MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-07 11:37

Är det Jono Sailors?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-02-07 11:43

ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.

1.01-Sailors.gif

Du kan använda http://py.masv.is för att analysera 24-bit-filen. Tuggar även multikanal och diverse format.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-07 11:52

ottovonkopp skrev:
Almen skrev:Oj. Det där ser ut som något katastrofalt fel i den digitala signalbehandlingen. Som det ser ut ovanför 100 Hz i spektrat "skall" det inte se ut om det är musik.

Och histogrammet visar också att något gått snett.

Ups! Masvis gillar nog inte 24 bit. Konventerade till 16 bit och la upp en ny bild. Sorry.

OK, ja det ser mer ut som vanligt, rejält dynamikkomprimerad. :(

Där kan man se på spektrat att kurvan efter ca 500 Hz fortsätter rakt upp till ca 3 kHz i stället för att följa den fallande linjen, vilket implicerar vasst ljud. Dessutom återkommande spikar från 6 kHz upp till 20 kHz.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-07 12:02

Morello skrev:Är det Jono Sailors?

Japp, från albumet Life. Låter ändå ok. Ingen dist som jag stör mig på direkt men öronen blir svettiga rätt fort.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 12:14

Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-07 12:19

Morello skrev:Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.

Jag är rätt härdat. Öronen gick nog i pension efter senaste Yngwie konserten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 12:48

Kan nämnas att när histogrammet har toppar vid +/-1 så betyder det att signalen är överstyrd, dvs man har hårdlimiterat. Sådan bös låter illa! På ickevandaliserat material förekommer inte sådant.
-Innehar F-skattsedel-

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-02-07 14:05

Är det nån som har lust att Masvisa ett av mina egenkomponerade alster? Skulle kunna mixa ned helt utan mastereffekter + en version med. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-07 14:21

ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.

1.01-Sailors.gif

"Intervjun" pågår. Riktigt kul och spännande. Kan ta några dagar då vi "pratar" via messenger. Har ni någon klurig fråga att ställa?

Ett utdrag.

Trevligt. Innan ni bestämmer att mixen är klar, var och hur lyssnar ni på den?
för 2 timmar sedan

Jono - The band
Dels lyssnar vi i referenshögtalare i studion där vi spelat in, dels där Stefan gör en stor del av mixningen. Sedan brukar vi allihop lyssna runt i både bilstereo, mobillurar, hemmaanläggningar och allt möjligt för att få en känsla för hur det kommer låta och vad som eventuellt saknas. Det är ju bara en promille av alla blivande lyssnare som har ett ljudsystem som påminner om studiomiljön, så att säga.
För en timme sedan

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-02-07 14:29

Äsch, jag lägger upp två filer i wav-format 24 bitar så kanske någon kan Masvisa dom:

https://www.dropbox.com/s/y1vgube57kepz ... x.wav?dl=0

https://www.dropbox.com/s/j0i54uy1o2q7o ... x.wav?dl=0

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 14:56

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.

Jag är rätt härdat. Öronen gick nog i pension efter senaste Yngwie konserten.

Lyssnade igen på spotify och det som stör mig så mycket att jag inte står ut mer än kanske en minut är avsaknaden av dynamik; det låter platt och livlöst.
Lite synd då det låter som grabbarna kan lira!
Ska man få rätsida på denna produtkion bör man nog börja med att plocka bort kompressorn på mixen och lyssna igen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-02-07 17:00

Inom rock och metal så är den ofta smalbandiga burkiga mixningen och söndertriggade trummorna ett större problem än masterkompressor enligt mig iaf, metal ska låta högt och "in-your-face", men allt för ofta verkar det som att man mickar upp en klockradio när man exporterar stereomixen på slutet...

Buuurkmellanregiiiiiister!!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=d-pSq4MJmy8

..och jag tror seriöst inte att någon skulle kunna skilja ett par pi60 från en klockradio med hjälp av den här låten...
https://www.youtube.com/watch?v=aXzIeI0mkFI

Sedan jämför vi med en låt som ungefär är lika utplattad som dom andra MEN som även har lite bas i mixen:
https://www.youtube.com/watch?v=yhUbquwfrR8

Låter sjukt mycket bättre än dom andra två även fast den är lika platt.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-07 17:07

Kalejdokom skrev:Jag noterar att det oftast refereras till skivbolaget som ansvarig även för mastring, även om det lika ofta är något externt bolag/person som faktiskt utfört jobbet. Frågan är vem som egentligen "bestämmer"? Hur mycket inflytande har artisten själv? Och vad har egentligen producenten/skivbolaget för möjligheter att "styra" soundet? Hur mycket "makt" har den fysiska personen som sitter vid spakarna i mastringsprocessen?

Jag tänker mig att mastring kan vara nog så mycket en egen konstart, liknande artistens egna uttryck.

Möjligt att det stämmer vid återutgivning av äldre musik men när det gäller ny musik så tror jag det är snarare artisterna själva som vill ha den masteringen. Så är det med alla band jag personligen känner, som jag försökt diskutera det onödiga med mastering (för digitalt).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 17:08

Vem står ut med att lyssna på sådant där skräp?
Jag vet inte vilket exempel som stör mig mest.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-02-07 17:18

Morello skrev:Vem står ut med att lyssna på sådant där skräp?
Jag vet inte vilket exempel som stör mig mest.

Kanske finns ett samband att om man lyssnar mycket på death/trash metal och liknande intensiva musikstilar så har man högre tolerans för masterkompressor också?

Oavsett musikstil så måste det vara tråkigt att vara basist och upptäcka att man inte hörs överhuvudtaget när man lyssnar på sin egen skiva efteråt iaf =/

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-07 17:22

joakimfors skrev:

1.01-Sailors.gif

Du kan använda http://py.masv.is för att analysera 24-bit-filen. Tuggar även multikanal och diverse format.

Det verkar inte som den tar ogg. Har försökt 3 gånger nu och får error meddelande.

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-02-07 17:36

Här är min egen låt jag nämnde här ovan, med och utan masterfx:

slow_down_girl_fx.wav-pymasvis.png
slow_down_girl_fx.wav-pymasvis.png (48.81 KiB) Visad 6109 gånger

slow_down_girl_nofx.wav-pymasvis.png
slow_down_girl_nofx.wav-pymasvis.png (44.48 KiB) Visad 6109 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-07 18:00

Nja, filerna är ju inte bara med respektive utan masterfx. Den "omastrade" varianten har ju väsentligt lägre nivå generellt och utnyttjar alltså inte dynamiken fullt ut. För att kunna jämföra filerna rakt av så bör man först normalisera nivån på den omastrade varianten.

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-02-07 18:17

Om man bara normaliserar nivån kommer den ju ändå att vara mycket lägre än den hoptryckta versionen?

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-02-07 18:20

Men här är den ändå normaliserad till 0db:

slow_down_girl_nofx normalized.wav-pymasvis.png
slow_down_girl_nofx normalized.wav-pymasvis.png (50.03 KiB) Visad 6077 gånger

egonsmannen
Semesterfirare

Inläggav egonsmannen » 2018-02-07 18:23

Men det borde ju vara intressant för faktiskt.io att kunna lyssna på en låt både före och efter mastering. Här har ni chansen att både se och höra! Länkar till själva wav-filerna finns några inlägg upp. :D

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-07 19:18

Nattlorden skrev:
BORIS skrev:Att dra ner tex trummor tex kan absolut påverka tex basen negativt och tvärt om.

Fast INTE pga att kompressorn inte kan skilja på vad som är bas och vad som är trumma.... det är ett av huvudproblemen när det samkomprimeras (eller samlimiteras eller sameq:as ... )

Så innebörden av ditt inlägg är i princip att om man komprimerar ett spår med trummor så komprimerar man inte basspåret. Ja jo, något ska man väl göra för att komma upp i plus 45k inlägg. Mer intressant är imo hur kompressorn på det tänkta spåret med trummor kan påverka andra delar i mixen, för det gör den. Men som sagt, ditt:

Om man tar ned dynamiken hos t.ex. trummor så skadar inte den kompressionen sången eller något annat instrument

tolkade jag som att du menade att andra delar inte kan påverkas negativt av att dämpa dynamiken i en annan del av mixen. Tycker nog det är en rimlig tolkning och därav min kommentar. Men nu när du förklarat vad du menade så visst

Vad gäller crestfaktorn är och var min invändning att de flesta inspelningar i nämnda genrer före 1990 ligger på 15-20 dB inte stämmer samt att det inte heller är ett mått på ljudkvalitet. Har redan i mitt första inlägg dessutom framhållit att inspelningar ifrån den tiden ofta hade en rikare dynamik men som sagt invänt mot att det inte skulle finnas hyfsat många dynamiskt fattiga inspelningar även då, det gör det.

Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2018-02-07 21:04

BORIS skrev:Vad gäller crestfaktorn är och var min invändning att de flesta inspelningar i nämnda genrer före 1990 ligger på 15-20 dB inte stämmer samt att det inte heller är ett mått på ljudkvalitet.

Din invändning är inte värd någonting eftersom det är struntprat. Jag har för övrigt aldrig sett någon skriva att toppvärdesfaktorn är ett mått på ljudkvalitet. Förutom du då.

Här är två exempel som varken är stråkkvartett eller körmusik. Att det ser ut så här är regel snarare än undantag. Faktiskt en bit in på nittiotalet.

Public Enemy - 1988 - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
Bild

Entombed - 1990 - Left Hand Path [Earache Mosh 21 CD]
Bild

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2018-02-07 21:42

Starkt inlägg. Önskar jag kunde hitta två exempel där crestfaktorn är mindre än 15...

Spoiler:
Visa
orka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 22:34

BORIS skrev:Starkt inlägg. Önskar jag kunde hitta två exempel där crestfaktorn är mindre än 15...

Spoiler:
Visa
orka

Du är inte bara okunnig och spydig, men också prestigefylld verkar det som.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-07 22:52

Såja, pojkar. Nu taggar vi ner med hela Adele 25. Det ser mörkt ut... :roll:
Bilagor
Adele25.gif
Adele25.gif (21.91 KiB) Visad 5945 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-07 23:01

Morello skrev:
BORIS skrev:Starkt inlägg. Önskar jag kunde hitta två exempel där crestfaktorn är mindre än 15...
Spoiler:
Visa
orka
Du är inte bara okunnig och spydig, men också prestigefylld verkar det som.

Prestigefylld nej, spydig ja. Kul med folk som sticker ut lite. Njuter av Boris inlägg, hur fel han än har (ibland) ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-07 23:03

Jo alltså, om man gång på gång bli överbevisad så är det klädsamt att backa några millimeter, men Boris tar tillfälle till akt att uppträda spydigt istället. Vederbörande verkar för övrigt helt sakna intresse för ljudåtergivning så det torde finnas andra, lämpligare forum att raljera vidare i.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-07 23:05

Ytterligare bevismaterial kommer här i form av ett urval från A till Ö, eller snarare Y, utgivet fram till 1990. Tog mer eller mindre på chans spår 1 från ett gäng album:

MasVisAtillÖ.gif
MasVisAtillÖ.gif (51.27 KiB) Visad 5927 gånger

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-07 23:09

Morello skrev:Jo alltså, om man gång på gång bli överbevisad så är det klädsamt att backa några millimeter, men Boris tar tillfälle till akt att uppträda spydigt istället. Vederbörande verkar för övrigt helt sakna intresse för ljudåtergivning så det torde finnas andra, lämpligare forum att raljera vidare i.

Jag för bara fram samma åsikt som någon annan person redan gjort (minns ej vem) - när det gäller musik har han tillfört mer än de flesta här, inklusive undertecknad. Och jag gillar hans spetsiga humör/humor - väl bekomme!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi