PerStromgren skrev:[OT]
Folk blir förbryllade när jag säger att vi förbrukar 5MWh el!
OJ, det var snålt. Hur värmer ni huset?
Jag gör nog av med runt 25 MWh per år.
Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:[OT]
Morello skrev:Flint skrev:dB är så vanligt använt att det har blivit en "fast" enhet. Att börja använda Bell eller uB vore synnerligen förvirrande för de flesta.
Gan genau! Jag ser också dB som en "enhet" - ungefär som kilogram, som ju faktiskt är grundenheten för massa.
Morello skrev:PerStromgren skrev:[OT]
Morello skrev:PerStromgren skrev:[OT]
Svante skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:[OT]
En snittförbrukning på 2,8 kW med andra ord.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:
En snittförbrukning på 2,8 kW med andra ord.
Ja, cirka 3 kronor per timme i snitt
PerStromgren skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:[OT]
Fjärrvärme. Ungefär 34 MWh/år.
IngOehman skrev:
Den är liksom mr cellofan bland kablar. Den märks inte.
Svante skrev:IngOehman skrev:
Det är sant men det är också sant att det nästan inte finns några kablar alls som märks. HA-kabeln är mao inte så unik som du vill framställa den som.
Almen skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:
Det är sant men det är också sant att det nästan inte finns några kablar alls som märks. HA-kabeln är mao inte så unik som du vill framställa den som.
Den märks väldigt mycket på faktiskt.se, i alla fall.
jonasp skrev:Jag tycker Holographic är seriösa såtillvida att kabeln inte tillskrivs några orimliga egenskaper - den förbättring som finns både förklaras och kvantifieras. Sedan kan man ju ha synpunkter på priset. Jag har personligen svårt att motivera förbättringen till den kostnaden, men det är ju högst subjektivt...
Svante skrev:
HA är seriösa men andra här får de "bättre" egenskaperna att framstå som viktiga. Det är de inte. I mina ögon är det enda som motiverar priset att den är snygg och känns proffsig. Signalmässigt ger den ingen vinst och den kostar 10 ggr så mycket som en kabel som fungerar lika bra.
Svante skrev:jonasp skrev:Jag tycker Holographic är seriösa såtillvida att kabeln inte tillskrivs några orimliga egenskaper - den förbättring som finns både förklaras och kvantifieras. Sedan kan man ju ha synpunkter på priset. Jag har personligen svårt att motivera förbättringen till den kostnaden, men det är ju högst subjektivt...
HA är seriösa men andra här får de "bättre" egenskaperna att framstå som viktiga. Det är de inte. I mina ögon är det enda som motiverar priset att den är snygg och känns proffsig. Signalmässigt ger den ingen vinst och den kostar 10 ggr så mycket som en kabel som fungerar lika bra.
Morello skrev:Svante skrev:jonasp skrev:Jag tycker Holographic är seriösa såtillvida att kabeln inte tillskrivs några orimliga egenskaper - den förbättring som finns både förklaras och kvantifieras. Sedan kan man ju ha synpunkter på priset. Jag har personligen svårt att motivera förbättringen till den kostnaden, men det är ju högst subjektivt...
Mja, du köper inte ett kvalitetskablage för 200 kr.
Däremot käper du delar till ett kvalitetskablage för 200 kr, men därtill kommer arbete och täckningsbidrag.
Morello skrev:Svante skrev:jonasp skrev:Jag tycker Holographic är seriösa såtillvida att kabeln inte tillskrivs några orimliga egenskaper - den förbättring som finns både förklaras och kvantifieras. Sedan kan man ju ha synpunkter på priset. Jag har personligen svårt att motivera förbättringen till den kostnaden, men det är ju högst subjektivt...
Däremot käper du delar till ett kvalitetskablage för 200 kr, men därtill kommer arbete och täckningsbidrag.
i skrev:Ok, är det egalt vilken signalkabel man väljer för en 10 meters längd kopplad t ex mellan signalkälla och försteg eller slutsteg? Antagande ett slumpvist val bland kända märken för nämnda komponenter.
Svante skrev:i skrev:Ok, är det egalt vilken signalkabel man väljer för en 10 meters längd kopplad t ex mellan signalkälla och försteg eller slutsteg? Antagande ett slumpvist val bland kända märken för nämnda komponenter.
HA-kabeln är väl 0,8 m lång? Eller var det 0,6 m?
i skrev:Svante skrev:i skrev:Ok, är det egalt vilken signalkabel man väljer för en 10 meters längd kopplad t ex mellan signalkälla och försteg eller slutsteg? Antagande ett slumpvist val bland kända märken för nämnda komponenter.
HA-kabeln är väl 0,8 m lång? Eller var det 0,6 m?
Och?
AndreasArvidsson skrev:Svaret som alltid är att det "beror på".
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Om du med kvalitet menar en kabel som FUNGERAR (signalmässigt) precis lika bra så köper man den för under hundralappen.
Vi pratar här om en kabel som är kortare än en meter.
AndreasArvidsson skrev:Fast HA kabeln går ju att få i vilka längder man vill så påverkan vid 10m är absolut relevant för diskussionen. Svaret som alltid är att det "beror på".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster