Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Är det bara jag som har haft problem med lakritssnören och diverse billiga RCA kablar? Har väl haft runt 10 exemplar jag testat varav alla har haft problem med glapp, brum, dåligt kontakttryck och stor skillnad mellan röd och vit ledare. De duger inte, punkt slut. Antingen kan man bygga egna vilket blir billigt och överbra. Neutric nf2c-b/2 med Belden-kabel blir mycket bra. Men de flesta orkar inte med att löda själv. 99,9% köper i butik, vi här är undantag, och för de som vill ha en utmärkt och överbra kabel får betala dyrt för det mesta. Jag tycker det ser ut som att dessa Holographic kablar har sin plats på marknaden helt klart. Även många dyrkablar har dåliga kontakter t.ex.
Morello skrev:Lakritsremmar känns onödigt taffligt - skärmen är kass och donen likaså.
http://se.farnell.com/neutrik/nys373-0/ ... dp/4632898
Morello skrev:Lakritsremmar känns onödigt taffligt - skärmen är kass och donen likaså.
Morello skrev:HA-kabeln är säkert bra!
Jag har ingenting emot sagda kabel, men tyckete en del argument som framkom i tråden var rent trams.
IngOehman skrev:
Med 120 pF per meter får man då en övre gränsfrekvens om 133 kHz.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Morello skrev:HA-kabeln är säkert bra!
Jag har ingenting emot sagda kabel, men tyckete en del argument som framkom i tråden var rent trams.
Utan säljtextens formuleringar och luriga budskap så hade jag nog inte brytt mig.
AndreasArvidsson skrev:RogerJoensson skrev:Morello skrev:HA-kabeln är säkert bra!
Utan säljtextens formuleringar och luriga budskap så hade jag nog inte brytt mig.
Vad är det för "luriga budskap" du syftar på?
RogerJoensson skrev:Att man trycker på problem som i de flesta fall inte existerar, inte klargör hur det ligger till och liksom låtsas något annat. En normal lakritskabel är t ex inte så dålig som exemplet visar. Utimpedanser på 25 kohm är extremt ovanligt (och i sig tveksamt). Spelar lågkapacitansen över huvud taget någon roll om den används mellan deras egna produkter. osv.
I ett värsta fall kan försteget vara ett passivt försteg med en 100 kΩ potentiometer.
En 100 kΩ potentiometer har som sämst en utimpedans på 25 kΩ
RogerJoensson skrev:Morello skrev:HA-kabeln är säkert bra!
darkg skrev:En tanke: ni (HA) kanske skulle kunna fixa kablar med dämpsats i, för dem som behöver det? Så slapp man ha det separat. Det kanske är för liten marknad förstås. Kanske mot specialbeställning så får man exakt önskad dB! Borde gå relativt lätt att pilla in ett par små motstånd i ena kontakten...
Ranefjord skrev:Bill50x: Precis den kontakten. Märkligt att länken inte funkade. Nåja. Den kontakten fungerar utmärkt med Mogami2549. Kabeln går precis igenom. Mycket lättlödad kontakt dessutom. Skärmen skruvas och späns ihop mellan höljet och kontakten. Klart snyggare också än många halvfabrikat som siktar på att se high-endaktiga ut. Jag gillar Neutriks RCA-kontakter också så klart, men jag föredrar Monacorkontakten. Enklare att arbeta med, och mycket mycket billigare.
Morello skrev:Ranefjord skrev:Bill50x: Precis den kontakten. Märkligt att länken inte funkade. Nåja. Den kontakten fungerar utmärkt med Mogami2549. Kabeln går precis igenom. Mycket lättlödad kontakt dessutom. Skärmen skruvas och späns ihop mellan höljet och kontakten. Klart snyggare också än många halvfabrikat som siktar på att se high-endaktiga ut. Jag gillar Neutriks RCA-kontakter också så klart, men jag föredrar Monacorkontakten. Enklare att arbeta med, och mycket mycket billigare.
Mogami 2549 är dock en kabel avsedd för balanserad överföring.
RogerJoensson skrev:Ni kunde valt att ge ett enda normalexempel också. En normal förförstärkare (100ohm-1kohm) och 1m standard lakritskabel...
Ranefjord skrev:Morello skrev:Ranefjord skrev:Bill50x: Precis den kontakten. Märkligt att länken inte funkade. Nåja. Den kontakten fungerar utmärkt med Mogami2549. Kabeln går precis igenom. Mycket lättlödad kontakt dessutom. Skärmen skruvas och späns ihop mellan höljet och kontakten. Klart snyggare också än många halvfabrikat som siktar på att se high-endaktiga ut. Jag gillar Neutriks RCA-kontakter också så klart, men jag föredrar Monacorkontakten. Enklare att arbeta med, och mycket mycket billigare.
Stämmer.Jag kör den "quasibalanserad" (eller vad vissa kallar det) som RCA. Precis som Bill50x skrev. Tror det är samma koppling som Supra EFF-1. Kör även samma sladd balanserad med Neutrik XLR-kontakter till Genelec.
Morello skrev:darkg skrev:En tanke: ni (HA) kanske skulle kunna fixa kablar med dämpsats i, för dem som behöver det? Så slapp man ha det separat. Det kanske är för liten marknad förstås. Kanske mot specialbeställning så får man exakt önskad dB! Borde gå relativt lätt att pilla in ett par små motstånd i ena kontakten...
Det är inte alls lätt eller ens görbart för den med höga anspråk. Det blir nämligen lika knasigt som passiva försteg - givet undantag som renderar låg eller hyggligt låg utgångsimpedans. Dessa undantag är implementationer med mycket liten eller mycket stor dämpning.
Morello skrev:Ranefjord skrev:Morello skrev:
Stämmer.Jag kör den "quasibalanserad" (eller vad vissa kallar det) som RCA. Precis som Bill50x skrev. Tror det är samma koppling som Supra EFF-1. Kör även samma sladd balanserad med Neutrik XLR-kontakter till Genelec.
Ska du nödvändigtvis använda kabeln ifråga så tycker jag du ska ansluta skärmen i båda ändar och endast använda en av de tvene mittledarna.
IngOehman skrev:
Det du säger är lite som att säga att vilka skitdäck och skitbromsar som helst duger, eftersom normalfallet är solsken och torr asfalt, och försiktig körning.
Men det är ju inte för när det är som bäst som man behöver marginal, det är när det är som sämst!
Vh, iö
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Ni kunde valt att ge ett enda normalexempel också. En normal förförstärkare (100ohm-1kohm) och 1m standard lakritskabel...
Det du säger är lite som att säga att vilka skitdäck och skitbromsar som helst duger, eftersom normalfallet är solsken och torr asfalt, och försiktig körning.
Vh, iö
... och jag begriper fortfarande inte varför man ger sig på den kabel som är bäst av alla som finns, utan att vara exceptionellt dyr?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster