Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag tycker att det allvarligaste problemet med att driva teknisk kvalitet "onödigt" långt är att det lätt tar fokus från väsentligheter. Många har svårt att göra vägda uppskattningar av kvalitet.
hifikg skrev:Jag har reagerat när det skilt 3-6 dB i ljudstyrka mellan höger o vänster kanal. 0,4 dB har jag svårt att tro att jag skulle bry mig om. Kan man verkligen räkna med den ”precisionen” i hela kedjan från produktion till reproduktion?
hifikg skrev:Om man kan det, kan avvikelsen verkligen uppfattas när Caruso sjunger duett för full hals med Birgit?
hifikg skrev:Påverkar inte en ganska liten ändring av lyssningspositionen mycket mer? Tänker på hysteriskt dyra riggar som låter helt okej i och omkring sweetspot, men som tappar en hel del när man måste placera sig lite utanför.
Rille skrev:Som jag tänker ang en tiondels db, är att varje del av kedjan kan tillföra det felet och då tror jag att det mycket väl kan påverka uppskattningen av lyssningen. Säg att kedjan är cd-kabel-försteg-kabel-delningsfilter-kabel-slutsteg-kabel-högtalare. Då har vi 4st kablar som vi leker med tanken att de kan påverka med upp till 0,1db/st, då har vi potentiellt 0,4db fel. Jag har iriterat mig för mindre fel än så. Visst det kanske är "worst case senario" men om man nu som många hifi och musik konesörer lagt en ganska stor peng på övrig utrustning och önskar minimera möjliga fel för att sova lite bättre om natten så löser/minimerar jag gärna de felen.
hifikg skrev:Jag antog, kanske felaktigt, att det är lättare att höra en skillnad i balans på 0,4 dB än samma skillnad i klang, långt upp i registret, kanske t o m över det jag överhuvudtaget hör numeraoch om inte ens det betyder särskilt mycket så betyder inte det andra heller så mycket. Självklart kan individuella variationer och förmåga att koppla av påverka. Är man smått neurotiskt lagd kan man säkert stoppa vilket musikstycke som helst och börja mäta, men då är det mer maskinlära än musiklyssning. För mig.
hifikg skrev:För er/de som konstruerar våra apparater är det en mycket god egenskap som kommer oss andra till del. Klart jag vill att mina apparater är så bra de kan vara, en bit över hörbarhetsgränsen, de ska inte, redan på pappret, begränsa min upplevelse, men sen, när de väl står här o puttrar (ljudlöst, så klart) ska jag inte behöva ägna dem en tanke i idealfallet.
hifikg skrev:Skillnaden mellan total njuting eller inte påverkas mycket mer av mig själv än av någon apparat/kabel/akustikanpassning. Är jag i rätt stämning och fri från tankar på "måsten" så är det inte mycket som kan få mig att tro annat än att jag faktiskt sitter med så bra återgivning som det överhuvudtaget går att åstadkomma, medan samma inspelningar vid andra tillfällen kan ge något lägre utslag på tryffelskalan. När jag inte lyssnar på musik tänker jag mycket sällan på min ljudanläggning. Ändå vet jag t o m namnet på mina högtalarkablar... men så har jag haft dem lika länge som mina Carlsson så det kanske inte är så konstigt.
Vad gäller Birgit och Caruso så var det avsett som ett uttryck för stark musik/starka röster, som bör göra det svårare för en lyssnare att höra små skillnader i inspelat material. Jag äger förvisso ingen inspelning med just dem i duett. Vet faktiskt inte om jag har något alls med någon av dem. Troligen har jag det, på någon samlingsskiva om inte annat.
Eventuella otydligheter i detta inlägg skyller jag helt och hållet på Stacey Kent, den damen gör det synnerligen svårt att koncentrera sig på ett tangentbord. Just nu ger hon emellertid inte fullt utslag på musiknjutningsskalan och det beror på att jag har en jäkla tid att passa, det får tankarna att röra sig mellan "nu och sen" på ett sätt som är mer förödande för lyssningen än någonsin en (fungerande) kabel/apparat/högtalare kan vara.
Edit: Den enda Caruso jag verkar ha i min samling är en ung dam, född 2001, som sjunger (lagom okej) i musikalen Lazarus. En sökning på Nilsson gav mig en skön truddelutt om Nilsson som skulle hämta pilsner
Svante skrev:Jag tycker att det allvarligaste problemet med att driva teknisk kvalitet "onödigt" långt är att det lätt tar fokus från väsentligheter. Många har svårt att göra vägda uppskattningar av kvalitet.
Morello skrev:Svante skrev:Jag tycker att det allvarligaste problemet med att driva teknisk kvalitet "onödigt" långt är att det lätt tar fokus från väsentligheter. Många har svårt att göra vägda uppskattningar av kvalitet.
Jämför med den så kallade tvärimpedansmodulationen som inte går att mäta ens med den bästa audioanalysator.
Morello skrev:Svante skrev:Jag tycker att det allvarligaste problemet med att driva teknisk kvalitet "onödigt" långt är att det lätt tar fokus från väsentligheter. Många har svårt att göra vägda uppskattningar av kvalitet.
Jämför med den så kallade tvärimpedansmodulationen som inte går att mäta ens med den bästa audioanalysator.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Jag tycker att det allvarligaste problemet med att driva teknisk kvalitet "onödigt" långt är att det lätt tar fokus från väsentligheter. Många har svårt att göra vägda uppskattningar av kvalitet.
Jämför med den så kallade tvärimpedansmodulationen som inte går att mäta ens med den bästa audioanalysator.
Ja, den är ytterligare ett exempel på hur små oväsentliga saker har fått folk att leva med vattenledningsstyva kablar till sina högtalare. Försök sälja en sån till en elvisp, inte en chans att kunden skulle gå på det.
paa skrev:Det är väl inte så enkelt att dyrare kabel alltid ger mindre fall i diskanten? Ju dyrare desto mindre fall, eller?
IngOehman skrev:hifikg skrev:Jag antog, kanske felaktigt, att det är lättare att höra en skillnad i balans på 0,4 dB än samma skillnad i klang, långt upp i registret, kanske t o m över det jag överhuvudtaget hör numeraoch om inte ens det betyder särskilt mycket så betyder inte det andra heller så mycket. Självklart kan individuella variationer och förmåga att koppla av påverka. Är man smått neurotiskt lagd kan man säkert stoppa vilket musikstycke som helst och börja mäta, men då är det mer maskinlära än musiklyssning. För mig.
Vad är det för mätningar du talar om?
Jag trodde tråden handlade om en kabel med kända egenskaper, så vad är det du vill mäta, eller rättare sagt föreställer dig att andra avbryter lyssningen för att mäta?
IngOehman skrev:hifikg skrev:För er/de som konstruerar våra apparater är det en mycket god egenskap som kommer oss andra till del. Klart jag vill att mina apparater är så bra de kan vara, en bit över hörbarhetsgränsen, de ska inte, redan på pappret, begränsa min upplevelse, men sen, när de väl står här o puttrar (ljudlöst, så klart) ska jag inte behöva ägna dem en tanke i idealfallet.
Nä, gör inte det då?
IngOehman skrev:hifikg skrev:Skillnaden mellan total njuting eller inte påverkas mycket mer av mig själv än av någon apparat/kabel/akustikanpassning. Är jag i rätt stämning och fri från tankar på "måsten" så är det inte mycket som kan få mig att tro annat än att jag faktiskt sitter med så bra återgivning som det överhuvudtaget går att åstadkomma, medan samma inspelningar vid andra tillfällen kan ge något lägre utslag på tryffelskalan. När jag inte lyssnar på musik tänker jag mycket sällan på min ljudanläggning. Ändå vet jag t o m namnet på mina högtalarkablar... men så har jag haft dem lika länge som mina Carlsson så det kanske inte är så konstigt.
Vad gäller Birgit och Caruso så var det avsett som ett uttryck för stark musik/starka röster, som bör göra det svårare för en lyssnare att höra små skillnader i inspelat material. Jag äger förvisso ingen inspelning med just dem i duett. Vet faktiskt inte om jag har något alls med någon av dem. Troligen har jag det, på någon samlingsskiva om inte annat.
Eventuella otydligheter i detta inlägg skyller jag helt och hållet på Stacey Kent, den damen gör det synnerligen svårt att koncentrera sig på ett tangentbord. Just nu ger hon emellertid inte fullt utslag på musiknjutningsskalan och det beror på att jag har en jäkla tid att passa, det får tankarna att röra sig mellan "nu och sen" på ett sätt som är mer förödande för lyssningen än någonsin en (fungerande) kabel/apparat/högtalare kan vara.
Edit: Den enda Caruso jag verkar ha i min samling är en ung dam, född 2001, som sjunger (lagom okej) i musikalen Lazarus. En sökning på Nilsson gav mig en skön truddelutt om Nilsson som skulle hämta pilsner
Ja så kan det gå.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Jag tycker att det allvarligaste problemet med att driva teknisk kvalitet "onödigt" långt är att det lätt tar fokus från väsentligheter. Många har svårt att göra vägda uppskattningar av kvalitet.
Jämför med den så kallade tvärimpedansmodulationen som inte går att mäta ens med den bästa audioanalysator.
Ja, den är ytterligare ett exempel på hur små oväsentliga saker har fått folk att leva med vattenledningsstyva kablar till sina högtalare. Försök sälja en sån till en elvisp, inte en chans att kunden skulle gå på det.
IngOehman skrev:Zäta hade ofta bra feeling men dålig röst/gehör. Gehöret blev verkligen väldigt dåligt med åldern. Men känslan växte.Svante skrev:Morello skrev:
Jämför med den så kallade tvärimpedansmodulationen som inte går att mäta ens med den bästa audioanalysator.
Ja, den är ytterligare ett exempel på hur små oväsentliga saker har fått folk att leva med vattenledningsstyva kablar till sina högtalare. Försök sälja en sån till en elvisp, inte en chans att kunden skulle gå på det.
Varför skulle någon vilja ha en enkardelig kabel till en elvisp???![]()
Enkardeliga kablar är inte avsedda att röras på. När man kopplar in apparater som man rör på (elvispar, dammsugare, hårfönar, borrmaskiner...) så använder man självklart kablar som är gjorda för att kunna röras. Det samma gäller t ex golvlampor som kan tänkas hasas runt med.
Men vad skulle vitsen vara med enkardelig kabel till din elvisp? Jag begriper inte varifrån iden att sälja en enkardelig elvispkabel överhuvudtaget kommer (jo, från dig såklart, men vem är det du försöker få det att verka som om förslaget skulle ha kommit?). Det låter rejält halmgubbigt.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Varför skulle någon vilja ha en enkardelig kabel till en elvisp???![]()
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Varför skulle någon vilja ha en enkardelig kabel till en elvisp???![]()
Vh, iö
Varför skulle någon vilja ha en entrådig kabel till en högtalare?
Svante skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Varför skulle någon vilja ha en enkardelig kabel till en elvisp???![]()
Vh, iö
Varför skulle någon vilja ha en entrådig kabel till en högtalare?
Ja, visst verkar det dumt?
IngOehman skrev:Känner inte till några nackdelar med enkardelig kabel till högtalare, om ni inte ständgt bär omkring på dem inkoplade vill säga.
paa skrev:Handlar inte tråden om interconnect-kablar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster