Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2017-12-19 13:08

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:För väldigt länge sedan hade jag problem med brum i min anläggning. Det varierade lite mellan tape, phono och tuner men fanns där hela tiden. Efter ett besök på Elfa och ett par timmars jobb satt jag med ett gäng semi-balanserade kablar. Jag bytte ut kablarna för tape och tuner och resultatet var i båda fallen att det blev knäpptyst, även på tape-loopen som var värst. Även phono blev tyst trots att originalkabeln satt kvar.

Kontakten med skärm till jord satte jag i försteget. Nu var detta en trial'n'error efter att ha läst en artikel i någon utrikisk blaska och jag vet inte vilket av eventuella möjliga problem jag råkade lösa. Men det blev helt tyst och jag var glad :-)

Att det blev tyst beror definitivt inte på att skärmen svävar i ena änden. En plausibel förklaring är snarast att du ficke en något mer högohmig jordförbindelse.

Som jag skrev, varför det blev tyst undersöktes inte. Det kan ju hända att alla de andra varianterna som det talats om här kanske hade gett samma eller bättre resultat.

Men vad menar du med mer högohmig jordförbindelse? Dels måste man ju veta vad jag hade innan som gav brummet, dels verkar det som några här verkar tycka vara viktigt, att man har låg resistans till jord. Skiljer sig resistansen på ett avgörande sätt mellan en (jord-)kabelstrumpa och en "vanlig" tråd?

/ B

Jag borde skrvit "mindre lågohmig". :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 13:13

AndreasArvidsson skrev:
BORIS skrev:Svagt att avsluta en diskussion med att anklaga meningsmotståndaren för retoriska fulknep och med det avsluta diskussionen. Särskilt fult då det RogerJoensson uppmärksammar inte alls bygger på någon påhittad bild av det HA presenterar utan i själva verket pekar på specifika problem. Skulle inte alls bli förvånad om HA till slut tar till sig av RJs kritik och gör korrigeringar i sin text pga den.

Inte så det var menat. Jag har gjort mitt ställningstagande klart och det finns ingen poäng med att jag och Roger går runt i cirklar åter igen.

Jag skulle inte heller bli förvånad om texten kommer revideras. Jag har aldrig påstått att den är perfekt som den är, men kritiken som framförts är inte att den är otydlig och nog bör förtydligas utan att den är formulerad för att lura folk. Det är detta som jag anser vara en halmdocka och har invändningar mot.

För övrigt ser det ut som det är Ingvar som skrivit texten ifråga. Denna kabel är ju snarlik den kabel Ino Audio saluförde eller kanske saluför än idag, med avsteg från att HA's skall vara en specialkabel och inte en dito ur standardsortimentet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-12-19 13:47

Morello skrev:Jag borde skrvit "mindre lågohmig". :)

Ja, jo. Men varför skulle det lösa brumproblemet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-19 15:41

Första stumpen ute på beg marknaden. Holographic audio Signalkabel ULC 1,2 m http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=210968
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-12-19 15:43

RogerJoensson skrev:
FBK skrev:
Ranefjord skrev:
Så här:

[ Bild ]

Jag tänkte neutral och live ihop lödade då det är två ledare i kabeln. Den ju ut som en högtalarkabel inuti med plus och minus ledare. Borde inte bli något konstigt eller ?

Jag hade kopplat den ena innerledaren till skärmen i bägge ändar. Det ger en god jordförbindelse och lägre kapacitans än om bägge innerledarna kopplas samman. Man kan även ha den ena ledaren frisvävande vilket ger ännu något lite lägre kapacitans. Jag kommer inte på någon nackdel med det heller, som med att koppla ihop innerledarna (högre kapacitans).

Tack för svaret.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-19 16:39

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag borde skrvit "mindre lågohmig". :)

Ja, jo. Men varför skulle det lösa brumproblemet?

/ B

Som jag skrev:
Ibland kan man få bort jordslingeorsakat brum genom att lätta på jordförbindelsen på ett ställe som inte känns logiskt. Det kanske inte är det optimala stället att åtgärda problemet, men funkar det så funkar det.

Du kan med andra ord ha sänkt en stark jordström (brum) som "far runt" bland apparaternas jordar (Signal/chassie/nätjord), så att det inte längre "rusar" lika mycket i den punkt där det gjordes hörbart. (lite bildligt, sådär)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 16:56

Precis så.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-12-19 17:43

Jag förstår verkligen inte motståndet till denna produkt!? Äntligen går det att köpa en färdig kabel som ger samma prestanda eller bättre som en man bygger själv. Vad är dåligt med det? Den är ju dessutom billigare än extremt många andra kablar på marknaden som garanterat dessutom är sämre än dessa kablar. Det är klart att knappt någon här på forumet kommer köpa dom eftersom de flesta bygger eget men för nästan alla andra så är det en intressant produkt!

Jag tycker det är kul med kablarna det känns nästan som det är en produkt inspirerad av alla kabeldiskussioner på forumet. Det är en tekniskt korrekt kabel med massa data tillgänglig om den på sidan. Hur ofta får man det? Typ aldrig. Jag kommer rekommendera kabeln till alla jag känner som inte vill bygga eget och som vill ha överbra kablar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-19 18:01

Du har nog missuppfattat diskussionen. Huvudsakligen handlar det inte om motstånd mot själva produkten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-19 18:12

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Jag förstår fortfarande inte varför ni (Roger och Morello, kanske Svante också) ger er på sakliga resonemang. Jag har inte sett några sakinvändningar från någon av er.

Jag tycker att jag har lagt fram flera anledningar till det med exempel på sådant som gör betydligt större skillnad och som folk ser förbi.

Javisst!

Jag kan bara hålla med om att det finns delar i kedja som i MYCKET, MYCKET högre grad påverkar hur en anläggning låter. Det är ju något jag tjatat om i åratal! Så mycket att jag fått på skallen för det också!

Högtalare och rum dominerar i normalfallet totalt utfallet (under förutsättning att förstärkareffketen räcker och man inte har några analoga uppspelare i kedjan, både bandspelare och skivspelare KAN i förekommande fall har klart märkbar påverkan, t ex svaj). Och 98 % av alla anläggningar (är min bedömning) har mest att vinna på att se över högtalare, rum och möblering.

Men jag har aldrig givit mig på någon kabeltillverkare som talat sanning. Det jag vänt mig emot är alla som talat osanning. Det finns MÅNGA kabel-bedragare! Tycker det är rinligt att spara krutet för sådana.

RogerJoensson skrev:Det handlar även om att jag tycker att det är synd att dom som inte riktigt än införstådda hur extremt små skillnader det rör sig om ska slarva bort sina pengar till ingen nytta, på en produkt och skillnad de inte kommer att kunna detektera.

Jag delar din åsikt, men förstår inte hur en tillverkare som redovisar hur alla dessa saker förhåller sig, ärligt och utan att dölja någonting, kan bli målet för sådan kritik.

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Men bara så det inte finns någon oklarhet - jag har INGA problem med de kabelval ni gör. Jag försöker inte påverka någon att välja det ena eller det andra, eftersom jag struntar helt i vilka val ni gör.

Jo, ditt sätt att argumentera kommer garantera påverka de som ser upp till dig och leda till sälj bara av den anledningen. Du är dessutom (enligt dig själv) inblandad i produktens framtagande. så...

Jag är INTE inblandad alls i produktens framtagande!

Jag har för länge sedan svarat på några frågor om vad som styr en kabels egenskaper, och sedan dess har jag inte hört något, men har nu i tråden fått intrycket att HA har satt sig in i saken själva (de verkar ha bra koll på det idag).

Jag kände inte ens till att de skulle tillverka en kabel innan den var klar!

Och när kablar diskuterades (2015? Minns inte när det var, men ett bra tag sedan) så påtalade jag framförallt poängen med att göra en kabel som är på 75 ohm (vilket betyder att man kan nå ned till runt 50 pF/m med hjälp av ett riktigt bra dielektrika) eftersom en sådan kabel passar till typ alla applikationer som finns i HiFi-sammanhang där RCA-kontakt används. Audio, video, digital...

Men uppenbart har HA gått en annan väg och gjort en helt dedicerad audio-kabel. Det var en total överraskning för mig. Kul att de släppt en kabel! Kul att den är annorlunda än allt annat jag sett! Kul att de när de presenterar den bara skriver saker som är sanna.

Kommer den att revolutionera ljudkvaliteten i alla anläggningar där den kopplar in?

Knappast. I den flesta fall kommer den inte att ge hörbara skillnader från den kabel som satt där innan. Men den kommer att vara den kabel med mest marginal till hörbarhet i kanske varenda anläggning där den kopplas in. Var och en skall förstås själv ta ställning till om man tycker det är värt något, eller rättare sagt om det är värt vad den kostar. Eller ännu rättare sagt om det är värt kostnadsskillnaden.

Vill även bara nämna att det finns även andra sorters kabelrelaterade problem som kan drabba en anläggning än en LP-funktion. Kabelkapacitans kan även skapa instabilitet, och det här kanske är en överraskning för många, men jag har nog stött på minst lika många exempel på apparater som uppvisat instabilitetsproblem på grund av kablar på apparaters ingångar, som på grund av den kapacitica lasten på utgångar.

Framförallt i studiovärlden har jag blivit förvånad över att sådana problem är så pass vanliga på mixerbord. Ingångssteg som börjar oscillera (>1 MHz oftast) när en kabel ansluts ingångarna.

Det finns massor av exempel på när saker som inte är bra inträffar, som kan i en diskussion kan viftas bort med kommenterar som att "det är junk-apparater som inte borde finnas och som det därför är irrelevant att nämna". Men de finns ju, och de är inte ens speciellt ovanliga.

Jag tror inte att jag överdriver om jag påstår att fler än hälften av alla slutsteg jag haft på labbänken uppvisat lastberoende (nu talar jag om fall där högtalarkablar kan ha en roll) instabiliteter under vissa signalförhållanden. Oftast är sådant lättast att hitta med fyrkantvåg som man varierar i frekvens och amplitud. Det är MYCKET vanligt att man kan hitta signalförhållanden där små spuriousa oscillationer uppstår, ofta vid mycket höga frekvenser och med en amplitud på någon eller några volt.

De är i sig ohörbara, men de kan påverka diskantåtergivningen, eftersom de tar tillgänglig slew rate i anspråk.

- - -

Kan avslutningsvis nämna att det sålts i varje fall tusen passiva försteg i Sverige med 100 kohm-pot.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-19 18:19

IngOehman skrev:Kan avslutningsvis nämna att det sålts i varje fall tusen passiva försteg i Sverige med 100 kohm-pot.

Wow! Vad för fabrikat/modell rör det sig om?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 18:42

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Kan avslutningsvis nämna att det sålts i varje fall tusen passiva försteg i Sverige med 100 kohm-pot.

Gissar på Edison ONE med tillhörande rörsteg Edison 12

Gissar dock på att antalet är något överdrivet.

Det är ändå inget argument i sammanhanget - 100 kohm är så olämpligt av olika orsaker att problemet bör lösas där det finns, dvs byt poten och/eller hela försteget.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-19 20:24

Väntad respons. :(

Antalet har jag fått ifrån HiFi&Musik, i artikeln som Anders Edenholm skrev om Edison. Det är möjligt att du vet bättre. Varifrån kommer din uppgift?

Vh, iö

- - - - -

PS. Om man har t ex en gammal rör-tuner eller en rörbestyckad rullbandspelare som är lastkänslig (är från en tid då många apparater var rör-bestyckade, så är hög inimpedans oftast en bra egenskap. Att välja en 100 kohm-pot i en rörapparat, som det inte är orimligt att tro att den kan kombineras med andra rörapparater, är väl inte så konstigt?

Och även om det gör att överföringen blir mera kabelkänslig så är det ju ingen omöjlig uppgift att lösa, även utan sådana extremgoda kablar som HA-kabeln. Så jag kan förstå att man kan välja 100 kohm.

Det blir 25 kohm ut i -6 dB volyminställning.

Och har man ett stereoslutsteg som står bredvid (detta borde rekommenderas i manualen till ett sådant försteg) så går det trots allt rimligt bra. 25 kohm och ett krav om en övre gränsfrekvens om 50 kHz säger att kabelkapacitansen bör understiga 127 pF. Tycker man att 200 kHz är ett krav så behöver kabelns kapacitans understiga 32 pF. Det klarar man med en halv meter RG59.

Så som jag ser det är varken HA-kabeln eller Edison ONE dåliga produkter. Men det är bra att veta tillräckligt mycket om dem. HA har varit generös med beskrivningen av kabeln, och jag tror inte det var någon hemlighet att Edison ONE hade en 100 k-pot, eller att det var ett passivt försteg med allt som det betyder (12-20 dB lägre gain än ett vanligt försteg bl a). Men ändå räckte det inte för alla.

Det var just på grund av att en person (pi60-ägare) ringde mig, som ägde ett Edison ONE som han kopplat ihop med två lakrits-snören till två rör-monoblock (minns inte fabrikatet) som flankerade respektive högtalare, som jag blev varse att utimpedansen var så hög.

Jag åkte dit för att hjälpa honom, och diskanten var minst sagt hörbart avrullad! Byte till mini RG62 löste problemet.
Senast redigerad av IngOehman 2017-12-19 20:43, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-19 20:32

RogerJoensson skrev:Jo, ditt sätt att argumentera kommer garantera påverka de som ser upp till dig och leda till sälj bara av den anledningen. Du är dessutom (enligt dig själv) inblandad i produktens framtagande. så...

IngOehman skrev:Jag är INTE inblandad alls i produktens framtagande!

Fel av mig. Inblandad som rådgivare, men inte i själva framtagandet då.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 20:50

IngOehman skrev:Väntad respons. :(

Antalet har jag fått ifrån HiFi&Musik, i artikeln som Anders Edenholm skrev om Edison. Det är möjligt att du vet bättre. Varifrån kommer din uppgift?

Vh, iö
.

Jaha, varför skulle Hifi & musik var en god källa för Perkas produktionsvolymer?

Nåväl, jag har haft ett Edison ONE och det första jag gjorde var att byta den ganska fula frontpanelen samt implementera en katodföljare efter potentiometern. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-19 20:54

Jag förstår inte din attityd. Jag känner Anders Edenholm och känner honom som en genuint ärlig och god människa, och bedömer att det han säger har stor trovärdighet. Han brukar ha koll. Men kanske misstag han sig gruvligt?

Jag har för mig att Perka vid tiden sponsrade alla Edison-köpare med ett medlemsskap i LTS och att medlemsantalet bara året steg från 900 någonting till över 1600 medlemmar (är inte helt säker på siffrorna, men jättemånga extra). Det borde betyda 600-700 bara till LTS-medlemmar det allra första året, som gick med inte för att de brydde sig om LTS utan för att det var liksom på köpet. Nästan alla dessa försvann året efter. Jag kände även snubben som senare lödde ihop kretskorten till Edison ONE och 12, och han hade jobb med det flera år.

Hur många anser du har sålts då, och vad grundar du det på?

Och till sist - tycker du att din Edison ONE blev hörbart bättre efter ombyggnaden?

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:Jo, ditt sätt att argumentera kommer garantera påverka de som ser upp till dig och leda till sälj bara av den anledningen. Du är dessutom (enligt dig själv) inblandad i produktens framtagande. så...

IngOehman skrev:Jag är INTE inblandad alls i produktens framtagande!

Fel av mig. Inblandad som rådgivare, men inte i själva framtagandet då.

Ja, kanske kan man se det så, men jag tycker det är vilseledande.

Jag har ju pratat med dig också om en massa tekniska saker och inte skulle jag påstå att jag varit inblandad i dina excellenta mikrofoner?! Du har gjort allting själv. HA har gjort kablarna alldeles själva.

Så jag skulle inte säga att jag har någon inblandning överhuvudtaget i HA-kabeln. Hade ingen kunskap om den förrän den fanns färdig. Jag kan ju inte veta att lite frågor om hur kablar fungerar betyder att tillverkning är på G. Men jag har gått igenom min syn på kablar, och fysiken har jag uppfattat att HA därefter har satt sig in i, i mycket högre detalj än vi pratade om.

Och igen, min uppfattning är att 75 ohm och minsta möjliga kapacitans är "vettigt". Men 75 ohm sätter en gräns vid ungefär 50 pF/m.

Har fortfarande inte sett någon HA-kabel, ens på bild. Finns kanske någon bild i tråden? Borde kanske läsa den lite noggrannare...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-12-19 21:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 21:03

IngOehman skrev:Jag förstår inte din attityd. Jag känner Anders Edenholm och känner honom som en genuint ärlig och god människa, och bedömer att det han säger har stor trovärdighet. Han brukar ha koll.

Vh, iö

En sådan produktionsvolym bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel. Låt oss lämna det - ingen kommer att kunna föra något i bevis.

Jag hade ingen möjlighet att jämföra med och utan följare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-12-19 21:08

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte heller bli förvånad om texten kommer revideras. Jag har aldrig påstått att den är perfekt som den är, men kritiken som framförts är inte att den är otydlig och nog bör förtydligas utan att den är formulerad för att lura folk. Det är detta som jag anser vara en halmdocka och har invändningar mot.

Det stämmer bra det Andreas. :wink:
Vår nya hemsida lanserades för lite drygt en månad sedan och all text hann inte bli riktigt klar (om den nu någonsin blir det?).
Webmaster är redan informerad om att lägga till en text om att man kan beställa kabeln i valfri längd genom att kontakta oss.
Anledningen är att många av våra kunder vill ha delar av anläggningen nära lyssningsplats och slutstegen intill högtalarna (eller tom i separat rum). I dessa fall pratar man ofta om kablar i längder omkring 10 meter.
Vill inte kasta eld på brasan, men vårt exempel med 5 meter kabel är i vissa fall i underkant. :roll:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2017-12-19 21:11

IngOehman skrev:Har fortfarande inte sett någon HA-kabel, ens på bild. Finns kanske någon bild i tråden? Borde kanske läsa den lite noggrannare...

http://www.holographicaudio.com/produkter/kablar
Bilagor
kabel.jpg
kabel.jpg (313.8 KiB) Visad 5715 gånger
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-19 21:34

Oj, de ser proffsiga ut!

Med tryck och allt. Skärmen ser inte fjädrande ut, tyckte jag läste i tråden att den skulle vara det?

Ser inga röda och vita markeringar. Hur identifieras höger resp vänster?

Vh, iö

- - - - -

PS. När kommer en enklare och massproducerad variant, som kanske kan pressas under tusenlappen (eller till och med en bra bit under det)? När du sålt 1000 par? Tror en snikversion skulle vara av stort värde för dem med lite enklare anläggningar.
Senast redigerad av IngOehman 2017-12-19 21:43, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-12-19 21:42

IngOehman skrev:Ja, kanske kan man se det så, men jag tycker det är vilseledande.

Ok. Jag misstolkade väl det du skrev tidigare i tråden då.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-19 21:44

Eller jag kan ha uttryckt mig otydligt. Ibland är det svårt att veta hur det man skriver kommer att tolkas. Speciellt om det man skriver bara är få ord. Ju mindre man skriver, desto mera tolkas ofta in. Och skriver man mycket orkar många inte läsa det. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-19 21:48

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:

Gissar på Edison ONE med tillhörande rörsteg Edison 12

Gissar dock på att antalet är något överdrivet.

Det är ändå inget argument i sammanhanget - 100 kohm är så olämpligt av olika orsaker att problemet bör lösas där det finns, dvs byt poten och/eller hela försteget.

Jag tror Ingvar har rätt, enligt de uppgifter jag har.

Morello skrev: En sådan produktionsvolym bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel. Låt oss lämna det - ingen kommer att kunna föra något i bevis.

Som sagt, i den här frågan tror jag du har fel.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 22:00

Så kan det säkerligen vara. Som sagt kommer ingen att kunna bevisa något.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-19 22:05

Morello skrev:Så kan det säkerligen vara. Som sagt kommer ingen att kunna bevisa något.

Nåja, någonstans bör det finnas korrekt dokumentation... och inte lär någon ha förfalskat högre försäljningsuppgifter kontra skattemyndigheten... det vore århundradets mest korkade manöver i så fall...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-19 22:09

Morello skrev:Så kan det säkerligen vara. Som sagt kommer ingen att kunna bevisa något.

Om konstruktören/tillverkaren/säljaren själv nämner försäljningsvolymen, och konstruktören/tillverkaren/säljaren själv säger att det sålts mer än 1000 stycken, räknar du det som bevisat i så fall?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-19 22:13

Nä, du får allt gräva fram vederbörandes bokföring! :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-19 22:17

Å va skulle dä "bevisa" . . . typ ? :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-12-19 22:32

Önskar en DIN-kabel med jordkabel för tonarm med låg kapacitans. För närvarande har jag ett minimum på 130 pF (28 pF för armens kabel + ca 100 pF för DIN-kabeln mellan arm och RIAA. Den behöver också göras smidig/böjlig för att fungera.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-19 23:05

Inte helt fel men själv så har jag skaffat en* som totalt, med tonarmen inräknat, håller
sig på drygt 100pF, vilket funkar bra för mig då jag inte har, å troligtvis inte kommer att
få, någon pupp som tarvar mindre än ca 150pF, tror jag . . . typ. :) Här finns en del varianter att köpa: http://stores.ebay.com/y-tome-audio-cab ... 7675.l2563

*Canare mini.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi