Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Bra att slippa lurendrejeriet MQA.
Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Är det verkligen så få som bryr sig om att kunna streama i bra kvalitet? Det skulle ställa till det en del för undertecknad som tack vare Tidal kunnat gå med på att strömma musik.
Fralle skrev:Michael skrev:Bra att slippa lurendrejeriet MQA.
Fast är det ett jätteproblem att de valt att ha vissa av sina album i båda mqa? Alla dessa finns ju i vanlig losseless också. För mig är det ett större problem att alternativet Spotify endast erbjude skitkvalitet rakt igenom.
music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Är det verkligen så få som bryr sig om att kunna streama i bra kvalitet? Det skulle ställa till det en del för undertecknad som tack vare Tidal kunnat gå med på att strömma musik.
Bra kvalité? Betvivlar någon skulle höra någon som helst skillnad på Tidal och Spotify's ogg, om det var exakt samma filer.
Fralle skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Bra kvalité? Betvivlar någon skulle höra någon som helst skillnad på Tidal och Spotify's ogg, om det var exakt samma filer.
Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.
music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Rydberg skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
Rydberg skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är losslessFiler som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
Fralle skrev:music4ever skrev:Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861
Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.
Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.
Tyvärr verkar det vansinneskomprimerade skräpljudet ha blivit normen även bland så kallade "audiofilerna" - om inte så skulle skräpify/tidal med alla remasters aldrig vunnit popularitet bland de som påstår sig värna om välljud.
Fralle skrev:Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.
music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern.![]()
Svante skrev:music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern.![]()
Jag håller med om att kompassen för olika förvrängningars storlek är helt off för många, men att vinyl är mer troget mastern brukar jag inte höra så ofta. Däremot säger många att vinylmastrarna är bättre, vilket KAN vara sant, men inte nödvändigtvis är det.
music4ever skrev:Svante skrev:music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern.![]()
Jag håller med om att kompassen för olika förvrängningars storlek är helt off för många, men att vinyl är mer troget mastern brukar jag inte höra så ofta. Däremot säger många att vinylmastrarna är bättre, vilket KAN vara sant, men inte nödvändigtvis är det.
Om du är på andra forum så är det väldigt många som anser vinyl är mer troget än CD. Även 24/96 är inte tillräckligt bra, då ljudet blir "digitalt" då. Folk klagar på vinylskivor som är graverade från en rak 24/96 överföring från original masterbandet, då ljudet blir sämre än en ren analog gravering.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 20 gäster