Morello skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.
Ska vi surra lite statistik?
Ja, det var länge sedan

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.
Ja, det var länge sedan! I varje fall här.
hifikg skrev:Laila skrev:hifikg skrev:Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.
Vari ligger tveksamheten om betydelsen . . . typ ?
För mig finns ingen tveksamhet, men det verkar som att några uppfattat det som att IÖ invänder mot att de enkla Biltemakablarna kan kallas lakritssnören, eller så är det något helt annat det invänds mot.
Morello skrev:Det är minst sagt problematiskt att tala i termer av lakritsremmar, SSSK etc då begreppen saknar entydig definition.
Morello skrev:Det är minst sagt problematiskt att tala i termer av lakritsremmar, SSSK etc då begreppen saknar entydig definition.
egonsmannen skrev:Det är ju du Öhman som överreagerar hela tiden. Ta en promenad.
egonsmannen skrev:Det är ju du Öhman som överreagerar hela tiden. Ta en promenad.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.
Kan så vara, men den är specad till ± 2.0 % + 20 siffror vid 20Khz (*) vilket är ca 0,2 dB om man håller sig nära voltmeters fulla utstyrning. Det torde räcka för mitt ändamål.
Men, jo, jag dra fram 'skåpet också. Kan man verkligen läsa av mindre fel än 0,2 dB på ett oscilloskop? Eller ska jag mäta vid 100kHz och interpolera, menar du?
*) Ref: https://www.alliedelec.com/m/d/8cf21be9 ... 972ba3.pdf
RogerJoensson skrev:Du har alltså mätt hela kedjan, inkl alla apparater och kablage?
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.
Kan så vara, men den är specad till ± 2.0 % + 20 siffror vid 20Khz (*) vilket är ca 0,2 dB om man håller sig nära voltmeters fulla utstyrning. Det torde räcka för mitt ändamål.
Men, jo, jag dra fram 'skåpet också. Kan man verkligen läsa av mindre fel än 0,2 dB på ett oscilloskop? Eller ska jag mäta vid 100kHz och interpolera, menar du?
Nu har jag mätt! Jag lade in en test-cd i spelaren och mätte spänningen på högtalarterminalerna med min Fluke 87. Den visar ett tapp på 0,9 dB mellan 1 kHz och 20 kHz. Godkänt i min värld, kanske inte i allas.
PS. Lakritskabeln mellan för- och slutsteg är 10m och kommer från Kjelle.
Svante skrev:Där vore det ju roligt att prova med en kortare kabel, 0,5 m eller så och mäta igen. Det är bara att sätta igång och flytta, tjopptjopp.
Svante skrev:PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:
Nu har jag mätt! Jag lade in en test-cd i spelaren och mätte spänningen på högtalarterminalerna med min Fluke 87. Den visar ett tapp på 0,9 dB mellan 1 kHz och 20 kHz. Godkänt i min värld, kanske inte i allas.
PS. Lakritskabeln mellan för- och slutsteg är 10m och kommer från Kjelle.
Där vore det ju roligt att prova med en kortare kabel, 0,5 m eller så och mäta igen. Det är bara att sätta igång och flytta, tjopptjopp.
Eller så tar du en 10m-kabel till så att du får 20 m och ser om det blir någon skillnad.
Möjligen är det så att det är de andra komponenterna i kedjan som ger tappet.
PerStromgren skrev:RogerJoensson skrev:Du har alltså mätt hela kedjan, inkl alla apparater och kablage?
Just det.
Morello skrev:Det är ju nästan 1 dB - det är oacceptabelt!
IngOehman skrev:Lustigt att de som marknadsfört att kabeln i princip saknar betydelse och att beskrivningar om potentiella hörbar påverkan, nu plötsligt tycker att det måste mätas en massa...![]()
PerStromgren skrev:Morello skrev:Det är ju nästan 1 dB - det är oacceptabelt!
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Det är ju nästan 1 dB - det är oacceptabelt!
Ja, ja... Att spela oberörd går ju...
IngOehman skrev:
(Den som undrar varför jag skriver så konstiga saker kan läsa de tidigare delarna av tråden, ...
Vh, iö
BORIS skrev:
OT vore intressant om HA kan rekommendera att använda kabeln i en anläggning bestående av deras egna för- och slutsteg. Vad skulle deras kabel göra i ett sådant sammanhang, mätmässigt?
IngOehman skrev:Det kan vara nästan noll.
Men spelar det någon roll? Man skulle ju titta på andra delar i kedjan, och att prata om kabelns inverkan är ju vilseledande, eller? Det får folk att bli bedragna... så: Hur bra är högtalaren? Vad ställer rummet till? O s v...
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Lustigt att de som marknadsfört att kabeln i princip saknar betydelse och att beskrivningar om potentiella hörbar påverkan, nu plötsligt tycker att det måste mätas en massa...![]()
Vem har marknadsfört det?
Vid långa längder är det en faktor som bör räknas med. Har någon påstått något annat?
Jag föreslog dessutom att man skulle mäta upp kablarna för att veta vilken belastning förstärkaren har att arbeta med, istället för att köpa något som kanske inte ger någon meningsfull effekt (om man nu inte heller vill köpa dyr-kabel, vilket naturligtvis är ett fritt val).
Och 0,9dB är väldigt långt ifrån dina skräckexempel...
RogerJönsson skrev:-Även om det är detekterbart, så skulle de flesta här förmodligen ha väldigt svårt att peka ut skillnaden med ett par sekunders paus mellan lyssningarna.
RogerJönsson skrev:Med det sagt, så skulle jag personligen ändå inte känna mig helt bekväm med vetskapen om ett sådant diskantfall. -Sen vet vi inte om det är kabeln som står för hela felet heller eller om felet är ännu större.
Samtidigt säger det uppmätta något om hela anläggningen och en del av felet kan ligga i andra delar än den långa kabeln, vilket hade förbisetts om man inte mätt. Denna andel hade inte upptäckts med all energin på kabeldatan. Mäta är, som det brukar sägas, att veta. (med reservation för att man mäter på ett meningsfullt sätt osv).
darkg skrev:BORIS skrev:
OT vore intressant om HA kan rekommendera att använda kabeln i en anläggning bestående av deras egna för- och slutsteg. Vad skulle deras kabel göra i ett sådant sammanhang, mätmässigt?
Ja, det blir till att välja orden noga, skulle jag tro. Men visst finns det svar på den frågan som varken är pinsam tystnad eller bluff. (Mätmässigt finns det gott om underlag i tråden för att räkna ut resultatet.)
IngOehman skrev:Det du skriver stämmer inte alls! Vaddå slår bakut???
Jag har inga invändningar alls mot att mäta på effekten av olika kablar. Tvärtom! Är positiv till hela konceptet stt undersöka saker som man undrar över. Det är ju därför jag gjort det så mycket.
IngOehman skrev:Det jag reagerat på är att HA har anklagats för att föra folk bakom ljuset när de berättar saker som är sant.
IngOehman skrev:RogerJönsson skrev:-Även om det är detekterbart, så skulle de flesta här förmodligen ha väldigt svårt att peka ut skillnaden med ett par sekunders paus mellan lyssningarna.
Jag tror nästan ingen skulle ha några svårigheter att göra det.
Tror vi studerat väldigt olika människor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster