Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-18 13:38

Jag är väldigt nöjd med Neutriks RCA- och XLR-don.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-18 13:59

philipbtz skrev:Är det bara jag som har haft problem med lakritssnören och diverse billiga RCA kablar? Har väl haft runt 10 exemplar jag testat varav alla har haft problem med glapp, brum, dåligt kontakttryck och stor skillnad mellan röd och vit ledare. De duger inte, punkt slut. Antingen kan man bygga egna vilket blir billigt och överbra. Neutric nf2c-b/2 med Belden-kabel blir mycket bra. Men de flesta orkar inte med att löda själv. 99,9% köper i butik, vi här är undantag, och för de som vill ha en utmärkt och överbra kabel får betala dyrt för det mesta. Jag tycker det ser ut som att dessa Holographic kablar har sin plats på marknaden helt klart. Även många dyrkablar har dåliga kontakter t.ex.

Jag känner inte igen det. Alltså, jag har haft väldigt många kablar över åren och visst har de gått sönder ibland. Det fina med billiga kablar är att man inte behöver fundera; glappar det så slänger man kabeln.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 15:01

Själva lakritskabeln är dock nästan aldrig problemet, utan nästan alltid infästningen mot eller själva kontakten (och då inte sällan illa ihoppressat mög).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 15:05

Lakritsremmar känns onödigt taffligt - skärmen är kass och donen likaså.

http://se.farnell.com/neutrik/nys373-0/ ... dp/4632898
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-18 15:26

Morello skrev:Lakritsremmar känns onödigt taffligt - skärmen är kass och donen likaså.

http://se.farnell.com/neutrik/nys373-0/ ... dp/4632898

Har du en rekommendation på en kabel med hyggliga kontaktdon, som inte gör anspråk på att förändra ljudet, dvs inte är av du-ramlar-av-stolen-när-kopplar-in-denna-kabel-typen.

PS. Farnell-sajten är nere just nu, var din länk en sådan rekommendation, kanske?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 15:31

HA-kabeln är säkert bra!

Jag har ingenting emot sagda kabel, men tyckete en del argument som framkom i tråden var rent trams.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 16:10

Morello skrev:Lakritsremmar känns onödigt taffligt - skärmen är kass och donen likaså.

Förutom i undantagsfall tillräckligt täta för att inte vara ett reellt problem med linjenivåer. Donen är inte de mest tåliga, dock.

Kontakterna du länkade till känns verkligen bra och har än så länge inte uppvisat några problem här. Jag har några hemgjorda sladdar med de kontakterna och smidig patchkabel från Klotz (man kan välja något mer lågkapacitvt, om det nu skulle behövas). Kostnad <200:- för ett par + 10-15 min arbete... Jag tycker dock att kontakterna är lite väl långa, men med en mjuk och smidig kabel så bli den totala hävstångseffekten åtminstone inte blir rent katastrofal, för uttagen.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-12-18 16:12, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 16:11

Morello skrev:HA-kabeln är säkert bra!

Jag har ingenting emot sagda kabel, men tyckete en del argument som framkom i tråden var rent trams.

Utan säljtextens formuleringar och luriga budskap så hade jag nog inte brytt mig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 16:24

IngOehman skrev:
Med 120 pF per meter får man då en övre gränsfrekvens om 133 kHz.

Vh, iö

Det blev 120 pF då jag bara tog 20 och la på en etta. Om du vill ha något att räkna på så tag en vanlig RG59 med en kapaciatsn om 60 pF/m så skall du se att det blir tillräckligt bredbandigt även med snikelektronik (med fattigmansmutekrets) som drivning och styva 10 meter kabel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-18 16:26

RogerJoensson skrev:

Utan säljtextens formuleringar och luriga budskap så hade jag nog inte brytt mig.

Vad är det för "luriga budskap" du syftar på?
Hur till vida man tycker sladdarna är värda sitt pris eller inte är en en sak, men produktbeskrivningen skulle jag säga är
saktydlig och långt ifrån lurig.

Jag tycker fortfarande inte man kan klandra en producent för att du personligen hellre bygger eget än att köpa färdigt. Du är ju inte ens en potentiell kund för någon produkt på marknaden i det scenariot.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 16:34

AndreasArvidsson skrev:
RogerJoensson skrev:

Vad är det för "luriga budskap" du syftar på?

Att man trycker på (extremöverdriver) problem som i de flesta fall inte existerar i praktiken, inte klargör hur det ligger till och liksom låtsas något annat. En normal lakritskabel är t ex inte så dålig som exemplen ger sken av. Utimpedanser på 25 kohm är extremt ovanligt (och i sig tveksamt). Spelar lågkapacitansen över huvud taget någon roll om den används mellan deras egna produkter. osv.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 16:47

Det hela kan jämföras med den så kallae "tvärimpedansmodulationen" som ingen mig veterligen lyckats mäta sig till.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-18 16:51

RogerJoensson skrev:Att man trycker på problem som i de flesta fall inte existerar, inte klargör hur det ligger till och liksom låtsas något annat. En normal lakritskabel är t ex inte så dålig som exemplet visar. Utimpedanser på 25 kohm är extremt ovanligt (och i sig tveksamt). Spelar lågkapacitansen över huvud taget någon roll om den används mellan deras egna produkter. osv.

I ett värsta fall kan försteget vara ett passivt försteg med en 100 kΩ potentiometer.

En 100 kΩ potentiometer har som sämst en utimpedans på 25 kΩ

Jag tycker det är ganska tydligt att det rör som och ett extremfall i detta exempel. I exemplet för ett aktivt försteg är ju siffrorna mer pekande på vad normala användare får för resultat. Jag vet dock folk som har passiva försteg så det är ett verkligt användningsfall om än ett lite ovanligt.

Så du menar att en normalt lakritssnöre aldrig ligger över 200pF/m?

Jag personligen tycker denna kabel är ett mycket positivt tillskott på marknaden. I en bransch där mät och lyssningsmässigt undermåliga produkter säljs med prislappar på många månadslöner och stor del av hifipressen lovordar saker ju dyrare de är. I denna bransch så är en kabel som saluförs på vetenskaplig grund för minsta möjliga pris som en liten producent kan åstakomma verkligen inget att klaga över.

Jag påstår att den produkttext som finns på sidan är saklig och inte alls lurig. Sen om du personligen faller in under bästa fall eller värsta fall är en annan sak. Det är också ganska uppenbart att om du har en kabel på 1m och denna redan är av en bra typ(tex en rg62) så kommer skillnaden att vara extremt liten. Detta kan du ju själv komma fram till med den kalkylator som länkas på HA sida.

Jag tror inte du kommer hitta någon producent som skriver på sin sida "Du kommer förmodligen inte behöva denna produkt så gå vidare". Att försöka sälja lite är inget fult så länge som man inte är oärlig anser jag.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 18:33

Man drar fram extremexempel för att visa på stora effekter, men nämner inte att nästan alla försteg som folk använder är aktiva och har en utimpedans på <1Kohm och att bieffekterna av en eller två billiga skitkablar på 200-300pF då påverkar mindre än 0,01dB vid 20KHz (t ex cd--1m--försteg--1m--slutsteg).
När man nämner det aktiva försteget så väljer man lägligt ut en högimpendansig kabel att representera en "vanlig kabel" OCH i väldigt mycket längre längd än man ens saluför av sin egna kablar, för att på så vis få fram ett möjligen hörbart diskantfall. Man nämner ingenting om diskantfallet för nämnda "vanliga kabel" vid 0,6 resp 1,2m och att det vid de längderna rör sig hundradelar av en dB.
En massa text och exempel som i de flesta fallen är helt irrelevant. De allra flesta hifispekulanterna har inte kunskap nog att se igenom detta. Effekten blir möjligen att flertalet köpare förbehandlas att uppleva en skillnad när de väl lyssnar. Kalla det var du vill.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-12-18 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-12-18 18:36

Oj, det händer mycket i denna tråd. Tycker det är dags att komma med lite feedback/input. Vi är inte ute efter att lura någon, tvärt om faktiskt.
Vi har vi utvecklat denna signalkabel då vi såg att det fanns en stor förbättringspotential på detta område. Andra koaxialkablar på marknaden är utvecklade och optimerade för annat än audio. Genom att optimera för audio så har vi lyckats få ner kapacitansen med 40% samtidigt som vi har försett kabeln med en ordentlig skärmning och låg resistans i jordledaren. Enligt oss så är detta världens bästa signalkabel för audio, kanske lite för bra för många, men mer om det nedan.

Det vi skriver på vår hemsida är att kapacitansen i kabeln tillsammans med utimpedansen bildar ett LP-filter samt ger exempel på några olika case . Då varianterna är oändliga så nöjer vi oss med några få exempel och hänvisar sedan till en länk för att beräkna själv (vilket vi har förstått inte är speciellt vanligt förekommande hos andra kabeltillverkare).Vi påstår inte att vår kabel ger hörbar skillnad i samtliga fall, vi redogör bara för fakta och påstår att det gör skillnad i vissa fall. Ibland mer och ibland mindre, men de som har koll på sin anläggning kan där enkelt beräkna sitt eget case.

Utimpedans
Då det förekommer passiva försteg på marknaden (en snabb googling på "passive preamp" ger ungefär 539 000 träffar) så jag tycker nog att vårt värsta exempel är befogat (men visst, kanske skulle orden "värsta fall" skrivas med fet text?).
Detsamma gäller aktiva försteg (och annan elektronik som driver en kabel) med utimpedans om upp mot 1 kΩ, inte speciell ovanligt detta heller.

Kapacitans
Vårt exempel med lakrissnören på 200pF/m är taget från mätningar av några kablar vi hade liggande i labbet. De kablar vi hade tillgängliga där hade alla en kapacitans överstigande 200pF/m. Bilden nedan visar en 3 meter kabel med en kapacitans om 1300pF, dvs över 400pF/m. Vi tyckte därför 200pF/m var ett rimligt antagande för vårt exempel.
Bilagor
fullsizeoutput_e73.jpeg
fullsizeoutput_e73.jpeg (1.87 MiB) Visad 5852 gånger
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 18:39

Ni kunde valt att ge ett enda normalexempel också. En normal förförstärkare (100ohm-1kohm) och 1m standard lakritskabel...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-18 20:32

En tanke: ni (HA) kanske skulle kunna fixa kablar med dämpsats i, för dem som behöver det? Så slapp man ha det separat. Det kanske är för liten marknad förstås. Kanske mot specialbeställning så får man exakt önskad dB! Borde gå relativt lätt att pilla in ett par små motstånd i ena kontakten...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-18 20:41

RogerJoensson skrev:

Vad är det för säljtext du talar om? Den har jag missat.

Har du lust att exemplifiera några tekniska felaktigheter som påstås? Jag tror Lars skulle uppskatta det. Han är väldigt mån om att det som sägs skall vara sant.

Vh, iö

[Edit: vill se konkreta exempel på något som skrivits somr felaktigt alltså.]
Senast redigerad av IngOehman 2017-12-18 20:59, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 20:42

Jag syftar på det du skrev i tråden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-12-18 20:43

Bill50x: Precis den kontakten. Märkligt att länken inte funkade. Nåja. Den kontakten fungerar utmärkt med Mogami2549. Kabeln går precis igenom. Mycket lättlödad kontakt dessutom. Skärmen skruvas och späns ihop mellan höljet och kontakten. Klart snyggare också än många halvfabrikat som siktar på att se high-endaktiga ut. Jag gillar Neutriks RCA-kontakter också så klart, men jag föredrar Monacorkontakten. Enklare att arbeta med, och mycket mycket billigare.

Ska försöka lägga upp ett par bilder. Har krimpat ihop en högtalarkabel också från Mogami också. Blev dyrare än jag räknat med där dock. Men nu har jag ett bra crimpverktyg :).
Senast redigerad av Ranefjord 2017-12-18 20:55, redigerad totalt 1 gång.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 20:45

darkg skrev:En tanke: ni (HA) kanske skulle kunna fixa kablar med dämpsats i, för dem som behöver det? Så slapp man ha det separat. Det kanske är för liten marknad förstås. Kanske mot specialbeställning så får man exakt önskad dB! Borde gå relativt lätt att pilla in ett par små motstånd i ena kontakten...

Det är inte alls lätt eller ens görbart för den med höga anspråk. Det blir nämligen lika knasigt som passiva försteg - givet undantag som renderar låg eller hyggligt låg utgångsimpedans. Dessa undantag är implementationer med mycket liten eller mycket stor dämpning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 20:46

Ranefjord skrev:Bill50x: Precis den kontakten. Märkligt att länken inte funkade. Nåja. Den kontakten fungerar utmärkt med Mogami2549. Kabeln går precis igenom. Mycket lättlödad kontakt dessutom. Skärmen skruvas och späns ihop mellan höljet och kontakten. Klart snyggare också än många halvfabrikat som siktar på att se high-endaktiga ut. Jag gillar Neutriks RCA-kontakter också så klart, men jag föredrar Monacorkontakten. Enklare att arbeta med, och mycket mycket billigare.

Mogami 2549 är dock en kabel avsedd för balanserad överföring.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-12-18 20:53

Morello skrev:
Ranefjord skrev:Bill50x: Precis den kontakten. Märkligt att länken inte funkade. Nåja. Den kontakten fungerar utmärkt med Mogami2549. Kabeln går precis igenom. Mycket lättlödad kontakt dessutom. Skärmen skruvas och späns ihop mellan höljet och kontakten. Klart snyggare också än många halvfabrikat som siktar på att se high-endaktiga ut. Jag gillar Neutriks RCA-kontakter också så klart, men jag föredrar Monacorkontakten. Enklare att arbeta med, och mycket mycket billigare.

Stämmer. :) Jag kör den "quasibalanserad" (eller vad vissa kallar det) som RCA. Precis som Bill50x skrev. Tror det är samma koppling som Supra EFF-1. Kör även samma sladd balanserad med Neutrik XLR-kontakter till Genelec.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-18 20:54

RogerJoensson skrev:Ni kunde valt att ge ett enda normalexempel också. En normal förförstärkare (100ohm-1kohm) och 1m standard lakritskabel...

Det du säger är lite som att säga att vilka skitdäck och skitbromsar som helst duger, eftersom normalfallet är solsken och torr asfalt, och försiktig körning.

Men det är ju inte för när det är som bäst som man behöver marginal, det är när det är som sämst!

Visst haltar liknelsen lite då en kabel inte alltid utsätts för en varierande verklighet på samma sätt som bromsar och däck på en bil. Kabeln kan ju köpas, kopplas in och sedan aldrig flyttas så den får nya förutsättningar. Men även kablar KAN komma att få nya förutsättningar, och jag begriper fortfarande inte varför man ger sig på den kabel som är bäst av alla som finns, utan att vara exceptionellt dyr?

Det är som om ni är av uppfattningen att det finns något mystiskt skäl till att saker inte bör vara onödigt bra, utan så dåliga som de kan vara utan att färga i normalfallet. :?

Men varför? Om olika lösningar kostar ungefär lika så kan man väl välja den bästa?

Sen finns det ju flera argument än de redan nämnda som går att ta fram också (och som kan betyda skillnaden mellan en högklassig återgivning och en dålig även med enmeterslängder), men jag tror jag avstår. Jag vet hur reaktionen kommer att bli och jag blir ju angripen från alla håll ändå, så jag avstår.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 20:58

Ranefjord skrev:
Morello skrev:

Stämmer. :) Jag kör den "quasibalanserad" (eller vad vissa kallar det) som RCA. Precis som Bill50x skrev. Tror det är samma koppling som Supra EFF-1. Kör även samma sladd balanserad med Neutrik XLR-kontakter till Genelec.

Ska du nödvändigtvis använda kabeln ifråga så tycker jag du ska ansluta skärmen i båda ändar och endast använda en av de tvene mittledarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-18 21:00

Morello skrev:
darkg skrev:En tanke: ni (HA) kanske skulle kunna fixa kablar med dämpsats i, för dem som behöver det? Så slapp man ha det separat. Det kanske är för liten marknad förstås. Kanske mot specialbeställning så får man exakt önskad dB! Borde gå relativt lätt att pilla in ett par små motstånd i ena kontakten...

Det är inte alls lätt eller ens görbart för den med höga anspråk. Det blir nämligen lika knasigt som passiva försteg - givet undantag som renderar låg eller hyggligt låg utgångsimpedans. Dessa undantag är implementationer med mycket liten eller mycket stor dämpning.

Jag menar att det är görligt att implementera en passiv dämpsats av den typ som säljs som en rca-plupp i sladden, inte att en sån dämpsats är fri från samma komplikationer som en passiv volymkontroll. En buffrad (aktiv) sak är rimligtvis bättre men en helt annan produkt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-12-18 21:13

Morello skrev:
Ranefjord skrev:
Morello skrev:

Ska du nödvändigtvis använda kabeln ifråga så tycker jag du ska ansluta skärmen i båda ändar och endast använda en av de tvene mittledarna.

Ska beställa en ren koaxsladd från Mogami senare. Köpte huvudsakligen för balanserat från Benchmark Dac2 till Genelec. Vissa gillar dock den där quasibalanserade lösningen för rca. Det är visst lite av en hembyggarklassiker. Jag var tvungen att testa och tycker inte det låter illa. Men det blir nog en ren koax på sikt till skivspelaren. Bara för att :).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-18 21:35

IngOehman skrev:
Det du säger är lite som att säga att vilka skitdäck och skitbromsar som helst duger, eftersom normalfallet är solsken och torr asfalt, och försiktig körning.

Men det är ju inte för när det är som bäst som man behöver marginal, det är när det är som sämst!

Vh, iö

Lysande retorik, men jag tror inte den biter på Roger, då han är lite för insatt i ämnet för att inte se att analogin saknar all rimlig relevans för ämnet.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-18 21:42

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Ni kunde valt att ge ett enda normalexempel också. En normal förförstärkare (100ohm-1kohm) och 1m standard lakritskabel...

Vh, iö

:roll: Trams. I det här fallet skulle inte gå att påvisa någon som helst hörbar skillnad med bäring till verkligheten (genom att ändra den kapacitiva belastningen från 30-300pf). Du får hitta något skit som är att betraka som trasigt att testa med i så fall.

Problemet är inte det du säger i ditt säljsnack. Det är det du utelämnar!

-Långa utläggningar där det viktiga går de flesta förbi eftersom det inte nämns eller att där du gör ditt bästa att inte tala om storleksordningarna i normalfallen. Istället blåser du på med ofta helt irrelevanta exempel, eftersom det genererar den bild du vill presentera. Du är kanske van vid att den presentationstekniken biter och förblindar, men det funkar inte på mig. I alla fall inte i det här fallet.
Eftersom du inte ville svara hur stora skillnader det rörde sig om med ett normaldåligt aktivt försteg så jag räknade ut det själv och det var ännu närmre noll än jag kände tumregelsmässigt. Jag var därför inte ens säker på att jag räknat rätt...

Ärlig information hade talat om när man har nytta av egenskapsskillnaderna och inte. Jag kan acceptera att det är en kabel man kan ha nytta av t ex om man envisas använda ett skruvat passivt försteg med en 100kohms pot, men om man har ett aktivt försteg med normalsvag eller god drivförmåga, ja då behöver man den inte för att uppnå hörbar förbättring. Du kan få en peng om du fixar peka ut den skillnaden mellan världens bästa signalkabel och en vanligt lakritskabel i ett relevant blindtest (källa 1 kohm, 1,2m kabel där lakritskabeln har kapacitansen 300pF).

Visst kan vi avvika från ämnet och snacka om den är snygg eller något annat, men den turen är jag inte intresserad av att följa med i.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-12-18 21:51

... och jag begriper fortfarande inte varför man ger sig på den kabel som är bäst av alla som finns, utan att vara exceptionellt dyr?

För att om möjligt undvika fler ovidkommande inlägg av denna typen kan det påminnas om att ingen i tråden har “gett sig på“ kabeln i fråga. Vad som ifrågasatts är hur dess prestanda i jämförelse med andra kablar har presenterats av tillverkaren.

Edit: too late, w.e.
Senast redigerad av BORIS 2017-12-18 21:53, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi