MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Morello » 2018-02-20 23:01

Svante skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:
Vh, iö

Återigen plockade jag bort allt som saknar relevans för ämnet. Det blev faktiskt ingenting kvar.

Jag frågar igen: Finns det någon vetenskaplig studie som visar att det föreligger mätbara eller till och med hörbara skillnader mellan entrådig och flertrådig kabel - allt annat lika

Jag tror att svaret är nej, men att du inte kommer att få det svaret av Ingvar.

Den som lever får se.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-21 09:14

Morello skrev:Finns det någon vetenskaplig studie som visar att det över huvud taget finns en hörbar skillnad på entrådig kontra flertrådig kabel - allt annat lika?

Kan överhuvudtaget allt annat vara lika?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-21 09:15

Bill50x skrev:
Morello skrev:Finns det någon vetenskaplig studie som visar att det över huvud taget finns en hörbar skillnad på entrådig kontra flertrådig kabel - allt annat lika?

/ B

Ja.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-21 10:39

Bill50x skrev:

/ B

Ingenting i fysiken är exakt (utom definitioner), men som tankemodell - absolut. Och skillnaden kan vara så liten att man i praktiken kan försumma den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-21 10:40

sprudel skrev:
Svante skrev:
Morello skrev:
Återigen plockade jag bort allt som saknar relevans för ämnet. Det blev faktiskt ingenting kvar.

Jag frågar igen: Finns det någon vetenskaplig studie som visar att det föreligger mätbara eller till och med hörbara skillnader mellan entrådig och flertrådig kabel - allt annat lika

Jag tror att svaret är nej, men att du inte kommer att få det svaret av Ingvar.

Skulle vara kul om LTS Göteborg arrade ett dylikt test. Personer med känslighet för dessa ting skulle gladeligen ställa upp.

Det är bara att engagera sig och sätta fart ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-21 10:52

Bill50x skrev:

/ B

Med allt avsåg jag faktiskt bara R, L och C.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-21 10:55

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

...och längd?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-21 13:26

Svante skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Kan överhuvudtaget allt annat vara lika?

/ B

...och längd?

...och material?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-21 14:51

Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-21 14:54

Det är svårt att avgöra, då jag inte hittar någon som helst teknisk information om kablarnas innehåll på deras hemsida!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-21 23:02

Vad menar du? Om det hade varit en fråga du ställt så är svaret nej. Just inga tekniska likheter finns.

Varför läser du inte på innan du kommer med sådana där befängdheter? Gör du det så kommer du att märka sådana saker själv, och slippa bli rättad.

Vad är syftet med ditt inlägg?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-21 23:13

Alltså, LTS-kablarna var väl lite en reaktion på att det började komma ett flertal dyrkablar som använde tex den avslutning som Naqrefs kabel hade. Det finns ju en viss poäng med den även om den inte är stor. Jag fick känslan att syftet med kablarna var att visa att det inte behövdes några dyra delar för att göra en extrem kabel. Och det är ju sympatiskt, även om jag menar att man inte ska behöva ta till ens de lösningarna för högtalarkablar. Förstärkaren ska förstås klara av att driva en snutt lampsladd, annars är det en dålig förstärkare. Om LTS-kabeln är lätt neurotisk, så är Transparentkabeln fullständigt sinnessjuk, eller åtminstone prissättningen av den.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-21 23:54

IngOehman skrev:
Just inga tekniska likheter finns.

Vh, iö

Var hittar man sådan information om transparents kabel?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-22 00:04

Svante skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Kan överhuvudtaget allt annat vara lika?

/ B

...och längd?

Varför? Vad skall du ha längden till? Alltså om vi talar normala hifi-längder, t ex mellan 1 och 10 meter.

Jag tror Morello menade just R, L och C när han skrev det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-22 00:14

Svante skrev:Alltså, LTS-kablarna var väl lite en reaktion på att det började komma ett flertal dyrkablar som använde tex den avslutning som Naqrefs kabel hade. Det finns ju en viss poäng med den även om den inte är stor. Jag fick känslan att syftet med kablarna var att visa att det inte behövdes några dyra delar för att göra en extrem kabel. Och det är ju sympatiskt, även om jag menar att man inte ska behöva ta till ens de lösningarna för högtalarkablar. Förstärkaren ska förstås klara av att driva en snutt lampsladd, annars är det en dålig förstärkare. Om LTS-kabeln är lätt neurotisk, så är Transparentkabeln fullständigt sinnessjuk, eller åtminstone prissättningen av den.

Är det alltså din uppfattning att klumpen på Transparent-kabeln är en avslutning? Varifrån kommer i så fall det påståendet?

Om du menar andra kablar, vilka kablar är det du påstår har avslutning?

Om du inte heller satt in dig i vad Transparent-kabeln är, varför uttalar du dig om den och jämför med LTS-kabeln?

Och för din information, en lampsladd är inte svår att driva, den är ju lätt att driva. LTS-kabeln är INTE framtagen för att vara lättare att driva utan för att ge mindre induktiv dämpning (och frihet från kardeler som gnuggar mot varandra). Att dess uppbyggnad gör den svår att driva ökar kravet på förstårnaren, därav den anpassade avslutningen.

Hur svår att driva en kabel är, är om något proportionellt (vid en given längd) mot kapacitansen. Så en lampsladd är lätt att driva. Ännu lättare är en 300-ohms antennkabel. Men de ger å andra sidan i stigande grad högre induktiv nivåförlust. Så man kan offra kapacitans för att få mindre påverkan i högsta diskanten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-22 00:49

Om jag minns rätt gjorde Naqref en grej av att kabeln fungerar som vågledare och att det kan bli resonanser (typ pipresonanser, fast elektriska) i kablar, och därför kunde en del förstärkare få problem att driva dem. Med avslutning försvinner det problemet eftersom resonanserna dör. I det avseendet är LTS-kabeln lättare att driva. Samma kommentar gäller att kabellängden är en parameter, ju längre kabel, desto svårare att driva eftersom resonanserna flyttar nedåt i frekvens. Jag har själv i min ungdom byggt förstärkare som inte tålde vanliga kablar. Det är lite svårt att minnas exakt, men jag tror att kapacitiv last var ok, men just inte en kabel. Jag minns iaf att jag sköt några diskanter... :roll:

Transparentkabeln jag syftar på finns beskriven i en slaktartråd för tiotalet år sedan. Där satt just ett motstånd och en kondensator. Kabeln på bilden i FBKs länk kan inte gärna vara en avslutning eftersom den sitter mitt på kabeln.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-22 07:46

Svante skrev:Om jag minns rätt gjorde Naqref en grej av att kabeln fungerar som vågledare och att det kan bli resonanser (typ pipresonanser, fast elektriska) i kablar, och därför kunde en del förstärkare få problem att driva dem. Med avslutning försvinner det problemet eftersom resonanserna dör. I det avseendet är LTS-kabeln lättare att driva. Samma kommentar gäller att kabellängden är en parameter, ju längre kabel, desto svårare att driva eftersom resonanserna flyttar nedåt i frekvens. Jag har själv i min ungdom byggt förstärkare som inte tålde vanliga kablar. Det är lite svårt att minnas exakt, men jag tror att kapacitiv last var ok, men just inte en kabel. Jag minns iaf att jag sköt några diskanter... :roll:

Transparentkabeln jag syftar på finns beskriven i en slaktartråd för tiotalet år sedan. Där satt just ett motstånd och en kondensator. Kabeln på bilden i FBKs länk kan inte gärna vara en avslutning eftersom den sitter mitt på kabeln.

Bilderna har ju icke förvånande gått ut tiden:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=2953&hilit=Transparent
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-22 10:05

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Om jag minns rätt gjorde Naqref en grej av att kabeln fungerar som vågledare och att det kan bli resonanser (typ pipresonanser, fast elektriska) i kablar, och därför kunde en del förstärkare få problem att driva dem. Med avslutning försvinner det problemet eftersom resonanserna dör. I det avseendet är LTS-kabeln lättare att driva. Samma kommentar gäller att kabellängden är en parameter, ju längre kabel, desto svårare att driva eftersom resonanserna flyttar nedåt i frekvens. Jag har själv i min ungdom byggt förstärkare som inte tålde vanliga kablar. Det är lite svårt att minnas exakt, men jag tror att kapacitiv last var ok, men just inte en kabel. Jag minns iaf att jag sköt några diskanter... :roll:

Bilderna har ju icke förvånande gått ut tiden:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=2953&hilit=Transparent

Bra drag i den tråden. Vidhåller att Transparent Audio är bondfångare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-22 10:18

Ja, vad annars?

Enligt de tekniska experterna på Transparent, så är kabelns låda dels ett LP-filter och syftet med den är även att dämpa en mystisk resonans som kabeln av elektriska skäl skall ha mitt i audioområdet. :roll:

Klumpen är hur som helst alltså inte en avslutning. Talar då om den som FBK hänvisade till.

Det hela känns lite som att tycka att en kamels knä är samma sak som Svantes adamsäpple, eller en masurknöl på en björk... Kablar kan ha knölar av olika skäl. Vissa kan mejka tekniskt sense, andra är bara dravel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-22 10:42

Den kabel jag tror Bamsefar öppnade för länge sedan hade inte en avslutning som Anders kabel, men ett LP-filter bestående av L och C om jag minns rätt. Dvs vid höga frekvenser (RF) är den lika illa avslutade som ett kablage utan magisk låda.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-22 11:12

Jag vill minnas att Transparentkabeln som dissekerades hade ett motstånd och en konding i serie kopplade mellan signal och skärm. Jag vill också minnas att det rörde sig om ett lågnivåkablage, men jag kan minnas fel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-22 11:25

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ingenting i fysiken är exakt (utom definitioner), men som tankemodell - absolut. Och skillnaden kan vara så liten att man i praktiken kan försumma den.

Javisst!

Inom fysiken är det legio att förenkla (sådant som kan försummas, nota bene), t ex är det oftast rimligt att betrakta kor som sfäriska (klassisk fysikhumor, som när man förstår den plötsligt blir även till kunskap).

Tricket är ju att bara förenkla bort sådana saker som man FÖRST verkligen förstår, så man vet att de går att förenkla bort.

Den stora konstarten är dock att inkludera även de saker som man inte tänkt på... det kan låta omöjligt, men det finns sätt på vilka man kan konkretisera en flerdimensionell ram (verkligen förstå gränsen) utan att ha detaljkunskaper om dess innehåll. Finurligt va?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-22 11:47

Johan_Lindroos skrev:Jag vill minnas att Transparentkabeln som dissekerades hade ett motstånd och en konding i serie kopplade mellan signal och skärm. Jag vill också minnas att det rörde sig om ett lågnivåkablage, men jag kan minnas fel.

Ja, jag är ganska säker på att det var R och C i serie, parallellt med lasten. Alltså en avslutning som "kopplas in" vid höga frekvenser. Jag minns det dock som en högtalarkabel, men kanske har jag fel.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-22 16:17

IngOehman skrev:.. en mystisk resonans som kabeln av elektriska skäl skall ha mitt i audioområdet. :roll:

Jamen då är det ju kristallklart att en mystisk klump mitt på kabeln är välgörande. Antagligen blir ljudbilden mer centrerad också. Magisk logik.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-22 16:29

darkg skrev:
IngOehman skrev:.. en mystisk resonans som kabeln av elektriska skäl skall ha mitt i audioområdet. :roll:

Jamen då är det ju kristallklart att en mystisk klump mitt på kabeln är välgörande. Antagligen blir ljudbilden mer centrerad också. Magisk logik.

Och sätter man fötter på klumpen så sparar ju folk in lite pengar på att slippa köpa kabellyftare. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-22 16:53

Svante skrev:Om jag minns rätt gjorde Naqref en grej av att kabeln fungerar som vågledare och att det kan bli resonanser (typ pipresonanser, fast elektriska) i kablar, och därför kunde en del förstärkare få problem att driva dem.

Njae... Om du hade munnits rätt så hade du kommit ihåg att det var jag som nämnde dessa problem, och därför propsade på att kabeln måste ha en avslutning. :)

Svante skrev:Med avslutning försvinner det problemet eftersom resonanserna dör. I det avseendet är LTS-kabeln lättare att driva.

Avslutningen gör nytta ja, det är därför den bör finnas där.

Svante skrev:Samma kommentar gäller att kabellängden är en parameter, ju längre kabel, desto svårare att driva eftersom resonanserna flyttar nedåt i frekvens. Jag har själv i min ungdom byggt förstärkare som inte tålde vanliga kablar. Det är lite svårt att minnas exakt, men jag tror att kapacitiv last var ok, men just inte en kabel. Jag minns iaf att jag sköt några diskanter... :roll:

Man behöver inte bygga själv för att träffa på förstärkare som kan krångla med vissa kablar. ;)

Krångel av sådan dignitet att diskanter går upp i rök är dock kanske inte så vanligt, men många förstärkare uppvisar små spurious i MHz-området som påverkas av sådant som kabelval och signalen som provocerar förstärkaren. Oscillationerna i sin tur påverkar i förekommande fall diskantregistret, då de ianspråktar tillgänglig slew rate, helt eller delvis.

Har skrivit en del om detta och att det därför inte är dugligt att förenkla kablars egenskaper (ens tillsammans med drivande ände) till de enkelt uppmätbara linjära beteendena. Även om kabeln i sig kan approximeras till något absolut linjärt så betyder det inte att den med sin last (kapacitans och/eller reflexvågsmässigt...) så kan den ändå påverkar överföringens linjäritet i det hörbara området.

Svante skrev:Transparentkabeln jag syftar på finns beskriven i en slaktartråd för tiotalet år sedan. Där satt just ett motstånd och en kondensator. Kabeln på bilden i FBKs länk kan inte gärna vara en avslutning eftersom den sitter mitt på kabeln.

Det stämmer.

Transparents kablar vilar inte mot tankar om transparens. I själva verket går det de själva säger inte ihop för någon som förstår ämnet, och det finns skäl att tro att de själva därför inte gör det. Men om man gillar det de gör är förstås upp till var och en att bedöma. Det finns dock inget släktskap med LTS-kabeln.

Transparent är VooDoo/metafysik/ormolja, LTS kabeln baserades på fysikens lagar. Typ den absoluta motsatsen, och det var detta som var min poäng.

Om någon förstår skillnaden men gillar transparent-kablar så är det självklart okej. Om någon gillar transparent-kabeln på grund av att de tror på det de säger, så är det däremot lite sorgligt eftersom de då är bedragna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-22 22:39

IngOehman skrev:

Vad menar du? Om det hade varit en fråga du ställt så är svaret nej. Just inga tekniska likheter finns.

Varför läser du inte på innan du kommer med sådana där befängdheter? Gör du det så kommer du att märka sådana saker själv, och slippa bli rättad.

Vad är syftet med ditt inlägg?

Vh, iö

Humor IÖ, men jag ser att du som vanligt inte uppskattar den.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-22 23:08

IngOehman skrev:Har skrivit en del om detta och att det därför inte är dugligt att förenkla kablars egenskaper (ens tillsammans med drivande ände) till de enkelt uppmätbara linjära beteendena. Även om kabeln i sig kan approximeras till något absolut linjärt så betyder det inte att den med sin last (kapacitans och/eller reflexvågsmässigt...) så kan den ändå påverkar överföringens linjäritet i det hörbara området.

Fast... Varför skulle det inte vara dugligt att förenkla kablars egenskaper till de linjära? Kablar är ju tämligen linjära, så så mycket till förenkling är det inte. Att förstärkaren är olinjär om den självsvänger är väl klart, men det hindrar inte att man ser kabeln som linjär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-22 23:16

Inside Transparent...
Bilagor
transparentdosan.png
transparentdosan.png (225.52 KiB) Visad 6226 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-22 23:20

Kanske bamsefars gamla bilder? Hittade dem via webarchive.org

Själv använder jag vdH-högtalarkabel, snordyr en gång i tiden, men tillräckligt okej för att fungera. Flerkardelig. Skulle aldrig köpa så dyr kabel idag, men nu har jag den så då kan jag lika gärna använda den. Lampsladd låter inte ett dugg sämre. Den som kan höra skillnad får mina vdH-kablar.
Bilagor
transparentopen.png
transparentopen.png (307.05 KiB) Visad 6224 gånger
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi