Spikfötter och speldosor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Spikfötter och speldosor

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 00:44

?

Det var ju nedlåtande menat! Det hoppas jag alla förstår. Nedlåtandet var relevant givet Svantes trista beteende.

Frågan är - förstår DU att Svante är nedlåtande och trist och irrelevant beskyllande? Att han ger sig på mig personligen utan att jag skrivit ett enda negativt ord om honom. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-11-26 00:47

Jaha, okej. Du ville vara svinig, och du ville att alla skulle se det.

Good for you!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 01:53

Det är du som beter dig svinigt, till och med värre än Svante.

Jag har inte gjort det. Jag bara svarade relavant på Svantes tarvlighet mot mig. Dig har ingen överhuvudtaget sagt något illa om, men det hindrar dig inte för att ställa upp i mobbingkören. Dåligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-26 01:59

Popcornen slut . . . gonatt . . .typer. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-26 02:29

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 02:36

Åter till ämnet!

Svante skrev:Som jag ser det så tycker jag att det är rimligt att den som konstruerar högtalaren får koll på så många parametrar som möjligt. Det måste bli bäst, det brukar vara så med system som är optimerade, om man ändrar något slumpmässigt så blir det som regel sämre. Det är besläktat med det som statistikerna kallar för "regression towards the mean".

Måste är ett starkt ord, men kanske har du rätt, t ex om du verkligen inkluderar även faktorer som normalt inte beskrivs som parametrar. Sådan kunskap som man behöver för att veta vilka parametrar som betyder vad - sett ur ett psykoakustiskt perspektiv. ;)

Svante skrev:Och för att konstuktötren ska få så bra möjlighet som möjligt att förutse resultatet så ska man inte hänga gardiner framför högtalaren, man ska inte tejpa fast gem på konen och man ska inte koppla en stor svängande träskiva till lådan.

Som princip alltså. Därefter kan man fundera på om strålningen från golvet är viktig eller inte, och då måste jag säga att jag knappast tror att den är avgörande för välljudet. För det mesta är nog skillnaden liten. Antagligen inte ohörbart liten, utan det beror nog på underlag.

Du menar väl "men det beror på underlag"?

Hur som helst så saknar jag en tydligare beskrivning av målet med principen du går igenom.

Du skriver som om subjektiva faktorer inte fanns. Men de finns. Så det är viktigt (om man inte vill bli missförstådd*) att påminna om att man inte talar om upplevelser, när man som du gör här bara talar om konstruktärens förmåga att förutsäga resultatet.

Det finns också en potentiell fallucka i den där sortens resonemang du för, eftersom någon kan vara övertygad om att en konstruktör som har all den koll man kan ha, ändå kan skapa en högtalare som är sämre än en där slumpen fått vara med och påverka.

I mera konkreta resonemang än de du för härovan, kan man dock i förekommande fall visa att, hur och varför slumppåverkan inom en väldefinierad ram, kan ha en försvinnande liten sannolikhet att vara välgörande sett ur ett återgivningsperspektiv.

Vh, iö

- - - - -

*Fast missförstådd kan man såklart bli ändå, typ oavsett hur tydlig man är.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-11-26 03:27

IngOehman skrev:Lite som med vilka övergrepp som helst - den som tycker det är kul att jäklas med folk kommer att fortsätta om ingen säger ifrån.

Någon måste göra det. Och moderatorerna gör det ju typ aldrig. Det måste finnas en gräns för hur illa man får bete sig helt enkelt. Alltså utan att få mothugg. Det är ju inte så att de fick något annat är ord av mig.

Alternativ 2-svar: It's in my nature, blubblubb...

Vh, iö

Nu har du snart gjort dig osams med de flesta i tråden, tycker du inte själv att det är lite märkligt?
En bit in i diskussionen så tappar du tålamodet och humöret.

Det du skriver är knas. I och för sig blandat med sådant som inte är de. Men jag orkar inte rodda i tokigheterna mera.

Kan bara konstatera att du slåss med hjärnspöken som jag inte kan befria dig ifrån (trots att jag försökt). De värderingar du projicerar på andra är dina, ditt tal om att då fått folk att "erkänna" visar att du är fast i ett osunt tänkande

Ni saknar båda två inte bara förmåga att tänka klart, förstå vad andra skriver och vara öppna i sinnet - ni förstår inte ens att ni två (några till, men ni två plus en person till är det nog i huvudsak) INTE ÄR VARKEN ÖPPNA I SINNET ELLER TÄNKER RATIONELLT ALLS! Och att ni är så in i helvete oförskämda med era nedlåtande kommentarer och anklagelser! Eller är de att betrakta som humor? Jag vet inte. Men jag kan förstå om någon som läser och inser dina tankevurpor, inte kan låta blir att skratta.

Jag vet inte vad du bjäbbar om. Om du vet något om saken så vet du att det är som jag skrev.

Det här är riktigt illa.
Jag föreslår att du lämnar tråden och lugnar ner dig.
/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 11:40

Tillför du något med det där? Mer än den glädje/maktkänsla du må känna av att även du ansluta dig till mobbingkören?

Jag ser inte att det är konstruktivt för ämnet spikfötter.

Så åter till ämnet!

En annan intressant sak med spikfötter är att de nästan alltid är fyra, och då de är styva så är det nästan omöjligt att få samma tryck under allihopa, vilket leder till en ny intressant egenskap, nämligen att en cirkulär rörelsemod (i förekommande fall till och med 8-formad) exiteras av tids/polärt asymmetriska signaler, det vill säga... ALLA signaler*! :)

Så man kan fråga sig vad det beror på att idoga förespråkare av spikfötter inte tydligt deklarerar att de bör vara tre och inte fyra?

Vh, iö

- - - - -

*Ingen signal annan än ingen signal, går lika mycket plus som minus, samtidigt.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-26 12:11

Moderatorn ber dig veta hut och din invändning är att det inte är on topic, och dessutom klämmer in dig i offerkoftan och kallar det mobbing?

Tycker iofs man kan se det som konstruktivt för tråden, iaf borde det vara konstruktivt. Förutsatt att mottagaren då är begåvad med åtminstone ett uns av självinsikt och förmåga att reflektera över sin roll och hur den påverkar omgivningen. Så verkar inte vara fallet här varför dessa ständiga svinerierna och trådurspårningarna fortsätter. Alltid med en och samma gemensamma nämnare.

Ditt beteende är så illa, så svinigt, att det inte får förbises. Att inte fler ber dig veta hut och uppföra dig anständigt är också det illa. Än värre är att det inte bara blundas för utan också fortsätter jamsas med som om inget hänt i andra trådar.

Har inga förhoppningar att detta ska leda till någon förändring där den borde ske, vill bara upplysa om att det går alldeles utmärkt att njuta av sina inohögtalare och dessutom, eller trots det, påtala när tillverkaren beter sig utom vad som är anständigt. Det borde fler tänka på.

/BORIS
med personal

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-26 12:47

Ja, visst är det märkligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 13:02

Kören växer.

Intresset av fötter för högtalare verkar vara noll. Bättre att sparka på någon. Trist.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-11-26 13:04

BORIS skrev:Moderatorn ber dig veta hut och din invändning är att det inte är on topic, och dessutom klämmer in dig i offerkoftan och kallar det mobbing?

Tycker iofs man kan se det som konstruktivt för tråden, iaf borde det vara konstruktivt. Förutsatt att mottagaren då är begåvad med åtminstone ett uns av självinsikt och förmåga att reflektera över sin roll och hur den påverkar omgivningen. Så verkar inte vara fallet här varför dessa ständiga svinerierna och trådurspårningarna fortsätter. Alltid med en och samma gemensamma nämnare.

Ditt beteende är så illa, så svinigt, att det inte får förbises. Att inte fler ber dig veta hut och uppföra dig anständigt är också det illa. Än värre är att det inte bara blundas för utan också fortsätter jamsas med som om inget hänt i andra trådar.

Har inga förhoppningar att detta ska leda till någon förändring där den borde ske, vill bara upplysa om att det går alldeles utmärkt att njuta av sina inohögtalare och dessutom, eller trots det, påtala när tillverkaren beter sig utom vad som är anständigt. Det borde fler tänka på.

/BORIS
med personal

Känns lite otaktiskt vid lansering av en ny produkt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-26 13:17

IngOehman skrev:Kören växer.

Intresset av fötter för högtalare verkar vara noll. Bättre att sparka på någon. Trist.

Vh, iö

Nu har jag inte läst hela tråden men oftast så uppfattar jag att du sparkar på andra betydligt oftare än tvärtom. Problemet är att du aldrig ser ditt eget beteende som någon fel i något sammanhang, du är felfri enligt dig själv och kan inte konstigt nog erkänna det någon gång att du själv sparkar mobbar osv. Jag kan se när jag gått över någon gräns för det mesta,och det blir rödpenna men du är vältalig och kommer för ofta undan som jag se det och när väl rödpennan åker fram så är det synd om dig. Och det hemska med det är att för många verkar fastna på det betet och tycker synd om dig, något som jag har väldigt svårt att förklara än med att en del ser dig som felfri oavsett vad du skriver och saknar vanliga sociala förmågor som de flesta har.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-26 13:45

FBK skrev:
IngOehman skrev:Kören växer.

Vh, iö

Nu har jag inte läst hela tråden men oftast så uppfattar jag att du sparkar på andra betydligt oftare än tvärtom. Problemet är att du aldrig ser ditt eget beteende som någon fel i något sammanhang, du är felfri enligt dig själv och kan inte konstigt nog erkänna det någon gång att du själv sparkar mobbar osv. Jag kan se när jag gått över någon gräns för det mesta,och det blir rödpenna men du är vältalig och kommer för ofta undan som jag se det och när väl rödpennan åker fram så är det synd om dig. Och det hemska med det är att för många verkar fastna på det betet och tycker synd om dig, något som jag har väldigt svårt att förklara än med att en del ser dig som felfri oavsett vad du skriver och saknar vanliga sociala förmågor som de flesta har.

Det där Ingvar är SANT. Ta till dig det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 13:58

Ja fy fan vad dåligt att jag försvarar mig från dina ändlösa tarvliga påhopp.

Och vad fint att du samlat ett helt gäng med mobbare som står bakom dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-26 14:17

IngOehman skrev:
Ironi användes som förklemande verktyg, mot en uppdiktad fiende som inte finns någon annanstans än i anmälarens huvud.

Vh, iö

Ja, säger du det så..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 14:24

:?:

Nåja...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

En annan egenskap som spikfötter har är att de skadar golv. :(

Men det kan säkert till och med kännas som en poäng och liksom ett bekräftande av att spikfötter måste vara bra.

En tanke jag haft är att det är märkligt att ingen hifi-tillbehörsleverantör har tagit fram spikfötter till sittmöbler.

Om man gillar effekten av vibrationer i golvet och det ljud de skapar, så ligger det väl rätt så nära till hands att tänka att man borde kunna gilla att känna golvets vibrationer kraftigare i sittmöbeln?

Jag kan tycka att det är bättre att komplettera med en skakare om det är målet, eftersom det ger en mera förutsägbar effekt - men har man börjat med att koppla högtalaren till golvet för att man anser att det genom att golvet sätts okontrollerat i rörelser, vilket bedöms ge en positiv upplevelse, så borde det vara lågt hängande frukt att sätta spikfötter på soffan också*.

Vh, iö

- - - - -

*Jag har faktiskt gjort sådana experiment, fast då inte att sätta golvet i rörelse med annat än ljudtrycket. Det finns faktiskt en möjlig poäng att koppla soffan till golvet, även om det förstås är en subjektiv fråga om man gillar det. Men det finns en sort logik i att fötter och rumpa/rygg är i samma rörelsesystem.
Senast redigerad av IngOehman 2017-11-26 14:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-26 14:49

IngOehman skrev:Ja fy fan vad dåligt att jag försvarar mig från dina ändlösa tarvliga påhopp.

IngOehman skrev:Ironi användes som förklemande verktyg, mot en uppdiktad fiende som inte finns någon annanstans än i anmälarens huvud.

Jag har inte samlat några. Vad har du fått det ifrån?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-26 15:49

Det här blir inget bra alls. :(
Det kommer inte att leda någon vart, ledsen men jag tycker tråden ska låsas, då vi varit här förut.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 15:56

Tråden behöver inte låsas. Folk behöver bara återgå till ämnet istället för att trakassera mig.

Svante skrev:
IngOehman skrev:Ja fy fan vad dåligt att jag försvarar mig från dina ändlösa tarvliga påhopp.

IngOehman skrev:Ironi användes som förklemande verktyg, mot en uppdiktad fiende som inte finns någon annanstans än i anmälarens huvud.

Jag har inte samlat några. Vad har du fått det ifrån?

Se ovan i tråden.

- - -

Om man tänker sig att man vill ha vibrationer i golvet och dessa sedan skall skall kännas i soffan - så kan man även fråga sig om man (eller spikfotstillverkarna) kanske borde ta fram ett speciellt golv, som består av ett halvtjockt mjukt skikt som man sedan lägger ett lagom tunt, hårt golv på.

Inte så att det skulle ge ett entydigt beteende, men man skulle i varje fall få en rimlig garanti för att det skulle röra sig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-11-26 16:01, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-11-26 15:58

Jag tycker faktiskt tvärtom. Man skall inte låsa trådar för att det skär sig mellan de som diskuterar. Det är moderatorernas ord som gäller. Att låsa trådar är ett otyg som påverkar många andra som inte har betett sig felaktigt.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 16:02

Håller med.

Att ämnet skall drabbas är bara fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-26 16:12

IngOehman skrev:Se ovan i tråden.

Standardsvaret när du inte har något att komma med. Alternativt "Läs vad jag har skrivit".

Bättre kan du. Eller inte.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-26 16:22

sprudel skrev:Det här blir inget bra alls. :(
Det kommer inte att leda någon vart, ledsen men jag tycker tråden ska låsas, då vi varit här förut.

Vi har varit här 100-1000 tals gånger genom historien utan att en del lär sig. Bra sätt att gömma undan skitit beteende på, så ser jag det. Folk förändrar inte sitt beteende om det göms undan. Men jag kan förstå om det görs för det är ju behändigt för moderatorerna = mindre jobb.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-11-26 16:51

IngOehman skrev:Tillför du något med det där? Mer än den glädje/maktkänsla du må känna av att även du ansluta dig till mobbingkören?

Jag har som moderator på det här forumet gett dig en ovanligt mild och vänlig tillrättavisning, för att ge dig en chans att anpassa dig till gällande policy.
Det verkar inte ha fungerat.
Jag försöker igen:

Är du så förbannat tjurig och otrevlig fortsättningsvis, så kommer du att få en lång semester, eventuellt blir den permanent.
Din diskussionsstil kväver forumet. Det håller inte längre.

Det ska vara kul att hänga här, och det är inte kul att få sina inlägg nedsablade alternativt idiotförklarade om de inte till punkt och pricka är granskade och godkända av dig. Du skrämmer folk till tystnad, alternativt karaktärsdestruerar dem till den grad att de inte vågar/vill skriva något mer, eller lämnar forumet. Det är ungefär det sämsta som finns för ett forum. Till stora delar är du med din kunskap och entusiasm en stor tillgång för forumet, men då de mörkare sidorna av din forumgestalt tar över uppvägs det första och mer därtill. Det som är så tragiskt är att du inte alls verkar förstå detta.

Men: Nu MÅSTE du förstå det. Jag vill påstå att det är ett krav för ditt fortsatta deltagande här.

Med viss sorg och känsla av maktlöshet /K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 17:00

Sprudel - det verkar som om du har rätt.

Så jag ger mig och håller med dig. Om de som deltar i tråden inte är intresserade överhuvudtaget av trådämnet utan bara av att sparka på en faktiskt.se-deltagare, så är det nog bara att låsa den.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-26 20:56

Tänkte först skicka detta som ett PM men tänkte att det kanske hade ett visst allmänintresse så jag slängde in det här...

Alltså IÖ, för vad det kan vara värt. Jag har ju relativt ofta kommit på kollisionskurs med dig här på Faktiskt. Tyvärr, och det är inte bara mitt fel, om än ofta(st?).

Jag har ju ofta stött på dig IRL och du är alltid, utan undantag, lika trevlig, förstående och tålmodig inför alla diskussioner och frågor. Du delar välvilligt med dig av dina åsikter och framför allt dina kunskaper. Ett ymnighetshorn att ösa kunskaper ur.

Desto mer ledsen blir jag när du inte funkar på detta forum. Du kommer ofta i clinch med andra personer och du verka både snarstucken, lättkränkt och direkt nedlåtande. Vilket är raka motsatsen till hur du är IRL. Jag minns tex en gång när du hade kallat någon för idiot och menade att det inte var förtal - för det var ju sant! Jag menar att man inte behöver kliva på riktigt så bokstavligt, oavsett vad man innerst inne tycker. Någon här skrev något om brist på social kompetens men enligt mig finns den bara här på forumet, inte IRL.

Med det sagt, hur mycket jag kan bli irriterad på din brist på takt och ton så önskar jag att du tillåts vara kvar här. Du behövs här, precis som de allra flesta. Det är alla vi som hänger här som formar forumet och än så länge tycker jag det fungerar alldeles utmärkt. Det bråkas även i de allra bästa familjer :-)

Mvh / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-26 21:01

Harryup skrev:Jag tycker faktiskt tvärtom. Man skall inte låsa trådar för att det skär sig mellan de som diskuterar. Det är moderatorernas ord som gäller. Att låsa trådar är ett otyg som påverkar många andra som inte har betett sig felaktigt.

/Harryup

Ja, det är också ett klokt inlägg du kommer med. Det finns många sidor av allt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-26 21:06

Bill50x skrev:Jag har ju ofta stött på dig IRL och du är alltid, utan undantag, lika trevlig, förstående och tålmodig inför alla diskussioner och frågor. Du delar välvilligt med dig av dina åsikter och framför allt dina kunskaper. Ett ymnighetshorn att ösa kunskaper ur.

Desto mer ledsen blir jag när du inte funkar på detta forum. Du kommer ofta i clinch med andra personer och du verka både snarstucken, lättkränkt och direkt nedlåtande. Vilket är raka motsatsen till hur du är IRL. Jag minns tex en gång när du hade kallat någon för idiot och menade att det inte var förtal - för det var ju sant! Jag menar att man inte behöver kliva på riktigt så bokstavligt, oavsett vad man innerst inne tycker. Någon här skrev något om brist på social kompetens men enligt mig finns den bara här på forumet, inte IRL.

Jag håller med. Det är ett mysterium för mig hur det kan vara så olika.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-11-26 21:24

IngOehman skrev:Tillför du något med det där? Mer än den glädje/maktkänsla du må känna av att även du ansluta dig till mobbingkören?

Jag ser inte att det är konstruktivt för ämnet spikfötter.

Så åter till ämnet!

En annan intressant sak med spikfötter är att de nästan alltid är fyra, och då de är styva så är det nästan omöjligt att få samma tryck under allihopa, vilket leder till en ny intressant egenskap, nämligen att en cirkulär rörelsemod (i förekommande fall till och med 8-formad) exiteras av tids/polärt asymmetriska signaler, det vill säga... ALLA signaler*! :)

Så man kan fråga sig vad det beror på att idoga förespråkare av spikfötter inte tydligt deklarerar att de bör vara tre och inte fyra?

Vh, iö

- - - - -

*Ingen signal annan än ingen signal, går lika mycket plus som minus, samtidigt.

För länge länge länge sedan hade jag ett par stativ med tre spikar, både mot golvet och upp mot högtalaren. Jag vill minnas att de var de billigaste, för det var "ju bara" tre spikar. Det jag minns som var lite dåligt, var att det hela blev lite värre vältrisk för kombinationen. Jag tror stativen hette "Target" om jag minns rätt. Jag tror jag köpte spikfotsstativ för det var nog i stort sett det enda som fanns då. Det här var typ 1987 kanske. "Det var spikstativ som gällde", så var det nog, "Linnmaffian" var stark vid denna tiden, hela branschen var påverkad. "Source first" och hela den grejen. Finaste Linnsvarven skulle det vara och kryddade man det hela med ett par pyttesmå Kan så var det vääääldigt "bra". Ujuj, jag minns flera demosar. Men de är riktigt vettiga nuförtiden. :wink:

Stativen igen: 10-öringar var flitigt använda mot parketten, men det var ju i principständigt en kamp mot de där spetsarna som väldigt gärna ville halka av en tioöring och göra små fina märken i golvet. :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi