MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-02-27 12:17

Okej, men i en krets kan man ju styra hur elektriciteten ska flyta i stora drag genom att använda rätt material på rätt ställen. Så i stora drag så finns det ju möjligheter att konstruera att elektriciteten ska flyta en viss väg. :)

Morello, jag har inte möjlighet att mäta så värst mycket av flera skäl. Det är lättare att småtjabba på ett forum för att man är intresserad. Inte så viktigt, men intressant. :) Att spåna lite har ju inte skadat någon.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 12:19

Nej, det är ju det som är problemet med kablar i allmänhet - de är så in i baljan linjära att det de facto är ytterligt svårt att mäta artefakterna!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 12:24

Morello skrev:Det här börjar påminna om "kabeldebatt classic" - en hypotes presenteras och sedan börjar man söka efter plausibla förklaringsmodeller när man rimligtvis borde börja med att mäta och se om hypotesen över huvud taget har någon bäring.

Ja, jo... men det är väl förklaringsmodellerna som delvis styr VAD man mäter och analyserar, eller?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-02-27 12:37

Morello, intressant att veta.

Jag får ju känslan av att man ska fokusera i första hand på bra guldpläterande kontaktdon i form av knivbananer. Det är ju en sån grej som jag tror mig hört skillnad på - bra och dålig kontakt mellan slutsteg och högtalare via kabel. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 14:29

mrGaskill skrev:Jag får ju känslan av att man ska fokusera i första hand på bra guldpläterande kontaktdon i form av knivbananer. Det är ju en sån grej som jag tror mig hört skillnad på - bra och dålig kontakt mellan slutsteg och högtalare via kabel. :)

Jag är helt säker på att det är skillnad på olika kablar. Å andra sidan är jag lika säker på att det finns massor med andra prylar som ger såväl större som viktigare skillnad än kablaget. I alla fall så länge man säkerställt kontakt(ytor) och inte använder kablar vars konstruktion medveten förvränger signalen. Känslan att hantera en välbyggd kabel är dock inte oväsentlig!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 15:39

petersteindl skrev:
Morello skrev:Gjorde Stig Carlsson några studier som kunde visa på effekten?

Nej. Han var osäker på hur det lämpligast skulle kunna mätas. Vi diskuterade genom åren ofta kablars möjliga påverkan på signalen och hur de skulle kunna mätas. Vi kom egentligen inte fram till något konkret. Stig ville absolut ha enkardeligt.

Mvh
Peter

Ja, fast blev tidsskalan verkligen rätt?

Som jag minns det så blev Stig "hard core single cord" typ 1985-89 någon gång, inte på 70-talet.

Revolutionen uppstod (om jag minns rätt) när han hade förlagt den flerkardeliga kabeln efter en mätsession, och snubblade över några stumpar sprängtråd (på en promenad i närheten av bostaden) och kopplade in dessa (i brist på annat) då sträckan var kort (han hade nyligen börjat använda monoblock, minns inte om det var Didriks eller om det kanske var några Mark Levinson som Wille ställt dig?).

Och han gillade det han hörde!

Han hittade strax efter de flerkardeliga kablarna och bytte, bytte tillbaka, bytte igen... Och ringde mig.

Så samma dag på kvällen var jag ditbjuden (var du där också? Jag minns inte) och vi testade en massa. Öppet och blindt.

Nog var sprängtråden bättre allt, men kablarna var olika på många sätt (de flerkardeliga var t ex grövre och mycket längre (och hade väldigt mycket högre kapacitans)) och det kan ha varit något annat än antalet kardeler som orsakade den hörbara skillnaden.

- - -

Själv har jag dock förespråkat enkardeligt sedan 70-talet, så att Stig hade flerkardeliga kablar när jag lärde känna honom minns jag väldgt väl eftersom jag ju föredrar enkardeligt. Därmed inte sagt att jag vet vad det berodde på att han körde med dessa kablar. Jag menar, det kan ha varit några kablar som någon tillfälligt lånat ut till honom för att få ett utlåtande.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 15:54

Morello skrev:Nej, det är ju det som är problemet med kablar i allmänhet - de är så in i baljan linjära att det de facto är ytterligt svårt att mäta artefakterna!

I min värld (som roterar mycket mera kring kul saker, som musiklyssning och filmtittning, än kring tråkiga saker som att mäta på hifi-apparater) så är stora problem ett större problem än små problem.

Därför är kablar mycket mindre viktigt än högtalare och rum. De ger ju mindre problem.

För mig är det helt enkelt väldigt konstigt att framställa artefakters litenhet som ett problem. Att välja en enkardelig kabel är därtill enkelt, inte svårt/problematiskt. Är det viktigt, nä, inte så mycket, men när det är så lätt...

Eller med andra ord - bara för att kablar påverkar lite så behöver man ju inte välja kablar som är sämre än de kan vara. Att välja flerkardeligt kostar ju typ ingenting extra. För mig blir valet då lätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 16:10

IngOehman skrev:
Eller med andra ord - bara för att kablar påverkar lite så behöver man ju inte välja kablar som är sämre än de kan vara.

Vh, iö

Syftar du på flertrådigt kontra entrådigt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 16:16

Alla egenskaper.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 16:22

Vidhåller du att en entrådig kabel är bättre än en flertrådig dito - allt annat lika?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-27 16:28

Morello skrev:Vidhåller du att en entrådig kabel är bättre än en flertrådig dito - allt annat lika?

Är där verkligen fullständig data där för att frågan skall gå att besvara? ( Är trådarna individuellt isolerade eller ej? Är det trådar av homogent material? Är de raka eller i spiral? M.m. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-02-27 16:38

Frågan är intressant, men man kan ju se den ur ett annat perspektiv än bra - dålig.

Vilka elektriska eller fysiska parametrar påverkas när man delar upp en tråd i mindre som flätas samman? Hur påverkar en ev. isolering av de små trådarna dessa parametrar?

Jag gissar att svaret är mångordigt, så vi kanske borde börja med att läsa någon extern text i ämnet. Någon?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 16:48

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Vidhåller du att en entrådig kabel är bättre än en flertrådig dito - allt annat lika?

Är där verkligen fullständig data där för att frågan skall gå att besvara? ( Är trådarna individuellt isolerade eller ej? Är det trådar av homogent material? Är de raka eller i spiral? M.m. )

Givet kontexten - tvärimpedansmodulationsdistorsion - så saknar din fråga bäring på ämnet.

För övrigt var frågan riktad till Ingvar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 16:58

PerStromgren skrev:Jag gissar att svaret är mångordigt, så vi kanske borde börja med att läsa någon extern text i ämnet. Någon?

Jag gissar att det finns mycket att säga i ämnet. En kabel är ju inte bara en (högtalar)kabel utan en enhet som ingår i kopplingen mellan slutsteg och högtalare. I en ideal värld borde ju avlämningspunkten (utgången på slutsteget) och ingången på högtalaren vara så standardiserade att själva kabeln skulle vara en enkel sak att fixa. Men så verkar ju inte det se ut idag, tex att Harryup erfor självsvängande förstärkare med vissa kablar. Det visar väl om något att kablarna i sig kan vara olika belastning på ett slutsteg, framför allt i kombination med högtalare/filter. En fråga, självsvängde använda högtalare även vid aktiv drift, dvs när slutstegen var direkt kopplade mot element och inte mot ett passivt filter?

Finns det någon egentligen som har kläm på detta till fullo?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-02-27 17:22

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Jag gissar att svaret är mångordigt, så vi kanske borde börja med att läsa någon extern text i ämnet. Någon?

Jag gissar att det finns mycket att säga i ämnet. En kabel är ju inte bara en (högtalar)kabel utan en enhet som ingår i kopplingen mellan slutsteg och högtalare. I en ideal värld borde ju avlämningspunkten (utgången på slutsteget) och ingången på högtalaren vara så standardiserade att själva kabeln skulle vara en enkel sak att fixa. Men så verkar ju inte det se ut idag, tex att Harryup erfor självsvängande förstärkare med vissa kablar. Det visar väl om något att kablarna i sig kan vara olika belastning på ett slutsteg, framför allt i kombination med högtalare/filter. En fråga, självsvängde använda högtalare även vid aktiv drift, dvs när slutstegen var direkt kopplade mot element och inte mot ett passivt filter?

Finns det någon egentligen som har kläm på detta till fullo?

/ B

Det är klart att det gör! De som tillverkar kabel vet förhoppningsvis vad de gör, baserat på de krav deras kunder har. Det är bara här - längst ut i konsumentledet - som bilden förmörkas av diverse charlataner. Dessa ser vi dock sällan här hos oss.

PS. Jag tog en leverantör (nästan) på måfå och ser detta: https://www.newenglandwire.com/technica ... -resources
PPS. Sorry B, jag svarade litet för snabbt på din fråga, som inte fortsatte i min riktning. Du diskuterar hela systemet, jag tänkte bara på kabeln själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 17:51

https://www.newenglandwire.com/en/indus ... -and-video

Du skriver först "det är klart att det gör!" och sen fortsätter du "de som tillverkar kabel vet förhoppningsvis vad de gör...".

Hur skall du ha det?

Är det klart att de vet vad de gör eller säger du att andra vet hur dessa saker fungera (visst finns det några som vet i varje fall en del, inte nödvändigtvis kabeltillverkare), eller hoppas du att de vet vad de gör?

Oavsett vilket - när du gör en sådan "positiv generalisering" blir nästa fråga (oavsett vilket svar du väljer): Vilken ostkupa har du levt under? Det är som om vissa hifi-aktörers utsagor är helt okända för dig, trots att det finns exempel till och med i den här tråden!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-02-27 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 17:52

Jag tror itne att Per syftade på hifikabelskojare alls.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-02-27 18:14

Att du orkar. Varför är du så besatt av detta?

Det går inte ihop med att du samtidigt säger att det inte spelar någon roll.

- -

Flertrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa teoretiska (inte hypotetiska, att mekanismerna finns är fakta) nackdelar, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).

Då är det som jag ser det en ickefråga. Valet är enkelt, men inte så viktigt..

Du gör ett annat val, och det är helt okej. Du ser mig inte angripa detta. Det är din sak och inget jag lägger mig i. Jag är lika ointresserad av dina kabelval som av det kabelbråk du (och två till, minst) driver.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-02-27 18:31

Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa praktiska nackdelar i form av styvhet, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).

Då är det som jag ser det en ickefråga. Valet är enkelt, men inte så viktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-27 18:42

IngOehman skrev:https://www.newenglandwire.com/en/industries/audio-and-video

Du skriver först "det är klart att det gör!" och sen fortsätter du "de som tillverkar kabel vet förhoppningsvis vad de gör...".

Hur skall du ha det?

Är det klart att de vet vad de gör eller säger du att andra vet hur dessa saker fungera (visst finns det några som vet i varje fall en del, inte nödvändigtvis kabeltillverkare), eller hoppas du att de vet vad de gör?

Oavsett vilket - när du gör en sådan "positiv generalisering" blir nästa fråga (oavsett vilket svar du väljer): Vilken ostkupa har du levt under? Det är som om vissa hifi-aktörers utsagor är helt okända för dig, trots att det finns exempel till och med i den här tråden!

Själv var jag lite ute och fiskade efter ett mer systemtänkande. Jag känner inga kabeltillverkare inom HiFi så jag har dålig koll på hur de resonerar. Men jag föreställer mig att det finns en hel del att göra inom interaktion mellan slutsteg/kabel/(aktiva/passiva)högtalare. Speciellt för att få till det där sista och inte bara få det att låta. Tänker att med passiva delningsfilter i högtalare lägger man en hel del möda att få till alla komponentvärden så det blir korrekt men hur ser det ut med kombinationen anslutande kablage. Jag gissar att det ibland är större elektrisk spridning mellan olika högtalarkablar än vad det är i valet mellan olika komponenter i delningsfiltret. Och den som konstruerar slutsteg kanske har en tänkt last i åtanke som kanske inte alls speglar kundens val av kablage och högtalare?

Hur ser du på saken IÖ?

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-02-27 20:01

Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa praktiska nackdelar i form av styvhet, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).

Nähä du. Nu går du för långt i din utsaga. Du kan inte utesluta möjligheten att det är så. Skärpning i den vetenskapliga stringensen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 20:37

Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa praktiska nackdelar i form av styvhet, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).

App app, det finns hypotetiska fördelar!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-27 20:44

Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel ....

Du får det att låta som ett axiom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-27 20:46

Jao. Nu börjar det bli rundgång här.

Jag spelade precis lite Einstürzende Neubaten, med reservation för felstavning. Och nej Morello, det spelade inte via streamingtjänst utan från roterade optiskt plastfonogram! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-27 20:48

Om man liksom återgår till trådämnet (!!!!): är det någon som faktiskt byggt den där dundersnabeln som IÖ och Anders kokade ihop?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-27 22:32

paa skrev:
Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel ....

Hur skulle du förklara att kabelns serieimpedansoch därmed spänningsfallet över sagda kabel moduleras som funktion av strömmen genom densamma?
Man skulle kunna tänka sig att kabeln är så mekaniskt tafflig att ledarna "jazzar omkring" i takt med musiken varvid induktansen och därmed spänningsfallet moduleras, men det har i så fall ingenting med någon så kallad "tvärimpdansmodulation" att skaffa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-27 23:28

Morello skrev:
paa skrev:

Hur skulle du förklara att kabelns serieimpedansoch därmed spänningsfallet över sagda kabel moduleras som funktion av strömmen genom densamma?
Man skulle kunna tänka sig att kabeln är så mekaniskt tafflig att ledarna "jazzar omkring" i takt med musiken varvid induktansen och därmed spänningsfallet moduleras, men det har i så fall ingenting med någon så kallad "tvärimpdansmodulation" att skaffa.

Varför ska jag utsätta Svantes "axiom" för granskning? Det är väl inte så man hanterar axiom?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2018-02-27 23:44

Det går att lyssna på dem, axiomen alltså :)
Bilagor
Axioms_(album).jpg
Axioms_(album).jpg (30.19 KiB) Visad 5092 gånger
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-02-28 00:11

För ovanlighetens skull( :wink: ) så kastar ja in lite OT . . . har lånat ett slutsteg av en kompis som
kör med Speakon(Neutrik)-kontakter(hona-hane) på högisutgångarna . . . verkar vara rena drömmen . .
enda potentiella nackdelen som jag spontant kan komma på är att de möjligen "sticker ut" ett par cm
extra i jmf med "bananer". Någon som har några "teknisk motiverade invändningar" på Speakon . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-02-28 06:50

Speakon är smidiga.
Ett moment 22 i sammanhanget är att de ansluter mot kabeln med en klämmande skruv. På samma sätt som i en kopplingsplint ( sockerbit).
Då tycker jag att man är tillbaka på ruta ett, med tvinnad kabelända i polskruv :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi