Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-31 13:44

Hittade detta, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3283226

Är väl fel årtal när det gäller Alfvén-inspelningen? Fanns det inte en artikel i MoLt där Kjell Stensson berättar hur det gick till?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-12-31 13:51

Är det inte bättre att bara skicka MP3-filen som är av en ringa storlek jämfört med en konvertering till WAV? Märkligt förfarande. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 13:55

RogerGustavsson skrev:Hittade detta, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3283226

Är väl fel årtal när det gäller Alfvén-inspelningen? Fanns det inte en artikel i MoLt där Kjell Stensson berättar hur det gick till?

Tror det stämmer bra med det som står på konvolutet
Bilagor
Den förlorade sonen.jpg
Den förlorade sonen.jpg (803.05 KiB) Visad 5404 gånger
3 stycken för stor orkester.jpg
3 stycken för stor orkester.jpg (711.58 KiB) Visad 5404 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-12-31 13:56

shifts skrev:Är det inte bättre att bara skicka MP3-filen som är av en ringa storlek jämfört med en konvertering till WAV? Märkligt förfarande. :)

Det blev sån't liv sist jag skulle göra det så jag konverterade med gott resultat och fortsätter så
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-12-31 14:32

Perfector skrev:
AndreasArvidsson skrev:
RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?

Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.

Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.
I alla fall står det så i programmet som konverterar.

Då är jag tillbaka till kvalitetsfrågan: Kan man "återskapa" en fil från mp3 till WAV-kvalitet? Vad säger dataexperterna?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-31 14:35

Nej mp3 är en destruktiv komprimering. Dvs det går inte att återskapa den information som gått förlorad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-12-31 15:17

Moderna tidens spökhistorier.

horror_stories.jpg
horror_stories.jpg (189.33 KiB) Visad 5345 gånger

Huga, jag hör det knarra på loftet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-31 17:04

Tack Perfector!
Har nu kört stereospåren från vinyl och Tidal i MasVis. Nu har ju Perfector’s fi varit nere på mp3 och sedan körts upp i wav, det kanske ställer till det? Lite mera lågfrekvensjux från vinylen tycker jag mig se.

Bild
Bild

Är det någon som vill att jag lägger upp ett par filer på faktiskt?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-12-31 21:16

petersteindl skrev:Moderna tidens spökhistorier.

horror_stories.jpg

Huga, jag hör det knarra på loftet.

Scary stuff!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-01 03:18

STDI skrev:
Perfector skrev:
AndreasArvidsson skrev:Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.

Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.

Då är jag tillbaka till kvalitetsfrågan: Kan man "återskapa" en fil från mp3 till WAV-kvalitet? Vad säger dataexperterna?

Nejdå.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-01-01 12:33

RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
Har nu kört stereospåren från vinyl och Tidal i MasVis. Nu har ju Perfector’s fi varit nere på mp3 och sedan körts upp i wav, det kanske ställer till det? Lite mera lågfrekvensjux från vinylen tycker jag mig se.

[ Bild ]
[ Bild ]

Den “knivskarpa“ allpassgrafen indikerar att det är söndermastrad skit vi har att göra med.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-01 13:03

Harryup skrev:
STDI skrev:
Perfector skrev:Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.

Nejdå.

Trådskaparen får avgöra om den tillfälliga (?) utvikningen till vinyl vs mp3 ska förpassas till en egen tråd.

Det är nog 10 år sedan jag slutade att intressera mig för mp3.
Har vi någon relativt färsk tråd här på faktiskt om mp3 encoding och decoding?

När jag googlade en stund stötte jag bl.a. på dessa rader:
http://lame.sourceforge.net/links.php
Patent Information:
By April 23rd, 2017 all relevant software patents applying to MP3 compression technology had expired. MP3 is now considered to be a patent-free format, and licenses are not being collected anymore. Anyone is free to implement the specification and distribute the implementation.

Anses LAME vara den enda encodern som är värd att använda?
När det begav sig använde jag just LAME ochVBR = 0 (högsta kvalitetsnivån) som ingick från LAME 3.90 December 21 2001
https://svn.code.sf.net/p/lame/svn/trunk/lame/doc/html/history.html

VBR bitrates are now more "stable" with less fluctuation -- not dipping too low on some music and not increasing too high unnecessarily on other music. "--alt-preset standard" provides bitrates roughly within the range of 180-220kbps, often averaging close to 192kbps.

Såvitt jag minns från den tiden tog konstant bitrate på 320 kbps cirka 50 % mer plats än VBR utan hörbart bättre ljud från de uppspelare jag hade då.
Min uppfattning har varit att encodern "betyder allt" för det är dess algoritmer som avgör vilka ljud som anses "ohörbara" och därför kastas bort och aldrig kan återskapas.

I nyare mobiltelefoner har jag upptäckt att man kan aktivera en funktion som försöker gissa vad mp3 encodern kastat bort, men jag har inte ödslat tid på att prova. Någon annan som kollat?
Ingår en sådan funktion i mp3towave som Perfector använt?
Om inte, verkar det helt onödigt att blåsa upp mp3 filerna till wav för de innehåller ändå inte mer äkta information än de lagrade mp3 filerna.

PS. Jag har fortfarande lock för örat.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-01-01 14:15

Jag vet inte hur CDEx funkar på den punkten och inte heller hur Mp3 to wave converter arbetar, men ljudet när det sedan läggs på en CD är inte sämre än en originalinspelning till CD.
Såvida inte jag har blivit tondöv, utan lock för örat :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-01 14:28

Perfector skrev:Jag vet inte hur CDEx funkar på den punkten och inte heller hur Mp3 to wave converter arbetar, men ljudet när det sedan läggs på en CD är inte sämre än en originalinspelning till CD.
Såvida inte jag har blivit tondöv, utan lock för örat :-)

Att det i många fall är svårt att höra att en signal har varit snålkodad är en sak. Men det är i princip ingen skillnad på att dra en mp3-fil till CD-audio-brännarprogrammet och att konvertera en mp3-fil till wav och dra den till brännarprogrammet. Drar man en mp3-fil di är det första som händer att brännarprogrammet gör om data till "wav" (egentligen 16/44 PCM) och därifrån är allt lika.

Det som skulle kunna skilja är om mp3-dekodrarna i de två fallen beter sig olika.

Hursomhelst så kan inget program i världen ta bort de snålkodningsartefakter som lades till mp3-filen när den skapades. I sådana fall skulle den borttagningen redan vara inbyggd i mp3-algoritmerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-01 16:17

Hur blir det i MasVis, kommer effekterna från mp3 visas på något vis in den till wav konverterade filen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-01 16:30

[ Bild ]
[ Bild ]

Tippar att loudest part i Festspiel från vinyl innefattar ett hack i skivan på ett varv eller ett skarpt knaster vid 314,765 s. Det finns nog knaster vad jag kan se. Det ger kanske ett missvisande resultat i MasVis?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-01 16:33

Ja, inspelningen från vinylen knastrar lite då och då. Ska testa att redigera bort den peaken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-01 16:40

RogerGustavsson skrev:Ja, inspelningen från vinylen knastrar lite då och då. Ska testa att redigera bort den peaken.

Har man redigeringsprogram med skärm som du kan skriva med "plastpenna" på så kan man zooma in just vid knastret och radera knastret och rita in brus med pennan på skärmen som det ser ut runtomkring. Det är ohörbart. Bertil Alving har visat en gång hur man gör och det är en utmärkt metod.

Nu vet jag inte hur det funkar i MP3. Det var en ursprunglig wav som BA jobbade i.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-01 16:47

petersteindl skrev:

[ Bild ]
[ Bild ]

Tippar att loudest part i Festspiel från vinyl innefattar ett hack i skivan på ett varv eller ett skarpt knaster vid 314,765 s. Det finns nog knaster vad jag kan se. Det ger kanske ett missvisande resultat i MasVis?

Med vänlig hälsning
Peter

Ja, ett kraftigt knäpp kan höja toppfaktorn och om knäppet dessutom är klippt så visar allpassgrafen det. Tror jag. Jag tänkte samma sak när jag så "loudest part" på den grafen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-01 16:54

Tog bort bort några knäpp och då sjönk crest lite. Verkar vara en liten höjning i diskanten innan fallet längst upp som väl beror på mp3-kodningen?

Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-01 18:56

Här är ett litet småkul test mellan nya Technics SL 1200G (38Kkr) mot Continuum Caliburn med svenska SAT armen (ca 1-3-1,5 miljoner). Samma skivor, pickup, riaa etc. Det som skiljer är skivspelarna och armen.

Ett till klipp med sång

Och här en video där en kille klipper ur, så man snabbare kan jämföra ljudet och han kollar även upp ljudet i audacity.

Originalljudet till första videon i 24/96 finns att ladda ner här
https://www.analogplanet.com/content/technics-sl-1200g-versus-continuum-caliburn-and-sat-arm#W7jJOmZ6zIlSztml.97

Vore en intressant diskussion nu när vi har rena jämförelser mellan två skivspelare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-01 19:11

Jösses vad det svajjar! Det hade ju varit rimligt att ta en frisk LP för detta spännande test.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-01 19:16

Morello skrev:Jösses vad det svajjar! Det hade ju varit rimligt att ta en frisk LP för detta spännande test.

Just det som är intressant, skillnaden mellan hur de olika spelarna klarade av svajet.
Den andra videon är en mer fin utgåva.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-01 19:37

Tycker nog att svajjet är mer påtagligt med dyr-spelaren.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-01 20:16

Fast nu hade man ju växlat ljudspåren och den från Techncis hör till den andra videon och tvärtom. Intressant är den tredje videon där man analyserar det hela.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-01 20:50

Intressant, men varför säger han att Technics-spelaren går lite för fort? Skulle väl nästan, med Technicens quartzkontrollerade direktdrift, vilja sätta en peng på att det är superdyrspelaen som går för långsamt.

En annan gissning är att den minsta skillnad i inställning på pickupen ger större skillnader i ljudet än massan på skivtallriken eller på materialvalen i tonarmen. Skulle kräva en väldigt omfattande undersökning att säga att pickupen är injusterad exakt lika på bägge armarna.

Svårt till sist att säga både på ljudet (har själv bara lyssnat med laptopens högtalare och hör ingen signifikant skillnad) och spektralt hur det faktiskt ska låta och se ut för att säga att det är bästa återgivningen. Skulle behöva t.ex. masterbanden som jämförelse.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-02 00:05

Morello skrev:Tycker nog att svajjet är mer påtagligt med dyr-spelaren.

Precis. Det är intressant. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-02 00:40

För tung arm för ifrågavarande pickup kanske?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-02 01:18

Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-02 02:27

Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.

Anser du båda klippen låter orena?
Sen så kan nog en del bakgrundsbrus vara från de analoga banden.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi