Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Torrowitz

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav Torrowitz » 2018-01-09 18:17

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:While we are at it... Det beror väl på var orkestern lägger sitt ettstrukna a? :roll:

Ett strukna A är per definition 440 Hz (ISO-16).

Att orkestrar (framförallt under 1900-talet) hade en tendens att glida uppåt i stämningen betyder inte att normaltonen A ändrar frekvens, bara att man stämt högre.

Tar man sig längre bakåt i tiden är det knepigare att definiera A, eftersom en exakt definition saknades (före 1939). Vad man vet är att det var vanligt att man stämde lägre än 440 Hz, ibland rejält under. Det man kallar barockstämning brukar betyda att man stämmer till cirka 415 Hz, men det har gjorts troligt att man i förekommande fall har stämt till och med under 400 Hz.

Vh, iö

Hej Ingvar!

Du har helt rätt i detta att vanligtvis var tonhöjden lägre under Barocken. Men det fanns också högre tonhöjder, så det blir svårt att generellt säga att tonhöjden var lägre. Den varierade ganska kraftigt från plats till plats. Bevis för detta är att Bach flyttade instrumenten i tonhöjd (transponerade) för att kunna använda den orgel som fanns på plats i olika kyrkor - som hade en fast stämning - till övriga musiker enligt följande:

Källan är Karl Geiringer: Bach 1966 sv. övers 1969. Karl Geringer är en kompetent musikforskare och det han säger nedan stämmer överens med en nyare artikeln "Pitch" i Oxford Music Online:

”Den orgel Bach använde i Weimar tycks ha varit stämd i så kallad körton, en liten ters högre än de andra instrumentens djupa kammarton. För att bemästra denna svårighet tillämpade Bach följande ganska komplicerade mönster. Han skrev vanligen i samma tonart för orgel, sångare och stråkar och räknade med att stråkmusikerna skulle stämma sina instrument en ters högre, efter orgeln. För träblåsarna föll det sig emellertid inte så lätt att ändra tonhöjd, och deras partier skrevs därför i den tonart, vari de skulle spelas, nämligen en ters högre än stråkarnas. Varje manuskript med sådan notering hör uppenbart till Bachs Weimarperiod.

I Leipzig begagnade Bach en enklare metod. Orglarna i S:t Thomas och S:t Nikolaus var stämda i körton, en helton högre än den gängse kammarton som användes av de andra instrumenten. Här transponerade Bach den figurerade basstämman för orgeln en helton lägre, medan övriga instrument skrevs i den tonart vari de skulle spelas. Den transponerade orgelstämman, i kombination med icke transponerade stämmor för alla de andra musikerna, är alltså karakteristisk för den musik som skrivits i Leipzig.

När Bach bearbetade Weimarkantater för konserter i Leipzig moderniserade han alltid notationen. Dessutom vinnlade han sig om att approximativt uppnå samma absoluta stämning som i Weimar. Då kammartonen i Leipzig var minst en halv ton högre än den i Weimar, måste han transponera nedåt. Kantaten nr 185 som i Weimar hade klingat i a-moll gick alltså nu i g-moll, och kantaten nr 162 som ursprungligen gått i c-moll utfördes i Leipzig i h-moll. Den absoluta stämningen i de sakrala verken som uppfördes i Leipzig tycks ha varit approximativt a=440, det vill säga liknande den i dag brukliga.”
Geiringer s. 137-138.
Bach verkade som organist i Weimar 1708-1717, som hovkapellmästare i Köthen 1717-1723 och som kantor i Leipzig 1723-1750.

Kommentar: Detta är naturligtvis en delvis tekniskt text om tillvägagångssättet Bach hade, men det som jag finner speciellt intressant är att Bach haft orglar som var stämda i 440 Hz. Alltså samma tonhöjd som är standard idag, även om de flesta professionella musiker stämmer ännu högre. Men det är en annan historia ...

Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-09 18:22

Känner till och håller med. Även i inom den folkligaste musiken har tonhöjderna svajat eller rättare sagt vart ganska fria.

Det var inte meningen att påstå att det alltid var lägre stämt förr, ville bara nämna att det under en period i den klassiska musiken var så vanligt att man stämde lägre, att en då typisk stämning kallas barock idag. Man kan även se att instrument som t ex violiner från tiden har en lägre helmholtz-frekvens för att passa dåtidens mest typiska stämning. Det finns även bevarade stämgafflar.

Men mest av allt ville jag säga att man idag i princip bara stämmer så långt när barockmusik spelas, och faktiskt inte ens då oftast. Man gör det primärt bara när det spelas på tidstypiska instrument.

Även begreppet "tidstypiska" är något man kan prata länge om. Det man brukar mena med det är faktiskt även det ombyggda instrument. :o

- - -

Ogjort skrev:
RogerJoensson skrev:Det beror på vad du lägger för betydelse i att "begripa sig på". :lol:

Funderade ett bra tag på just detta, innan jag skrev.
Men - nej, det blir samma slutsats oavsett betydelse av "begripa sig på" om därpå följer den oerhört vida definitionen "musik".
(kan förstås ha missat att begripa någon av "begripningarna")

Lyssna på det Roger skriver.

Han är mycket klok, och förstår. Alltså att det jag inte talar om är partiell förståelse. Jag talar alltså inte om något så begränsat som att vara musikalisk elle ha känsla för musik.

Vh, iö

- - - - -

PS. Sitter hemma hos Ogjort när jag skriver detta, och han berättat om vad han skrivit. :)
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-09 18:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-01-09 18:25

Här har ni nedstämd elbas:
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=kUbYfgzmmic
Spotify: https://open.spotify.com/track/6J4MArHKrD40AMYw0Tyr9R

Står vad han kör med för stämning en bit ner:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dick_L%C3%B6vgren

:)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2018-01-09 19:00

JB: ! Den här videon med samma låt är helt jävla outstanding! https://www.youtube.com/watch?v=axGn6qeJHcM
Det är en video på en trumtagning.
Jag kan nästan sträcka mig till att säga att det är det bästa jag sett i musikerväg alla kategorier.
Dom är ju främst kända för att stämma gitarrerna en oktav ner.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-09 19:19

JB skrev:Här har ni nedstämd elbas:

Undras hur låga frekvenser en elbas med sk "octaver" presterar ? Är det hälften av 42 hz vid E strängen, dvs 21 hz ?
Är detta minimikravet för ens subwoofers för att skivorna ska låta som det är tänkt ?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-01-09 21:11

mx skrev:Denna då? :?

[ Bild ]

Bumpar denna så ni inte snackar iväg från min fråga. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-09 22:31

Driver du med mig? 8O

Det där basljudet kunde ju komma från precis vad som helst! Någon elbas kan då inte jag skönja i det där larmet. Kan du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2018-01-09 22:59

mx skrev:
mx skrev:Denna då? :?

[ Bild ]

Bumpar denna så ni inte snackar iväg från min fråga. :o

H-E-A-D-G-H

Är väl grunden, sen finns det viss förkärlek till att lägga egen stämning på instrumentet såsom IÖ talade om tidigare.

/Johan

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-01-09 23:33

PerStromgren skrev:

Driver du med mig? 8O

Det där basljudet kunde ju komma från precis vad som helst! Någon elbas kan då inte jag skönja i det där larmet. Kan du?

Absolut! Kan inte du?? Aj aj aj, ser ut som att du behöver göra stora uppgraderingar i din anläggning isåfall.. det här blir inte billigt! 8O 8O :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-01-09 23:51

:D

Finns ju några låtar med flera basister. Testa till exempel Bitches Brew, Stina Nordenstams "Man with a Gun" eller någon låt från Zappas DVD-A "Halloween". Dra på max volym, typ, och lyssna och njut (eller inte :)).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-10 00:54

I Vallåt från Jämtland på Jazz på Svenska har Georg Riedels bas låga D, en helton under basens normala omfång. E strängen är slappare stämd än vanligt.

SvD skrev:Det var sen vinter, 1962. Jan Johansson och ljudteknikern Olof Swembel har kommit till Europafilms studio i Sundbyberg några timmar tidigare för att förbereda inspelningen. De provar noggrant olika placeringar av mikrofoner, lyssnar på efterklangen i lokalen och experimenterar med ekokammare – Swembel är beryktad för sitt känsliga öra.

Jan Johansson har valt en speciell flygel för tillfället och närvarat vid stämningen så att den ska vara intonerad på precis rätt sätt.

När Georg Riedel anländer med sin kontrabas är allting iordningställt. Hans vän och spelkamrat har bett honom vara med och spela in en jazzplatta. Vid den här tiden är jazzen snabb och med ett påtagligt sväng. Att spela utan trummor är det sällan tal om. I studion står bara en flygel. Inga andra musiker syns till.

"Det blir bara du och jag", säger Jan.

– Han visade mig materialet där han hade skrivit ner låtskisser. Sen spelade han. Och jag spelade till, säger Georg Riedel.

– Jag minns att jag inte riktigt visste hur jag skulle spela men att jag tyckte det var härligt att spela så avskalat. Det var väldigt tacksamt att få höras ordentligt. Vanligtvis när man spelade jazz var det mycket trummor, man fick ta i.

Efter några timmar var de klara med fyra låtar. Det blev ytterligare två inspelningstillfällen innan de 1964 kunde ge ut den klassiska LP:n "Jazz på svenska", med tolv folkmelodier i jazztappning.

Jan Johansson aldrig trodde att "Jazz på svenska" skulle bli någon succé. Han var tveksam till om han över huvud taget ville ge ut den.

Idén att korsa gamla svenska folkvisor med jazz hade fötts i ett av de studentspex som han var med och satte upp under sin tid på Chalmers elektroniklinje. Spexet hette "Gustav Vasa" och till det ville man ha svensk folkmusik. Jan Johansson letade reda på några sådana melodier – bland andra "Emigrantvisa" och "Visa från Utanmyra".

De första recensionerna var tvekande. Från folkmusikvänner kunde höras att "Jazz på svenska" var "hybridmusik".

Men folkmusikerna själva respekterade spelsättet. Snart började Jan Johansson och Georg Riedel spela tillsammans med erkända riksspelmän på sina konserter.

– Det var inte så att vi tog en enkel folkmelodi och gjorde något häftigt av den. Jan Johansson hade stor respekt för den här musiken, bara det att han hade ett något annat tonspråk än vad spelmännen hade, säger Georg Riedel.

Den gränsöverskridande musiken på "Jazz på svenska" banade väg för en explosion av musikexperiment. 1964 kom Art Farmers kvartett till Sverige och passade då på att spela in en LP med några svenska folkmelodier och samma år sjöng Monica Zetterlund in klassiska folkvisor som "Jag vet en dejlig rosa" över Bill Evans pianoackord.

Ett år senare drog Sveriges Radio igång det legendariska projektet "Adventures in jazz and folklore". Jan Johansson, Georg Riedel, Bengt-Arne Wallin och Bengt Hallberg fick lov att använda sig av folkliga traditionsinspelningar – och spelade jazz över dem. Sedan kom 70-talets folkmusikvåg.

Det var en sorts revolution som Jan Johansson satte igång. Om än en stillsam sådan.

Lycklig Resa
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-01-10 02:04

Ena 37 Hz* typ . . . typer ?

*Mina Allison One** fixar turlien biffen mä marginaler . . ., har ja både hört å läst.

** När de är omkantade å intakta . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-10 03:43

Varför inte Wiki?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_toner Här står det bra beskrivet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2018-01-10 15:11

IngOehman skrev:
- - -

Ogjort skrev:
RogerJoensson skrev:Det beror på vad du lägger för betydelse i att "begripa sig på". :lol:

Funderade ett bra tag på just detta, innan jag skrev.
Men - nej, det blir samma slutsats oavsett betydelse av "begripa sig på" om därpå följer den oerhört vida definitionen "musik".
(kan förstås ha missat att begripa någon av "begripningarna")

Lyssna på det Roger skriver.

Han är mycket klok, och förstår. Alltså att det jag inte talar om är partiell förståelse. Jag talar alltså inte om något så begränsat som att vara musikalisk elle ha känsla för musik.

Vh, iö

- - - - -

PS. Sitter hemma hos Ogjort när jag skriver detta, och han berättat om vad han skrivit. :)

Inte nu längre - så då måste jag ju skriva 8)

Såklart det beror på vad man menar med "begripa sig på".
Om man menar att t.ex. en makalös musiker eller tonsättare, inte begriper sig på musik - om de inte samtidigt har koll på Pythagoras.
Då är jag benägen att hålla med. Annars inte.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-10 15:39

JB skrev:
PerStromgren skrev:

Driver du med mig? 8O

Absolut! Kan inte du?? Aj aj aj, ser ut som att du behöver göra stora uppgraderingar i din anläggning isåfall.. det här blir inte billigt! 8O 8O :D

Mäh.. lirar ni tocket på era fina anläggnngar!? Brrr... fast då har jag bara hört det i trådlösa hörlurar än, kanske låter fantastiskt i högtalare, men jag är skeptisk.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2018-01-10 22:53

Svante skrev:
shifts skrev:Svante: Ja, det där var väl ett bra exempel på vad jag skrev precis. Fast även om ljudet var mer balanserat och bättre centrerat i andra klippet, lät det illa av någon snålkodning. Så kan inte riktigt säga att något av klippen lät särskilt bra med avseende på ljudet. ;)

Jag tänkte mest på framförandena faktiskt. Jag upplever att den första har betydligt mer nerv än den andra som låter lite mer studio och som att hon inte har lika roligt.

Men andra jag har pratat med om just detta klipp håller inte med mig så jag tyckte att det var intressant att fråga här.

Håller med och håller Miss Li högt sedan jag hörde den där TV4-versionen. Och visst är det himla tråkigt att studioinspelningen så ofta blir så mycket sämre än den kunde ha blivit. :(

Beror det på att artisten inte har en publik framför sig i studion? Beror det på producenters uppfattningar om vad som låter skivmässigt/proffsigt eller något sådant?

Ett annat exempel är det första klipp med Moa Lignell jag hörde och såg, där hon framför "When I held ya" själv inför Idol-juryn, september 2011. Det som sedan följde gav i alla fall inte mig samma upplevelse. (Det gäller även några andra Idol-artister.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-01-10 22:58

PerStromgren skrev:

Driver du med mig? 8O

Det kallas visst musik 8O :lol: :wink:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-11 10:40

Tangband skrev:
JB skrev:Här har ni nedstämd elbas:

Undras hur låga frekvenser en elbas med sk "octaver" presterar ? Är det hälften av 42 hz vid E strängen, dvs 21 hz ?
Är detta minimikravet för ens subwoofers för att skivorna ska låta som det är tänkt ?

Tokigheter sprider sig snabbt... Jag skulle ha tagit i mera då jag rättade samma sak sist. :?

Men igen då: E1 är 41,2 Hz och inte 42 Hz! Så en oktav under det blir (alltså E i subcontraoktaven - E0 (eller E2* på "svenska")) 20,6 Hz. Skall man vara riktigt noga blir det några tusendels Hz högre än så, men det behöver ju inte bli larvigt.

Vh, iö

- - - - -

*Tvåan skall vara nedsänkt.
Senast redigerad av IngOehman 2018-01-11 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-11 11:04

Men igen: för sammanhanget saknar det relevans för hurvida basens E-sträng är 42 Hz eller 41,2 Hz.
Det måste väl ändå Ingvar Öhman förstå - tycker man!

Det jag ville ha sagt är att E-strängens grundton har en frekvens som är ungefär en oktav högre än den lägsta frekvens man brukar anse ett fullregistersystem skall återge.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-11 11:19

Hur du kan tro att det du skrev var svårt att förstå är svårt att förstå. Men okej: Hade 43 Hz varit lika bra att hävda, är frekvensen för E1?

Och igen: Din poäng framgick. Det är inte den jag kommenterat/invänt emot! Därför är en upprepning av din poäng heller inte ett argument mot min invändning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-11 11:41

Varför fortsätter du att bjäbba om grundtonens frekvens? Det saknar helt relevans för ämnet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-11 11:49

Om DU tycker det så sluta bjöbba om det. Det har relevans med avseende på kunskap (eller rättare sagt spridning av okunskap). Det du skrev var fel. Därför rättade jag det. Konstigare än så är det inte, och ditt bjäbbande är fascinerande!

Det finns inget vettigt skäl överhuvudtaget till att du fortsätter älta detta!

Det du skrev var fel, jag rättade det. Vad mer behövs sägas?

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-11 12:27

Tangband skrev:Undras hur låga frekvenser en elbas med sk "octaver" presterar ? Är det hälften av [...] E strängen, dvs [ca] 21 hz ?

Redigerad för husfrid; jag vet inte om det går att säga att det är så, eller inte. Delvis för att jag helt enkelt inte vet :) men också för att det är svårt att entydigt bena ut vad man menar med som det är tänkt och att subben klarar viss frekvens...

I diskussioner om infraljud (vi är ju i stort sett där här) tycker jag inte att det verkar som att det är instrumentklanger man vill åt, utan oomph i film och liknande. Men just därför är det en intressant fråga du ställer. Hur betydelsefull är kapacitet nere kring 21 Hz vid musiklyssning egentligen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-11 12:37

IngOehman skrev:
subcontraoktaven

OJOJ, här måste jag ta i ordentligt så att tokigheterna inte får fäste - det heter kontraoktav på svenska och under den har vi subkontraoktaven!

ORDNUNG MUSS SEIN!!!!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-11 12:42

:D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-11 12:44

Eller :(

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-11 12:47

darkg skrev:Eller :(

Nädå, jag ville bara exemplifiera hur knasigt det blir när man anmärker på stavfel eller korrigerar när frekvensen på E-strängen anges cirka 2% fel.
Det kallas för samtalssabotage och saknar helt bäring på sakfrågan.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-11 12:52

Det beror på vad man anser sakfrågan vara för tillfället. Detta är faktiskt Faktiskt!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-11 13:06

Morello skrev:
darkg skrev:Eller :(

Nädå, jag ville bara exemplifiera hur knasigt det blir när man anmärker på stavfel eller korrigerar när frekvensen på E-strängen anges cirka 2% fel.
Det kallas för samtalssabotage och saknar helt bäring på sakfrågan.

Det går nog sällan att enas om i vilken utsträckning och omfattning det är av godo att korrigera sakfel eller på annat sätt avvika från ämnets kärna, men du håller med om att det inte alltid är av ondo eller alltid rätteligen bör betraktas som sabotage. Logiskt betraktat finns det på liknande sätt en svårbestämd lagom motreaktion, i de fall man har invändningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-01-11 13:21

darkg skrev:I diskussioner om infraljud (vi är ju i stort sett där här) tycker jag inte att det verkar som att det är instrumentklanger man vill åt, utan oomph i film och liknande. Men just därför är det en intressant fråga du ställer. Hur betydelsefull är kapacitet nere kring 21 Hz vid musiklyssning egentligen?

Ptjaa, en 32' orgelpipa (som inte är helt ovanligt på orglar) kan ju generera 16 Hz. Finns även en del andra akustiska instrument (om än ovanligare) som är i den häraden. En gran casa ger ju också i avklingningen någon sorts baommmhhhhhhhhhhh... som inte hörs om inte återgivningen är tillfyllest.

Dessutom tillkommer en mängd andrahandsljud som är där nere och nosar, typ avlägset trafikmuller, fläktar som låter.

Detta är inga starka ljud, så de ställer i sig inga krav på maxeffekt, men däremot måste ju nivån vid de frekvenserna vara korrekt om de skall höras över huvud taget.
Senast redigerad av Almen 2018-01-11 14:04, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi