RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jag förstår fortfarande inte varför ni (Roger och Morello, kanske Svante också) ger er på sakliga resonemang. Jag har inte sett några sakinvändningar från någon av er.
Jag tycker att jag har lagt fram flera anledningar till det med exempel på sådant som gör betydligt större skillnad och som folk ser förbi.
Javisst!
Jag kan bara hålla med om att det finns delar i kedja som i MYCKET, MYCKET högre grad påverkar hur en anläggning låter. Det är ju något jag tjatat om i åratal! Så mycket att jag fått på skallen för det också!
Högtalare och rum dominerar i normalfallet totalt utfallet (under förutsättning att förstärkareffketen räcker och man inte har några analoga uppspelare i kedjan, både bandspelare och skivspelare KAN i förekommande fall har klart märkbar påverkan, t ex svaj). Och 98 % av alla anläggningar (är min bedömning) har mest att vinna på att se över högtalare, rum och möblering.
Men jag har aldrig givit mig på någon kabeltillverkare som talat sanning. Det jag vänt mig emot är alla som talat osanning. Det finns MÅNGA kabel-bedragare! Tycker det är rinligt att spara krutet för sådana.
RogerJoensson skrev:Det handlar även om att jag tycker att det är synd att dom som inte riktigt än införstådda hur extremt små skillnader det rör sig om ska slarva bort sina pengar till ingen nytta, på en produkt och skillnad de inte kommer att kunna detektera.
Jag delar din åsikt, men förstår inte hur en tillverkare som redovisar hur alla dessa saker förhåller sig, ärligt och utan att dölja någonting, kan bli målet för sådan kritik.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Men bara så det inte finns någon oklarhet - jag har INGA problem med de kabelval ni gör. Jag försöker inte påverka någon att välja det ena eller det andra, eftersom jag struntar helt i vilka val ni gör.
Jo, ditt sätt att argumentera kommer garantera påverka de som ser upp till dig och leda till sälj bara av den anledningen. Du är dessutom (enligt dig själv) inblandad i produktens framtagande. så...
Jag är INTE inblandad alls i produktens framtagande!
Jag har för länge sedan svarat på några frågor om vad som styr en kabels egenskaper, och sedan dess har jag inte hört något, men har nu i tråden fått intrycket att HA har satt sig in i saken själva (de verkar ha bra koll på det idag).
Jag kände inte ens till att de skulle tillverka en kabel innan den var klar!
Och när kablar diskuterades (2015? Minns inte när det var, men ett bra tag sedan) så påtalade jag framförallt poängen med att göra en kabel som är på 75 ohm (vilket betyder att man kan nå ned till runt 50 pF/m med hjälp av ett riktigt bra dielektrika) eftersom en sådan kabel passar till typ alla applikationer som finns i HiFi-sammanhang där RCA-kontakt används. Audio, video, digital...
Men uppenbart har HA gått en annan väg och gjort en helt dedicerad audio-kabel. Det var en total överraskning för mig. Kul att de släppt en kabel! Kul att den är annorlunda än allt annat jag sett! Kul att de när de presenterar den bara skriver saker som är sanna.
Kommer den att revolutionera ljudkvaliteten i alla anläggningar där den kopplar in?
Knappast. I den flesta fall kommer den inte att ge hörbara skillnader från den kabel som satt där innan. Men den kommer att vara den kabel med mest marginal till hörbarhet i kanske varenda anläggning där den kopplas in. Var och en skall förstås själv ta ställning till om man tycker det är värt något, eller rättare sagt om det är värt vad den kostar. Eller ännu rättare sagt om det är värt kostnadsskillnaden.
Vill även bara nämna att det finns även andra sorters kabelrelaterade problem som kan drabba en anläggning än en LP-funktion. Kabelkapacitans kan även skapa instabilitet, och det här kanske är en överraskning för många, men jag har nog stött på minst lika många exempel på apparater som uppvisat instabilitetsproblem på grund av kablar på apparaters ingångar, som på grund av den kapacitica lasten på utgångar.
Framförallt i studiovärlden har jag blivit förvånad över att sådana problem är så pass vanliga på mixerbord. Ingångssteg som börjar oscillera (>1 MHz oftast) när en kabel ansluts ingångarna.
Det finns massor av exempel på när saker som inte är bra inträffar, som kan i en diskussion kan viftas bort med kommenterar som att "det är junk-apparater som inte borde finnas och som det därför är irrelevant att nämna". Men de finns ju, och de är inte ens speciellt ovanliga.
Jag tror inte att jag överdriver om jag påstår att fler än hälften av alla slutsteg jag haft på labbänken uppvisat lastberoende (nu talar jag om fall där högtalarkablar kan ha en roll) instabiliteter under vissa signalförhållanden. Oftast är sådant lättast att hitta med fyrkantvåg som man varierar i frekvens och amplitud. Det är MYCKET vanligt att man kan hitta signalförhållanden där små spuriousa oscillationer uppstår, ofta vid mycket höga frekvenser och med en amplitud på någon eller några volt.
De är i sig ohörbara, men de kan påverka diskantåtergivningen, eftersom de tar tillgänglig slew rate i anspråk.
- - -
Kan avslutningsvis nämna att det sålts i varje fall tusen passiva försteg i Sverige med 100 kohm-pot.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).