Morello, jag har inte möjlighet att mäta så värst mycket av flera skäl. Det är lättare att småtjabba på ett forum för att man är intresserad. Inte så viktigt, men intressant.

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det här börjar påminna om "kabeldebatt classic" - en hypotes presenteras och sedan börjar man söka efter plausibla förklaringsmodeller när man rimligtvis borde börja med att mäta och se om hypotesen över huvud taget har någon bäring.
mrGaskill skrev:Jag får ju känslan av att man ska fokusera i första hand på bra guldpläterande kontaktdon i form av knivbananer. Det är ju en sån grej som jag tror mig hört skillnad på - bra och dålig kontakt mellan slutsteg och högtalare via kabel.
petersteindl skrev:Morello skrev:Gjorde Stig Carlsson några studier som kunde visa på effekten?
Nej. Han var osäker på hur det lämpligast skulle kunna mätas. Vi diskuterade genom åren ofta kablars möjliga påverkan på signalen och hur de skulle kunna mätas. Vi kom egentligen inte fram till något konkret. Stig ville absolut ha enkardeligt.
Mvh
Peter
Morello skrev:Nej, det är ju det som är problemet med kablar i allmänhet - de är så in i baljan linjära att det de facto är ytterligt svårt att mäta artefakterna!
IngOehman skrev:
Eller med andra ord - bara för att kablar påverkar lite så behöver man ju inte välja kablar som är sämre än de kan vara.
Vh, iö
Morello skrev:Vidhåller du att en entrådig kabel är bättre än en flertrådig dito - allt annat lika?
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vidhåller du att en entrådig kabel är bättre än en flertrådig dito - allt annat lika?
Är där verkligen fullständig data där för att frågan skall gå att besvara? ( Är trådarna individuellt isolerade eller ej? Är det trådar av homogent material? Är de raka eller i spiral? M.m. )
PerStromgren skrev:Jag gissar att svaret är mångordigt, så vi kanske borde börja med att läsa någon extern text i ämnet. Någon?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Jag gissar att svaret är mångordigt, så vi kanske borde börja med att läsa någon extern text i ämnet. Någon?
Jag gissar att det finns mycket att säga i ämnet. En kabel är ju inte bara en (högtalar)kabel utan en enhet som ingår i kopplingen mellan slutsteg och högtalare. I en ideal värld borde ju avlämningspunkten (utgången på slutsteget) och ingången på högtalaren vara så standardiserade att själva kabeln skulle vara en enkel sak att fixa. Men så verkar ju inte det se ut idag, tex att Harryup erfor självsvängande förstärkare med vissa kablar. Det visar väl om något att kablarna i sig kan vara olika belastning på ett slutsteg, framför allt i kombination med högtalare/filter. En fråga, självsvängde använda högtalare även vid aktiv drift, dvs när slutstegen var direkt kopplade mot element och inte mot ett passivt filter?
Finns det någon egentligen som har kläm på detta till fullo?
/ B
Morello skrev:Vidhåller du att en entrådig kabel är bättre än en flertrådig dito - allt annat lika?
IngOehman skrev:https://www.newenglandwire.com/en/industries/audio-and-video
Du skriver först "det är klart att det gör!" och sen fortsätter du "de som tillverkar kabel vet förhoppningsvis vad de gör...".
Hur skall du ha det?
Är det klart att de vet vad de gör eller säger du att andra vet hur dessa saker fungera (visst finns det några som vet i varje fall en del, inte nödvändigtvis kabeltillverkare), eller hoppas du att de vet vad de gör?
Oavsett vilket - när du gör en sådan "positiv generalisering" blir nästa fråga (oavsett vilket svar du väljer): Vilken ostkupa har du levt under? Det är som om vissa hifi-aktörers utsagor är helt okända för dig, trots att det finns exempel till och med i den här tråden!
Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa praktiska nackdelar i form av styvhet, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).
Då är det som jag ser det en ickefråga. Valet är enkelt, men inte så viktigt.
Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel men vissa praktiska nackdelar i form av styvhet, som det kostar typ gratis att slippa (ingen signifikant extrakostnad).
Då är det som jag ser det en ickefråga. Valet är enkelt, men inte så viktigt.
Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel ....
paa skrev:Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel ....
Du får det att låta som ett axiom.
Morello skrev:paa skrev:Svante skrev:Entrådighet som den i normalfallet yttrar sig, ger noll fördelar som högtalarkabel ....
Du får det att låta som ett axiom.
Hur skulle du förklara att kabelns serieimpedansoch därmed spänningsfallet över sagda kabel moduleras som funktion av strömmen genom densamma?
Man skulle kunna tänka sig att kabeln är så mekaniskt tafflig att ledarna "jazzar omkring" i takt med musiken varvid induktansen och därmed spänningsfallet moduleras, men det har i så fall ingenting med någon så kallad "tvärimpdansmodulation" att skaffa.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 30 gäster