Harryup skrev:Alltså det är ju där fientligheterna börjar. Om nu ingen i hela världen kan förklara exakt vad som händer när en kabel bränns in utan man har diverse teorier.
Innan vi börjar efterfråga förklaringar tycker jag vi skall slå fast om fenomenet "kabelinbränning" verkligen existerar eller inte.
När inbrända (A) respektive icke inbrända kablar (B) använts för att spela upp musik för försökspersoner som inte får veta vad de lyssnar på, och dessa trots det lyckas bättre än rena gissningar med att berätta vilka uppspelningar som gjordes med A eller B -- då kan man med fog påstå att fenomenet existerar.
Jag vet att många är fullt och fast övertygade om att fenomenet existerar, eftersom de själva upplevt det. Men människan har en fantastisk förmåga att inbilla sig saker. Historierna är talrika om HiFi-killar som varit helt euforiska över "ljudförbättringar", men som blivit nedtagna på jorden av sina flickvänner som inte hört någon skillnad ens när de fått veta vad de skall lyssna efter.
Försök bevisa att vi vet allt inom ellära, materiallära etc. idag.
Då kommer det snart inte kunna delas ut några nobelpris för nya upptäcker kommer inte att göras. Många forskare kan iaktaga ett fenomen under vissa betingelser som dom inte kan förklara och ägnar hela sitt liv åt att försöka förklara det. Men så snart något har upplevts som inte har bevisats i LTS tester så finns det inte. Kanske fel testmetodik för vissa saker? Menar bara att bara för att LTS inte upplevt något kanske det inte betyder att det inte finns.
Du har helt rätt i att man inte skall avfärda något för att det inte stämmer överens med etablerad vetenskap, eller med tidigare LTS-tester eller vad man nu hänvisar till. Men man skall heller inte tro på ett fenomen för att andra människor tror fullt och fast på det, eller för att det står om fenomenet i HiFi-pressen. Både andra människor och HiFi-pressen kan ju fel.
Jag känner inte till ett enda fenomen inom HiFi-branschen som både kunnat beläggas med hjälp av blindtester och sedan inte kunnat förklaras med befintliga vetenskapliga förklaringsmodeller.
Känner du till något fall som uppfyller ovanstående kriterier?