sprudel skrev:Någon måste ju absolut ha lite mer rätt än föregående.
Fast det hjälper inte om ingen får ha mera rätt. Prestige är komplicerat.
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Någon måste ju absolut ha lite mer rätt än föregående.
PerStromgren skrev:While we are at it... Det beror väl på var orkestern lägger sitt ettstrukna a?
mx skrev:Slutsatsen som jag drar från diskussionen i tråden är att det går att konstruera en anläggning som återger det som finns på skivan så transparent som möjligt, men det betyder inte att det var så artisten (eller studion, eller vem som helst nu då!) hade tänkt att det skulle låta.
Med andra ord kanske det kan vara mer rätt att skruva lite på tonkontrollerna emellanåt?
mx skrev:Slutsatsen som jag drar från diskussionen i tråden är att det går att konstruera en anläggning som återger det som finns på skivan så transparent som möjligt, men det betyder inte att det var så artisten (eller studion, eller vem som helst nu då!) hade tänkt att det skulle låta.
Med andra ord kanske det kan vara mer rätt att skruva lite på tonkontrollerna emellanåt?
PerStromgren skrev:Men det innebär att den där öppna e-strängen inte är så bestämd i frekvens, ändå, vilket ju var vad som startade den här deldiskussionen.
Svante skrev:
Men sammantaget så påverkar det knappast Morellos uttalande om att en typisk bas har ungefär dubbelt så hög lägstafrekvens som vi hifinördar brukar anse att undre gränsen för fullregister är.
Conan skrev:mx skrev:Slutsatsen som jag drar från diskussionen i tråden är att det går att konstruera en anläggning som återger det som finns på skivan så transparent som möjligt, men det betyder inte att det var så artisten (eller studion, eller vem som helst nu då!) hade tänkt att det skulle låta.
Men eftersom man troligen aldrig kan få reda på "hur det var tänkt" så kanske det säkraste kortet ändå är att satsa på en så transparent och neutral återgivning som möjligt? I bildens värld är det ofta lättare att tänka sig att en neutral återgivare är det bästa att sträva efter. En TV eller projektor/duk som återger så neutralt som möjligt är i vart fall aldrig riktigt fel, och vem skruvar egentligen på TV:n efter vilket program som visas? Man tittar på Våra Värsta År och Naturrutan med samma inställning på och tar skillnaderna i programmen för vad de är.
Svante skrev:PerStromgren skrev:Men det innebär att den där öppna e-strängen inte är så bestämd i frekvens, ändå, vilket ju var vad som startade den här deldiskussionen.
Den är ganska bestämd, det vi pratar om är finlir. Fast det finns åtminstone sex anledningar till att frekvensen på en inspelning kan avvika från ingenjörsstandarden.
1. Historiskt har man stämt olika
2. En knäppt/slagen strängs spektrum är inharmoniskt, höga deltoner ligger lite för högt, vilket man kan kompensera lite för genom att stämma lågt i basen.
3. Det finns olika sätt att stämma, se Pytagoras komma.
4. Grundtonen varierar lite med om man mäter tidigt/sent i utklingningen.
5. Man kan helt enkelt ha stämt fel.
6. Inspelningsutrustningen kan spela i fel fart.
Men sammantaget så påverkar det knappast Morellos uttalande om att en typisk bas har ungefär dubbelt så hög lägstafrekvens som vi hifinördar brukar anse att undre gränsen för fullregister är.
egonsmannen skrev:Fast många bassister stämmer ned ett tonsteg eller kör med 5-strängat, då mullrar det låååångt ned.![]()
AndreasArvidsson skrev:egonsmannen skrev:Fast många bassister stämmer ned ett tonsteg eller kör med 5-strängat, då mullrar det låååångt ned.![]()
Jupp B-strängen på en 5-strängad bas är stämd till ca 31Hz. Att återge denna oförvanskat är det tyvärr få sk. "fullregister"-högtalare som gör.
Morello skrev:Du menar H-strängen?
AndreasArvidsson skrev:egonsmannen skrev:Fast många bassister stämmer ned ett tonsteg eller kör med 5-strängat, då mullrar det låååångt ned.![]()
Jupp B-strängen på en 5-strängad bas är stämd till ca 31Hz. Att återge denna oförvanskat är det tyvärr få sk. "fullregister"-högtalare som gör.
PerStromgren skrev:Har du ett musikexempel så att vi kan prova hemma i stugorna? Inte för att jag själv har några förhoppningar, men ändå!
Morello skrev:Du menar H-strängen?
Svante skrev:Morello skrev:Du menar H-strängen?
Stäm ner den en halvton så har du ett hess.
egonsmannen skrev:Fast många bassister stämmer ned ett tonsteg eller kör med 5-strängat, då mullrar det låååångt ned.![]()
2-ch skrev:PerStromgren skrev:Har du ett musikexempel så att vi kan prova hemma i stugorna? Inte för att jag själv har några förhoppningar, men ändå!
Musik! Vad är det för fel på sinus helt plötsligt.
Men ok, jag vill också ha ett exempel på något med riktigt låg elbas.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Du menar H-strängen?
Stäm ner den en halvton så har du ett hess.
Nä, En halvton under H har vi B.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Stäm ner den en halvton så har du ett hess.
Ah, så om man går upp en halvton därifrån har man ett biss?
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Stäm ner den en halvton så har du ett hess.
IngOehman skrev:Svante skrev:Morello skrev:
En halvton under H har vi B, en halvton över har vi Hiss!
Om man använder de "gamla ologiska beteckningarna" vill säga. Som jag. De är faktiskt fortfarande de som gäller, utom i engelskspråkiga länder.
En sak som dock är viktig att förstå om man vill begripa sig på musik, är att t ex Eiss inte är samma sak som F. Även om man spelar ett Eiss på F-tangenten på ett piano. Av samma skäl är inte ett Fess ett E.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Det beror på vad du lägger för betydelse i att "begripa sig på".
IngOehman skrev:egonsmannen skrev:Fast många bassister stämmer ned ett tonsteg eller kör med 5-strängat, då mullrar det låååångt ned.![]()
Jag vet att det förekommer, men är det verkligen så vanligt att stämma ned bara ett tonsteg? (Alltså till D - 36,7 Hz)
Det är skapligt vanligt att basister med stora händer (eller snabba fingrar!) qvint-stämner, närmare bestämt till en oktav under violoncellen. Alltså C-G-D-A. Alltså istället för E-A-D-G.
C är 32,7 Hz.
Vh, iö