RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Vidare är det jävligt gnälligt att klaga på vad andra INTE skriver, när du inte skriver det själv heller.

Vad är det jag för information som jag undanhållit som inte redan har nämnts menar du? Jag kan ha missat något omedvetet, men vad det skulle kunna vara kan jag inte komma på ens nu när du uppmärksammat mig på problemet. Ställ en fråga så svarar jag.
Varken du eller någon annan har undanhållit någon information.
Det är poängen.
Men du skyller andra (som inte gjort det) för att göra det. Ingen skyller dig för att undanhålla någon information. Men om DU anser att folk inte säger allt de borde säga, så varför inte själv berätta det du tycker fattas, istället för att både klaga på att andra inte gör det och antyda bedräglighet? Sådant är ju bars trost att läsa.
Vara konstruktiv istället för destruktiv och negativ helt enkelt.
Tycker också du har väldigt lågt förtroende för dem som läser på faktiskt. Orättvist lågt menar jag. Tror inte faktiskt-läsarna behöver daddas med. De förstår mera än du tror, och jag har mycket svårt att tro att de inte förstår vad som är extremfall, när det ju varit väldigt tydligt att så varit fallet. Folk är inte idioter. Det vill säga de flesta här på faktiskt förstår mycket.
Och de flesta som inte gör det förstår att de inte förstår.
Så igen - lägg krutet på att klaga på dem som bedrar istället för en av de genuint ärliga i branschen!
Vh, iö
- - - - -
PS. Rörelser i kablar (utom mikrofonkablar) spelar ingen roll säger du? Well, kanske, allt är relativt. När jag på 70-talet började prata om effekter av mekanisk ofullkomlighet hos kondensatorer så skrattade folk.
När jag i blinda lyssningstester (skickliga lyssnare) några år senare lyckades dela in olika kondensatorer i olika grupper baserat på hur de påverkade musiken, och inte fann i princip NÅGRA samband överhuvudtaget med dielektriska absorptionen (vilket folk hade börjat prata om) men däremot samband med deras mekaniska egenskaper (hydrofon lyssnade på dem, nedsänkta i ett akvarium) så slutade folk skratta...
Vet att även Peter Steindl gjort liknande (ehuru öppna) lyssningar och kommit fram till precis samma sak.
Min uppfattning är att de mekaniska egenskaperna hos kablar betyder mindre än de för en kondensator, och jag gissar att summan av alla de olika fenomen som mekaniska rörelser i olika domäner ger INTE tar sig upp över hörtröskeln*. Men det hindrar mig inte från att ändå välja den bästa lösningen när det inte ens kostar något extra! Jag kan till och med betala lite extra för det. Jag har väldigt svårt för folk som koketterar med att inte göra saker bra i onödan. Det är en utvecklingsfientlig attityd.
* Har skrivit om detta i flera artiklar och då även redovisat nivån på de olika distorsionsformerna. Men även nämnt att det är mycket speciella beteenden, och det är svårt att veta hur hörbarheten relaterar till de olinjäriteter man kan räkna ut finns.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).