordningen, i universum ökar, vilket gör att naturliga processer bara kan ske spontant i en riktning. värme flödar alltid spontant från en varmare plats till en kallare, men aldrig tvärtom.
3.) Termodynamikens tredje huvudsats, vilken säger att en perfekt kristall har sin lägsta entropi vid absoluta nollpunkten. Entropin i ett system närmar sig ett konstant minimum då temperaturen närmar sig absoluta nollpunkten.

Så, vilken/vilka av huvudsatserna tycker du att vi skall angripa i sökandet efter människans lokalisation av en subwoofer med hjälp av hörseln? :)

Alltså, min rekommendation är att du helt och hållet särskiljer på neurala fenomen vilket resulterar i subjektiv medveten uppfattning med sinnen kontra fysikaliska fenomen som sker utanför kroppen. Som jag ser det är det det enda sättet att särskilja Input från Output. Med hörseln som använt sinne i luft som medium sker Input medelst akustiska ljudvågor i luft. Input är en ljudhändelse som i sin helhet är fysikalisk och objektivt mätbar. Output är den subjektivt upplevda ljudhändelsen med hörseln som sinne.
En fysikalisk egenskap/storhet blir till ett upplevt fenomen. Denna process har en överföringsfunktion.

Jag vill, om möjligt, försöka kommentera dina huvudfrågeställningar vilka jag blåmarkerat. Det är alltså slutsatser du dragit som utgör grunden för dina spekulationer att det explicit skulle vara termodynamiken som förklarar människans oförmåga att lokalisera subbas i rum om jag förstått saken rätt.

1.) Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

2.) Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

3.) I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.

4.) Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

5.) Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?

Så, nu blir det möjligtvis kanske lite enklare för var och en att bena upp och kommentera inför möjlig vidare diskussion.

Så vitt jag förstår din frågeställning så vill du använda Termodynamikens första huvudsats gällande slutna system där du säger att ett rum i viss mån uppför sig/har egenskaper som ett slutet system och att detta skulle vara frekvensberoende. Om det nu vore så att en ljudkällas ljudalstrande påverkas av huruvida ljudalstrandet sker i ett slutet system eller ej. Vi bör inte blanda in människan ännu.
Först benar man upp det fysikaliskt objektiva som är själva alstrandet av ljud där ljudvågor bildas. Sedan fortplantar sig akustiska ljudvågor i luften och följer vågrörelseläran. Då man förstått båda sakerna tillräckligt väl så kan man definiera och förstå Input. Sedan tar man reda på Output och får då en överföringsfunktion som är på visst sätt. Därefter kan man söka förklaringsmodell till varför överföringsfunktionen ser ut som den gör.

Det jag strukit under skulle jag kunna ställa direkta frågor på. Jag ser det inte som entydigt framställda påståenden/frågor. Man kanske måste definiera vad ett slutet system är då det överförs till akustiken och rum. Om man sätter en mik i rummet och en annan utanför rummet och det visar sig vara 60 dB skillnad från 10 Hz till 30 kHz, är rummet räknat som ett slutet system då? Vad gäller?

Du skriver: "... med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?" Men på det sätt du skriver verkar det som om termodynamikens lagar inte skulle gälla vid högre frekvenser.

Jag ser Termodynamikens första och andra huvudsats som Axiom där många olika definitioner bygger på dessa axiom. Termodynamikens första och andra huvudsats gäller och inget kan så att säga mer-eller-mindre följa de termodynamiska huvudsatserna. Allt är inordnat under de termodynamiska huvudsatserna till 100 %.

Benar man först upp det fysikaliska skeendet så blir det därefter lättare att diskutera hörselns processer gällande att subjektivt uppfatta det objektiva man fått fram. Det enklaste sättet är att söka förstå stående vågor och rumsresonanser. Därefter kan man bena upp om det exempelvis finns stående våg på direktljudet, innan någon reflex uppkommit?

Det finns många frågeställningar. Jag nöjer mig så här så får vi se.

Däremot vill jag poängtera att det finns vissa akustiska och psykofysiska parametrar som ger huruvida människan kan höra riktning eller inte. Uppfylls inte dessa parametrar så kan vi inte detektera riktning. Det är inte några huvudsatser inom termodynamiken som reglerar detta, som jag ser det. Det är alltså inte så att du kan få en funktion genom att exempelvis sätta entropi på Y-axeln och frekvensberoende lokalisationsförmåga på X-axeln i ett koordinatsystem.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2017-11-19 23:18

Tack Peter för ditt svar!
Mina spekulationer gäller ffa fysiken i ett rum som är nästan slutet.
I ett slutet rum uppför sig luftvolymen likt i en ballong. Komprimerar du med handen ballongen i en ändan så buktar ballongen ut i en annan del. Luften är i princip inte komprimerbar i ballongen vid försiktig kompression. Här finns ingen vandrande våg eftersom frekvensen är låg på kompresionen. Utåtbuktningen är ej tidsfördröjd som vid reflexen av en vandrande våg.

Ett slutet rum med betongväggar buktar inte väggarna när subbasen komprimerar luften. Vid långa rumsspecifika våglängder uppstår stationära (ej vandrande) tryckmaxima/minima på givna punkter sekundärt till stående vågor. Eftersom luften i praktiken inte är termiskt komprimerbar av en subbas uppstår alla tryckmaxima/minima samtidigt i varje punkt i volymen.
Visst är det så att rummet läcker i en liten spalt där temperaturen sjunker knappt mätbart på samma sätt som temperaturen antytt ökar invid subbasen enligt termodynamiken men i detta sammanhang är det försumbart. Typ enligt kylskåpsprincipen.

Nu kommer neurofysiologin in. Vid allt lägre frekvenser dominerar ljudet från stående vågor över vandrande vågor.
Dvs vid allt lägre frekvenser med ökande multipla stående vågor enligt termodynamiken kommer det hörbara ljudet allt mer från varje enskild punkt i volymen då de vandrande vågorna minskar. Således försvinner uppfattningen av ljudet riktning eftersom det lågfrekventa ljudet kommer från varje punkt i rummet.

JM

JM

Inläggav JM » 2017-11-20 08:26

Korrektion.
Dvs vid allt lägre frekvenser med ökande multipla stående vågor enligt termodynamiken kommer det hörbara ljudet allt mer från varje enskild punkt tidsmässigt/frekvens i volymen då de vandrande vågorna minskar. Med sjunkande frekvens blir rummets volym allt mer sluten i termodynamisk mening. Således försvinner uppfattningen av ljudets riktning eftersom det lågfrekventa ljudet kommer samtidigt/frekvens från varje punkt i rummet. Vid stående vågor blir ljudet stationärt i volymen.
Ljudet är inte lika i varje punkt. Vissa punkter har tryckmaxima, andra har tryckminima och de flesta något däremellan för given frekvens vid stående vågor.

JM

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-11-20 11:00

JM skrev:Korrektion.
...multipla stående vågor enligt termodynamiken ...
JM

Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-20 11:51

Dvs vid allt lägre frekvenser med ökande multipla stående vågor enligt termodynamiken kommer det hörbara ljudet allt mer från varje enskild punkt tidsmässigt/frekvens i volymen då de vandrande vågorna minskar. Med sjunkande frekvens blir rummets volym allt mer sluten i termodynamisk mening. Således försvinner uppfattningen av ljudets riktning eftersom det lågfrekventa ljudet kommer samtidigt/frekvens från varje punkt i rummet. Vid stående vågor blir ljudet stationärt i volymen.
Ljudet är inte lika i varje punkt. Vissa punkter har tryckmaxima, andra har tryckminima och de flesta något däremellan för given frekvens vid stående vågor.

JM

Fast, jag undrar om det inte är tvärtom, att rummet om det är slutet, är mer slutet vid högre frekvens än i basen. Om man alstrar ljud i rummet och mäter ljudtrycket i rummet och samtidigt mäter ljudtrycket utanför rummet d v s läckaget så brukar läckaget av ljud vara högre i basen än i diskant och mellanregister. Öppnar man en dörr så blir det annorlunda. Termodynamiskt sett undrar jag om du verkligen har rätt.

Jag brukar se på saken ur akustikens synvinkel och är hörseln inblandad så är det psykofysiken och psykoakustiken som gäller för mitt vidkommande.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2017-11-20 12:47

paa skrev:
...multipla stående vågor enligt termodynamiken ...
JM

Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?

Jag är absolut ingen expert på termodynamik. Förklaringsmodellen termodynamiken har med vandrande vågor och stationära ståendevågor ger på ett elegant sätt en alternativ förklaring till varför vi inte hör riktningen på subbasen i ett rum men väl på ett öppet fält.
Vågrörelseläran och akustiken har, om jag uppfattat rätt, liknande förklaringsmodeller som kan beskriva varför vi inte hör riktningen på subbasen i ett rum.

JM

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-11-20 13:07

paa skrev:Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?

För simpelt. Man kan ju tänka sig "kvantmekaniken" också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-11-21 02:36

Almen skrev:
paa skrev:Varför inte byta ordet "termodynamiken" mot vågrörelseläran eller akustiken?

För simpelt. Man kan ju tänka sig "kvantmekaniken" också. :)

ja den grenen finns ju med i termodynamiken otaliga grenar.
Överlag är termodynamik ett rätt trist område i min bok.
Vågrörelselära o akustik är roligare att fundera kring, räkna på och framförallt tillämpa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-21 15:29

Har du mycket dist då i högtalarna, eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-11-21 16:07

Han lyssnar inte blint och kan känna igen sina basmoduler utan någon som helst tvekan. :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-11-23 16:23

Jag vill minnas att jag någon gång har läst att hörseln är bra på att upptäcka skillnader i fas/tid mellan ljudvågor till vänster/höger öra.
En orsak till att vi har svårt att lokalisera låga frekvenser skulle vara att våra öron sitter för tätt ihop för att det skulle kunna bli tillräcklig fasförskjutning mellan dom inkommande ljudvågorna för att vi skulle kunna avgöra källans riktning. detsamma skulle därför gälla för höga frekvenser eftersom det krävs för små lägesförändringar av huvudet/öronen för att komma i samma fasläge på nytt. För höga frekvenser sitter alltså våra öron för långt isär.

Elefanter kan ritningsbestämma låga frekvenser och möss dom höga :lol:

Åtminstone var det ungefär så det beskrevs, om jag minns rätt...
Jag upplever iallafall att det är lite knepigt att läges/riktningsbestämma både låga och höga frekvenser annat än på ljudtryck.

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Återgå till Generellt om hifi