Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav BORIS » 2018-01-07 15:36

Tangband skrev:Var på konsert igår på trettondagen. Symfoniorkestern spelade 118 db i medelstyrka, ( mätte snabbt med appen audiotools med min smartphone ) vi satt 10 meter från den. Kanske skadligt för hörseln ?
Hur många högtalare tror du klarar den ljudstyrkan ned till 20 hz ? Det låter som att du sällan går på konserter .

Finns inte en chans att en symfoniorkester under en konsert håller en medelnivå 118 dB, än mindre på 10 m avstånd

Edit: ser att min gode vän Morello redan kommenterat detta, det ska dock inte tolkas som att påståendet är felaktigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-07 15:50

Nej, 118 dB är det inte ens i topparna och crest är i regel runt 25 dB. Nu brukar mikrofonerna i mobilerna krokna rätt tidigt och att använda dem som mätdon verkar inte vara direkt överensstämmande med verkligheten.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 16:14

RogerGustavsson skrev:Nej, 118 dB är det inte ens i topparna och crest är i regel runt 25 dB. Nu brukar mikrofonerna i mobilerna krokna rätt tidigt och att använda dem som mätdon verkar inte vara direkt överensstämmande med verkligheten.

Isådanafall är det något fel på mitt program jag använder. Kanske blev mikrofonerna överstyrda och visade fel.
Undras om någon kunnig som mätt på riktigt i ett konserthus kan kommentera hur starkt en symfoniorkester kan spela

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 16:23

Morello skrev:
Tangband skrev:
Var på konsert igår på trettondagen. Symfoniorkestern spelade 118 db i medelstyrka, ( mätte snabbt med appen audiotools med min smartphone ) vi satt 10 meter från den. Kanske skadligt för hörseln ?
Hur många högtalare tror du klarar den ljudstyrkan ned till 20 hz ? Det låter som att du sällan går på konserter .

Den siffran tror jag inte ett ögonblick på. Pratar vi RMS får du nog backa den minst 30 dB

Hittade nyss ett inlägg av IÖ där han nämner 105 db akustiskt i ett FFF från en symfoniorkester . Ett trumset kan avge 140 db om man sitter vid det. Då visade mätarna fel som visade 118 db för mig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-07 16:37

Ja, det där stämmer bättre. Långt tillbaka såg jag ett engelskt test av mikrofoner. En del var att sätta mikrofonen inuti baskaggen på ett trumset, tror de mätte 135 dB på det viset.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-07 16:38

lennartj skrev:
Conan skrev:
petersteindl skrev:Låt säga att 90 % av de artister som du diggar skulle säga att deras musik återges med fullt godkänt resultat via ett par Sennheiser HD650. Skulle du anse att de har fel då? Jag tror nämligen inte att det behövs högtalare för att en artist skall anse att musiken återges såsom artisten tänkt sig. Att ljudet blir bättre via bra uppspelning med högtalare är en annan dimension som har mer med ljud att göra än med musik. Frågeställningen är musik och när musiken återges som det var tänkt, med tonvikt på musiken.

Med vänlig hälsning
Peter

Men om vi t.ex. ska återge en symfoniorkester som det var tänkt så bör det rimligen finnas en koppling till inspelningstillfället i konsertsalen. Det kan du i normalfallet inte åstadkomma med hörlurar. Uppspelning i lurar liknar ingen musikuppspelning av verkliga musiker med verkliga instrument i den verkliga världen. Men visst står det en producent/ljudtekniker fritt att verkligen avse att lyssning i hörlurar är det sättet man ska avnjuta musiken och då är det ju lurar som gäller om det ska vara som det var tänkt, men det är nog undantag.

Sen kan man ju anse att musiken kommer fram tillräckligt bra (eller bättre kanske ur nån aspekt) ändå i lurar, men "som det var tänkt" är det inte.

Nu har jag läst hela tråden men har fortfarande inte förstått vem "det" är och hur hen tänkte. :?
"Det" är jag nog inte ensam om med tanke på flera sidospår som oftast slutar med en stoppbock. :roll:

"Nån/hen" = den som håller "i spakarna" vid inspelnings-/mixningstillfället

"Det" = ja nån tanke har ju "nån" ovan om hur det borde låta. Matanalogi: även om det bara steks på några skivor falukorv till en sats makaroner, så har ju matlagaren en tanke om hur det borde smaka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-07 16:54

Conan skrev:
petersteindl skrev:
music4ever skrev:Jag trodde inte någon skulle på allvar framföra en så absurd ide.

Låt säga att 90 % av de artister som du diggar skulle säga att deras musik återges med fullt godkänt resultat via ett par Sennheiser HD650. Skulle du anse att de har fel då? Jag tror nämligen inte att det behövs högtalare för att en artist skall anse att musiken återges såsom artisten tänkt sig. Att ljudet blir bättre via bra uppspelning med högtalare är en annan dimension som har mer med ljud att göra än med musik. Frågeställningen är musik och när musiken återges som det var tänkt, med tonvikt på musiken.

Med vänlig hälsning
Peter

Men om vi t.ex. ska återge en symfoniorkester som det var tänkt så bör det rimligen finnas en koppling till inspelningstillfället i konsertsalen. Det kan du i normalfallet inte åstadkomma med hörlurar. Uppspelning i lurar liknar ingen musikuppspelning av verkliga musiker med verkliga instrument i den verkliga världen. Men visst står det en producent/ljudtekniker fritt att verkligen avse att lyssning i hörlurar är det sättet man ska avnjuta musiken och då är det ju lurar som gäller om det ska vara som det var tänkt, men det är nog undantag.

Sen kan man ju anse att musiken kommer fram tillräckligt bra (eller bättre kanske ur nån aspekt) ändå i lurar, men "som det var tänkt" är det inte.

Jo, det där är gammal skåpmat. Jag har skrivit angående detta i åtskilliga inlägg. Att återge ljudet från en symfoniorkester och/eller från konsertlokalen är inte samma sak som att återge musiken som framförs från partituret. Det borde vara hög tid för var och en att lära sig skillnaden.

Egenskaper hos ljud och ljudvågor är t.ex. frekvensgång, distorsion, ljudnivå/amplitud, fasen hos amplituden, efterklangstid, osv.

Musik är ett konstnärligt, emotionellt och kulturellt uttryck. Man talar om uppbyggnad och form.

Egenskaper hos musik ligger i musikens inre egenskaper såsom exempelvis rytm, melodi, takt, ton/tonalitet, tonhöjd, frasering, harmoni, Konsonans och dissonans, Skalor och modi, intervall, Stämning och temperatur, ackord, artikulation, textur, repris/refräng, kontrapunkt osv. Även formlära ingår.

Ändras t.ex. tonhöjden enligt ett visst mönster uppstår melodi.

Överlagrat över de musikaliska egenskaperna kan finnas känslor och metafysiska upplevelser.

Jag pratar enkom om egenskaper hos musik och känslor och metafysiska upplevelser på grund av musikegenskaperna.

Allt detta musikaliska går att återge i hörlurar som det var tänkt under förutsättning att den som tänkt lyssnar i hörluren och godkänner hörluren som musikförmedlare till dennes musik. Om det skulle vara så att 90 % av all musik godkännes av den som tänkt i just denna hörlur så kan inte jag annat än anse att hörluren är godkänd av de som tänkt för i alla fall 90 % av musikutbudet.

Att möjligtvis ljudet inte skulle vara godkänt är en helt annan avdelning. Frågeställningen gäller musik och då är det detta jag svarar på. Andra får svara angående ljudet. Återigen är det definitioner som avgör svaren. Därför är det viktigt att ha ords definitioner klart för sig. Musikåtergivning och ljudåtergivning är två skilda saker för mig. Vill man ha båda så bör det nämnas.

Tag t.ex. en skriven orgelkonsert. Den kan framföras på orgel men även på gitarr. Musiken är densamma. Samma rytm, melodi, osv och även möjligtvis samma förmedlan av känslor. I princip kan det vara så att om insignalen till en hörlur är orgel och utsignalen råkar bli gitarr 8) :D men med bibehållande av alla musikaliska egenskaper och om den som tänkt godkänner detta så är det godkänt av den som tänkt även om ljudåtergivningen i detta fall minst sagt skulle framstå som kufiskt.
Det kan vara totalt underkänt på ljudegenskaper men godkänt gällande musikaliska egenskaper.

Jag hoppas det framgår att det är väsentliga skillnader mellan ljudåtergivning och musikåtergivning. Man kan med behållning lyssna på musik via klockradio för att kunna godkänna musikaliska egenskaper, men med ljudet och dess egenskaper blir det svårare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2018-01-07 17:22

Tangband skrev:
PekkaJohansson skrev:
Tangband skrev:Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:

1. Högtalarna var bra uppställda. Avståndet måste vara korrekt mellan lyssnare och talare samt mellan högtalarna. Vi har ju stereosystemfelet som kan maskeras rätt bra med en bra uppställning och lyssningsposition.

2. Man spelar på en anläggning som kan återge bas korrekt och med rejäl nivå. De flesta högtalare har alldeles för lite djupbas tycker jag. I verkligheten på rockkonserter eller med klassisk musik med kontrabasar eller orglar så går basen DJUPT och starkt. En kontrabas som spelar starkt känns i ryggmärgen.

Fixar man detta tror jag många skivor även dåligt producerade kan låta hjälpligt bra.

Det var intressanta synpunkter! Hur skulle högtalarplaceringen kunna motverka oljud som är resultat av tokmastering, det vill säga orenheter till följd av limitering/klippning och grava klangfel? Att kunna återge bas med korrekt och rejäl nivå hjälper heller inte om basen är 10 dB för högt mixad, vilket inte är ovanligt. Det blir pannkaka av det ändå eftersom frekvensåtergivningen tippar så katastrofalt. En kontrabas behöver för övrigt ofta hjälp - elektriskt eller akustiskt genom hörnplacering alternativt genom att dubbleras - för att höras alls (något tillspetsat). En korrekt och kapabel anläggning är ändå det minst dåliga. Med en dålig anläggning är risken stor att man får ytterligare fel ovanpå produktionsfelen. Det finns ingen genväg utan produktionerna måste generellt bli bättre om de ska vara riktigt njutbara. Annars får vi fortsätta att lyssna på klockradiostyrka - eller avstå och i stället lyssna på andra, mer välljudande produktioner.

Med vänlig hälsning

Pekka

Håller med dig i det mesta.
Men det gäller ju att kunna stå ut med återgivningen speciellt om musikerna är bra på skivan? Även om skivan är bedrövligt producerad? Eller ska vi sluta lyssna alls ?
Jag ser inte hur noggrannhet i uppställning av grejorna eller användandet av tex baskontroll eller extrabas skulle vara fel ?
Ställer man högtalarna fem meter mellan dem och sitter två meter ifrån så blir det ju stora fel i återgivningen?

Självfallet blir återgivningen bättre om högtalarna placeras optimalt utifrån rummet, inspelningens beskaffenheter och lyssnarens egna öron/där stereoseparationen är som störst utan att ett hål i mitten av ljudbilden skapas. Men den räddning vi har mot inspelningar som är inkompetent inspelat, mixat eller mastrat/tok-komprimerade är vår volymkontroll, så vi kan sänka volymen. Ja om det bara handlar om klangliga fel så kan ju en lösning vara att EQa också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-07 17:52

Ja, volymkontrollen är bästa motmedlet!

Tangband skrev:
Morello skrev:
Tangband skrev:
Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:

1. Högtalarna var bra uppställda. Avståndet måste vara korrekt mellan lyssnare och talare samt mellan högtalarna. Vi har ju stereosystemfelet som kan maskeras rätt bra med en bra uppställning och lyssningsposition.

2. Man spelar på en anläggning som kan återge bas korrekt och med rejäl nivå. De flesta högtalare har alldeles för lite djupbas tycker jag. I verkligheten på rockkonserter eller med klassisk musik med kontrabasar eller orglar så går basen DJUPT och starkt. En kontrabas som spelar starkt känns i ryggmärgen.

Fixar man detta tror jag många skivor även dåligt producerade kan låta hjälpligt bra.

1. Dynamik som förloras medelst kompression i masteringledet har ingenting med uppställning av högtalare etc att skaffa - absolut ingenting. Givetvis kan man inte återskapa dynamiken med någon typ av högtalaruppställning.

2. En öppen E-sträng på en kontrabas är typiskt 42 Hz, vilket i alla fall en oktav över undre gränsfrekvens för en högtalare som spelar hela registret med bravur.

Jag skrev inget om dynamik ! Jag skrev : "Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:"

......

Visst är det jättetråkigt med all vansinneskompression men om de två punkter jag beskrev åtminstone är optimerat så mycket man kan, så låter allting bättre även på skit-skivor.

Det finns förövrigt förvånansvärt få högtalare i butiker som PÅ RIKTIGT kan spela ens 42 hz med starkt ljudstyrka, tyvärr.

Håller med om allt det där, även om jag vill expandera argumentet till att inkludera ALLA kvaliteter i återgivningen, inte bara högtalaruppställningen. Det är rätt så fascinerande kan jag tycka att många inspelningsfel låter värre i bra högtalare än i dåliga, och bättre i dåliga än i usla (där allt låter rätt så lika).

Ju bättre anläggnkng desto värre låter det alra sämsta...

Men - i jättebra anläggningar så låter de där allra uslaste inspelningarna mindre dåligt! Alltså än i de anläggningar som är bara "bra". Något fantastiskt händer när man går från bra till jättebra, och märker att inte bara de allra bästa inspelningarna lyfter utan även de sämsta!

De låter inte bättre tekniskt, men felen blir liksom... transparentare, begripligare, och... musiken kommer fram!

Vet inte om det ungefär det du menade? Isåfall håller jag i varje fall med dig.

- - -

Och - ett E på en fyrsträngad ståbas (lägsta lösa strängen) eller elbas är inte 42 Hz utan snarare 41 Hz.

41,2 om man skall vara noggrannare. Noggrannare än så blir löjligt. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-01-07 19:04

"Vad är "en av världens i särklass bäst inspelade skivor" ?"

I det här fallet den här:

https://www.discogs.com/Johan-Hedin-Gunnar-Idenstam-Låtar/release/6789408
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-01-07 19:10

mx skrev:
Ogjort skrev:Den kan till och med återges bättre - än "det var tänkt" :-)

De två medverkande artisterna från en av världens i särklass bäst inspelade skivor, var på besök hemma hos mig.
Jag spelade upp en snutt från skivan...

"Det var som fan - låter den SÅ bra, var kommentaren"

En av dem hade varit närvarande vid slutmix. Men den fulla potentialen kom varken fram då eller på den egna hemanläggningen.

Sånt e kul!

Det måste väl vara ett underkännande till producenten, eller den som gjorde slutmixen? :?

Tvärtom, tycker jag.

Trots (mindre) brister i produktionsanläggningen har man inte skruvat bort sig.
Det tyder på en medvetenhet om "hela kedjan". t.ex. "Nu ska vi inte skära bas trots att vi inte hör den - ej heller överbetona det som hörs för att kompensera"
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-07 19:15

Ogjort skrev:"Vad är "en av världens i särklass bäst inspelade skivor" ?"

https://www.discogs.com/Johan-Hedin-Gunnar-Idenstam-Latar/release/6789408

Länken verkar inte funka. Det är ett å i texten i ordet Låtar. Det kanske inte gillas? lustigt. Jag bytte ut å mot a och då tycks det funka. :)

Conan gissade i alla fall rätt.

Conan skrev:Pratar vi om denna?

R-6789408-1430994504-2940.jpeg.jpg
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-01-07 19:19

petersteindl skrev:

Länken verkar inte funka. Det är ett å i texten i ordet Låtar. Det kanske inte gillas? lustigt. Jag bytte ut å mot a och då tycks det funka. :)

Bra där, fast märkligt. Jag kopierade länken - så hur det blev "å" är en gata. :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-07 19:35

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:

Bra där, fast märkligt. Jag kopierade länken - så hur det blev "å" är en gata. :-)

På Discogs hemsida funkar både å och a i Låtar i IE men Faktiskts programvara kan troligtvis inte handskas med å i adresser i länkar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-01-07 21:27

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Jag tycker det för ofta klagas (skylls) över dåliga PA, har hört flera som låter bra så jag misstänker att det sitter en del gamla gubbar klagar för PA har alltid varit något dåligt i en del ögon eller har jag haft tur att komma på tillställningar där de har bra PA. Ps, har även hört dåliga.

PA är ju en kombination av flera faktorer. Rummet (lokalen) och mixningen ska väl inte glömmas bort? Finns lika många klåpare där som i andra led av musikprodukktionen.

Förvisso inte. Men jag tycker ändå att PA har sämre rykte än det förtjänar efter att ha lyssnat runt lite som jag gjorde förra året.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-07 23:09

IngOehman skrev:Och - ett E på en fyrsträngad ståbas (lägsta lösa strängen) eller elbas är inte 42 Hz utan snarare 41 Hz.

41,2 om man skall vara noggrannare. Noggrannare än så blir löjligt. ;)

Vh, iö

Du kanske tycker ditt inlägg är "sakligt och noggrant", men det är varken saklig eller noggrant och framförallt saknar det relevans.
Det relevanta här är att sagda ton ligger ungefär en oktav högre än vad som är brukligt att ange som den lägsta frekvens som skall återges i ett fullregistersystem.

Till yttermera visso är det så att den exakta frekvensen från E-strängen beror på var i tiden efter anslaget frekvensen mäts samt givetvis på hur noggsamt basisten eller dess tekniker stämt instrumentet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-07 23:24

Morello skrev:Till yttermera visso är det så att den exakta frekvensen från E-strängen beror på var i tiden efter anslaget frekvensen mäts samt givetvis på hur noggsamt basisten eller dess tekniker stämt instrumentet.

Den exakta frekvensen hos en knäppt sträng är inte så lätt att mäta som man kan tro. Syftar du på att strängen spänns litegrann extra vid anslaget och att frekvensen därför sjunker när tonen ringer ut och amplituden blir mindre? Inharmoniciteten och de olika deltonernas olika avklingningstider gör det ju annars svårt att mäta frekvensen i tidsdomänen, och i frekvensdomänen måste man ju ha ett visst längre tidsfönster. Jag tror jag skulle satsa på någon korrelationsbaserad metod för att mäta det du beskriver.

OT? Jajeflar, sorry. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-01-08 08:23

Någon måste ju absolut ha lite mer rätt än föregående.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-01-08 08:26

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-08 08:29

sprudel skrev:Någon måste ju absolut ha lite mer rätt än föregående.

Nej, nu har du fel. :D

Jag gick igång på grundtonsmätning bara, det är sånt jag har funderat en del på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-08 10:00

While we are at it... Det beror väl på var orkestern lägger sitt ettstrukna a? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-08 11:11

Svante skrev:Jag gick igång på grundtonsmätning bara, det är sånt jag har funderat en del på.

Jo, vi har ju alla våra intressen :roll:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-08 13:40

PerStromgren skrev:While we are at it... Det beror väl på var orkestern lägger sitt ettstrukna a? :roll:

Ja, och om basisten väljer att intonera lite lågt relativt orkestern. ...vilket händer. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-08 14:44

Det påverkar inte vilken frekvens E i kontraoktaven "är" dock. Det påverkar bara hur orkesterns stämt respektive basisten stämt/spelar.

Typ som att sega hö inte får en ny definition bara för att Birgit Nilsson sjubger den falskt.

Men visst, många basister spelar E lite för lågt, det vill säga under 41,2 Hz, vilket blir längre ifrån 42 Hz. Att det kan fungera bra att töja skalan beror på övertondförskjutingen, och det är till och med vedertaget när man stämmer pianon.

Det går för övrigt att argumentera att 40,45 Hz är den rätta frekvensen för E (även utan hänsyn till töjningar), men det är överkurs.

BORIS skrev:
Tangband skrev:Var på konsert igår på trettondagen. Symfoniorkestern spelade 118 db i medelstyrka, ( mätte snabbt med appen audiotools med min smartphone ) vi satt 10 meter från den. Kanske skadligt för hörseln ?

Finns inte en chans att en symfoniorkester under en konsert håller en medelnivå 118 dB, än mindre på 10 m avstånd.

Är benägen att hålla med dig. Ett normalt peak-RMS-ljudtryck är snarare 105 dB (har i undantagsfall registrerat 115 dB peak-RMS), alltså under FFF. Medelvärdet är som regel väsentligt svagare än så. Typ under 90 dB.

Läxa: Lita inte på appar!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-08 14:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-08 14:48

Apropå ljudnivå i samband med konstmusik - är det bara jag som måste hålla för öronen när folk skall applådera som galningar? Varför man kan folk inte bara applådera på ett civiliserat. Nu senast under en julkonsert i Berwaldhallen samt en annan julkonsert i Stadshuset.

För övrigt har jag utvecklat en sådan allergi mot amplifierade konserter att jag med få undantag undviker dem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2018-01-08 15:01

Morello skrev:Apropå ljudnivå i samband med konstmusik - är det bara jag som måste hålla för öronen när folk skall applådera som galningar? Varför man kan folk inte bara applådera på ett civiliserat. Nu senast under en julkonsert i Berwaldhallen samt en annan julkonsert i Stadshuset.

Civiliserade applåder, nej tack.
Applådernas styrka och omfattning avspeglar publikens uppskattning av framförandet.
Varför inte ha med dig öronproppar som snabbt kan sättas på plats när du uppfattar ljudet som störande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-08 15:55

Håller med. Folk som gallskriker och busvisslar, ofta helt utan hänsyn till öron i närheten borde lära sig att bete sig bättre dock, tycker jag.

- - -

Kul fakta: Applåder hörda på publikplats är förvånansvärt ofta ganska precis lika högljudda som en orkester som spelar FFF!

Det finns en poäng med att veta det om man pysslar med inspelning av live-musik. Det gör nämligen att man kan använda applåderna för att ungefärligen ställa inspelningsnivån rätt. Jag brukar ställa med 6-10 dB marginal till applåderna, och då brukar även en väldigt inspirerad orkester "få plats", när det drar igång på riktigt.

Spelar man in professionellt så finns förstås en bättre metod - göra en massa provinspelning under repen. Men även då finns det en sak man behöver lära sig - orkestrar spelar praktiskt taget undantagslöst några dB starkare på konsert än under repetitionerna!

De nämnda sanningarna är inte absoluta utan statistiska. I det enskilda fallet kan det vara annorlunda, vilket är lika viktigt att veta. Man får använda sitt omdöme och gissa efter bästa förmåga. Men ledtrådar kan hittas på nämnda ställen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-08 16:33

Morello skrev:Varför man kan folk inte bara applådera på ett civiliserat. Nu senast under en julkonsert i Berwaldhallen samt ....

Var du också där 20/12? Jag tror jag applåderade högljutt :D .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-08 17:01

Svante skrev:
Morello skrev:Varför man kan folk inte bara applådera på ett civiliserat. Nu senast under en julkonsert i Berwaldhallen samt ....

Var du också där 20/12? Jag tror jag applåderade högljutt :D .

Den den 20e drack jag pilsner med stocksundsgrabbarna. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-01-08 18:24

Svante skrev:
sprudel skrev:Någon måste ju absolut ha lite mer rätt än föregående.

Nej, nu har du fel. :D

Jag gick igång på grundtonsmätning bara, det är sånt jag har funderat en del på.

Köper det, absolut. Vågrörelser och hur energi kan spridas via vågor i olika media är egentligen väldigt konstigt jämfört med partikelnaturen. Vi har ju levt hela vårt liv med observationer av runda ringar som sprids när vi kastar en sten i vattnet men sällan funderat på varför det fungerar som det gör. Transversella i och för sig, men ändå.
Kan du inte starta en tråd om grundtoner?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi