Åter till ämnet!
Svante skrev:Som jag ser det så tycker jag att det är rimligt att den som konstruerar högtalaren får koll på så många parametrar som möjligt. Det måste bli bäst, det brukar vara så med system som är optimerade, om man ändrar något slumpmässigt så blir det som regel sämre. Det är besläktat med det som statistikerna kallar för "regression towards the mean".
Måste är ett starkt ord, men kanske har du rätt, t ex om du verkligen inkluderar även faktorer som normalt inte beskrivs som parametrar. Sådan kunskap som man behöver för att veta vilka parametrar som betyder vad - sett ur ett psykoakustiskt perspektiv.

Svante skrev:Och för att konstuktötren ska få så bra möjlighet som möjligt att förutse resultatet så ska man inte hänga gardiner framför högtalaren, man ska inte tejpa fast gem på konen och man ska inte koppla en stor svängande träskiva till lådan.
Som princip alltså. Därefter kan man fundera på om strålningen från golvet är viktig eller inte, och då måste jag säga att jag knappast tror att den är avgörande för välljudet. För det mesta är nog skillnaden liten. Antagligen inte ohörbart liten, utan det beror nog på underlag.
Du menar väl "men det beror på underlag"?
Hur som helst så saknar jag en tydligare beskrivning av målet med principen du går igenom.
Du skriver som om subjektiva faktorer inte fanns. Men de finns. Så det är viktigt (om man inte vill bli missförstådd*) att påminna om att man inte talar om upplevelser, när man som du gör här bara talar om konstruktärens förmåga att förutsäga resultatet.
Det finns också en potentiell fallucka i den där sortens resonemang du för, eftersom någon kan vara övertygad om att en konstruktör som har all den koll man kan ha, ändå kan skapa en högtalare som är sämre än en där slumpen fått vara med och påverka.
I mera konkreta resonemang än de du för härovan, kan man dock i förekommande fall visa att, hur och varför slumppåverkan inom en väldefinierad ram, kan ha en försvinnande liten sannolikhet att vara välgörande sett ur ett återgivningsperspektiv.
Vh, iö
- - - - -
*Fast missförstådd kan man såklart bli ändå, typ oavsett hur tydlig man är.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).