Bill50x skrev:Morello skrev:På min skall stå "Messen ist Wissen"
Att "mäta är att väta" - eller på ekensnack "Att meta är att veta".
Lite mer filosofiskt, varför är vi så intresserade av att sätta siffror på allting?
/ B
Min inställning är ungefär så här: Det man kan mäta ska man mäta, för då får man veta. Men ju äldre jag blir, desto mer växer det "men" som man måste hänga dit. Det är väldigt lätt när man mäter att man tillskriver det man inte kan mäta en allt mindre betydelse. Det kan vara så att det inte blir så mycket kvar och då är allt bra, då har man fått koll. Men det kan också vara så att man ignorerar saker bara för att de är svårmätta.
Ett typexempel är pedagogisk forskning, som jag ondgjorde mig över i någon annan tråd. Att mäta hur bra olika pedagogiska metoder är är oerhört svårt. Man behöver ha ett långsiktigt perspektiv, ofta över många år, för att få veta om en viss metod faktiskt fungerar. Eftersom det är så jobbigt gör man experiment över korta perioder, man utsätter elever för någon ny metod och så mäter man hur det går på provet i slutet av kursen. Blir det då bättre drar man slutsatsen att metoden var bra.
<Här kan jag orera hur länge som helst, men jag låter bli nu

. >
Så: Man måste ha lika stor respekt för sådant som är svårmätt som för det som är lättmätt. Man får inte mäta tre av sex variabler och sedan ignorera de andra tre bara för att de är svårmätta. För om man gör så, och optimerar mot de tre lättmätta, då kan man ge sig på att de tre svårmätta får sämre värden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.