Nej, hypoteser testas. Det sker (bl a) genom att man FÖRSÖKER falsifiera dem.
Att falsifiera något är inte synonymt med att försöka falsifiera. Något som falsifierats har visat vara falskt.
Och att inte lyckas falsifiera en hypotes är INTE att bekräfta redan förefintlig kunskap. En hypotes är nämligen INTE kunskap!
Det är vad som helst från ett hugskott, en aning, en gissning, en sak som antytts av andra studier, något som man inte tror på men som måste uteslutas (eller inte) för att man skall kunna gå vidare...
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Mjuka fötter minimerar färgningen. Praktiskt taget undantagslöst. De ger bättre återgivning.
Observera att jag inte egentligen har några synpunkter på några sorters fötter - jag kan för lite om fysik och fysiska lagar för att kunna ha någon åsikt.
Du påstår att du inte har någon åsikt då du vet för lite om fysik? Bra. För ögonblicket spelar jag med och låtsas som om det är som du säger.
MichaelG skrev:Däremot konstaterar jag att jag har lättare att få till ett bra ljud från lyssningsplats hemma hos mig med spikar under högtalarna än med mjukfötter.
Jag vet inte vad "bra ljud" är, alltså vad DU menar med det.
Vet du vad du menar med det?
Vad jag vet är att jag, om du menar att du gillar det eller eller andra, inte har någon åsikt om saken. Det finns nämligen ingen poäng med att diskutera det. Du gillar det du gillar. Jag har ingen kommentar om det. Du kan gilla surströmming, oxfile, spanking, solbadning, parodier... So what?
Jag har inte talat något om vad du (eller någon annan) skall gilla eller ogilla. Om du läser det som skrivits av mig om högtalarfötter genom alla år här på faktiskt, så tror jag du ser att jag inte har skrivit någonting alls om vad du skall uppleva.
Jag vill gärna att du bekräftar det.
MichaelG skrev:Jag tänker att ovanstående citat förutsätter en viss kontext i övrigt. Återgivningen av ett fonogram är, som jag ser det, beroende av HELA kedjan från själva mediet som sådant fram till rummet det hela spelas i.
Det är riktigt. Du presenterar det som en åsikt du har, men det behövs inte, det är ett faktum att återgivningen bestäms av alla länkars sammanlagda effekt. Produkten av överföringsdunktionerna helt enkelt. Eller riktigt så enkelt är det inte. Alla länkar är ju inte transmissionslänkar och har en entydig öveföringsfunktion, men för resonemanget så får det duga.
Ja - återgivningen bestäms av summan (inte den matematiska) av all påverkan.
MichaelG skrev:Att påstå att mjuka fötter undantagslöst ger bättre återgivning av fonogrammet oavsett kontexten i övrigt, känns något vågat.
Om du åsyftar det jag skrev så skrev jag inte undantagslöst, utan praktiskt taget undantagslöst.
Förvränger du citatet med avsikt (retorik) eller är det ett misstag, eller kanske att du tar bort undantagen och ser till övriga fall och konstaterar att jag DÅ säger att det är undantagslöst?
Det senare kan jag (tro det eller ej) acceptera. Men jag ser inte skälet till varför du anser att din bedömning om att det är vågat är ett argument? Du skriver att du inte förstår dig på fysik, men ändå sätter du dig till doms över min bedömning, trots att jag förstår mig på fysik, skapligt.
Varför vill du berätta att du "känner" att det är en vågad förutsägelse? Är det ett argument som du ser det?
Det finns ingenting vågat alls i det jag skrev. Det är som jag skrev. Det är fakta.
MichaelG skrev:Mitt rum är långt ifrån perfekt för ljudåtergivning (23 kvm betongbunker med klinkergolv), men jag har fått till det med hjälp av mattor, draperier, möbler, bredbandsabsorbenter och EQ i basen så att det låter hjälpligt bra i hela rummet. Dock varierar fortfarande bastrycket beroende var i rummet jag befinner mig. Med spikar blir basen optimal på lyssningsplats och något massiv i vissa andra delar av rummet. Spekulationer om att detta är för att jag gillar färgat ljud bättre än ofärgat finner jag oseriösa.
Ett påstående är vågat, ett annat är oseriöst... Men du skriver INGENTING om varför du tycker eller tror dessa dumheter (vilket är skälet till att jag kan kalla det dumheter och vara helt seriös), du berättar bara att du inte förstått hur dessa saker fungerar.
Är inte det ett skäl att tro att jag kanske är bättre på att bedöma saken? Och bara så du inte missförstår även detta - jag vill INTE att du skall tro på det jag säger, eller ifrågasätta det. LÄS DET och se om det kan inspirera dig att ta reda på fakta, att själv sätta dig in och kanske till sist förstå. Men tror inte på vad jag säger - använd det till att själv sätta dig in, och OM du till sist inser att det jag skriver var riktigt, då vet du.
Du skall bara tro på det du förstår av egen kraft.
Den egna kraften kan dock byggas upp genom att du lär dig saker, och det kan du göra på många sätt.
MichaelG skrev:Påståenden om att återgivningen skulle bli bättre (i mitt rum och från lyssningsplats) med mjukfötter finner jag oinitierade.
Du hänvisar igen till en bedömning du gör, du som själv vet att du inte förstår hur dessa saker fungerar.
VARFÖR TROR DU NÅGOT OM SAKEN ALLS??? Varför inte tagga ned och istället hålla det öppet att det kan vara på många olika sätt (du vet inte) och att du kanske inte skall sätta dig till doms över bedömningar ("finner jag oinitierade") om du inte har något rationella skäl att tro något.
Du kan ha testat nog för att veta vad du
föredrar (helt subjektivt), men varför kopplar du det till återgivningens kvalitet? Varför har du åsikter om den alls? Vad är det som gör att du väljer att tro att du inte kan föredra en färgning? Vad skall du med en sådan tro till?
Om du inte vet så betyder det inte att du måste tro något. Varför inte hålla det öppet?
MichaelG skrev:(Till glädje för mjukfötternas försvarare kan jag dock informera att sonen - som har ett par högtalare stående direkt på sitt skrivbord - erhöll avsevärt bättre återgivning med mjukfötter under dessa. Skrivbordet slutade helt att sjunga med!)

Varför skulle det vara till glädje för någon som försvarar mjukfötter?
Jag gläder mig självklart å din sons vägnar, men jag har svårt att förstå vad det är som gör att du tror att jag blir glad över att mjuka fötter fungerar som mjuka fötter fungerar. Det vet jag redan.
Du vet att bly har högre densitet än frigolit. Blir du glad varje gång någon skriver att det är så?
Och bara så du förstår det jag skriver - att du gillar ljudet bättre när du färgar det med spikfötter i ditt lyssningsrum gör mig inte på något sätt ledsen heller. Jag har ingen orsak att bry mig om dina preferenser. Varför skulle jag bry mig om dem?
Det jag bryr mig om är om du, som verkar ha stora svårigheter att skilja mellan subjektivt och objektivt, gång på gång anser att det finns ett motsatsförhållande mellan att du uppfattar något som "bra ljud" och att någon som vet något om det, beskriver det som dålig återgivning/färgning.
Varför bryr du dig om detta, och framhärdar med tjafsandet? Vad är syftet? Ingen har sagt att du inte skall tycka som du tycker, eller att du skall lösa lyssningen på ett annat sätt.
Jag (och kanske andra?) har berättat att din beskrivning antyder att det kanske finns andra bättre vägar att gå, som nog skulle kunna ge dig en ännu större behållning av musiken, eftersom det verkar som om du motar fel med fel.
Men du kan väl inte rimligen tycka att den som försöker hjälpa dig på det viset motarbetar dig? Om det du läser är saker som du inte är intresserad av eller inte förstår så varför inte bara strunta i det. Att gå till angrepp och hämnas (som om du hade blivit utsatt för något istället för hjälpt) genom att häva ur dig ord som "oseriöst" och "oinitierat", är tydliga tecken på att du känner dig kränkt av det som skrivits.
Men vad jag säger är att du i så fall får ta upp med med verkligheten. Det är inte mitt fel om du finner verkligheten/det som är sant varande kränkande.
SJÄLVKLART KAN MAN UPPFATTA VISSA FÄRGNINGAR SOM FÖRSKÖNANDE! Du, jag och ALLA andra!
Det blir superknasigt om folk (du är inte den enda) börjar ta sådana saker som personliga kränkningar.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).