Svante skrev:Om jag minns rätt gjorde Naqref en grej av att kabeln fungerar som vågledare och att det kan bli resonanser (typ pipresonanser, fast elektriska) i kablar, och därför kunde en del förstärkare få problem att driva dem.
Njae... Om du hade munnits rätt så hade du kommit ihåg att det var jag som nämnde dessa problem, och därför propsade på att kabeln måste ha en avslutning.

Svante skrev:Med avslutning försvinner det problemet eftersom resonanserna dör. I det avseendet är LTS-kabeln lättare att driva.
Avslutningen gör nytta ja, det är därför den bör finnas där.
Svante skrev:Samma kommentar gäller att kabellängden är en parameter, ju längre kabel, desto svårare att driva eftersom resonanserna flyttar nedåt i frekvens. Jag har själv i min ungdom byggt förstärkare som inte tålde vanliga kablar. Det är lite svårt att minnas exakt, men jag tror att kapacitiv last var ok, men just inte en kabel. Jag minns iaf att jag sköt några diskanter...
Man behöver inte bygga själv för att träffa på förstärkare som kan krångla med vissa kablar.
Krångel av sådan dignitet att diskanter går upp i rök är dock kanske inte så vanligt, men många förstärkare uppvisar små spurious i MHz-området som påverkas av sådant som kabelval och signalen som provocerar förstärkaren. Oscillationerna i sin tur påverkar i förekommande fall diskantregistret, då de ianspråktar tillgänglig slew rate, helt eller delvis.
Har skrivit en del om detta och att det därför inte är dugligt att förenkla kablars egenskaper (ens tillsammans med drivande ände) till de enkelt uppmätbara linjära beteendena. Även om kabeln i sig kan approximeras till något absolut linjärt så betyder det inte att den med sin last (kapacitans och/eller reflexvågsmässigt...) så kan den ändå påverkar överföringens linjäritet i det hörbara området.
Svante skrev:Transparentkabeln jag syftar på finns beskriven i en slaktartråd för tiotalet år sedan. Där satt just ett motstånd och en kondensator. Kabeln på bilden i FBKs länk kan inte gärna vara en avslutning eftersom den sitter mitt på kabeln.
Det stämmer.
Transparents kablar vilar inte mot tankar om transparens. I själva verket går det de själva säger inte ihop för någon som förstår ämnet, och det finns skäl att tro att de själva därför inte gör det. Men om man gillar det de gör är förstås upp till var och en att bedöma. Det finns dock inget släktskap med LTS-kabeln.
Transparent är VooDoo/metafysik/ormolja, LTS kabeln baserades på fysikens lagar. Typ den absoluta motsatsen, och det var detta som var min poäng.
Om någon förstår skillnaden men gillar transparent-kablar så är det självklart okej. Om någon gillar transparent-kabeln på grund av att de tror på det de säger, så är det däremot lite sorgligt eftersom de då är bedragna.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).