Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Hittade detta, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3283226
Är väl fel årtal när det gäller Alfvén-inspelningen? Fanns det inte en artikel i MoLt där Kjell Stensson berättar hur det gick till?
shifts skrev:Är det inte bättre att bara skicka MP3-filen som är av en ringa storlek jämfört med en konvertering till WAV? Märkligt förfarande.
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:RogerGustavsson skrev:FLAC är ett annat sätt att reducera filens storlek. Hur mycket reducerar zip eller rar?
Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.
Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.
I alla fall står det så i programmet som konverterar.
petersteindl skrev:Moderna tidens spökhistorier.
Huga, jag hör det knarra på loftet.
STDI skrev:Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Flac är generellt sätt mer effektiv, men jag har inga bra siffror i huvudet. Är ju ganska enkelt att pröva själv om man är intresserad. Största fördelen med flac är ju att de går att spela direkt och har metadata. Så för musik är det lite dumt att ha wave i zip eller rar när flac finns kan jag tycka.
Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Dom görs till wave i mp3towave converter och läggs då i ett format som är direkt kompatibelt med en cd-utgåva om man bränner ut dom på skiva.
Då är jag tillbaka till kvalitetsfrågan: Kan man "återskapa" en fil från mp3 till WAV-kvalitet? Vad säger dataexperterna?
RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
Har nu kört stereospåren från vinyl och Tidal i MasVis. Nu har ju Perfector’s fi varit nere på mp3 och sedan körts upp i wav, det kanske ställer till det? Lite mera lågfrekvensjux från vinylen tycker jag mig se.
[ Bild ]
[ Bild ]
Är det någon som vill att jag lägger upp ett par filer på faktiskt?
Harryup skrev:STDI skrev:Perfector skrev:Det beror i mitt fall på att filerna ligger som mp3 för att 1200 vinyler ska få plats i datorn.
Då är jag tillbaka till kvalitetsfrågan: Kan man "återskapa" en fil från mp3 till WAV-kvalitet? Vad säger dataexperterna?
Nejdå.
Patent Information:
By April 23rd, 2017 all relevant software patents applying to MP3 compression technology had expired. MP3 is now considered to be a patent-free format, and licenses are not being collected anymore. Anyone is free to implement the specification and distribute the implementation.
VBR bitrates are now more "stable" with less fluctuation -- not dipping too low on some music and not increasing too high unnecessarily on other music. "--alt-preset standard" provides bitrates roughly within the range of 180-220kbps, often averaging close to 192kbps.
Perfector skrev:Jag vet inte hur CDEx funkar på den punkten och inte heller hur Mp3 to wave converter arbetar, men ljudet när det sedan läggs på en CD är inte sämre än en originalinspelning till CD.
Såvida inte jag har blivit tondöv, utan lock för örat
RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
Har nu kört stereospåren från vinyl och Tidal i MasVis. Nu har ju Perfector’s fi varit nere på mp3 och sedan körts upp i wav, det kanske ställer till det? Lite mera lågfrekvensjux från vinylen tycker jag mig se.
[ Bild ]
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Ja, inspelningen från vinylen knastrar lite då och då. Ska testa att redigera bort den peaken.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Tack Perfector!
[ Bild ]
[ Bild ]
Tippar att loudest part i Festspiel från vinyl innefattar ett hack i skivan på ett varv eller ett skarpt knaster vid 314,765 s. Det finns nog knaster vad jag kan se. Det ger kanske ett missvisande resultat i MasVis?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Jösses vad det svajjar! Det hade ju varit rimligt att ta en frisk LP för detta spännande test.
Morello skrev:Tycker nog att svajjet är mer påtagligt med dyr-spelaren.
Svante skrev:Jag lyssnade bara på Youtube, men det jag stör mig mest på är bakgrundsbruset, knastret och vinyldisten. Anslagen låter orena.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster