Moderator: Redaktörer
ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.
ottovonkopp skrev:Almen skrev:Oj. Det där ser ut som något katastrofalt fel i den digitala signalbehandlingen. Som det ser ut ovanför 100 Hz i spektrat "skall" det inte se ut om det är musik.
Och histogrammet visar också att något gått snett.
Ups! Masvis gillar nog inte 24 bit. Konventerade till 16 bit och la upp en ny bild. Sorry.
Morello skrev:Är det Jono Sailors?
Morello skrev:Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.
ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.
ottovonkopp skrev:Morello skrev:Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.
Jag är rätt härdat. Öronen gick nog i pension efter senaste Yngwie konserten.
Kalejdokom skrev:Jag noterar att det oftast refereras till skivbolaget som ansvarig även för mastring, även om det lika ofta är något externt bolag/person som faktiskt utfört jobbet. Frågan är vem som egentligen "bestämmer"? Hur mycket inflytande har artisten själv? Och vad har egentligen producenten/skivbolaget för möjligheter att "styra" soundet? Hur mycket "makt" har den fysiska personen som sitter vid spakarna i mastringsprocessen?
Jag tänker mig att mastring kan vara nog så mycket en egen konstart, liknande artistens egna uttryck.
Morello skrev:Vem står ut med att lyssna på sådant där skräp?
Jag vet inte vilket exempel som stör mig mest.
joakimfors skrev:ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.
Du kan använda http://py.masv.is för att analysera 24-bit-filen. Tuggar även multikanal och diverse format.
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Att dra ner tex trummor tex kan absolut påverka tex basen negativt och tvärt om.
Fast INTE pga att kompressorn inte kan skilja på vad som är bas och vad som är trumma.... det är ett av huvudproblemen när det samkomprimeras (eller samlimiteras eller sameq:as ... )
BORIS skrev:Vad gäller crestfaktorn är och var min invändning att de flesta inspelningar i nämnda genrer före 1990 ligger på 15-20 dB inte stämmer samt att det inte heller är ett mått på ljudkvalitet.
BORIS skrev:Starkt inlägg. Önskar jag kunde hitta två exempel där crestfaktorn är mindre än 15...Spoiler:Visa
Morello skrev:Du är inte bara okunnig och spydig, men också prestigefylld verkar det som.BORIS skrev:Starkt inlägg. Önskar jag kunde hitta två exempel där crestfaktorn är mindre än 15...Spoiler:Visa
Morello skrev:Jo alltså, om man gång på gång bli överbevisad så är det klädsamt att backa några millimeter, men Boris tar tillfälle till akt att uppträda spydigt istället. Vederbörande verkar för övrigt helt sakna intresse för ljudåtergivning så det torde finnas andra, lämpligare forum att raljera vidare i.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster