Ok, då fick jag mäta och räkna själv. Jag mätte upp fyra olika lakritskablar med RCA i ändarna. Tre var på ca 120pF/m inkl kontakter och en var på hela 300pF. Den senare undviks lätt genom att en billig kapacitansmätare införskaffas, likaså den på 1000pF (om den nu existerar på riktigt).
Efter att ha räknat och simulerat så har jag kommit fram till följande med en rätt dålig och högimpedansig drivning på 1 kohm (jag ber om ursäkt på förhand om jag räknat fel):
cd--->förförstärkare--->slutsteg
2st 1m lakritskablar 120pF inkl kontakter: -0,002dB dämpning vid 20KHz
Kabeln i tråden (likvärdig RG59?): -0,0006dB dämpning vid 20KHz
Värsta kabeln som jag hittade 2st 1m 300pF inkl kontakter: -0,012dB
(det behövs fler än 10st sådana skitkablar mellan apparater eller tre i serie för att uppnå detekterbarhet på 0,1dB (med den dåliga drivningen i exemplet).
Tar vi 120pf lakristssnöret och jämför med en bättre högtalare där matchningen förmodligen sällan är bättre än 0,5dB för den som köper i butik, så krävs det antingen
en längd på >20 meter eller 50 ideala förförstärkare + enmeters kablar för att uppnå samma skillnad som det är mellan de två matchade högtalarna.
Fördelen med de bättre alternativen är att man köra en lång kabel på >60m eller 150 ideala förförstärkare.
Frågan om inte en ordentlig knacking på högtalaren, några dagars användning, förändrad luftfuktighet eller temperatur ger större skillnad än skillnaden mellan lakritssnörena och det bättre alternativet.
Framför allt skulle köparen kunna påverka betydligt mycket mera genom att prova olika exemplar av högtalarna och se betydligt större skillnader än vad väldigt många och långa kablar åstadkommer. Detta vore för köparen långt mer väsentligt än att trixa med ett par små stumpar signalkabel! Om man tycker att det är viktigt med kabelskillnad runt 0,001dB, så ska man definitivt tänka på att högtalarparet man provlyssnar och de man får levererat förmodligen inte håller sig inom denna skillnad (såvida man inte köper just provlyssningparet och väldigt försiktigt transporterar dem hem)...
IngOehman skrev:Visst är det större fel än de från en "dålig kabel" men om man låter ett fel vara argument för att tillåta större fel annorstädes så blir det till sist väldigt dåligt...
Reality check?
-Jag tvivlar på att 2st 1m 120pF lakritskablar skulle leda till hifivärldens undergång.
Inte ens 10st sådana i serie gör någon nämnvärd skillnad och långt mindre skillnad än inspelning av högtalarna, åldring och rena exemplarskillnader. Så vill man komma åt det där sista då finns det nog väsentligare saker att titta på, sådant som de allra flesta har missat helt, förblindade av nära nonsens.
/med hopp om att jag inte räknat fel. Det är fullt möjligt att jag gjort just detta. Jag är ingen höjdare på matte och sådant.
-På självvald "semester".