Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-04 01:31

Morello skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Vad 17 har hänt med faktiskt.se??? Har aldrig sett liknande massiva försök att mucka gräl tidigare.

:) Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.

Ska vi surra lite statistik?

Ja, det var länge sedan :D ! I varje fall här.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-04 11:58

Svante skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:
:) Det har jag. Men alla förstår inte när de muckar.

Ska vi surra lite statistik?

Ja, det var länge sedan :D ! I varje fall här.

F5- F5- F5.... 8O
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-04 11:59

hifikg skrev:
Laila skrev:
hifikg skrev:Dubbla negationer fungerar inte alltid. Ingvar skrev "Det betyder inte att du inte har rätt i att det är rimligt att kalla det där för ett laktritssnöre". Läs citatet sakta.

Vari ligger tveksamheten om betydelsen . . . typ ?

För mig finns ingen tveksamhet, men det verkar som att några uppfattat det som att IÖ invänder mot att de enkla Biltemakablarna kan kallas lakritssnören, eller så är det något helt annat det invänds mot. :P

Intressant fråga du tar upp!

Kan det vara skälet till reaktionerna, att folk inte klarar av att desciffrera dubbelnegationer? :o

Jag brukar undvika trippelnegationer, eftersom de ofta dels kräver lite eftertanke (som jag vet att inte alla är beredda att investera i), och i förekommande fall är problemet även att de inte blir entydiga när man försöker analysera dem mängdläromässigt.

Men att dubbelnegationer skulle vara problem för någon var en nyhet för mig. :o

Är hur som helst glad över att du och Laila behärskar sådant.

- - -

Om du/ni har rätt: Det är rimligt att Roger kallar biltemakabeln för ett lakritssnöre. Men jag har inte mätt på kabeln ifråga. Har möjligen inte mätt på några lakritssnören de senaste 20 åren.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-04 12:08

Det är minst sagt problematiskt att tala i termer av lakritsremmar, SSSK etc då begreppen saknar entydig definition.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-04 12:44

Morello skrev:Det är minst sagt problematiskt att tala i termer av lakritsremmar, SSSK etc då begreppen saknar entydig definition.

Lakritskabel: Nedsättande om anspråkslös, billig interconnect-kabel, typiskt med dubbla ca 3mm ledare sida vid sida och gjutna vita och röda kontakter.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-04 13:05

Delar din uppfattning helt.

Morello skrev:Det är minst sagt problematiskt att tala i termer av lakritsremmar, SSSK etc då begreppen saknar entydig definition.

Du har rätt att tycka så, men för alla oss som förstår att de inte har någon entydig definition (inom gruppen kan egenskaperna skilja sig vidt åt) så ser jag inga problem överhuvudtaget med att definiera saker utifrån yttre egenskaper, som t ex utseendet.

En värld där man "tillrättalägger fakta" för att anpassa allt som sägs till att folk är idioter, är ingen bra värld.

Utgår ifrån att folk fattar, och gör de inte det så kan man hjälpa dem att förstå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-04 14:55

egonsmannen skrev:Det är ju du Öhman som överreagerar hela tiden. Ta en promenad.

Jag bara ältar på med saklighet och noggrannhet, men det hjälper inte.

Någon överreaktion känner jag inte till. Vad åsyftar du, mr 8 inlägg?

Vh, iö

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2018-01-05 11:32

egonsmannen skrev:Det är ju du Öhman som överreagerar hela tiden. Ta en promenad.

Man kan beskylla många för mycket, även på detta forum, men i just den här tråden är det väl absolut inte iö som överreagerar (inte att jag tror att han behöver mig som försvarare, men ändå...).

När det gäller just kablar så är kapacitansen en egenskap som påverkar hur kabeln påverkar signalen den är avsedd att överföra. Även annat påverkar och som jag erfarit, om än inte uttömmande undersökt t.ex. övriga elektriska och mekaniska egenskaper och även lödbarhet, val av kontakter, kontakternas lödbarhet, val av lödtenn, lödmetod och lödtemperatur. Däremot anser jag att många tillskriver kablars egenskaper oproportionerligt stor betydelse för hur en anläggning presterar. Det behöver inte bli speciellt dyrt att plocka ihop en uppsättning kablar för att få vilken anläggning som helst att prestera bra.

Att det inte skulle gå att skilja även hyffsat välkonstruerade kablar lyssningsmässigt ser jag som nonsens (, men är inte beredd att personligen bevisa något i den vägen då jag bryr mig inte om vad andra TYCKER eller tror om det och har inte heller något personligt behov av att övertyga någon utan redovisar helt enkelt min erfarenhet och uppfattning).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-05 15:08

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.

Kan så vara, men den är specad till ± 2.0 % + 20 siffror vid 20Khz (*) vilket är ca 0,2 dB om man håller sig nära voltmeters fulla utstyrning. Det torde räcka för mitt ändamål.

Men, jo, jag dra fram 'skåpet också. Kan man verkligen läsa av mindre fel än 0,2 dB på ett oscilloskop? Eller ska jag mäta vid 100kHz och interpolera, menar du?

*) Ref: https://www.alliedelec.com/m/d/8cf21be9 ... 972ba3.pdf

Nu har jag mätt! Jag lade in en test-cd i spelaren och mätte spänningen på högtalarterminalerna med min Fluke 87. Den visar ett tapp på 0,9 dB mellan 1 kHz och 20 kHz. Godkänt i min värld, kanske inte i allas.

PS. Lakritskabeln mellan för- och slutsteg är 10m och kommer från Kjelle.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-05 15:57

Du har alltså mätt hela kedjan, inkl alla apparater och kablage?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-05 16:07

RogerJoensson skrev:Du har alltså mätt hela kedjan, inkl alla apparater och kablage?

Just det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-05 16:13

PerStromgren skrev:
PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Jag tror nog att risken är överhängande att din fluke har sämre bandbredd än din anläggning.

Kan så vara, men den är specad till ± 2.0 % + 20 siffror vid 20Khz (*) vilket är ca 0,2 dB om man håller sig nära voltmeters fulla utstyrning. Det torde räcka för mitt ändamål.

Men, jo, jag dra fram 'skåpet också. Kan man verkligen läsa av mindre fel än 0,2 dB på ett oscilloskop? Eller ska jag mäta vid 100kHz och interpolera, menar du?

Nu har jag mätt! Jag lade in en test-cd i spelaren och mätte spänningen på högtalarterminalerna med min Fluke 87. Den visar ett tapp på 0,9 dB mellan 1 kHz och 20 kHz. Godkänt i min värld, kanske inte i allas.

Där vore det ju roligt att prova med en kortare kabel, 0,5 m eller så och mäta igen. Det är bara att sätta igång och flytta, tjopptjopp :D .

Eller så tar du en 10m-kabel till så att du får 20 m och ser om det blir någon skillnad.

Möjligen är det så att det är de andra komponenterna i kedjan som ger tappet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-05 16:16

Svante skrev:Där vore det ju roligt att prova med en kortare kabel, 0,5 m eller så och mäta igen. Det är bara att sätta igång och flytta, tjopptjopp :D .

:lol:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-05 16:36

Svante skrev:
PerStromgren skrev:
PerStromgren skrev:

Där vore det ju roligt att prova med en kortare kabel, 0,5 m eller så och mäta igen. Det är bara att sätta igång och flytta, tjopptjopp :D .

Eller så tar du en 10m-kabel till så att du får 20 m och ser om det blir någon skillnad.

Möjligen är det så att det är de andra komponenterna i kedjan som ger tappet.

Jo, så kan det vara. Oavsett detta är diskantfallet ointressant för mig. Jag har packat undan min Fluke för idag, kanske den kommer fram en annan dag. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-05 16:56

Det är ju nästan 1 dB - det är oacceptabelt! 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-05 16:57

PerStromgren skrev:
RogerJoensson skrev:Du har alltså mätt hela kedjan, inkl alla apparater och kablage?

Just det.

Då tycker jag du skall mäta direkt efter försteget utan last också.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-05 17:34

Lustigt att de som marknadsfört att kabeln i princip saknar betydelse och att beskrivningar om potentiella hörbar påverkan, nu plötsligt tycker att det måste mätas en massa... :roll:

Vad hände med att man inte skall lägga energi på kabeln utan titta på andra viktigare fel i kedjan?

Att ni orkar. Kul att följa tråden dock.

Har dock just ingenting mera att tillföra, eller rättare sagt avstår då det inte är värt de tråkiga reaktionerna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-01-05 18:09

Det kan lika gärna vara Flukens fel. ;)

Jag tror inte att kabelinterfejset ger så stor dämpning.

0,9 dB var mycket! Om det stämmer alltså... ...vilket jag inte är övertygad om. Prova med en mycket kort kabel också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-05 18:30

Morello skrev:Det är ju nästan 1 dB - det är oacceptabelt! 8O

:D
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-05 18:46

IngOehman skrev:Lustigt att de som marknadsfört att kabeln i princip saknar betydelse och att beskrivningar om potentiella hörbar påverkan, nu plötsligt tycker att det måste mätas en massa... :roll:

Vem har marknadsfört det?
Vid långa längder är det en faktor som bör räknas med. Har någon påstått något annat?
Jag föreslog dessutom att man skulle mäta upp kablarna för att veta vilken belastning förstärkaren har att arbeta med, istället för att köpa något som kanske inte ger någon meningsfull effekt (om man nu inte heller vill köpa dyr-kabel, vilket naturligtvis är ett fritt val).

Och 0,9dB är väldigt långt ifrån dina skräckexempel... -Även om det är detekterbart, så skulle de flesta här förmodligen ha väldigt svårt att peka ut skillnaden med ett par sekunders paus mellan lyssningarna. Med det sagt, så skulle jag personligen ändå inte känna mig helt bekväm med vetskapen om ett sådant diskantfall. -Sen vet vi inte om det är kabeln som står för hela felet heller eller om felet är ännu större.
Samtidigt säger det uppmätta något om hela anläggningen och en del av felet kan ligga i andra delar än den långa kabeln, vilket hade förbisetts om man inte mätt. Denna andel hade inte upptäckts med all energin på kabeldatan. Mäta är, som det brukar sägas, att veta. (med reservation för att man mäter på ett meningsfullt sätt osv).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-05 18:48

PerStromgren skrev:

Ja, ja... Att spela oberörd går ju... :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-05 18:59

RogerJoensson skrev:
PerStromgren skrev:

Ja, ja... Att spela oberörd går ju... :)

Jo, jag har väl också en slags önskan om fullständig transparens, men när jag gjorde mätningen och stegade upp i frekvens fattade jag hur absurt kravet är. Efter 15k hörde jag inte ett dyft i mina rätt hyggliga högtalare. :oops:
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-05 19:18

-Sen är det förmodligen bara en mindre del av det uppmätta felet som kabelns belastning orsakar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-06 08:18

Det kan vara nästan noll.

Men spelar det någon roll? Man skulle ju titta på andra delar i kedjan, och att prata om kabelns inverkan är ju vilseledande, eller? Det får folk att bli bedragna... så: Hur bra är högtalaren? Vad ställer rummet till? O s v...

Varför behlver det plötsligt mätas en massa?

(Den som undrar varför jag skriver så konstiga saker kan läsa de tidigare delarna av tråden, på sidan två kommer första vågen av kritik, främst riktad mot faktiskt-inläggarna, sen på sidan 4 börjar knasigheterna på riktigt...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-01-06 09:47

IngOehman skrev:
(Den som undrar varför jag skriver så konstiga saker kan läsa de tidigare delarna av tråden, ...

Vh, iö

Vid det här laget är nog de flesta införstådda med att konstigheterna springer ur ett ytterst skört ego som inte tål att hantera kritik och/eller ifrågasättande av de av dig fastslagna “sanningarna“.

OT vore intressant om HA kan rekommendera att använda kabeln i en anläggning bestående av deras egna för- och slutsteg. Vad skulle deras kabel göra i ett sådant sammanhang, mätmässigt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-06 10:05

BORIS skrev:
OT vore intressant om HA kan rekommendera att använda kabeln i en anläggning bestående av deras egna för- och slutsteg. Vad skulle deras kabel göra i ett sådant sammanhang, mätmässigt?

Ja, det blir till att välja orden noga, skulle jag tro :-). Men visst finns det svar på den frågan som varken är pinsam tystnad eller bluff. (Mätmässigt finns det gott om underlag i tråden för att räkna ut resultatet.)
Don’t just do something, sit there.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-06 11:43

IngOehman skrev:Det kan vara nästan noll.

Men spelar det någon roll? Man skulle ju titta på andra delar i kedjan, och att prata om kabelns inverkan är ju vilseledande, eller? Det får folk att bli bedragna... så: Hur bra är högtalaren? Vad ställer rummet till? O s v...

Du glömmer saker som längden på kablarna som marknadsfördes och sådana i kombination med en normalstark drivkälla. Det som kommer att gälla för nästan alla användare. Av någon konstig anledning slår du bakut när man föreslår att folk ska undersöka hur påverkan av t ex kabelkapacitansen faktist blir i egna anläggningen. Den som undersöker det skulle komma fram till om och när det är en faktor att bry sig om och när det inte är det. Det är väl bra?

Nu har jag börjat fundera på det där med kabellyftare. Om nu modulation av musiken är ett problem i kablage (ett annat säljargument) så kanske välkonstruerade kabellyftare faktiskt skulle kunna göra en liten skillnad ändå. Några bra sådana kanske inte finns. Ännu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-06 11:45

Det du skriver stämmer inte alls! Vaddå slår bakut???

Jag har inga invändningar alls mot att mäta på effekten av olika kablar. Tvärtom! Är positiv till hela konceptet stt undersöka saker som man undrar över. Det är ju därför jag gjort det så mycket.

Det jag reagerat på är att HA har anklagats för att föra folk bakom ljuset när de berättar saker som är sant.

Och detta i en värld full av kabeltillverkare som ljuger så det är helt sbsurt.

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Lustigt att de som marknadsfört att kabeln i princip saknar betydelse och att beskrivningar om potentiella hörbar påverkan, nu plötsligt tycker att det måste mätas en massa... :roll:

Vem har marknadsfört det?
Vid långa längder är det en faktor som bör räknas med. Har någon påstått något annat?
Jag föreslog dessutom att man skulle mäta upp kablarna för att veta vilken belastning förstärkaren har att arbeta med, istället för att köpa något som kanske inte ger någon meningsfull effekt (om man nu inte heller vill köpa dyr-kabel, vilket naturligtvis är ett fritt val).

Och 0,9dB är väldigt långt ifrån dina skräckexempel...

Mina skräckexempel? När du skriver "dina skräckexempel", menar du HAs då?

viewtopic.php?f=9&t=66512&p=1954117&hilit=Worst+case#p1954117

RogerJönsson skrev:-Även om det är detekterbart, så skulle de flesta här förmodligen ha väldigt svårt att peka ut skillnaden med ett par sekunders paus mellan lyssningarna.

Jag tror nästan ingen skulle ha några svårigheter att göra det.

Tror vi studerat väldigt olika människor.

Jag vågar påstå att ljudminnet är inte så kort som du tror. En sekund gör ingen större skillnad mot nolltid. En minut däremot. Men även med minutpauser kan folk (inte alla dock) höra tonkurveskillnader om enstaka dB. Lättast är det dock i andra register än i högsta diskanten.

Och självklar är 20-åringar bättre på sådant än de som är +50.

RogerJönsson skrev:Med det sagt, så skulle jag personligen ändå inte känna mig helt bekväm med vetskapen om ett sådant diskantfall. -Sen vet vi inte om det är kabeln som står för hela felet heller eller om felet är ännu större.
Samtidigt säger det uppmätta något om hela anläggningen och en del av felet kan ligga i andra delar än den långa kabeln, vilket hade förbisetts om man inte mätt. Denna andel hade inte upptäckts med all energin på kabeldatan. Mäta är, som det brukar sägas, att veta. (med reservation för att man mäter på ett meningsfullt sätt osv).

Håller förstås med om allt det där.

Det är ju just det jag sagt hela tiden. Och jag utesluter heller inte att de där 0,9 dB till stor del är ett mätfel. Ett universalinstrument är väldigt olämpligt för att mäta sådana här saker. Ett oscilloskop är lämpligare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-01-06 12:08

darkg skrev:
BORIS skrev:

Ja, det blir till att välja orden noga, skulle jag tro :-). Men visst finns det svar på den frågan som varken är pinsam tystnad eller bluff. (Mätmässigt finns det gott om underlag i tråden för att räkna ut resultatet.)

Ja vill man vara trovärdig samtidigt som man vill marknadsföra kabeln vill det nog till att hålla tungan rätt i mun. Oavsett om mätdata kommer fram eller ej tror jag de flesta kan sluta sig till att en kvalificerad gissning vore att inverkan är marginell, välvilligt uttryckt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-06 12:21

IngOehman skrev:Det du skriver stämmer inte alls! Vaddå slår bakut???

Jag har inga invändningar alls mot att mäta på effekten av olika kablar. Tvärtom! Är positiv till hela konceptet stt undersöka saker som man undrar över. Det är ju därför jag gjort det så mycket.

Jag fick i alla fall intrycket att du blev irriterad och ångade på när jag förslog att man skulle låna eller köpa en kapacitansmätare och själv undersöka vilka effekter man kan förvänta sig i egna anläggningen.

IngOehman skrev:Det jag reagerat på är att HA har anklagats för att föra folk bakom ljuset när de berättar saker som är sant.

Problemet är att ni undviker att berätta hur det funkar i en normalanläggning och med de längder som saluförs. Alltså en sådan anläggning som de flesta äger och kabellängder de kommer att köpa. Du undvek till och med att svara på den direkta frågan.

IngOehman skrev:
RogerJönsson skrev:-Även om det är detekterbart, så skulle de flesta här förmodligen ha väldigt svårt att peka ut skillnaden med ett par sekunders paus mellan lyssningarna.

Jag tror nästan ingen skulle ha några svårigheter att göra det.

Tror vi studerat väldigt olika människor.

Du missade ordet "här". Jag gissar att de flesta här är 40-50+ år gamla och förmodligen har nersatt hörsel vid de högsta frekvenserna (jämfört med en 20-åring). Felet blir då en halv dB eller mindre vid de högsta hörbara frekvenserna (få hör förmodligen över 15KHz). Ja, jag tror att de flesta har väldigt svårt att peka ut den skillnaden med ett par sekunders paus. Ännu svårare lyssnande till musik.
Det betyder inte att man inte önskar avvikelsen ändå och som sagt kan problem uppstå vid väldigt långa kabellängder (längder längre än de som saluförs) även med en normalanläggning, så det är inte fel att vara vaksam och undersöka fakta.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi