Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav IngOehman » 2018-01-22 19:46

dewpo skrev:
DQ-20 skrev:Personligen misstänker jag en retrovåg riktade de som ålderskrisar ju nu - det låter som det lät när man var ung. Kanske också en känsla av alienering när allt fler uteslutande lyssnar till strömmad musik - en fysisk manifestation av den inspelade musiken. Jag funderar också på om LP-mediets begränsningar medför att musiken genomgår en annan mastringsprocess. Att det alltid funnits de inom "high-end" som vurmat för vinyl och skivspelare i 100 000 kr-klassen intresserar mig inte så mycket. Men att vinylen tydligen nått ett uppsving i bredare lager av befolkningen (nåja) är ju åtminstone lite intressant.

/DQ-20

Jag är född på 70-talet växte alltså upp på 80-talet precis i skiftet mellan LP och CD, Men för att prata om något annat en stund,
Min favorit bil när jag växte upp och fortfarande en av mina absoluta favoriter är
[ Bild ]

Ac Cobra 427 som tillverkades 65-67 under muscle car eran konstigt nog när man pratar bilar så har många flera absoluta favoriter från den eran.
50-talare är också populära tittar man däremot på oljekrisens 70-tal eller 80-talet så producerades mycket få bilar med artistisk höjd,
Fokus var på låg bränsle förbrukning och billigt användande man pratade vindmotstånd och skapelserna kallades i folkmun tvålkopp's bilar...

Samma sak med CD skivan industrin ville primärt kunna distribuera musiken billigare och användare ville ha enklare handhavande.
Idag är handhavandet så enkelt det kan bli och produktions kostnaden varje fil skit och ingenting och manna regnar från himmeln på musikproducenterna?
Nej för planen att hålla upp priset när produktions kostnaden sjönk och kunna tälja guld med täljkniv gick i stöpet, Och tur är väl det.
När produktions kostnaden sjunker bör det rimligt vis komma konsumenterna till gagn?

Det propageras mycket här på faktiskt för att vi ska köpa nya CD :roll: varför det? Du får exakt samma bit-ström ur en cd skiva som du får från Tidal Hifi eller Deezer Hifi,
Och ett fysiskt attraktivt medium kommer det aldrig att bli :wink: för det var den aldrig tänkt att vara!
Visst precis som det finns bilar från 70&80-talet som inte är lika slätstrukna det mesta andra från epoken så finns det förstås intressanta utgåvor på CD,
Men att tro att det ska bli kult som LP'n är, Det är bara nonsens.

50-60-Tals bilar är kult för människor uppskattar annat än att bara åka billigt,
De uppskattar positivismen de uppskattar kreativiteten de uppskattar att Bilen var gjord för att vara vräkig inte billig...

Lp'n är likt ljudet i sig självt analog...
Lp'n är Svart,Genomskinlig,Röd,Vit,Blå eller vilken färg man vill...
Lp'n dyr att tillverka i små serier Ca 30Kr per dubble LP för en serie på 500 exemplar...
Lp'n har karaktär, hur vida den är god eller ond det kan diskuteras men det är en del av myten...
Lp'n är stor nog för att för att man ska kunna göra små konstverk av konvoluten...
Skulle man försöka att på nytt skapa ett medium som är tänkt att vara ett premium alternativ så är Lp fortfarande originalet...

Cd ter sig jämförelse med LP slätstruken och billig, att man med 70-tals teknik kunde göra ljudet lite bättre än Lp från tidigt 50-tal är ovesäntligt...

Ps - Här är ett försök att skapa ett nytt ljud format http://www.pureaudio-bluray.com/

Tycker också att AC Cobran (som jag egentligen tycker skall kallas Shelby Cobra) är fin. Fast ännu finare är ju den helbrittiska ursprungsmodellen Ace, som väl började tillverkas 1953.

Bild

Resten har jag svårt att hålla med om. CDn var inte ett förbilligande utan den var avsevärt dyrare att producera än samma fonogram på vinylen.

Om CD kommer att bli kult eller inte har jag ingen aning om. Vad spelar det för roll? Köper man musik för att formatet är kult??? Det gör inte jag. Jag köper musik för musikens skull. Formatet värderar jag utifrån dess egenskaper. Ser inget värde (eller motsatsen) i om ett medium är kult.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-22 20:10

Det är för att du är rationell när det kommer till ljud men emotionell när det kommer till fartens tjusning :D
Dom flesta är tvärtom! De ser Ac Cobra'n eller Ace'n som dödsfällor på hjul medans LP ger sköna 50-tals vibbar...

Men, 80-talet börjar ju komma tillbaka i inredning =>
Bild
Så kanske har jag fel och Cd-stället får en renässans...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-22 20:24

1. Det där ser ju snarare ut som en blandning av 60- och 70-tal! På 80-talet möblerade man snålt, i ljusbeiga tyger, krom och (gulnande)bok, i vitväggade rum utan mattor och gardiner... Förfärligt var det. Må det aldrig komma tillbaka!

2. Njae... Jag är rationell när det kommer till ljud och fordonsteknik, men emotionell när det kommer till Musik och fordonskörning.

Så lite förenklat så är det min uppfattning att typ allt är BÅDE rationellt och känslomässigt. Det känslomässiga beror ALLTID på den konkreta, även om känslomänniskor ibland inte vill hålla med. Det konkreta har dock i sig inget (upplevelse)värde, bara ens subjektivitet går att koppla till "värden".

Jag brukar säga att man skall vara glad över sin vänstra hjärnhalva, men aldrig låta den bestämma något viktigt! :)

En bra "kalkylator" är den, men är något viktigt så släpp fram högra hjärnhalvan - känn efter! Att något mejkar sens spelar ingen roll om det känns fel, och känns ingenting så spelar det heller ingen roll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-22 20:59

Men sakerna som faller lite mellan stolarna med din upp delning då? Fordons design, Får form gå före funktion?
Eller känslan av att hela ljudkedjan är Analogt likt ljudet självt? Kulturens inflytande över vilka färger vi tycker passar ihop hur förklarar du det rationellt.
Eller att 180 grams Vinyl på grund av sin tyngd upplevs som mer kvalitativ än lättare media.
Många upplever det ju som som något dåligt att bilar i dag blivit så komplicerade att det är betydligt svårare att meka själv än det var i deras ungdom,
Men det är väl som jag ser det både rationellt och känslomässigt.
För egentligen är det nog rationellt för de flesta att tycka illa om en värd som blir så komplicerad att de inte längre passar in.

Ps - Jag är väldigt förtjust i 2-takts motorer tycker att de har skönt rappt ljud, Men kanske är det egentligen min rationella sida som tycker att det är slöseri att ödsla 2-takter i en 4-taktare?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-22 21:16

Vad som är Hifi är subjektivt och som mynnade ut i DIN-normen som försökte göra det objektivt.
Ja, du får ju tycka vad du vill så länge jag får tycka vad jag vill. Det var ganska länge sedan man kunde läsa reklamblad ifrån Schaub-Lorenz, Blaupunkt, Becker m.m. att de uppfyllde DIN-normen. Förmodligen har jag aldrig sett någon som hävdar att deras högtalare eller totala ljudet i bilen uppfyllde DIN-normen men det skrev jag inte heller.
För en 50-tals människa som får jämföra en brus och knasterfri återgivning av en mastrad CD och har att jämföra med stenkakor och de mindre LP-skivorna där alla bolag hade egna korrektioner så tycker jag personligen att det är ingen tvekan att 50-talsfolk skulle tycka dagens skivor är HiFi. På samma sätt som att man 1910 inte tyckte att man kunde skilja på inspelning av en röst och personen själv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-22 21:21

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Vanligt folk som inte besöker hifi-sajter köper normalt inte särskilt mycket CD heller så köper man lite vinyl så är det mer än antalet cd för många.
Jag har hört orsaker som att det är kul, det är kult, det låter bra, det låter bättre än CD, men jag har aldrig hört nån säga att det är tekniskt bättre med vinyl eller ens att mastringarna är bättre för vinyl. Man vet inte orsaken till varför man tycker att det låter bra/bättre och man är inte intresserade heller, man tycker ofta att det är kul och det räcker.
För min egen del numera så är det ju på vinylomslag som man kan läsa texten, på CD-omslag går det ju inte längre.

/Harryup

Häpnadsväckande!!!

Jag VET att du levde och även var aktiv i branschen då High Fidelity på Karlavägen med Rudling i spetsen trumpetande ut sina sanningar om vinyl och CD. Jag är också övertygad om att du (om du inte levt under en ostkupa) måste ha sett sådant skrivas om och om igen i hifi-pressen under alla årtionden sedan dess. Jag vet även att sådana åsikter är vanliga än idag, även utanför hifi-journalistkretsar, även om de förstås är mindre vanliga där kunskapsnivån är hög.

Och samanfattningsvis har jag MYCKET svårt att tro dig när du skriver att du inte hört talas om något sådant. :?

Jag vet även att bland annat jag själv MÅNGA gånger har påtalat skillnaderna mellan medierna och att en mastring för maximal "loudness" är påtagligt problematisk att gravera på vinyl, och att det i många fall räddar vinylutgåvan från att master-massakreras såsom CD-utgåvan*. Jag har otaliga gånger påpekat att orsaken till att en CD med musik från förr (då utgiven på vinyl) i princip ALDRIG görs från originalmastern, utan är ommastrad och väsentligt dynamiskt förstörd. Kan du verkligen ha missat detta helt??? 8O

Oavsett det - nu hoppas jag att jag slipper läsa flera påståenden om att du inte hört talas om dessa saker flera gånger.

Vh, iö

- - - - -

*Självklart finns även exempel på där samma master användts för både vinyl och CD. Det är ju billigast.

Jag pratar förstås om vanligt folk, mina bekanta som är extremt ointresserade av teknik men gillar musik. De har absolut ingen aning om Loudness War.
Och de har förstås heller inte ens sett att hifi diskuteras på nätet, i synnerhet inte med hårda ord emellan intresserade.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-01-22 23:37

Svante skrev:
BORIS skrev:Ser sällan någon som påstår att vinyl som medium är tekniskt överlägset CD, oavsett hur ofta du, Svante, förfasas och påstår det. Däremot finns det dom som påstår sig tycka om ljudet från vinylen mer är det ur CD men det är ju en helt annan historia, en historia man svårligen kan påstå vara felaktig dessutom. Mindre sällan uttrycks åsikter i stil med att CD generellt är ett bättre medium men att det finns tillfällen där vinylen är att föredra, av anledningar som inte har med dess tekniska företräden att göra.

Detta är du så klart medveten om vilket gör ditt fäktande om myter och den “undermåliga“ vinylen lite tramsig. Lyft gärna fram CD men undvik lika gärna att göra det genom att pissa på vinylen. Det är som sagt lite tramsigt.

/BORIS

Nä, det är inte tramsigt alls. Vinylmediet tillför brus, knaster och dist. Mediet är sämre än de flesta mobiltelefoner idag. Det finns INGEN ljudlig anledning att göra nyproduktioner på det alls.

Varför tror du själv att vinylmediet har fått ett uppsving? Varför tror du att det görs nyproduktioner på vinyl?

Efterfrågan. Inga köpare, ingen LP
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-01-23 01:00

dewpo skrev:Men, 80-talet börjar ju komma tillbaka i inredning =>
[ Bild ]
Så kanske har jag fel och Cd-stället får en renässans...

OT - Vilken underbar bild!

Memphisgruppen med Ettore Sottsass i spetsen var verksamma mellan 1981-1988. Deras postmodernism ville bryta med gänse uppfattning om smak och skapa debatt. Det kan man förstå :D. Många föremål var mer eller mindre obrukbara och hamnade direkt hos samlare som konstföremål. Sottsass har för övrigt formgivit en av mina absoluta favoriter - skålen Bowl 500, som min fru fick i present av mig efter vår förstfödda son.

Bild

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-23 16:41

dewpo skrev:Men sakerna som faller lite mellan stolarna med din upp delning då? Fordons design, Får form gå före funktion?

Får? Jag tycker inte det handar om vad som är tillåtet. Jag kan bara uttala mig för egen räkning, men saker får se ut hur som helst. Och i princip "får" (för mig) form gå före funktion, men i praktiken så är ju alla icke-funktionella former fula, så jag ser ingen konflikt.

Form som följer funktion är ofta (men inte riktigt alltid) snyggt, form som inte följer funktion är nästan undantagslöst fult. Så vad är egentligen en "snygg form"? Jag menar att det är lättare att beskriva vad som kännetecknar en ful form - att den oftast är mot funktionen. Brukar dock skilja mellan form och yta, och ytan (färger, texturer, materialval...) gör att även funktionella former kan göras fula.

dewpo skrev:Eller känslan av att hela ljudkedjan är Analogt likt ljudet självt?

Försöker du säga att det är något annat än de konkreta verkliga egenskaperna som bestämmer om du upplever det så? Tycker annars att det är lite knasigt att använda ord som "analogt" för att beskriva ljud, som ju alltid är analogt. Det är fallet oavsett om det lagrats med analog eller digital teknik. All lagring av ljud beskriver ljudetryckets analoga form som funktion av tiden.

När folk börjar tala om att ljudet man hör låter analogt eller digitalt så är de ju alltid ute och cyklar eftersom ljud är en analog företeelse. Om de har fått lära sig av en tossig bransch att en viss färgning skall kallas "det låter digitalt" så kanske det framförallt är att olära sig en massa som de behöver.

dewpo skrev:Kulturens inflytande över vilka färger vi tycker passar ihop hur förklarar du det rationellt.

Jag ser att du påstår att kulturen bestämmer vilka rger vi skall tycka passar ihop. Men jag känner inte till grunden till att du påstår att det finns ett sådant samband. Alla studier jag känner till visar tvärtom att det är väldigt universellt vad som passar ihop. Förvisso kan kulturer vara begränsade till att innehålla bara delar av alla snygga färgkombinationer, men jag känner inte till några kulturer som tycker att man skall kombinera så det blir fult. (Vilket inte skall förväxlas med de genuint fula trender som ibland visar sitt fula nylle.)

Så - jag vet inte vad det är du menar att jag skall förklara.

Att folk manipuleras av mode/trender kan jag inte förklara. Kan det bero på att de är korkade? Jag känner ingen preferens bara för att något är på modet, ej heller tycker jag att estetiken i den kultur jag ingår i, är snyggare än estetik från andra delar av världen. Tycker det är lite slumpartat var saker är snygga.

Så det du frågar mig om behöver du fråga någon annan om. Någon som ÄR styrd av mode/trender/kultur. Kanske dig själv om du anser att saker är snygga för att din kultur fostrat dig att tycka så?

För mig är det ett mysterium att folk ändrar uppfattning i takt/fas med hur former och färger ändras i den kommersiella världen. Folk verkar vilja "tycka rätt", i betydelsen följa trender/tycka som majoriteten.

dewpo skrev:Eller att 180 grams Vinyl på grund av sin tyngd upplevs som mer kvalitativ än lättare media.

En tjockare skiva är både formstabilare och absorberar med sin vikt och dämpning bättre reaktionskrafterna från avspelningen. Så varför är det konstigt att man upplever den så? Vi använder ju våra sinnen till att "mäta" vår omvärld.

Tycker du att det är konstigt att vi uppfattar att något med högre kvalitet har högre kvalitet?

Dock kan okunskap ibland leda folk fel också. T ex när det gäller CD-spelare med skivtallrik. En skivtallrik vid CD-avspelning är en väldigt dålig ide eftersom det gör det svårare att justera spinnhastigheten. Men eftersom folk är okunniga och inte förstår hur en CD-spelare fungerar så föreställer de sig att skivtallriken med sin massa stabiliserar avspelningen. De vet ju inte att avspelngen i en CD-spelare sker från ett minne och inte från skivan.

quote="dewpo"]Många upplever det ju som som något dåligt att bilar i dag blivit så komplicerade att det är betydligt svårare att meka själv än det var i deras ungdom,
Men det är väl som jag ser det både rationellt och känslomässigt.
För egentligen är det nog rationellt för de flesta att tycka illa om en värd som blir så komplicerad att de inte längre passar in.[/quote]
Ja, och?

Ser (igen) inget motsatsförhållande mellan hur det är (rationellt betraktat) och hur det känns att det är så.

Ser inget skäl att förenkla saken. Det är så komplicerat som det är, och man försöker (undermedvetet) förstå saker för att kunna fatta så bra beslut som möjligt, och är man en vettig person så förstår man att det man känner beror på hur det är (och "hur det är" kan inkludera barndomsminnen och lukter och associationer och..ä av alla de slag). Är man en tok så tror man att det man känner inte beror på hur saker är, men ändå gör de det. ;)

dewpo skrev:Ps - Jag är väldigt förtjust i 2-takts motorer tycker att de har skönt rappt ljud, Men kanske är det egentligen min rationella sida som tycker att det är slöseri att ödsla 2-takter i en 4-taktare?

Ingen aning.

Jag kan också gillar ljudet från tvåtaktsmotorer. Men det är i princip det enda med dem jag gillar. Eller förresten oljerykande avgaserna (givet rätt olja) kan ha sin charm de också.

Men allt som allt föredrar jag riktiga motorer, alltså fyrtaktiga.

Gillar även det ljudet! Gillar väldigt många olika motorers ljud. Kanske lite för många. De flesta verkar ha en mera specifik motorsmak än jag. Den enda motortyp vars ljud är nästan helt intetsägande för mig, är lågtrimmade sugmotorer med fyra cylindrar och flatplane-vevaxel.

Tre cylindrar låter mycket bättre, fem cylindrar låter mycket bättre. Mera trim (varv) låter bättre, turbo låter bättre, crossplane låter bättre...

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 21:07

IngOehman skrev:...Dock kan okunskap ibland leda folk fel också. T ex när det gäller CD-spelare med skivtallrik. En skivtallrik vid CD-avspelning är en väldigt dålig ide eftersom det gör det svårare att justera spinnhastigheten. Men eftersom folk är okunniga och inte förstår hur en CD-spelare fungerar så föreställer de sig att skivtallriken med sin massa stabiliserar avspelningen. De vet ju inte att avspelngen i en CD-spelare sker från ett minne och inte från skivan.

Va!? Så min stable platter mechanism gjorde ingen förbättring i PD77:an!? Då var det väl Legato Link som fick håret att resa sig på den tiden den snurrade. Med rättvänd CD-skiva dessutom.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-23 21:15

Legato link var ett varumärke för extraordinärt dålig återgivning. Det var väl nämligen så att rekonstruktionsfiltret saknades?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-23 21:30

dewpo skrev:Men sakerna som faller lite mellan stolarna med din upp delning då? Fordons design, Får form gå före funktion?

På en Formel1 går alltid funktion före form... på en EPA-taktor går form alltid före funktion... däremellan är det en glidande skala.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-23 21:33

Morello skrev:Legato link var ett varumärke för extraordinärt dålig återgivning. Det var väl nämligen så att rekonstruktionsfiltret saknades?

;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-01-24 18:27

Som svar på trådens rubrik:

Ja! då en bra ljudanläggning är subjektivt och följer ägarens önskan som hur återgivningen är tänkt ska vara :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-24 19:05

Fast trådfrågan är ju specifik och talar om "som det var tänkt".

Då spelar det ingen roll vad sedan ägaren av anläggningen tycker. Eller missförstår jag dig?

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-01-24 19:07

"Som det var tänkt" av den som plockar ihop anläggningen ;)

uppfylls inte detta krav så skulle jag nog vilja påstå att anläggningen inte kvalar in att anses vara "bra" av återgivningsskäl.

Alltså jag svarade bara på rubriken, "tänkt av vem" är en berättigad fråga som man naturligtvis kan få svar på om man läser vidare i tråden :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-01-25 00:47

DVD-ai skrev:"Som det var tänkt" av den som plockar ihop anläggningen ;)

uppfylls inte detta krav så skulle jag nog vilja påstå att anläggningen inte kvalar in att anses vara "bra" av återgivningsskäl.

Alltså jag svarade bara på rubriken, "tänkt av vem" är en berättigad fråga som man naturligtvis kan få svar på om man läser vidare i tråden :)

Av den som skapat musiken. Inte konsumenten.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-25 01:03

Ja, ordet "återgivning" skvallrar ju om att det handlar om att ge något åter, inte att skapa ett sound som kan gillas eller ogillas.

Så den bör rimligen relatera till det som fonogrammets skapare avsett och upplevt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-25 07:35

mx skrev:

Stämmer, men det är under förutsättning att de som skapat och spelat in musiken gjort sitt jobb och skapar förutsättningar till att det kan låta som dom avsett. Dom som spelar in ett hårdrocksalbum har säkert en grundidé om att det inte ska låta sönderkomprimerat och basfattigt, men så låter det ofta ändå och då kan man ju fundera på hur uppspelningsanläggningen ska vara funtad för att det ska låta som musikerna/inspelningsteknikern/producenten tänkte sig från början... :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-25 08:48

Conan skrev:
mx skrev:

Stämmer, men det är under förutsättning att de som skapat och spelat in musiken gjort sitt jobb och skapar förutsättningar till att det kan låta som dom avsett. Dom som spelar in ett hårdrocksalbum har säkert en grundidé om att det inte ska låta sönderkomprimerat och basfattigt, men så låter det ofta ändå och då kan man ju fundera på hur uppspelningsanläggningen ska vara funtad för att det ska låta som musikerna/inspelningsteknikern/producenten tänkte sig från början... :)

Här är ett bra exempel på hårdrock som låter bra , komprimerat eller ej. Det är ivarjefall bas på skivan.
Finns på Spotify men den versionen låter lite snällt jämfört med cd:n.
Skruva upp volymen och lyssna på låten Politicalamity.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-25 10:45

Morello skrev:Legato link var ett varumärke för extraordinärt dålig återgivning. Det var väl nämligen så att rekonstruktionsfiltret saknades?

Nejdå. Utgångsfilter fanns, men det sög.

Istället för något som liknar en sink så användes en "fransk kurva" för att representera varje sample.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-25 12:04

Tangband skrev:Skruva upp volymen och lyssna på låten Politicalamity.

Den låter medelkomprimerat, halvskitigt och dessutom basfattigt.
Graden av kompression är typisk för de första åren av loudnesswar (1992 i detta fall)

Den är dock inte olyssningsbar om man gillar musiken!
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-25 12:18

Morello skrev:

Graden av kompression är typisk för de första åren av loudnesswar (1992 i detta fall)

Nej det är inte olyssningsbart jämfört med den mesta hårdare rock.
Hos mig är det definitivt inte basfattigt, tvärtom är det bra balans och basen går DJUPT 8)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-25 13:04

Denna skiva är också välproducerad. Finns även på spotify.
Lyssna på låten Manchild.
Den börjar med piano, sedan kommer en driven bassist in i mixen och visar vart skåpet ska stå.
Återges det som det troligen är tänkt, ska det nog inte låta basfattigt iallafall, utan snarare smått brutalt och drivande med full nivå nedåt i frekvens.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 13:12

Tangband skrev:
Morello skrev:

Nej det är inte olyssningsbart jämfört med den mesta hårdare rock.
Hos mig är det definitivt inte basfattigt, tvärtom är det bra balans och basen går DJUPT 8)

Jag tycker att det låter hårt i övre midden och att basen är rätt tunn. Komprimerat så in i...
Jag gissar att du har en anläggning som överfläskar basen så att det blir lagom. Även om jag höjer 12dB under 40Hz så händer det inte så mycket. Det tyder inte på att basen är särskilt djup. Men det är helt klart lyssningsbart om man fläskar på lite i basen och dämpar övre midden några dB.
-På självvald "semester".

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-25 13:18

Kan någon köra Masvis på dessa två låtar ?
Det vore intressant att se hur hög kompressionen är.

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-01-25 13:50

Alltså, låten "Politicalamity" är ju väldigt lätt i basen - klart för lite under 200 hz och ända ned så att säga. Lite vass runt 4khz men det är väl alla gitarrer. Men hur nån kan säga att det är mycket bas fattar jag inte. Dags att kalibrera lyssningen. :D

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-01-25 13:54

Sara K: den låten går ända ned i källaren. Jävligt fet röst, men mixen är ju luftig så då finns det ju plats för henne.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-25 14:00

egonsmannen skrev:Alltså, låten "Politicalamity" är ju väldigt lätt i basen - klart för lite under 200 hz och ända ned så att säga. Lite vass runt 4khz men det är väl alla gitarrer. Men hur nån kan säga att det är mycket bas fattar jag inte. Dags att kalibrera lyssningen. :D

Kanske har han kalibrerat efter den musik han spelar. Jag gissar att det passar hårdrock rätt bra generellt. Själv vill jag ha hyggligt neutral lyssning och Eq:ar sedan efter behov. Det behövs nästan alltid när man spelar hårdrock...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-25 14:29

Tangband skrev:
tvärtom är det bra balans och basen går DJUPT 8)

Nej, det gör den inte i objektiv mening.

För övrigt är Roger Jönssons analys av låten spot on!
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi