dewpo skrev:DQ-20 skrev:Personligen misstänker jag en retrovåg riktade de som ålderskrisar ju nu - det låter som det lät när man var ung. Kanske också en känsla av alienering när allt fler uteslutande lyssnar till strömmad musik - en fysisk manifestation av den inspelade musiken. Jag funderar också på om LP-mediets begränsningar medför att musiken genomgår en annan mastringsprocess. Att det alltid funnits de inom "high-end" som vurmat för vinyl och skivspelare i 100 000 kr-klassen intresserar mig inte så mycket. Men att vinylen tydligen nått ett uppsving i bredare lager av befolkningen (nåja) är ju åtminstone lite intressant.
/DQ-20
Jag är född på 70-talet växte alltså upp på 80-talet precis i skiftet mellan LP och CD, Men för att prata om något annat en stund,
Min favorit bil när jag växte upp och fortfarande en av mina absoluta favoriter är
[ Bild ]
Ac Cobra 427 som tillverkades 65-67 under muscle car eran konstigt nog när man pratar bilar så har många flera absoluta favoriter från den eran.
50-talare är också populära tittar man däremot på oljekrisens 70-tal eller 80-talet så producerades mycket få bilar med artistisk höjd,
Fokus var på låg bränsle förbrukning och billigt användande man pratade vindmotstånd och skapelserna kallades i folkmun tvålkopp's bilar...
Samma sak med CD skivan industrin ville primärt kunna distribuera musiken billigare och användare ville ha enklare handhavande.
Idag är handhavandet så enkelt det kan bli och produktions kostnaden varje fil skit och ingenting och manna regnar från himmeln på musikproducenterna?
Nej för planen att hålla upp priset när produktions kostnaden sjönk och kunna tälja guld med täljkniv gick i stöpet, Och tur är väl det.
När produktions kostnaden sjunker bör det rimligt vis komma konsumenterna till gagn?
Det propageras mycket här på faktiskt för att vi ska köpa nya CDvarför det? Du får exakt samma bit-ström ur en cd skiva som du får från Tidal Hifi eller Deezer Hifi,
Och ett fysiskt attraktivt medium kommer det aldrig att bliför det var den aldrig tänkt att vara!
Visst precis som det finns bilar från 70&80-talet som inte är lika slätstrukna det mesta andra från epoken så finns det förstås intressanta utgåvor på CD,
Men att tro att det ska bli kult som LP'n är, Det är bara nonsens.
50-60-Tals bilar är kult för människor uppskattar annat än att bara åka billigt,
De uppskattar positivismen de uppskattar kreativiteten de uppskattar att Bilen var gjord för att vara vräkig inte billig...
Lp'n är likt ljudet i sig självt analog...
Lp'n är Svart,Genomskinlig,Röd,Vit,Blå eller vilken färg man vill...
Lp'n dyr att tillverka i små serier Ca 30Kr per dubble LP för en serie på 500 exemplar...
Lp'n har karaktär, hur vida den är god eller ond det kan diskuteras men det är en del av myten...
Lp'n är stor nog för att för att man ska kunna göra små konstverk av konvoluten...
Skulle man försöka att på nytt skapa ett medium som är tänkt att vara ett premium alternativ så är Lp fortfarande originalet...
Cd ter sig jämförelse med LP slätstruken och billig, att man med 70-tals teknik kunde göra ljudet lite bättre än Lp från tidigt 50-tal är ovesäntligt...
Ps - Här är ett försök att skapa ett nytt ljud format http://www.pureaudio-bluray.com/
Tycker också att AC Cobran (som jag egentligen tycker skall kallas Shelby Cobra) är fin. Fast ännu finare är ju den helbrittiska ursprungsmodellen Ace, som väl började tillverkas 1953.

Resten har jag svårt att hålla med om. CDn var inte ett förbilligande utan den var avsevärt dyrare att producera än samma fonogram på vinylen.
Om CD kommer att bli kult eller inte har jag ingen aning om. Vad spelar det för roll? Köper man musik för att formatet är kult??? Det gör inte jag. Jag köper musik för musikens skull. Formatet värderar jag utifrån dess egenskaper. Ser inget värde (eller motsatsen) i om ett medium är kult.
Vh, iö