Lägger Tidal ner 2018?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Fralle » 2017-12-23 17:01

Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861

Är det verkligen så få som bryr sig om att kunna streama i bra kvalitet? Det skulle ställa till det en del för undertecknad som tack vare Tidal kunnat gå med på att strömma musik.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Michael » 2017-12-23 17:09

Bra att slippa lurendrejeriet MQA.

//Ursäkta, kunde inte låta bli.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-12-23 17:11

Michael skrev:Bra att slippa lurendrejeriet MQA.

Fast är det ett jätteproblem att de valt att ha vissa av sina album i båda mqa? Alla dessa finns ju i vanlig losseless också. För mig är det ett större problem att alternativet Spotify endast erbjude skitkvalitet rakt igenom.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-23 17:12

Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861

Är det verkligen så få som bryr sig om att kunna streama i bra kvalitet? Det skulle ställa till det en del för undertecknad som tack vare Tidal kunnat gå med på att strömma musik.

Bra kvalité? Betvivlar någon skulle höra någon som helst skillnad på Tidal och Spotify's ogg, om det var exakt samma filer.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-23 17:13

Fralle skrev:
Michael skrev:Bra att slippa lurendrejeriet MQA.

Fast är det ett jätteproblem att de valt att ha vissa av sina album i båda mqa? Alla dessa finns ju i vanlig losseless också. För mig är det ett större problem att alternativet Spotify endast erbjude skitkvalitet rakt igenom.

Skitkvalité? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-12-23 17:20

Nu har inte jag läst varför Tidal eventuellt skulle lägga ner, men jag gissar pengar. Vem tror ni har betalat och får betala för MQA, tomten?

Finns nog många, bl.a. kunder, som tror MQA är något ljudkvalitets bra - lurade.

//nä ursäkta igen, fel dag att bli upprörd
Senast redigerad av Michael 2017-12-23 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-12-23 17:20

music4ever skrev:
Fralle skrev:Enligt rapporter verkar Tidal vara nere för räkning en gång för alla: https://gizmodo.com/tidal-is-on-life-su ... 1821251861

Bra kvalité? Betvivlar någon skulle höra någon som helst skillnad på Tidal och Spotify's ogg, om det var exakt samma filer.

Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-23 17:24

Fralle skrev:
music4ever skrev:

Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.

Spotify kör 320kbps ogg. O nope du har inte hört nån "stor" skillnad mellan flac o mp3. Eller har du lite ABX-data att visa upp, annars så tror jag det är placebon som som vanligt kickat in :)

Förresten så ska ju Tidal erbjuda nån gratis trial över jul, antagligen för att försöka locka in fler kunder. Får se hur det går..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-23 17:44

music4ever skrev:

Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är lossless :wink: Filer som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-12-23 17:48

Rydberg skrev:
music4ever skrev:

Det är inte exakt samma filer, en är ju lossy komprimerad och den andra är lossless :wink: Filer som är exakt likadana låter ju givetvis likadant. Har för övrigt både Spotify premium och Tidal Hifi, på alla par jag testat hittills är Tidal klart bättre.

+1

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-23 17:58

Rydberg skrev:
music4ever skrev:

Då blir det väl samma diskussion som när det handlar om vinyl vs CD att det antagligen är skillnaden i master som ni hör. Så där kan Tidal definitivt vara bättre. Men skillnad i bitrate lär ni inte höra "stor" eller "klart bättre" skillnad på. Möjligtvis en liten fjuttig fisskillnad, men inte mer än så.
Sen har vi ju iofs grejen med nivåmatching, har ni styrt upp det innan ni jämfört också?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-23 18:08

Om det är så borde det ju slå åt båda hållen beroende på vilken som erbjuder bäst version. Jag har försökt undersöka skivor där det mig veterligen inte finns remasters eller olika utgåvor, Tidal vinner alltid och det är rätt substantiella skillnader. Däremot tycker jag användargränssnittet på Tidal är bedrövligt i förhållande till Spotify, kommer även de med en hifiversion kommer jag säga upp Tidal.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-23 18:20

Jag har aldrig testat MQA, men om jag skulle testa något så skulle det vara med på min lista...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-23 18:26

Lite konstigt att de kör MQA på en del gamla och dåliga inspelningar. Vad är vitsen med det när utgångsmaterialet inte håller måttet?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-23 18:44

Fralle skrev:
music4ever skrev:

Fast jag är ganska övertygad om att du hör skillnad på samma fil lik f-t om du utsätter dig för ett blindtest med upprepade lyssningar. Prova gärna får du se.
Att blindtesta spår kräver himla mycket övning för att eliminera effekterna av den relativa minneshanteringen vi har av ljud. Man kan nog inte öva tillräckligt. :)
Om man nu är intresserad av dylika övningar förstås.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-12-23 21:17

Spotify streamar mp3 genom sin webspelare medan de streamar ogg via klienten, såg vi i en tidigare tråd där jag körde Wireshark för att se ljudströmmarna.

Jag tror att det kan vara stora skillnader i olika utgåvor, till Spotifys nackdel verkar de ha valt att tillhandahålla de senaste remastersena (ofta väldigt amplitudkomprimerat) och det gör väl större skillnad än vilket format man streamar i. Så frågan som ploppar upp i mitt huvud är om de som gjort jämförelser verkligen jämfört samma releaser och om klienterna beter sig likadant med volymkompensation etc.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2017-12-23 22:18

Varför sånt ståhej om Tidal och CD-kvalitet vara eller icke?
Jag kör Deezer, CD-kvalitet, större katalog än både Tidal och Spotify, och kostar inte mer.
Har dessutom native-stöd i mina mediaspelare och de envisas inte med något connect-helvete som låser in användaren i deras gänssnitt.
Men av någon anledning verkar inte många välja det alternativet, varför?

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-12-23 22:52

Fungerar Deezer med iPhone och Chromecast Audio?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-23 23:11

Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.

Tyvärr verkar det vansinneskomprimerade skräpljudet ha blivit normen även bland så kallade "audiofilerna" - om inte så skulle skräpify/tidal med alla remasters aldrig vunnit popularitet bland de som påstår sig värna om välljud.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-23 23:22

+1, tyvärr så gäller det även senare producerad vinyl . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-23 23:29

Deezer, hm, ja det kanske man skulle överväga. Verkar stödja Chromecast Audio och Google Cast även i hög kvalitet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-23 23:37

Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.

Tyvärr verkar det vansinneskomprimerade skräpljudet ha blivit normen även bland så kallade "audiofilerna" - om inte så skulle skräpify/tidal med alla remasters aldrig vunnit popularitet bland de som påstår sig värna om välljud.

Fast... Jag ser det som en möjlighet. Både Spotify och Tidal jobbar med att medelnivånormera det som streamas. De är inte framme ännu, men det går åt rätt håll, tror jag. Om majoriteten konsumenter streamar sina fonogram är incitamentet för loudness race borta.

I mina mest optimistiska stunder ser jag en tioårsperiod framöver när majoriteten streamas medelnivånormerat och när några upptäcker att de kan få med transienterna om man bara låter bli kompressorn och så uppstår ett "nytt" ideal med oförstörda transienter.

Och som jag ser det är den medelnivånormerade kanalen en förutsättning för det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-23 23:43

Framtiden för musikkonsumtion ligger i strömning. CD, SACD, betalad nedladdning och vinyl kommer att utgöra marginalen av hur folk konsumerar musik. Tänk på hur strömning i princip dödat fultankningen. Bra jobbet säger jag!

Men när det då finns två stora aktörer i Spotify och Apple Music tror jag det nästan är dödfött att försöka konkurrera med dessa drakar med i princip samma produkt. Du kan inte konkurrera med utbud och du måste ta betalt ungefär vad det kostar hos drakarna. Återstår då "HiFi" men det fanns tydligen inte tillräckligt med strömmande audiofiler i världen... :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:21

Fralle skrev:Märkligt sagt. Klart du inte skulle höra någon skillnad om det var exakt samma filer. Men det är ju inte det. Spotify är mp3, 320kbt och Tidal är flac. Jag hör stor skillnad på flac och mp3, och har alltid gjort. Men självklart skulle jag inte höra någon skillnad om spotify körde med flac, eller se skillnad på natt och dag om det alltid var mörkt - men det är ju en rent hypotetisk diskussion.

En fördel är att veta vad man snackar om. Spotify har ogg, inte MP3. Och exakt samma fil handlar om exakt samma mastering. Många skivor har olika mastering och därför kan man lätt höra en skillnad.
Visst, många hör även skillnader på "inbrända" kablar också. Tills man bevisar det så är det föga värt, som fakta.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:24

Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-24 00:33

music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern. :lol: :lol:

Jag håller med om att kompassen för olika förvrängningars storlek är helt off för många, men att vinyl är mer troget mastern brukar jag inte höra så ofta. Däremot säger många att vinylmastrarna är bättre, vilket KAN vara sant, men inte nödvändigtvis är det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-24 00:36

Svante skrev:
music4ever skrev:Audiofiler är lustiga. De hör enorma skillnader mellan Wav och 320 ogg, samtidigt så hävdar många att vinyl är mer troget mastern. :lol: :lol:

Jag håller med om att kompassen för olika förvrängningars storlek är helt off för många, men att vinyl är mer troget mastern brukar jag inte höra så ofta. Däremot säger många att vinylmastrarna är bättre, vilket KAN vara sant, men inte nödvändigtvis är det.

Om du är på andra forum så är det väldigt många som anser vinyl är mer troget än CD. Även 24/96 är inte tillräckligt bra, då ljudet blir "digitalt" då. Folk klagar på vinylskivor som är graverade från en rak 24/96 överföring från original masterbandet, då ljudet blir sämre än en ren analog gravering. :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-24 00:52

Kort inhopp om Deezer igen: Jag får ingen klarhet i hur [mycket] de loudness-normaliserar (eller vad det heter), nån som vet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-24 00:54

music4ever skrev:
Svante skrev:

Om du är på andra forum så är det väldigt många som anser vinyl är mer troget än CD. Även 24/96 är inte tillräckligt bra, då ljudet blir "digitalt" då. Folk klagar på vinylskivor som är graverade från en rak 24/96 överföring från original masterbandet, då ljudet blir sämre än en ren analog gravering. :D

Alltså, jag tror du missar invändningen. "Mer troget mastern" innebär att mediet är bättre. Att "vinylmastern är bättre" säger att man lägger bättre saker på vinylskivor.

Att folk säger att vinyl är bättre sådär i allmänhet utan att ha koll på varför, det vet jag om. Utan att hålla med.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-12-24 02:06

https://en.wikipedia.org/wiki/Deezer

Enligt Wiki så är premiumvarianten mp3 320k, sen har de Hifi-varianten (dubbla månadskostnaden) där man får tillgång till Flacversioner där det är tillgängligt. Har inte hittat något om vad de gör med loudnesswar-grejjen, de har volymnormalisering enligt vad folk verkar skriva på nätet.. men har inte hittat någon djupare information än. Sen vet jag inte hur det ser ut med vilka remasters de erbjuder..

Nästa

Återgå till Generellt om hifi