MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav BORIS » 2018-02-06 10:08

Rockdude skrev:
BORIS skrev:Visst var det generellt mer dynamiska inspelningar tidigare men det mesta i genrerna du nämner hade verkligen inte en crestfaktor på 15-20dB pre 1990.

Du må gilla tokkomprimering hur mycket du vill, men du kan inte ändra på historien. Det är ett faktum att det ligger till som jag säger. Är det så illa ställt att du bara hört remastringar?
BORIS skrev:Crestfaktorn är heller inte ett mått på hur bra det låter.
Även risiga inspelningar låter bättre om man slipper effekterna av loudness war.

I Boris fall tror jag att jag talar för döva öron.

Alltså, du får gärna tycka precis vad du vill men vad jag tycker behöver du inte uttala dig om, särskilt då du envisas med att dra dina påståenden rakt ur röven. Det är inte heller överensstämmande med verkligheten att de flesta inspelningar före 1990 hade 15-20 dB crest. Skulle tippa på att översikten i darkgs inlägg är närmare sanningen med ett snitt på ca 12-13 dB. Det, och att crestfaktorn inte är ett mått på ljudkvalitet, hade du förstått om du fördjupat dina kunskaper i ämnet aldrig så lite.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-06 10:45

Du upprepar inte bara ditt olämpliga språkbruk, utan också din okunksap i ämnet. Före 1990 var en toppvärdesfaktor (eller spetsfaktor) om cirka 15-20 dB vardagsmat.
Undersök saken, fråga Pekka (som undersökt ohyggligt många album) eller sök på nätet om du känner dig osäker - att bara upprepa gamla osanningar är inte speciellt sakligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-06 11:49

BORIS skrev:
WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:Lägger in denna länk här.
https://theproaudiofiles.com/compression-mistakes/
Tycker den är intressant. Den passar iofs i många trådar.

Med vänlig hälsning
Peter

Vad menar han när han skriver att kompression är en nödvändighet? Jag är inte så insatt i studio/inspelningsförlopp.

Att inte använda någon typ av kompressor när det gäller moderna genrer skulle i många fall bli “spretigt“ och i det närmaste olyssningsbart. Att det är ett skällsord på faktiskt där det per automatik är en nedgradering i ljudkvalitet har inte mkt med verkligheten att göra. Det finns oändliga varianter i hur en kompressor verkar ljudligt där många är av godo medan andra är av ondo. Det går alltså inte att dra någon slutsats vad gäller ljudkvalitet endast med informationen att en kompressor använts vid inspelningen.

Man ska också komma ihåg att många av de största anti-kompressions-ivrarna på faktiskt har sin musikaliska hemvist i klassisk musik av olika slag (andra har inte sin hemvist någonstans musikaliskt och är egentligen inte särskilt intresserade av musik) men gemensamt är att många av dem vet i ärlighetens namn inte ett smack om något annat, varken hur det “ska“ låta eller varför det låter som det gör. Att då applicera samma synsätt på tex körmusik eller en stråkkvartett som på en rock-sättning eller vad som helst med helt andra instrument och ljudideal är naturligtvis inte lämpligt.

Ok som sagt jag vet inte så mycket om studioförlopp, så jag kan tänka mig att det finns tillfällen då iaf en viss kompression är called for. Men, jag tycker du går åt lite hårt av två orsaker: den första är att NÄSTAN alltid när det visar sig att en låt har varit hårt komprimerad så har jag tyckt att det låter jävligt illa, och jag lyssnar väldigt lite på klassiskt. Sen kan musiken vara bra iaf men... Den andra saken är att jag får intrycket av att det är på radiohits som man jobbar hårdast med komprimering. Mer alternativa genrer känns som att dom lämnar dynamiken mer intakt, och fler verkar börja tycka att det är viktigt att bevara dynamiken. Ett exempel är skivbolaget Earache som har börjat släppa FDR versioner av skivor, och det är ju knappast klassisk musik. Kolla Kraftwerks katalog etc
Häpp!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-06 11:55

Hur kan det då komma sig att ni har så olika uppfattningar? Kan man mäta Crest eller dynamiskt omfång olika?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-06 12:11

BORIS skrev:Det är inte heller överensstämmande med verkligheten att de flesta inspelningar före 1990 hade 15-20 dB crest. Skulle tippa på att översikten i darkgs inlägg är närmare sanningen med ett snitt på ca 12-13 dB. Det, och att crestfaktorn inte är ett mått på ljudkvalitet, hade du förstått om du fördjupat dina kunskaper i ämnet aldrig så lite.

darkgs bild visar på DR-värdet, och det är inte uträknat på samma sätt som toppvärdet i MasVis. Ett DR-värde på 13 motsvarar ungefär ett toppvärde på 20 dB.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-06 12:15

darkg skrev:Hur kan det då komma sig att ni har så olika uppfattningar? Kan man mäta Crest eller dynamiskt omfång olika?

Spetsfaktorn eller toppvärdsfaktorn (som det heter på svenska) har endast en definition:
Toppvärdsfaktorn är förhållandet mellan toppvärde (maxima) och effektivvärdet(RMS).

Om vi tillåter oss att yttrycka oss anekdotiskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-02-06 14:47

Morello skrev:
darkg skrev:Hur kan det då komma sig att ni har så olika uppfattningar? Kan man mäta Crest eller dynamiskt omfång olika?

Spetsfaktorn eller toppvärdsfaktorn (som det heter på svenska) har endast en definition:
Toppvärdsfaktorn är förhållandet mellan toppvärde (maxima) och effektivvärdet(RMS).

Om vi tillåter oss att yttrycka oss anekdotiskt.

Så, Crest i MasVis = toppvärdsfaktorn. De är synonymer. Är det så?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-06 14:53

Ja, crest factor är engelska för toppfaktor(toppvärdesfaktor).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-02-06 16:42

Morello skrev:Ja, crest factor är engelska för toppfaktor(toppvärdesfaktor).

Tack, då klarnar det. Det som det gäller att skilja på är toppvärde kontra toppvärdesfaktor. Jag har nog ibland kallat toppvärdet för toppvärdesfaktorn. Ingen har å andra sidan sagt emot. Antingen förstods vad jag menade eller så var de lika okunniga som jag. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-06 16:46

Almen skrev:
BORIS skrev:Det är inte heller överensstämmande med verkligheten att de flesta inspelningar före 1990 hade 15-20 dB crest. Skulle tippa på att översikten i darkgs inlägg är närmare sanningen med ett snitt på ca 12-13 dB. Det, och att crestfaktorn inte är ett mått på ljudkvalitet, hade du förstått om du fördjupat dina kunskaper i ämnet aldrig så lite.

darkgs bild visar på DR-värdet, och det är inte uträknat på samma sätt som toppvärdet i MasVis. Ett DR-värde på 13 motsvarar ungefär ett toppvärde på 20 dB.

Ja, "toppfaktor" skall det ju vara (i stället för "toppvärde"). :oops:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-06 19:05

Toppfaktorn är tämligen väldefinierad som toppvärde / RMS-värde. Dynamiskt omfång är knepigare, och jag tror att det finns glada amatörer som gärna gör sin egen mätmetod för att mäta det. Om jag skulle vara sån (glad amatör) så skulle dynamiskt omfång vara något helt annat än toppfaktorn, jag skulle extrahera en RMS-nivåkurva och se hur terrassdynamiken varierar över tid. Sedan skulle jag försöka hitta något sätt att kvantisera den dynamiken och det skulle vara det jag menar med dynamiskt omfång. Jag tror dock inte att det är samma sak som DR-måttet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-06 20:16

WhereNextColumbus skrev:
BORIS skrev:
WhereNextColumbus skrev:
Vad menar han när han skriver att kompression är en nödvändighet? Jag är inte så insatt i studio/inspelningsförlopp.

Att inte använda någon typ av kompressor när det gäller moderna genrer skulle i många fall bli “spretigt“ och i det närmaste olyssningsbart. Att det är ett skällsord på faktiskt där det per automatik är en nedgradering i ljudkvalitet har inte mkt med verkligheten att göra. Det finns oändliga varianter i hur en kompressor verkar ljudligt där många är av godo medan andra är av ondo. Det går alltså inte att dra någon slutsats vad gäller ljudkvalitet endast med informationen att en kompressor använts vid inspelningen.

Man ska också komma ihåg att många av de största anti-kompressions-ivrarna på faktiskt har sin musikaliska hemvist i klassisk musik av olika slag (andra har inte sin hemvist någonstans musikaliskt och är egentligen inte särskilt intresserade av musik) men gemensamt är att många av dem vet i ärlighetens namn inte ett smack om något annat, varken hur det “ska“ låta eller varför det låter som det gör. Att då applicera samma synsätt på tex körmusik eller en stråkkvartett som på en rock-sättning eller vad som helst med helt andra instrument och ljudideal är naturligtvis inte lämpligt.

Ok som sagt jag vet inte så mycket om studioförlopp, så jag kan tänka mig att det finns tillfällen då iaf en viss kompression är called for. Men, jag tycker du går åt lite hårt av två orsaker: den första är att NÄSTAN alltid när det visar sig att en låt har varit hårt komprimerad så har jag tyckt att det låter jävligt illa, och jag lyssnar väldigt lite på klassiskt. Sen kan musiken vara bra iaf men... Den andra saken är att jag får intrycket av att det är på radiohits som man jobbar hårdast med komprimering. Mer alternativa genrer känns som att dom lämnar dynamiken mer intakt, och fler verkar börja tycka att det är viktigt att bevara dynamiken. Ett exempel är skivbolaget Earache som har börjat släppa FDR versioner av skivor, och det är ju knappast klassisk musik. Kolla Kraftwerks katalog etc

Först och främst, inte bara riktat till dig, jag är inte ute efter att försvara “vansinneskomprimering“ har själv genom åren ägnat närmast olämpligt mycket tid och energi på musik både som konsument men också i andra sammanhang och är allt för väl medveten om hur många album behandlats. Däremot hade diskussionen kring användandet av kompressorer vid mix gynnats av en mer nyanserad bild då kompressorer har en självklar plats i skapandet av musik idag. I många fall är det självklart så att en mix kan gynnas av en kompressor, lika självklart kan det ruinera en annars bra mix. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser vad gäller ljudkvalitet utifrån att en kompressor nyttjats.

Vidare har det alltid funnits kassa inspelningar, det är liksom inget nytt, vad som är nytt(nåja) är att många här anser sig ha rätten att bestämma vad som låter bra och vad som låter illa. Gemensamt för dessa tyckare är att de inte tillför någonting i skapandet av musik men man anser sig alltså ha rätten att bestämma hur andras verk ska låta likaväl. När man inte får sin röst hörd så som man vill anklagar man meningsmotståndare för mindre vetande och tar på sig att utbilda för att få sin vilja igenom, gärna med påstådd vetenskap så som masvis.

Din observation vad gäller att fler och fler skivbolag har börjat inse att det finns en efterfrågan på mer dynamiska inspelningar överensstämmer med min. Vad gäller att radiohits är hårdare drabbat kunde man ju önska att det vore så men är inte säker på att det stämmer i den grad att man ens kan generalisera och påstå att så är fallet. Man får helt enkelt kolla upp det enskilda fallet, alltid.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-06 20:37

Det är dock inte ett adekvat användadet av kompressor vid mix och inspelning som kritiserats här - hoppas jag.
Jag trodde vi talade om vansinneskompression av mixen i masteringledet, dvs då spetsfaktorn pressas ned från 15-20 dB till 5-10dB, vilket medför för mig olyssningsbar satans smörja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-06 20:40

BORIS skrev:Däremot hade diskussionen kring användandet av kompressorer vid mix gynnats av en mer nyanserad bild då kompressorer har en självklar plats i skapandet av musik idag. I många fall är det självklart så att en mix kan gynnas av en kompressor, lika självklart kan det ruinera en annars bra mix. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser vad gäller ljudkvalitet utifrån att en kompressor nyttjats.

Det är en milsvid skillnad i att komprimera enskilda delar i en mix när den sätts ihop och att komprimera hela mixen... Om man tar ned dynamiken hos t.ex. trummor så skadar inte den kompressionen sången eller något annat instrument. När hela mixen kompimeras blir det helt andra blandningseffekter och sådan saker som luftigheten mellan instrument osv tar skada på samma gång. Jag tror faktiskt inte någon här argumenterat mot att använda kompressorer i skapandet... det är inte det vi gnäller över - det är MASTRINGSKOMPRESSION vi vill åt.

Samma verk, det ena komprimerat per instrument till en viss dynamik och det andra först mixat och sedan nedkomprimerat till samma dynamik kommer inte att låta identiskt. Det senare kommer med hög sannolikhet att låta skadat medan det andra kan låta - möjligtvis inte så dynamiskt, men oskadat.

( Sen förekommer det säkert att man drar ihop lite väl många olika instrument i samma buss av ren lathet för att slippa lägga dit och reglera in sin favoritkompressor på flera olika ställen... och då blir det ju samma typ av problem... och det är ju synd när sådant sker av lathet, tankspriddhet eller okunskap. Men det är sällan det som påtalas här. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-06 21:19

Visst visst, att masterkompressorn ses som själve hin håle betyder inte att nyanserad och balanserad är honnörsord när användandet av kompressorer vid mix kommer på tal.

Dessutom sker generellt väsentligt större ingrepp med kompressorer i dB mätt vid mixning än vid mastring. Det går heller inte ett se varje instrument som en separat enhet (även om de ligger som separata spår)som inte påverkar varandra på det sättet du menar. Att dra ner tex trummor tex kan absolut påverka tex basen negativt och tvärt om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-06 21:32

BORIS skrev:Att dra ner tex trummor tex kan absolut påverka tex basen negativt och tvärt om.

Fast INTE pga att kompressorn inte kan skilja på vad som är bas och vad som är trumma.... det är ett av huvudproblemen när det samkomprimeras (eller samlimiteras eller sameq:as ... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2018-02-06 22:19

Boris, du kanske har lärt dig något det senaste dygnet, grattis i så fall!
Faktiskt.Eee Ooh har gjort nytta!

Någon ursäkt för dina plumpa påhopp begär jag inte, ety det är en del av din personlighet att komma med dylika.

Att kompressorn i många fall varit ett oumbärligt verktyg i musikstudion ända sedan den uppfanns har nog få missat. Adekvat använd, och gärna med lång attacktid för att inte strypa transienterna, förekommer den på vart eller varannat spår på mången favoritbit. Men på slutmixen, för att få den att låta HÖÖGRE (dvs det går inte längre att lyssna på den lika starkt) är inte lyckat...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-02-06 22:45

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:Att dra ner tex trummor tex kan absolut påverka tex basen negativt och tvärt om.

Fast INTE pga att kompressorn inte kan skilja på vad som är bas och vad som är trumma.... det är ett av huvudproblemen när det samkomprimeras (eller samlimiteras eller sameq:as ... )

Ska man masterkomprimera en låt så måste man se till att EQa spåren så att inte för många instrument ligger och slåss i samma frekvensområde, annars låter det grötigt (vilket blir ett problem när dom remastrar gamla låtar och bara har tillgång till stereospåret)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-06 22:55

WhereNextColumbus skrev:
BORIS skrev:
WhereNextColumbus skrev:

Om du ville bidra med att ge en nyanserad bild så hade du en utmärkt chans då jag ställde en uppriktig fråga, men jag tror dessvärre du misslyckades med ditt polariserande inlägg. Men nu verkar det ju som att det här börjar leda någon vart.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-02-06 22:56

WhereNextColumbus skrev:
WhereNextColumbus skrev:
BORIS skrev:

Om du ville bidra med att ge en nyanserad bild så hade du en utmärkt chans då jag ställde en uppriktig fråga, men jag tror dessvärre du misslyckades med ditt polariserande inlägg. Men nu verkar det ju som att det här börjar leda någon vart.

Edit: något blev fel när jag skrev som vanligt. Den här sidan är hopplös med telefonen.
Häpp!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-06 23:11

JB skrev:Ska man masterkomprimera en låt så måste man se till att EQa spåren så att inte för många instrument ligger och slåss i samma frekvensområde, annars låter det grötigt (vilket blir ett problem när dom remastrar gamla låtar och bara har tillgång till stereospåret)

Att eq:a en tvåspårs produktionsmaster är behäftat med samma problem som dynamisk komprimering: åtgärder avsedda för en stämma påverkar även andra stämmor samt förvränger det musikaliska skeendet. Problem med grötighet förebyggs med fördel på arrangemangsstadiet genom att lägga stämmorna lämpligt i förhållande till varandra. Det kunde man i hög grad på den gamla goda tiden vilket gör att ansträngningar bör läggas på att överföra gamla inspelningar så förvrängningsfritt som möjligt till digitalt format i stället för att blanda in processning av varierande slag.

Apropå tidigare inlägg i tråden: efter många hundra masvisade plattor kan jag intyga att en stor andel av den populärmusik som producerades och utgavs i allt väsentligt rakt överförd till kompaktskiva före 1990 håller en toppfaktor om 16-20 dB, emellanåt något mer. Ett undantag är hårdrock som nästan undantagslöst är illa producerad - vilket också har konstaterats vid flera tillfällen på forumet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-07 00:04

Kalejdokom skrev:Åtta år sent in i matchen, men bättre sent än aldrig... :)

Jag har under flera år följt diskussionen om mastringskomprimering utan att bry mig så särskilt mycket. Idag har jag jobbat hemma och försökte lyssna på Adele 25 i "lilla" anläggningen i arbetsrummet (närfältslyssning). Efter tre låtar fick jag nästan panik - trots sansad volym var ljudet stundom riktigt obehagligt och jag stängde av. Funderade ett varv och kom att tänka på Masvis. Kunde det möjligen bero på en "kass" master? Utan att förstå så särskilt mycket av Masvis, blev jag ändå lite chockad över graferna som kom ur analysen 8O . Kan det verkligen vara sant att världens största och mest ansedda artister medvetet gör så här 2015? Eller är de omedvetna? Hur motiverar man en sådan master? Eller är det ok att det ska se ut så här? Jag kan ju inte säga att det distar, men någonting är det som gör att det låter illa och att man bokstavligen drar öronen åt sig. Det skär ju genom hela skallen! Är det så enkelt att man måste göra så här för att alla mobile device freaks ska köpa några skivor!?

Är det där någon sen mastring du hittat, eller har det låtit så hela tiden? Jag tycker om Adele, men har så gott som aldrig lyssnat på henne i lyssningsrummet, kanske pga det du visar här, även om jag inte noterat det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-07 00:28

Jag har nog rippat från första utgåvan. Minns att jag köpte skivan direkt när den släpptes och sparade den oöppnad i drygt ett år tills jag premiärspelade på mina nybyggda dipoler, när dom var färdiga :) . I ett större rum med bra högtalare har jag inte noterat mastringsproblematiken tidigare. De var först när jag satt mitt emellan mina Dynaudio-stativare i mitt lilla arbetsrum, som jag gjorde iakttagelsen.

Jag kan göra en Masvis på hela albumet vid tillfälle.

PS Jag är ett fan av Bo Kaspers och har lyssnat på hela Bo Sundströms nya jazzskiva, via Spotify, två gånger rakt igenom - och det låter fantastiskt! Man hör alla instrument "var för sig" och Bosses röst ligger väldigt långt fram. Dessutom är de "nya" svenska texterna riktigt fina.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-07 00:37

Kalejdokom skrev:Jag har nog rippat från första utgåvan. Minns att jag köpte skivan direkt när den släpptes och sparade den oöppnad i drygt ett år tills jag premiärspelade på mina nybyggda dipoler, när dom var färdiga :) . I ett större rum med bra högtalare har jag inte noterat mastringsproblematiken tidigare. De var först när jag satt mitt emellan mina Dynaudio-stativare i mitt lilla arbetsrum, som jag gjorde iakttagelsen.

PS Jag är ett fan av Bo Kaspers och har lyssnat på hela Bo Sundströms nya jazzskiva, via Spotify, två gånger rakt igenom - och det låter fantastiskt! Man hör alla instrument "var för sig" och Bosses röst ligger väldigt långt fram. Dessutom är de "nya" svenska texterna riktigt fina.

Ja, där har Sony misslyckats att misslyckas :)
Ska sätta på Adele någon kväll... hmm... ja, du vet vad jag menar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-07 09:26

hifikg skrev:
Kalejdokom skrev:Jag har nog rippat från första utgåvan. Minns att jag köpte skivan direkt när den släpptes och sparade den oöppnad i drygt ett år tills jag premiärspelade på mina nybyggda dipoler, när dom var färdiga :) . I ett större rum med bra högtalare har jag inte noterat mastringsproblematiken tidigare. De var först när jag satt mitt emellan mina Dynaudio-stativare i mitt lilla arbetsrum, som jag gjorde iakttagelsen.

Ja, där har Sony misslyckats att misslyckas :)
Ska sätta på Adele någon kväll... hmm... ja, du vet vad jag menar.

Fick hem skivan i går och den låter utmärkt. Nästan så man tror dom missat i mastringsverkstan och skickade studiomixen till CD-pressning i.st.f. den ”fädigmastrade” versionen. 8)

Hursom så skickade jag sen ett mail till självaste Sony Music och tackade för ett gott arbete med förhoppningar om att kommande produktioner ska hålla samma ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-07 10:05

Jag noterar att det oftast refereras till skivbolaget som ansvarig även för mastring, även om det lika ofta är något externt bolag/person som faktiskt utfört jobbet. Frågan är vem som egentligen "bestämmer"? Hur mycket inflytande har artisten själv? Och vad har egentligen producenten/skivbolaget för möjligheter att "styra" soundet? Hur mycket "makt" har den fysiska personen som sitter vid spakarna i mastringsprocessen?

Jag tänker mig att mastring kan vara nog så mycket en egen konstart, liknande artistens egna uttryck.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-07 11:04

Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.

1.01-Sailors.gif
1.01-Sailors.gif (25.64 KiB) Visad 5665 gånger
Senast redigerad av ottovonkopp 2018-02-07 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-07 11:26

Oj. Det där ser ut som något katastrofalt fel i den digitala signalbehandlingen. Som det ser ut ovanför 100 Hz i spektrat "skall" det inte se ut om det är musik.

Och histogrammet visar också att något gått snett.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-07 11:34

Almen skrev:Oj. Det där ser ut som något katastrofalt fel i den digitala signalbehandlingen. Som det ser ut ovanför 100 Hz i spektrat "skall" det inte se ut om det är musik.

Och histogrammet visar också att något gått snett.

Ups! Masvis gillar nog inte 24 bit. Konventerade till 16 bit och la upp en ny bild. Sorry.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 11:35

Histogrammet visar snarast att programmaterialet är vansinneskomprimerat/klippt.
Sedan ser det ut som klangen är något märkligt - precis som Almen är inne på.
Spetsfaktorn är såklart låg, så det torde låta ytterligt odynamiskt.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi