Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Tangband » 2017-12-29 10:41

Intressant ottovonkopp :)
Det är kul att så många möjligheter finns numera

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 10:50

music4ever skrev:Hur funkar appen till Yamahan? Jag har sonos och har appen på min padda. Vi den kan jag via en sökning söka igenom spotify/Tidal, NAS, Soundcloud, etc. Funkar det samma med Yamaha? Eller måste man söka efter "Pink floyd" i varje enskilda del?

Musiccast fungerar precis som du ser på bilderna jag tog ovan.
Om du menar att jag söker tex Jackson Brown med låten Sergio Leone ( kanonlåt ) och att den skulle dyka upp som ett smörgåsbord både från TIDAL, spotify och NAS som valbara alternativ samtidigt på skärmen så fungerar det inte. Man måste välja ett alternativ, TIDAL , spotify eller NAS och sedan söka där. Om det är en nackdel eller ej beror på hur du använder apparaten.
Fördelen med musiccast är att det klarar 24 bit 194 khz . Yamaha wxc 50 låter även något bättre än Sonos connect i basregistret enligt LTS.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 10:58

Stefan66 skrev:Jag beställde en Yamaha NP-S303 för en liten stund sedan. Den bör väl dyka upp under kommande år. 3411 kronor på Hembiobutiken om man blev medlem annars 3790 kronor. Kan vara en lagom mjukstart på det digitala musikäventyret. En bra bit under budget så nu räcker det till ett par burkar färg till här hemma. Gamla hus..... :P

Kul.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-29 12:04

Tangband skrev:
music4ever skrev:Hur funkar appen till Yamahan? Jag har sonos och har appen på min padda. Vi den kan jag via en sökning söka igenom spotify/Tidal, NAS, Soundcloud, etc. Funkar det samma med Yamaha? Eller måste man söka efter "Pink floyd" i varje enskilda del?

Musiccast fungerar precis som du ser på bilderna jag tog ovan.
Om du menar att jag söker tex Jackson Brown med låten Sergio Leone ( kanonlåt ) och att den skulle dyka upp som ett smörgåsbord både från TIDAL, spotify och NAS som valbara alternativ samtidigt på skärmen så fungerar det inte. Man måste välja ett alternativ, TIDAL , spotify eller NAS och sedan söka där. Om det är en nackdel eller ej beror på hur du använder apparaten.
Fördelen med musiccast är att det klarar 24 bit 194 khz . Yamaha wxc 50 låter även något bättre än Sonos connect i basregistret enligt LTS.

Det är en stor nackdel och är nog en dealbreaker för mig. Helt värdelöst att behöva söka efter en viss låt/skiva/artist flera gånger om.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 12:25

Det är nog den stora fördelen med Sonos appen, medhåll.
Hade den låtit bättre och klarat högupplöst material och varit snyggare hade jag möjligen funderat på en Sonos connect.

Själv har jag ett jättebibliotek av musik i FLAC i min NAS , både 16 bit 44.1 kHz samt 24 bit 192 kHz så jag lyssnar mest på den för det låter oftast bättre än via Spotify connect. Det innebär att sökfunktionen inte är något problem för mig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 13:20

Harryup skrev:
Tangband skrev:
Harryup skrev:Testade LTS nån annan streamer också? T.ex. Auralic Mini?

/Harryup

Sonos connect har de testat samt oppo sonica. Den senare kunde detekteras men de skriver att en firmwareuppgradering kanske kan göra den bättre. Sonos kunde detekteras på viss material i basområdet men överlag lät den väldigt bra.

Har en Sonos connect själv, använder den till Spotify i trädgården normalt sett. Trevlig hantering trist hårdvara. Max 65000 låtar och 16/44 om man kör Sonos programvara. Går att köra direkt ifrån Spotify. Tycker den låter väldigt snällt och passar för bakgrundsmusik.

/Harryup

65000 låtar låter ju mycket men är likväl en onödig begränsning i Sonos . Heos klarar inte heller obegränsat. Yamaha har inte den begränsningen vilket för mig är ett stort plus. Om jag inte tar helt fel finns det heller inga begränsningar med Linn och Naims grejor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-12-29 14:00

Tangband skrev:Om jag inte tar helt fel finns det heller inga begränsningar med Linn och Naims grejor.

Finns väl ingen begränsning med SB heller. Har typ +275 tusen låtar på servern och det hanterar i alla fall SB - om inte galant men det går (långsamt att indexera om).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 14:48

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Om jag inte tar helt fel finns det heller inga begränsningar med Linn och Naims grejor.

Finns väl ingen begränsning med SB heller. Har typ +275 tusen låtar på servern och det hanterar i alla fall SB - om inte galant men det går (långsamt att indexera om).

/ B

Voice controll to Yamaha musiccast

https://usa.yamaha.com/news_events/2017 ... ility.html

Om detta fungerar så kan man kanske genom röststyrning styra låtval och inställningar. :)

"The skill delivers voice control of such MusicCast functions as powering products on and off, controlling basic playback functions, selecting playlists, and linking multiple MusicCast products throughout the house for simultaneous playback of a music source."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-30 17:56

Läste nånstans att Yamaha , när den ställs på pre out med volymreglering, även reglerar den digitala utnivån vid användandet av volymkontrollen från spdif ( optisk eller elektrisk ) utgångarna. Om det stämmer så kan man köra heldigitalt in i aktiva högtalare med digitala ingångar och reglera volymen från wxc 50, eller digitalt in i ett dsp delningsfilter och på så viss spara en D/A+A/D omvandling.

Just nu saknar jag möjligheten att prova detta. Finns det någon på detta forum som har en Yamaha wxc 50 som kollat detta ?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-30 18:14

Så här ser min sonos app ut när jag söker på Sepultura. Detta borde ju vara självklart för alla system, att man kan söka på flera ställen samtidigt.
spotifyyy.jpg
spotifyyy.jpg (100.6 KiB) Visad 11201 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-30 18:49

318EF560-AF54-4F06-BD9B-0F7BD1F3A3E5.png

Visst, det finns för och nackdelar med de olika apparna mellan tillverkarna . En stor fördel man musiccast på Yamaha wxc 50 är högupplöst ljud. Du får även upp skivomslagen i hög upplösning med men det kanske är lika bra grafik * i Sonos system ?

*Bilden på Hiromi är komprimerad med fyra gånger lägre upplösning på forum-bilden eftersom originalet var 4 gånger mer upplöst och rymdes inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-30 22:34

Personligen använder jag inte Sonosappen för att spela musik utan spelar direkt ifrån Roon eftersom det finns stöd för det där. Även Spotify har stöd för att spela direkt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-31 10:21

Harryup skrev:Personligen använder jag inte Sonosappen för att spela musik utan spelar direkt ifrån Roon eftersom det finns stöd för det där. Även Spotify har stöd för att spela direkt.

Man kan använda ROON till Yamaha wxc 50 men då måste man använda AirPlay och blir begränsad till cd- kvalitet.ROON fungerar säkert bra med mycket metadata om artisten /musiken.
Men 119 dollar per år ?
Jag blev förvånad hur kostsamt det är att köra licensierad ROON. :?

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2017-12-31 15:57

Har en Yamaha N602 och WD mycloud server/hårddisk.
Har testa att lägga in lite filer från CD-skivor på den, importerade i iTunes och får inte riktigt koll på vad som är bäst!?
Får inte med bilderna...
Är det OK kvalitetsmässigt att rippa /importera och använda iTunes? Kör med iMac.
Vilket importformat i i så fall? För bästa (hörbara) kvalitet
Hur lägga in filerna på Servern så att man får med hela strukturen med bilder och allt.
Jag har en mapp med bara importerade CD nu i iTunes, men vete sjutton hur jag fick till den :-)

Alltså enklase vägen från CD till Server.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-31 17:13

Tangband skrev:
Harryup skrev:Personligen använder jag inte Sonosappen för att spela musik utan spelar direkt ifrån Roon eftersom det finns stöd för det där. Även Spotify har stöd för att spela direkt.

Man kan använda ROON till Yamaha wxc 50 men då måste man använda AirPlay och blir begränsad till cd- kvalitet.ROON fungerar säkert bra med mycket metadata om artisten /musiken.
Men 119 dollar per år ?

Eftersom folk i princip har slutat att köpa skivor så ser jag det som en väldigt blygsam summa för att få ordning på sin hårddisk och dessutom så ser Tidal ut som att den är samma skivsamling som sin egen. Betalar man för Roon under 4 år är det samma som att man har betalt ett livstidsabonnemang. Roon är mycket mer än bara en uppspelare och ser över ens samling med massor med "redaktionell information". Sen supportar den t.ex. Squeezebox, Sonos och en mängd andra flerrumslösningar också förutom många mediaspelare direkt. Kan även uppsampla till DSD om man känner sig lockad av det och har en utmärkt support. Personligen ser jag ett mervärde i allt det som motsvarar att man betalar för nyttjandet.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-01 14:27

Masen skrev:Har en Yamaha N602 och WD mycloud server/hårddisk.
Har testa att lägga in lite filer från CD-skivor på den, importerade i iTunes och får inte riktigt koll på vad som är bäst!?
Får inte med bilderna...
Är det OK kvalitetsmässigt att rippa /importera och använda iTunes? Kör med iMac.
Vilket importformat i i så fall? För bästa (hörbara) kvalitet
Hur lägga in filerna på Servern så att man får med hela strukturen med bilder och allt.
Jag har en mapp med bara importerade CD nu i iTunes, men vete sjutton hur jag fick till den :-)

Alltså enklase vägen från CD till Server.

https://www.macworld.com/article/116324 ... a-nas.html

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-02 10:27

Harryup skrev:
Tangband skrev:

Men 119 dollar per år ?

Eftersom folk i princip har slutat att köpa skivor så ser jag det som en väldigt blygsam summa för att få ordning på sin hårddisk och dessutom så ser Tidal ut som att den är samma skivsamling som sin egen. Betalar man för Roon under 4 år är det samma som att man har betalt ett livstidsabonnemang. Roon är mycket mer än bara en uppspelare och ser över ens samling med massor med "redaktionell information". Sen supportar den t.ex. Squeezebox, Sonos och en mängd andra flerrumslösningar också förutom många mediaspelare direkt. Kan även uppsampla till DSD om man känner sig lockad av det och har en utmärkt support. Personligen ser jag ett mervärde i allt det som motsvarar att man betalar för nyttjandet.

/Harryup

Styr du allting via din dator och USB sladd till en separat DAC ? Vilka grejor använder du ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-02 16:11

Roon kräver ju nån form av server, vare sig det är i en NAS eller en separat dator. Jag kör en gammal MacMini i7 som server med monterade NASar på.
Sen styr jag det ifrån min iPad eller möjligen iPhone och spelar upp det på i vardagsrummet min Auralic Aries, eller i köket ett par Sonos1 eller i trädgården Sonos Amp som driver ett par små JBL, eller i vardagsrummet en Sonos Connect om jag vill spela samma musik överallt. Går även att köra direkt till Squeezeboxar utan nån extra server.
Numera så kan man också spela upp i dator, iPhone, iPad direkt ifrån Roon. Det jag också gillar är att man kan med ett Tidal abonnemang spela upp det i en blandning av ens egna skivor eller Tidal. Det ser "lika" ut vare sig skivan är min eller ligger på Tidal. Sen finns det en "korv" som visar hur skivan är utstyrd så man ser om det är gravt toppklippt. Och sen kan man hantera versioner av samma skiva så att det går att ha 2 olika ex av samma som kanske är olika mastringar eller som kanske är en vanlig CD och en 24/96 fil. Sen påstås det vilket jag aldrig testat själv att Roon skall låta väldigt bra jämfört med konkurrenter och skulle så vara fallet så räcker det ju med en uppgradering så kan det vara omkastat. Men i vart fall så låter den klart bra. Och man har väldigt snabb och bra support och ett diskussionsforum för medlemmar som medarbetarna är med på och gör inlägg.
Så summa summarum så tycker jag att man får ett mervärde som absolut motsvarar vad man betalar för.
Dessutom så ser jag det som att man behöver 2 mediaspelare om man kör filmer ifrån en NAS också. Finns nog inget mediauppspelarprogram som är gjort för riktigt stora databaser. Blandar man allt är risken stor att man skaffar sig problem med seghet mm.

mvh/Bengt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-02 16:35

Harryup, hade du inte något svenskt försteg/dsp?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-02 16:49

newlash09 wrote:
I can use the wxc-50 to control the volume if I use it as a preamp. But can I use it to control volume even if I just use it to stream into the dac of the amp. Thanks...

Yes, you still can. Just keep it as a preamp on the settings and use digital outputs. Ive used it with several DACs via both Coax and Optical. You can bypass tone controls etc. and only use volume from the app.
If you use IR trigger you will be able to switch everything on, control volume and switch it all off in the end. Very neat solution, as long as the amp is set to the right input."

Diskussionen är från What hifi.
Jag skulle ta denna info med en nypa salt men om det stämmer så innebär detta att det skulle fungera att köra yamahan digitalt out in i tex en minidsp som har digitala ingångar, slippa en AD DA omvandling och låta yamahan reglera volymen . Det vore fantastiskt om det stämmer.
Hela diskussionen här:
https://www.whathifi.com/forum/hi-fi/well-done-yamaha

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-02 20:52

RogerGustavsson skrev:Harryup, hade du inte något svenskt försteg/dsp?

Japp en Wavelet ifrån http://bohmeraudio.se

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-02 22:33

Harryup skrev:
RogerGustavsson skrev:Harryup, hade du inte något svenskt försteg/dsp?

Japp en Wavelet ifrån http://bohmeraudio.se

/Harryup

Stilig apparat den där wavelet med många ingångar och möjligheter. Jag skulle också vilka ha digitala ingångar på mitt Dbx dsp filter ( och spara en AD DA omvandling )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-03 13:43

OM det nu stämmer att volymregleringen kan justeras även via digital out från wxc 50 så kan man komponera ihop en digital aktiv DSP anläggning med volymreglering för rätt lite pengar
D1C9E662-4EAC-43C5-9C59-08EA005A776E.jpeg
C1D1BDFA-75CD-4162-82B4-1A67DA67F66E.jpeg

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-08 09:40

Yamahan kan förstås användas som multirum-spelare. Då klarar huvudenheten ( wxc50 ) högupplöst ljud och man kan visst skicka ljud till övriga enheter i huset men då blir det bara i cd-kvalitet. Lite som Sonos. Men denna funktion har jag själv ingen användning av.

Stefan66

Inläggav Stefan66 » 2018-01-08 15:31

Jag köpte ju en Yamaha NP-S303 för att den passar lite bättre in med övriga apparater både storleksmässigt och utseendemässigt. Jag tänkte bara skriva en kort rad om vad jag tyckte om den. Utseendet är ju neutralt och helt ok, tyvärr är den lite kort. Detta betyder att jag inte kunde baxa upp förstärkaren på den vilket kanske är av mindre betydelse. Jag fick byta ut den tjocka och lite för korta strömsladden från Supra till förstärkaren mot en lite längre som jag fått över från någon datamaskin för att det skulle bli bra. Suprasladden ingick när jag köpte förstärkaren. Vad den skulle kunna göra för nytta efter att strömmen gått genom 50 meter skräpkabel i väggarna och en billig förgreningsdosa är nog knappast mätbart på något vetenskapligt accepterat sätt... Det var ingen hörbar skillnad i alla fall. Speciellt inte den enorma "natt och dag"-skillnaden jag brukar läsa om i kabelrecensioner och på forum. Konstigt nog är det aldrig några mätvärden vad gäller konduktivitet eller resistans i dessa recensioner, även blindtester verkar sällsynta...

Jag tänkte att jag skulle se hur lång tid det tog innan jag fick den att börja spela musik. Klockan 18:00 började jag ladda ner appen, 18:06 så spelade den och då hade ändå nerladdningen hängt sog så jag fick börja om. Apparaten hittade min NAS direkt på egen hand. Appen var enkel och användarvänlig. Scrollandet inte perfekt då man får sluta bläddra så att den kan visa upp foldernamnen. Detta kan jag tänka mig kan bli lite irriterande. Nu är jag ju en väldigt lättirriterad människa enligt hustrun... Efter jag hade hoppat runt bland ett par foldrar på nas'en och skulle titta på internetradion så fick jag application error eller liknande. Både vad gäller kontakt med nas och internetradio. Detta kan ju eventuellt bero på uppgradering av firmware eller liknande som nya apparater har fått för vana att ägna sig åt. Jag hann aldrig se någon slags komplett listning avv tillgängliga radiostationer vilket jag tyckte var märkligt men jag måste kika närmare på det. Jag har faktiskt inte använt appen sedan dess utan brukar använda ratten på fronten. Ett tryck för musikfoldern på NAS och sedan scrolla ner till rätt artistfolder. Enkelt. Fjärrkontrollen har jag som vanligt inte använt den ligger i högen med dom andra som jag inte heller använder.

Jag tycker att Yamaha NP-S303 är enkel och lättanvänd och skulle rekommendera den. Speciellt med tanke på vad alternativen kostar. Jag uppskattar att den har en display som visar vad den håller på med och gör att man kan använda den utan app och fjärrkontroll. Nästa gång blir det nog en med en större färgskärm kanske.

Jag vet inte om detta är "off topic" eftersom det ska handla om WXC 50. MusicCast är ju det samma så kanske det kan vara relevant.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-08 16:10

Tack för recensionen av appen !
Alla artisterna i NASen kan hittas i bokstavsordning under folder view.
Jag använder minim server men twonky fungerar också väldigt bra.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-09 20:09

Tycker den ser mycket trevlig ut! Så trevlig att jag övertygat sambon att vi behöver en WXA-50 till pi60s i vardagsrummet... blev en gemensam julklapp även om inte beställningen gått iväg än...
Någon som har något att säga om denna? Förutsätter att slutsteget är tillräckligt bra att ha i ett icke akustikbehandlat vardagsrum?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-09 20:17

Frisk skrev:Tycker den ser mycket trevlig ut! Så trevlig att jag övertygat sambon att vi behöver en WXA-50 till pi60s i vardagsrummet... blev en gemensam julklapp även om inte beställningen gått iväg än...
Någon som har något att säga om denna? Förutsätter att slutsteget är tillräckligt bra att ha i ett icke akustikbehandlat vardagsrum?

Jag har inte hört den integrerade modellen wxa 50 med inbyggd förstärkare. Visst verkar det smidigt med allting inbyggt. Jag vet att slutsteget är i klass D. Förstegsdelen och dacen verkar vara identisk med wxc 50 förutom att wxa inte har reglerbar pre out och därför inte kan agera försteg till ett separat slutsteg. Musiccast funktionen borde vara identisk.
Senast redigerad av Tangband 2018-01-09 20:36, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-09 20:21

Wxc 50 utan inbyggd förstärkare

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-09 20:28

Baksidan på den integrerade wxa 50

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi