martinsson skrev:Håller delvis med dig Ingvar, men utöver direktiviteten tror jag att förmågan att förmedla en dynamisk upplevlese även är beroende av den kopplande ytan och skillanden mellan en domediskant och en hornmynning är avsevärd i detta avseende, ca 5cm2 för en genomsnittlig domediskant jämfört med ca 500cm2 för ett genomsnittligt horn (JBL2386 ca 900cm2).
Det är just detta som ger hornsystemen deras direktivitet.
När (om) målet är att åstadkomma en frekvensoberoende spridning så behöver ytan minska i talt med att våglängden krymper (det är en väldig förenkling, men att gå igenom styrfaktorerna i detalj blir för omfattande) med den stigande frekvensen. Säg att vi utgår ifrån 625 Hz (mitt i hörbara registret), det vill säga en våglängd om 55 cm, och har en membrandiameter som är pi gånger mindre, alltså 17,5 cm (=en normal 8"- bas). Då ligger vi på spridningsknäet, alltså där direktiviteten börjar stiga från rundstrålning. Går vi upp en oktav, respektive två, så behöver vi en kondiameter om 8,75 resp 4,375 cm för att vidmakthålla balansen (1250 resp 2500 Hz). Det går att uppnå eller i varje fall komma i närheten av, genom val av konmaterial som gör att mindre och mindre av konen deltar i ljudalstringen ju högre frekvens som spelas. Sen vidtar diskantregistret, och vi skiftar till ett diskantelement (vid nämnda 2500 Hz) som typiskt är på tok för litet, 25 cm istället för 43,75mm. Men med ett lågkomprimerande horn går detta att lösa, således att den akustiska ytan ter sig som något i storlekordningen 44 mm, och när frekvensen stiger så krymper ytan automatiskt till membranets, vid typ 5000 Hz, alltså 22 mm (ofta typ 25 mm, alltså ca 1"). Upp till runt en oktav över det (10 kHz) har vi normalt skaplig spridning, men sen tar det slut. För att få anständig energikurva från en 1"-diskant måste man ta till finurliga knep, sådana knep finns förvisso, men direktljud och energikurva som är identiska från 1"- diskanter finns inte. Inte ens 3/4"- diskanter klara det, eftersom de är för stora.
Går nab nedåt i frekvens så har vi det motsatta problemet - ljudsändande ytan är för liten. Någon oktav under 600 Hz kan man nå skaplig direktivitet genom att koppla in en ytterligare eller flera baselement, men under 300 Hz behöver de ha stora avstånd för att ge direktivitet. Under 100 Hz (eller säg 80) så börjar våglängden bli så lång (4,25 meter) att man måste ta till multipla basar, placerade med avstånd ifrån varandra för att vidmakthålla direktiviteten. Och vid 20 Hz (våglängd 17 meter) så blir den en geometrisk analys av lyssningsrummet som behövs, från vilken man kan skapa en oändlig spegelmatris.
Men sammanfattningsvis så skiljer sig våglängden vid 20 Hz (17 meter) sig en faktor 1000 gånger från den vid 20 000 Hz (17 mm).
Och därför kan man argumentera att det är rimligt att membranarean skall minska med stigande frelvens om en så balanserad återgivning som möjligt är målet. Det finns även möjlighet att argumentera något helt annat.
Men hur man än argumenterar så är det inte riktigt att dynamiken påverkas av membranarean. Det som påverkas är framförallt spridningen.
Nu kan någon i och för sig hävda att ökad spridning ger minskad dynamik - då sena ljud från rummet i högre grad kommer att ligga kvar och "fylla igen" svaga passager. Men då är ju problemet inte dynamiskt, utan att spridnkngsegenskaperna inte passar för det rum (ett badrum? en hangar?) man spelar i.
Martinsson skrev:Beträffande att horn låter "in your face" så tror jag att jag förstår vad du menar, själv kallar jag det närvaromen precis som med allt annat så finns där bra och dåligt inom horn också, moderna drivers och horn har utvecklats en hel del sedan JBL 2445 på 2380A (en kombination som kunde låta sisådär, fast högt).
Jag utgår självklart ifrån de bästa hornsystem jag träffat på. Visst kan man kalla det "närvaro" och visst är det en subjektiv fråga om man gillar det eller inte.
Menar bara att sådana system använda i normalstora vardagsrum, inte har återgivit de inspelningar jag själv gjort med ett perspektiv som påmint om originalhändelsens perspektiv.
I kolossala rum (säg >150 m^2) är det tvärtom, där behövs hornsystem (gärna med ännu större kastlängd än de man ser i vardagsrum) för att perspektivet skall bli rimligt ursprungslikt. Det vill säga det finns alternativ, men hornsystem blir som regel den enkla lösningen.
Vh, iö