oivavoi skrev:Forresten, litt flere frågor om testet:
Hur ble den koblet til for å utföre f/e-lyssningen? Analog inn og analog ut?
Och benyttet de seg av "preamp" eller "player" mode? Såvidt jeg kan förstå, er player mode uten noen digital signalbehandling, blant annet ingen volumkontroll... mens preamp mode inkluderer digital signalbehandling og volumkontroll. Så hvis den er transparent i preamp mode, MED DSP og volumkontroll, er det enda mer imponerende.
Har fortfarande veldig lyst på denne!
Såvitt jag kan förstå från testen så testades yamahan som en renodlad dac, dvs man använde någon av de digitala ingångarna (Toslink, USB eller nätverksspelarfunktionen ) med test- signaler och musik som sedan spelades in från yamahas analoga RCA utgångar och nivåmatchades med mindre än 0,01 db nivåskillnad. Sedan jämfördes ljudet ”före” och ”efter” enheten. På så vis kan man kolla om enheten förändrar ljudkvaliteten då den passerar igenom apparaten på något vis.
Apparaten användes vid testet som ”player” dvs med fast utnivå på 2 volt som vilken normal cd-spelare som helst.
Förstegsfunktionen, dvs ”preamp ” har jag noga jämfört och jag kan inte höra någon skillnad mellan dessa inställningar, inte ens om den digitala volymen sänks med över uppskattningsvis sa 30 db . Detta jämfört med ”player ” inställningen.
Resultatet av F/E testen blev att ingen i panelen som lyssnade kunde höra någon skillnad alls före och efter musiken passerat apparaten och i praktiskt bruk är alltså Yamaha wxc 50 lika välljudande som tex benchmark dac 1 som inte heller kunde detekteras.
På Wikipedia finns F/E metoden beskriven ( läs gärna ).
”Den största styrkan med F/E-lyssning är att resultaten har kunnat konstateras bli konsekventa och väldigt oberoende av kringutrustningen. Det beror förstås på att man inte bara lyssnar och tycker något om hur musiken låter med apparaten i kedjan, utan man har tillgång till hur den skulle låta med en "perfekt transparent musikförmedlare" på plats i kedjan, istället för testobjektet - nämligen det som illustreras av F, signalen för testobjektet.”