Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-11 20:11

oivavoi skrev:Forresten, litt flere frågor om testet:

Hur ble den koblet til for å utföre f/e-lyssningen? Analog inn og analog ut?
Och benyttet de seg av "preamp" eller "player" mode? Såvidt jeg kan förstå, er player mode uten noen digital signalbehandling, blant annet ingen volumkontroll... mens preamp mode inkluderer digital signalbehandling og volumkontroll. Så hvis den er transparent i preamp mode, MED DSP og volumkontroll, er det enda mer imponerende.

Har fortfarande veldig lyst på denne!

Såvitt jag kan förstå från testen så testades yamahan som en renodlad dac, dvs man använde någon av de digitala ingångarna (Toslink, USB eller nätverksspelarfunktionen ) med test- signaler och musik som sedan spelades in från yamahas analoga RCA utgångar och nivåmatchades med mindre än 0,01 db nivåskillnad. Sedan jämfördes ljudet ”före” och ”efter” enheten. På så vis kan man kolla om enheten förändrar ljudkvaliteten då den passerar igenom apparaten på något vis.
Apparaten användes vid testet som ”player” dvs med fast utnivå på 2 volt som vilken normal cd-spelare som helst.

Förstegsfunktionen, dvs ”preamp ” har jag noga jämfört och jag kan inte höra någon skillnad mellan dessa inställningar, inte ens om den digitala volymen sänks med över uppskattningsvis sa 30 db . Detta jämfört med ”player ” inställningen.

Resultatet av F/E testen blev att ingen i panelen som lyssnade kunde höra någon skillnad alls före och efter musiken passerat apparaten och i praktiskt bruk är alltså Yamaha wxc 50 lika välljudande som tex benchmark dac 1 som inte heller kunde detekteras.

På Wikipedia finns F/E metoden beskriven ( läs gärna ).
”Den största styrkan med F/E-lyssning är att resultaten har kunnat konstateras bli konsekventa och väldigt oberoende av kringutrustningen. Det beror förstås på att man inte bara lyssnar och tycker något om hur musiken låter med apparaten i kedjan, utan man har tillgång till hur den skulle låta med en "perfekt transparent musikförmedlare" på plats i kedjan, istället för testobjektet - nämligen det som illustreras av F, signalen för testobjektet.”

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-11 20:34

Tangband skrev:
oivavoi skrev:Forresten, litt flere frågor om testet:

Hur ble den koblet til for å utföre f/e-lyssningen? Analog inn og analog ut?
Och benyttet de seg av "preamp" eller "player" mode? Såvidt jeg kan förstå, er player mode uten noen digital signalbehandling, blant annet ingen volumkontroll... mens preamp mode inkluderer digital signalbehandling og volumkontroll. Så hvis den er transparent i preamp mode, MED DSP og volumkontroll, er det enda mer imponerende.

Har fortfarande veldig lyst på denne!

Såvitt jag kan förstå från testen så testades yamahan som en renodlad dac, dvs man använde någon av de digitala ingångarna (Toslink, USB eller nätverksspelarfunktionen ) med test- signaler och musik som sedan spelades in från yamahas analoga RCA utgångar och nivåmatchades med mindre än 0,01 db nivåskillnad. Sedan jämfördes ljudet ”före” och ”efter” enheten. På så vis kan man kolla om enheten förändrar ljudkvaliteten då den passerar igenom apparaten på något vis.
Apparaten användes vid testet som ”player” dvs med fast utnivå på 2 volt som vilken normal cd-spelare som helst.

Förstegsfunktionen, dvs ”preamp ” har jag noga jämfört och jag kan inte höra någon skillnad mellan dessa inställningar, inte ens om den digitala volymen sänks med över uppskattningsvis sa 30 db . Detta jämfört med ”player ” inställningen.

Resultatet av F/E testen blev att ingen i panelen som lyssnade kunde höra någon skillnad alls före och efter musiken passerat apparaten och i praktiskt bruk är alltså Yamaha wxc 50 lika välljudande som tex benchmark dac 1 som inte heller kunde detekteras.

På Wikipedia finns F/E metoden beskriven ( läs gärna ).
”Den största styrkan med F/E-lyssning är att resultaten har kunnat konstateras bli konsekventa och väldigt oberoende av kringutrustningen. Det beror förstås på att man inte bara lyssnar och tycker något om hur musiken låter med apparaten i kedjan, utan man har tillgång till hur den skulle låta med en "perfekt transparent musikförmedlare" på plats i kedjan, istället för testobjektet - nämligen det som illustreras av F, signalen för testobjektet.”

Kul, tack så mycket!

Fast jag kan inte riktigt förstå hur "före" funkar i dette fallet... då måste ju signalet förvandlas till analogt av en annen dac före förstärkaren? Eller är det nåt jag inte har förstått?

Annars är det just den digitala volymkontrollen med 48-bit jag tycker är mest attraktivt här. Jag har aktiva högtalare med digital in men utan volymkontroll, och ser efter en digital volymkontroll med god kvalité.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-11 20:49

Jag är osäker om det går att reglera den digitala utsignalen via spdif med volymkontrollen på wxc 50. Den inbyggda volymkontrollen reglerar i vart fall de analoga RCA utgångarna.

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-11 20:55

Tangband skrev:Jag är osäker om det går att reglera den digitala utsignalen via spdif med volymkontrollen på wxc 50. Den inbyggda volymkontrollen reglerar i vart fall de analoga RCA utgångarna.

Förstår. Skall se om det finns information om det i manualen t.ex.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 17:49

F583E8F1-5A76-4339-AD9C-D84212EABFB0.png

Nya intryck, jag har kört en hel del högupplösta FLAC filer med 24 bit 192 kHz och det spelar yamahan utan problem och utan avbrott i musiken. Jag kör yamahan trådlöst via dess router- antenn till en NAS/router som står i ett annat rum ca 5 meter ifrån spelaren. Klart godkänt och överraskande bra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 17:53

F1406360-2E24-4F7A-BCCA-E6AE6D9C3FF3.png

Även högupplöst material 24 bit med 96 kHz fungerar utan problem .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 18:01

73BB999C-29FB-4414-97A3-7D7BEFD9F9BD.png

Slutligen, Spotify connect 256 kbit fungerar felfritt och det är trevligt att det inte dras extra batteri från läsplattan eller telefonen då connect används ( som det gör då AirPlay eller bluetooth används ) eftersom yamahan spelar direkt trådlöst från routern.

Volymen styrs från musiccast appen på läsplatta eller smartphone och därför har jag lagt bort fjärrkontrollen helt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-14 19:59

C5C7CD44-4BF1-427A-BB42-09C31D69A4CA.jpeg

Apparaten är snyggt gjord av aluminium, men själva volymratten är gjord av plast och känns inte lika påkostad som på dyrare apparater då jag vrider på den. Inte som volymenkontrollen på en Copland förstärkare.
I praktiskt bruk använder jag musiccastappen eller fjärren så det kanske inte har så stor betydelse.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-15 08:59

IMG_6553.JPG

Jag gillar verkligen designen, tänk om Yamaha kunde göra några renodlade slutsteg i klass A/B utan förstegsfunktioner helt utan knappar i samma sorts låda?

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2017-12-15 12:44

Den verkar trevlig den där maskinen... nån som har tips på lämpligt slutsteg med trigger som kan styras från den där? Vet inte riktigt vilka högtalare det blir än men tänk "normala". Prisklass 5-8kkr

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-15 15:17

7CE0F6E4-7256-4960-8AEA-E9079451B151.jpeg
6B309D0E-CE70-4675-9292-3838E59E105F.jpeg
andyman_se skrev:Den verkar trevlig den där maskinen... nån som har tips på lämpligt slutsteg med trigger som kan styras från den där? Vet inte riktigt vilka högtalare det blir än men tänk "normala". Prisklass 5-8kkr

Någon av dessa begagnade ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-12-16 19:51

andyman_se skrev:Den verkar trevlig den där maskinen... nån som har tips på lämpligt slutsteg med trigger som kan styras från den där? Vet inte riktigt vilka högtalare det blir än men tänk "normala". Prisklass 5-8kkr

Jag håller med, tycker också den verkar trevlig! Största problemet för mig är att jag helst vill slippa ha mer än en burk, så i min jakt snubblade jag över Yamaha R-N803D som är en integrerad förstärkare med inbyggd nätverksspelare. Ingen wifi tror jag men det är inget bekymmer för min del. Kanske kan vara värt en titt?

https://europe.yamaha.com/en/products/a ... index.html

Edit: En liten rättelse, den har wifi också!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-17 09:56

F5DBE5B4-A21A-4925-85A3-ADC2128B42E5.jpeg
Aerob skrev:

Jag håller med, tycker också den verkar trevlig! Största problemet för mig är att jag helst vill slippa ha mer än en burk, så i min jakt snubblade jag över Yamaha R-N803D som är en integrerad förstärkare med inbyggd nätverksspelare. Ingen wifi tror jag men det är inget bekymmer för min del. Kanske kan vara värt en titt?

Samma dac-chip som wxc 50, Sabre 9006, kanske samma streameruppbyggnad. Synd att den saknar pre out men slutsteget verkar ge mycket effekt i klass AB. Den kostar 8995:- och det är billigt om slutsteget håller måttet .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-18 13:07

4846D0CE-218B-4C62-A51B-465D6B9862A3.png
CA94B007-C0B2-41C1-80C4-AC35A53891F2.jpeg

Kul med utmärkelsen :)

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2017-12-18 15:13

Tangband skrev:
F5DBE5B4-A21A-4925-85A3-ADC2128B42E5.jpeg
Aerob skrev:

Samma dac-chip som wxc 50, Sabre 9006, kanske samma streameruppbyggnad. Synd att den saknar pre out men slutsteget verkar ge mycket effekt i klass AB. Den kostar 8995:- och det är billigt om slutsteget håller måttet .

Jag hoppas Yamaha vill börja producera renodlade AB-slutsteg för hemmamarknaden. Min erfarenhet är att Yamaha typ alltid gör bra produkt.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2017-12-20 15:20

Aerob skrev:

Tack för tipset, ska kika på den :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-20 15:57

Jag vill gärna puffa för min egen maskin av den här typen, Quad Vena. Den har inbyggt slutsteg och digitala ingångar, bluetooth och sån't.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2017-12-20 16:51

PerStromgren skrev:Jag vill gärna puffa för min egen maskin av den här typen, Quad Vena. Den har inbyggt slutsteg och digitala ingångar, bluetooth och sån't.

Supersnygg, men ingen Spotify Connect va?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-20 17:00

andyman_se skrev:
PerStromgren skrev:Jag vill gärna puffa för min egen maskin av den här typen, Quad Vena. Den har inbyggt slutsteg och digitala ingångar, bluetooth och sån't.

Supersnygg, men ingen Spotify Connect va?

Nej, men en Chromcast Audio för några hundra löser problemet. :)

Själv använder jag Squeezebox.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2017-12-20 17:02

[ Bild ]

VA! funkar din fjärrkontroll till SB Duet fortfarande??
Min la av efter ett år typ....kör bara med OrangeSqueeze på paddan eller fånen numera...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-20 17:18

Tompa_39 skrev:

[ Bild ]

VA! funkar din fjärrkontroll till SB Duet fortfarande??
Min la av efter ett år typ....kör bara med OrangeSqueeze på paddan eller fånen numera...

Jajamensan! Den fick nytt batteri för något år sedan, bara.

Jag kör också OrangeSqueeze, men jag gillar att det finns en fjärris som är helt ägnad åt anläggningen och alltid finns på plats. Radions P2 är bara två klick bort när jag tagit fjärrisen ur sin laddare.
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-20 20:05

[ Bild ]

Snygg ! Vad kostar den och har den pre amp?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-20 20:12

Tangband skrev:

[ Bild ]

Snygg ! Vad kostar den och har den pre amp?

Just nu kostar den 5000:- på hembiobutiken: https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... quad-vena/
Den har en förförstärkare med linjeutgång, men inget RIAA-steg, om det var ett sådant du avsåg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-20 20:26

Jag trodde den var dyrare men det kanske den har varit?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-20 20:27

RogerGustavsson skrev:Jag trodde den var dyrare men det kanske den har varit?

Ja, den har varit dyrare. Jag betalade mer, till exempel... :oops: Men det gör inget, jag har haft stor glädje av den!
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-21 00:03

RogerGustavsson skrev:Jag trodde den var dyrare men det kanske den har varit?

Har läst lite mer: Den kodar tyvärr inte FLAC internt och har inte AirPlay, går därför inte att koppla till en NAS full med flac filer trådlöst.
Men man kan förstås köra kodningen i dator och även använda bluetooth . Verkar prisvärd.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-12-21 00:25

Venan är riktigt bra, använder min som pre enbart. Även om dacen i den är bra, får jag ännu bättre ljud med en Chord Hugo ansluten.
Riktigt bra hade pre out main in varit. Men det finns ju tyvärr inte på så många förstärkare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-12-21 09:39

gflar skrev:Venan är riktigt bra, använder min som pre enbart. Även om dacen i den är bra, får jag ännu bättre ljud med en Chord Hugo ansluten.

Jag gör likadant, min Vena driver Quad 606. Själv hör jag ingen skillnad på DAC:ar, men det känns tryggt att folk säger att den är bra... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2017-12-21 23:17

Jag har en R-N602 receiver och är hur nöjd som helst! Och massor med ut och ingångar.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html
Har både skivspelare, CD och Tv inkopplad och ett par gamla LTS F1 högtalare.
Spotify låter bättre med connect direkt från yamahan än via Apple TV har jag konstaterat!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-21 23:30

Masen skrev:Jag har en R-N602 receiver och är hur nöjd som helst! Och massor med ut och ingångar.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html
Har både skivspelare, CD och Tv inkopplad och ett par gamla LTS F1 högtalare.
Spotify låter bättre med connect direkt från yamahan än via Apple TV har jag konstaterat!

Trevligt ! Musiccast appen med spotify connect fungerar riktigt bra.
Jo, Apple tv samplar ju om till 48 khz och ljudet blir lite dynamikfattigare än connect är min uppfattning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi