Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Varför ser man aldrig några mätningar på dem? Och deras frekvensberoende?
Morello skrev:Boulders flaggskepp till försteg har en ingångsimpedna som cirka 300 kohm vill jag minnas.
Mark Levinson brukar ligga på runt 30k-40k.
Rotel1090: 33 k
NAD 208: 22 k
RS2000: 10 k
HA AMP27: 10 k
Adcom 565: 47 k
Sentec PA9: 12k
Krell KSA100: 22 k
Bryston 14bst: 47 k
Morello skrev:Ju högre impedans in, desto kraftigare blir störningen om du kopplar RCA-kablaget med apparaten i drift, vilket man självklart inte bör göra!
Jag tycker 10 kohm är lagom för linjeingångar.
Morello skrev:Svante skrev:
Om du inte sett mätningar så beror det på att du inte läser den enda tidning som hyggligt konsekvent gör seriösa mätreportage. Tidningen heter: Stereophile.
Atkinson mäter såväl vid 1 kHz som 20 kHz.
Välkommen till verkligheten.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Ju högre impedans in, desto kraftigare blir störningen om du kopplar RCA-kablaget med apparaten i drift, vilket man självklart inte bör göra!
Jag tycker 10 kohm är lagom för linjeingångar.
Ok, men du har inte optimerat det utifrån att förstärkningskretsarna trivs som bäst på ett visst värde alltså?
IngOehman skrev:sprudel skrev:Vad är detta egentligen?
Har ni en historia ihop av gammalt groll som ligger till grund för den här absurda diskussionen där Holographic Audio desavoueras å det grövsta i sin icke-självpåtagna roll som slagträ.
I såfall är det riktigt grisigt mot Holographic Audio.
Kan bara hålla med.
Av alla kabeltillverkare (inklusive dem som även tillverkar annat) som jag känner till så är HA den mest seriösa. Jag har inte sett honom skriva ett enda falskt ord. Det är rätt unikt i HiFi-kabelsammanhang.
Och HAN får på skallen!![]()
Den som klagar på HA, har vederbörande ens skrivit ett enda klagande ord om någon av de andra, de som ljuger och hittar på och agerar TOTALT BEDRÄGLIGT, de som är HAs absoluta motsats? Inte ett enda ord så vitt jag sett.
BEDRÖVLIGT!
Vh, iö
darkg skrev:"Transistorförstärkare har ofta en inimpedans om under 10 kohm."
"10 kohm är lägre än typiskt."
Båda uttalandena kan vara korrekta samtidigt.
Morello skrev:Svante skrev:
Om du inte sett mätningar så beror det på att du inte läser den enda tidning som hyggligt konsekvent gör seriösa mätreportage. Tidningen heter: Stereophile.
Atkinson mäter såväl vid 1 kHz som 20 kHz.
Välkommen till verkligheten.
IngOehman skrev:I själva verket är det oftast väldigt, eller i varje fall skapligt, lätt att få fram uppgifter på både in- och utimpedanser på både försteg och slutsteg. Hur kan man inte veta det? Alltså om man gjort sig ett namn i audiosammanhang.
IngOehman skrev:darkg skrev:"Transistorförstärkare har ofta en inimpedans om under 10 kohm."
"10 kohm är lägre än typiskt."
Båda uttalandena kan vara korrekta samtidigt.
Absolut. De både kan vara och är korrekta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Klart det är sant.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Om man parkerar sin bil utan att betala så får man ofta böter.
Vh, iö
Morello skrev:Men nu pratar du om utgångsimpedans. Stereophile mäter frekvensgång med 100 k resp 600 ohms last, varför du kan se om det finns kopplingskondensator.
Gå in på stereophile.co, läs och undersök saken.Det är gratis.
DVD-ai skrev:Bara en observation från avbytarbänken:
Jag tycker att det överarbetas väldigt mycket för att tolka andra på ett sätt som ej stämmer med vad personan från början menade.
Sådan är ju onödigt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster