Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:rajapruk skrev:Harryup skrev:ja rajapruk,
jag håller med dig. Något saknas i ekvationen. Jag vet flera personer på forumet som hörde att hårda fötter (oavsett orsak) lät vansinnigt mycket bättre hemma hos mig än vad SD-fötter gjorde. Jag hade inget behov av att visa att SD inte skulle fungera eftersom jag faktiskt köpte dom eftersom jag var övertygad om att det skulle bli så.
Det blev inte så, så jag håller med dig om att det är en tumregel att säga att det alltid låter bättre med mjukfötter. När det räcker att en person hör något vid en F/E-test för att man skall anse att det färgar så, kan jag säga att vi var 6 personer vill jag minnas som fann dom helt överlägsna. Nu kommer inte det räcka eftersom det då är fel på högtalarna eller på golvet eller vad som helst men inte foten. Fast just det att man säger att oavsett omgivning så låter det alltid bättre så är det helt enkelt fel.
När det gäller Svantes filmer så fäster jag inget avseende vid dom alls, Svante vill visa problemet och försöker inte se om det ligger något i att andra fötter kan fungera.
Dessutom har Svante en alldeles för låg nyfikenhet på vad som finns på marknaden för att kunna vara en trovärdig person då det gäller att försöka hitta fungerande alternativ.
/Harryup
Kan du beskriva lite mer? Vilken typ av högtalare? vad blev bättre mer specifikt, osv?
Svante håller på just nu med att skruva fast speldosan, hoppas jag!
Har skrivet tidigare att jag verkligen inte tror något dåligt om SD alls. Jag köpte ett antal paket och provade fram och tillbaka. Det hela började med att jag köpte en ParadigmServo-15 servosub som hade en originalfot som såg ut som en upp och nervänd svamp i tunn plast. När jag köpte sub 2 fanns det med spikar som jag inte var intresserade av att använda. Började då använda SD på båda högtalarna och fick ett luddigt odefinierat basregister och ett mindre upplöst övre register. Köpte 4-5 olika påsar av fötter hos HiFi-kit för jag misstänkte fel viktanpassning. Ovanpå dessa basar står TAD 11" mellanregister i slutna lådor och på toppen 1" TAD driver med trähorn. Så efter uppmaning av en forummedlem som hade varit med och hört skillnaderna sa att jag måste göra något åt det hela så lånade jag ett par hårda fötter av Audio Concept. Jag hade då fortfarande inte gett upp hoppet om att SD skulle räcka eftersom de är väsentligt billigare. Men de nya fötterna gav en så stor skillnad att byta av nån form av elektronik skulle vara en extremt liten skillnad i jämförelse. Varför det är på det viset vet jag inte men helt klart att just hos mig med dessa högtalare så funkar inte SD. Jag kommer testa lite nya högtalare framöver och då kommer SD få en ny chans eftersom jag gillar idéen med dom och priset i synnerhet. Medlemmar som jag har stort förtroende för har lyssnat och konstaterat att det inte finns något att anmärka på alls längre. Så att jag skulle gilla ett färgat ljud och inget fel i det är ju ytterligare en faktiskt tumregel känns det som.
Jag är ganska nöjd med mitt ljud och andra medlemmar som hört det på senare tid har inget särskilt att anmärka på. Det senaste betydande lyftet blev då jag bytte försteget.
Men generellt så rensade de hårda fötterna upp basen och gjorde registren uppåt också fick en högre upplösning. Vi bytte fötter flera gånger fram och åter och lyssnade och det fanns ingen tvekan om att skillnaden var osedvanligt stor. Sen så testade vi vidare och i slutänden så blev det en klick blue-tac på varje fot och mellan varje låda som kom att låta som bäst. Stråt vassare än att bara ha en solid fast koppling. Högtalarna är hyfsat tunga och är runt 110 cm höga skulle jag tro. Med Sd oavsett viktangivelse så vad det just ett långsamt ostabilt gung, just precis så som det beskrivs som det skall vara. Nu står de fasta och gungar inte alls. Men förstås inte på några spikar. Som jag ser det är det väldigt märkligt att folk tror att både jag och Michael gillar "dåligt ljud". Och samtidigt försäkra att det är ok att göra det. Har faktiskt aldrig gjort det själv och skulle inte komma på idén att göra det heller.
/Harryup
Harryup skrev:I ett gult hus i Stockholm.
Harryup skrev:ja rajapruk,
jag håller med dig. Något saknas i ekvationen. Jag vet flera personer på forumet som hörde att hårda fötter (oavsett orsak) lät vansinnigt mycket bättre hemma hos mig än vad SD-fötter gjorde.
Harryup skrev:Jag hade inget behov av att visa att SD inte skulle fungera eftersom jag faktiskt köpte dom eftersom jag var övertygad om att det skulle bli så.
Harryup skrev:Det blev inte så, så jag håller med dig om att det är en tumregel att säga att det alltid låter bättre med mjukfötter.
Harryup skrev:När det räcker att en person hör något vid en F/E-test för att man skall anse att det färgar så, kan jag säga att vi var 6 personer vill jag minnas som fann dom helt överlägsna.
Harryup skrev:Nu kommer inte det räcka eftersom det då är fel på högtalarna eller på golvet eller vad som helst men inte foten.
Harryup skrev:Fast just det att man säger att oavsett omgivning så låter det alltid bättre så är det helt enkelt fel.
Harryup skrev:När det gäller Svantes filmer så fäster jag inget avseende vid dom alls, Svante vill visa problemet och försöker inte se om det ligger något i att andra fötter kan fungera.
Dessutom har Svante en alldeles för låg nyfikenhet på vad som finns på marknaden för att kunna vara en trovärdig person då det gäller att försöka hitta fungerande alternativ.
IngOehman skrev:Lite som om du i jakten på något riktigt behagligt, köpt en skjorta i mjukaste siden och säger att den fungerade inte alls, du fördrar definitivt tagelskjortan.
Men saken är ju den att ingen sagt något om vad du föredrar! Ingen kan ifrågasätta att du föredrar tagelskjortan.
Griff skrev:Jag kommer inte ihåg om jag mätte på golvet men självklart blir det mindre påverkan där om högtalaren står stilla. Lika självklart är det att Harryups golv tillför något extra som de sex lyssnarna hörde och tyckte om.
Bill50x skrev:Griff skrev:Jag kommer inte ihåg om jag mätte på golvet men självklart blir det mindre påverkan där om högtalaren står stilla. Lika självklart är det att Harryups golv tillför något extra som de sex lyssnarna hörde och tyckte om.
Nu är det ju inte spikar det handlar om i Harryups fall, han har ju klart deklarerat att det handlar om andra typer av fötter. Så det kanske inte alls är att "golvet tillför något" som han och deltagarna tyckte var positivt.
/ B
PerStromgren skrev:Om ni envisas med att diskutera varandra i stället för sakfrågan, får vi snart en eskalerande konflikt. Sådana är det sällan någon glädje med. Ni ska ju inte hålla med varann, förstås, det är ju för att diskutera vi är här, men strunta i att diskutera varandras sätt att framföra åsikter.
"Bråket började med att han slog tillbaka!" Ett känt pojkcitat.
Bill50x skrev:Griff skrev:Jag kommer inte ihåg om jag mätte på golvet men självklart blir det mindre påverkan där om högtalaren står stilla. Lika självklart är det att Harryups golv tillför något extra som de sex lyssnarna hörde och tyckte om.
Nu är det ju inte spikar det handlar om i Harryups fall, han har ju klart deklarerat att det handlar om andra typer av fötter. Så det kanske inte alls är att "golvet tillför något" som han och deltagarna tyckte var positivt.
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Griff skrev:Jag kommer inte ihåg om jag mätte på golvet men självklart blir det mindre påverkan där om högtalaren står stilla. Lika självklart är det att Harryups golv tillför något extra som de sex lyssnarna hörde och tyckte om.
/ B
Om det inte är spikar som han kallar hårda fötter, vad är det då? Om det är någon annan form av mjuk koppling, så indikerar det ju bara att de mjukfötter han provat varit olämpliga för systemet. Annars om fötterna verkligen är hårda,så bör samtliga varianter vara sämre än att ställa högtalarna direkt på golv (vridmoment etc).
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Griff skrev:Jag kommer inte ihåg om jag mätte på golvet men självklart blir det mindre påverkan där om högtalaren står stilla. Lika självklart är det att Harryups golv tillför något extra som de sex lyssnarna hörde och tyckte om.
Om det inte är spikar som han kallar hårda fötter, vad är det då? Om det är någon annan form av mjuk koppling, så indikerar det ju bara att de mjukfötter han provat varit olämpliga för systemet. Annars om fötterna verkligen är hårda,så bör samtliga varianter vara sämre än att ställa högtalarna direkt på golv (vridmoment etc).
IngOehman skrev:Mjuka fötter minimerar färgningen. Praktiskt taget undantagslöst. De ger bättre återgivning.
MichaelG skrev:(Till glädje för mjukfötternas försvarare kan jag dock informera att sonen - som har ett par högtalare stående direkt på sitt skrivbord - erhöll avsevärt bättre återgivning med mjukfötter under dessa. Skrivbordet slutade helt att sjunga med!)
Bill50x skrev:Skämt åsido, det viktiga är att inte låsa in sig utan att prova sig fram.
Svante skrev:Men med kunskap kan man komma på de där sakerna man behöver prova som man aldrig skulle ha kommit på annars.
UrSv skrev:Svante skrev:Men med kunskap kan man komma på de där sakerna man behöver prova som man aldrig skulle ha kommit på annars.
Och dessutom inse vilka saker man inte behöver prova.
sprudel skrev:UrSv skrev:Svante skrev:Men med kunskap kan man komma på de där sakerna man behöver prova som man aldrig skulle ha kommit på annars.
Och dessutom inse vilka saker man inte behöver prova.
Det där håller jag kanske helt med om. Då har vi inget nytt att lära, om allt är som vi tror alltså.![]()
Ny kunskap etableras genom att hypoteser falsifieras.
Svante skrev:Bill50x skrev:Skämt åsido, det viktiga är att inte låsa in sig utan att prova sig fram.
Får jag formulera om? Det är viktigt att inte låsa sig, utan alltid vara beredd att ifrågasätta det man kan. Men med kunskap kan man komma på de där sakerna man behöver prova som man aldrig skulle ha kommit på annars.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster