Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-03-06 09:28

Svante skrev:Ah. Men det talar ju ändå för att man ska undvika kablar med mjuk isolering och se till att de drivs lågohmigt för att vara på säkra sidan :D .

Därtill har vi serieinduktansmodulationsdistorsion i högtalarkablar. Det finns som bekant inte några genvägar till det perfekta ljudet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-06 09:54

Morello skrev:
Svante skrev:Ah. Men det talar ju ändå för att man ska undvika kablar med mjuk isolering och se till att de drivs lågohmigt för att vara på säkra sidan :D .

Därtill har vi serieinduktansmodulationsdistorsion i högtalarkablar. Det finns som bekant inte några genvägar till det perfekta ljudet.

Jag får inte direkt överväldigande många träffar på den där termen på google. Type nada, zilch, zero. Var det något du hittade på precis?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-06 10:31

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Självklart kan folk missförstå saker, speciellt de som inte läser så noga, men den som vill förstå det HA berättar om och gör en insats för stt försöka förstå, kommer inte att bli förd bakom ljuset. Tvärtom!

Detta är en väldigt blåögd syn på hur reklam fungerar. Att det är ok att påstå vad som helst så länge det är sanningar man säger. Och att "missförstånden" är läsarens ansvar.

Reklamvärlden är full av exempel på hur man säger saker som man förstår kommer att misstolkas till produktens fördel, fast man egentligen inte lovar det folk tror man lovar. Jag tycker att det är ett synnerligen osympatiskt beteende, att det är rent bedrägligt.

Sen verkar det gälla olika beroende på vem som använder sälj-argumenten och/eller var argumenten kommer ifrån.

Musik och Ljudteknik 4/1998: http://user.faktiskt.io/jonasp/MoLT/superh%F6gtalarkabel%20MoLT%204-1998.pdf

Att skin-effekten skulle ha någonting som helst med högtalarkabelproblem får alltså hänskjutas till avdelningen kvalificerat humbug!

Samtidigt som skin-effekten anses användas som bondfångeri, så är det tydligen helt ok att använda sig av tvärimpedansdistorion och musikmodulation som säljargument, utan att vilja redovisa några storleksordningar eller belägg som visar på effektens existens och relevans.

Skin-effekten (om än ett extremt litet problem dessa sammanhang) är bevisad existerande och kan mätas. Hur är det med tvärimpedansdistorionen, musikmodulationen och hur stora problem är dessa jämfört med skin-effekten, som ju ansågs vara "humbug"...

---
Humbug (av eng. humbug, "infall, bedrägeri"), ett oförskämt bedrägeri, beräknat på att lura den lättrogna mängden, svindleri, charlataneri, skojeri, skälmstycke. https://sv.wikipedia.org/wiki/Humbug

Ingen har förnekat skineffektens existens.

Det jag skiver handlar om dess betydelse och dess mekanism. Fakta är att induktansen dominerar i en normal högtalarkabel. Fakta är också att det är humbug att skineffekten bekämpas med hjälp av flerkardeliga kablar av normalt slag. Skälet är att kardelerna varken är isolerade från varandra eller byter position med varandra i en sådan. .

Vh, iö

- - - - -

PS. Om du vill lära dig mera om skineffekten så rekommenderar jag att du läser sista stycket i eftertexten till artikeln du själv citerade. Förhoppningsvis skall det räcka för att du skall se att jag inte motsatt mig skineffektens existens. I själva verkar är den en av "motorerna" för uppståendet av tvärimpedansmodulation.

När det gäller dina påståeden så känner jag inte till några studier där man kunna påvisa hörbarhet av skineffekten. Tvärimpedansmodulation har dock påvisats i flera blindtester. Sagt med reservation för att att det är mycket svårt både att karlägga alla tänkbara inblandade mekanismer och dessutom omöjligt att isolera dem ifrån varandra då testobjekten är specifika kablar. Men man kan göra analyser med "beväpnat öra" och på så vis lära känna trärimpedansmodulationens karaktärer, och med hjälp av identifikation (igenkännande av karaktärer) troliggöra att det är just denna som skapat skillnaden i blindtesterna mellan enkardeliga och flerkardeliga kablar.

Men än en gång: Du behöver inte tro på något av detta, du behöver heller inte undersöka saken själv och du får använda vilken kabeltyp du vill! Jag lägger mig inte i detta. Säger inte att du skall byta eller ens att du skulle komma att höra några skillnader. Ogillar bara att bli påhoppad för att jag undersökt saken och berättat vad jag vet och vilka slutsatser jag dragit. :(
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-06 10:51, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-06 10:33

Skälmstycke är ett ord som används för lite numera.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2018-03-06 10:41

IngOehman skrev:När skall faktiskt återställas så det blir bra igen? Eller egentligen räcker det om man har dagen på sig att hitta fel. Det finns ju en poäng med att inlägg inte kan redigeras långt i efterhand. Tänker då mest på att det är trist när inlägg försvinner långt efter att de lades, och trådar blir jättekonstiga. Några medlemmar raderade ju bort sig själva helt från faktiskt-historien. :(

OK, vi tar upp diskussionen i admin-gruppen.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 10:42

bomellberg skrev:
IngOehman skrev:När skall faktiskt återställas så det blir bra igen? Eller egentligen räcker det om man har dagen på sig att hitta fel. Det finns ju en poäng med att inlägg inte kan redigeras långt i efterhand. Tänker då mest på att det är trist när inlägg försvinner långt efter att de lades, och trådar blir jättekonstiga. Några medlemmar raderade ju bort sig själva helt från faktiskt-historien. :(

Eftersom möjligheten att redigera missbrukades i retoriskt syfte föreslår jag att möjligheten att redigera förblir som den är idag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 10:43

jonasp skrev:
Morello skrev:

Jag får inte direkt överväldigande många träffar på den där termen på google. Type nada, zilch, zero. Var det något du hittade på precis?

Givetvis och det var ett så kallat skämt, vilket torde framgå mot bakgrund av som skrivits tidigare i tråden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-06 10:55

Morello skrev:
bomellberg skrev:

Eftersom möjligheten att redigera missbrukades i retoriskt syfte föreslår jag att möjligheten att redigera förblir som den är idag.

+100

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-06 12:13

Ja, vis av historien så håller jag tyvärr med. -Trots att pinsamma misstag, felformuleringar och felstavningar som man gjort får ligga kvar, men möjligheten att efterredigera missbrukades ju upprepat.

Kanske hade det funkat med en möjlighet att göra ett tillägg i efterhand (inte radera något), t ex för att räta ut missförstånd för nytillkomna läsare, ev efter sökning. Men jag gissar att en sådan funktion inte finns förprogrammerad.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-06 12:19

Morello skrev:Givetvis och det var ett så kallat skämt, vilket torde framgå mot bakgrund av som skrivits tidigare i tråden.

Jag kunde icke med säkerhet utesluta att någon kabelkrängare använt ett liknande begrepp. Öronen har väl inte trillat av, men det är länge sedan jag upphörde bli förvånad.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-06 12:35

IngOehman skrev:Förhoppningsvis skall det räcka för att du skall se att jag inte motsatt mig skineffektens existens.

Eh, har jag påstått det? Om inte, varför låtsas du som om jag har påstått eller tror det?

Du hänvisade till hur svag skin-effekten är "Jo, nivån vid 50 kHz kommer att ha minskat med 0,027dB. Värre tonkurvefel har man hört talas om..." för att fortsätta med: "Att skin-effekten skulle ha någonting som helst med högtalarkabelproblem får alltså hänskjutas till avdelningen kvalificerat humbug!"

Min följdfråga var då, vad är det då som gör marknadsföring med begrepp som tvärimpedansdistortion eller modulation av musiken inte varandes humbug och bondfångeri det med? Menar du att dessa effekter är större och mer hörbara (samtidigt som du inte kan visa det)?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-06 13:27

RogerJoensson skrev:
Morello skrev:HA-kabeln är säkert bra!

Jag har ingenting emot sagda kabel, men tyckete en del argument som framkom i tråden var rent trams.

Utan säljtextens formuleringar och luriga budskap så hade jag nog inte brytt mig.

Åsyftar lurig något annat är att luras?

RogerJoensson skrev:En massa text och exempel som i de flesta fallen är helt irrelevant. De allra flesta hifispekulanterna har inte kunskap nog att se igenom detta. Effekten blir möjligen att flertalet köpare förbehandlas att uppleva en skillnad när de väl lyssnar. Kalla det var du vill.

"Det" (du skriver håller jag inte med om alls). Folk är inte korkade. Det HA skriver är MYCKET tydligt och kan inte rimligen lura någon, hur okunnig personen än är.

RogerJoensson skrev:Ärlig information hade talat om när man har nytta av egenskapsskillnaderna och inte.

Du anklagar här texten BÅDE för att vara oärlig och mera specifik för att utelämna information. Detta trots att texten som HA skrivit i allra högsta grad sätter saker i proportion och berättar att extremfallen är extremfall. Han hänvisar till och med ett ett ställe där den som inte kan räkna själv kan få hjälp att räkna på specifika fall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-06 14:11, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-06 14:07

IngOehman skrev:Åsyftar lurig något annat är att luras?

Mottagaren av informationen kan bli lurad, utan att avsändaren av budskapet avsåg att luras.

Detour?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-06 14:13

Och HA är oärliga utan att avse det, och utelämnar saker utan att mena det...

Fakta är att allt de skrivit är ärligt, sant och igen - lurar INGEN som läser det i sin helhet. Och detta är dessutom skapligt unikt från kabeltillverkande företag. Skulle vilja gå så långt som till att säga att han utbildar dem som läser det han skriver. Men vad någon än skriver, hur sant och riktigt det är, kan den som vill klandra alltid säga att det borde ha sagt mera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-06 14:23

Att en kabel stump (made in Sweden, det kostar)för under 2000kr kan få känslorna att dra iväg som det gör här, ja då har man inget vidare perspektiv på världens problem.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 14:25

IngOehman skrev:Och HA är oärliga utan att avse det, och utelämnar saker utan att mena det...

Fakta är att allt de skrivit är ärligt, sant och igen - lurar INGEN som läser det i sin helhet. Och detta är dessutom skapligt unikt från kabeltillverkande företag. Skulle vilja gå så långt som till att säga att han utbildar dem som läser det han skriver. Men vad någon än skriver, hur sant och riktigt det är, kan den som vill klandra alltid säga att det borde ha sagt mera.

Vh, iö

Hur stor är din inblanding i kabeln och marknadsföringen av densamma? :)
Har du tex författat texterna på på hemsidan?
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-06 14:48

Ok. Så editierar vi och lägger vi till lite igen efter att inlägget besvarats...

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:En massa text och exempel som i de flesta fallen är helt irrelevant. De allra flesta hifispekulanterna har inte kunskap nog att se igenom detta. Effekten blir möjligen att flertalet köpare förbehandlas att uppleva en skillnad när de väl lyssnar. Kalla det var du vill.

"Det" (du skriver håller jag inte med om alls). Folk är inte korkade. Det HA skriver är MYCKET tydligt och kan inte rimligen lura någon, hur okunnig personen än är.

Det är inte korkat att inte ha fullständig kunskap om hur en kabel kommer att fungera i den egna anläggningen. Man kan inte förutsätta att folk vet vad de inte vet. Du borde börja intervjua folk för att se vad de har förstått och inte ta för givet att de hänger med i svängarna. Lite reality check. Att man nickar medhållande är inget bevis för att man förstått.
IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:Ärlig information hade talat om när man har nytta av egenskapsskillnaderna och inte.

Du anklagar här texten BÅDE för att vara oärlig och mera specifik för att utelämna information. Detta trots att texten som HA skrivit i allra högsta grad sätter saker i proportion och berättar att extremfallen är extremfall. Han hänvisar till och med ett ett ställe där den som inte kan räkna själv kan få hjälp att räkna på specifika fall.

Den som inte har tillräcklig kunskap är inte hjälpt, för den vet inte vad man ska räkna efter.
Nu är det en säljtext och om det inte rör sig om ett kommunikationsmisstag och att man avsiktligt inte tagit med ett enda exempel på en normal anläggning, så är man ändå fri att göra så. Precis som jag bör få kritisera det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 14:54

RogerJoensson skrev:
Ok. Så editierar vi och lägger vi till lite igen efter att inlägget besvarats...

Kanske borde möjligheten till att redigera helt avaktiveras?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-06 16:01

Håll er till ämnet, och undvik att recensera era meddebattörers intelligens. Vi håller ett öga på tråden.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2018-03-06 16:04

Morello skrev:Hur stor är din inblanding i kabeln och marknadsföringen av densamma? :)
Har du tex författat texterna på på hemsidan?

Morello, Ingvar har tidigare mer eller mindre explicit besvarat dina spörsmål (på sidan 9) :).

IngOehman skrev:Jag är INTE inblandad alls i produktens framtagande!

IngOehman skrev:Jag kände inte ens till att de skulle tillverka en kabel innan den var klar!

IngOehman skrev:Kul att de när de presenterar den bara skriver saker som är sanna.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 16:07

Intressant start Zappa! :mrgreen:
Välkommen till forat!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2018-03-06 16:10

Tackar :).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-06 16:10

Jaha, är det någon som köpt sladden då. Är den fin liksom. Nä, jag orkar inte läsa riktigt hela tråden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 16:15

Zappa skrev:Tackar :).

Jag tycker inte riktig det du citerade ger svar på min fråga dock.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-06 16:22

Zappa=Ingvar? Kan någon av er dementera?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2018-03-06 16:38

Svante skrev:Zappa=Ingvar? Kan någon av er dementera?

Zappa och Ingvar är definitivt inte samma person.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-06 16:59

jonasp skrev:Jaha, är det någon som köpt sladden då. Är den fin liksom. Nä, jag orkar inte läsa riktigt hela tråden.

Ja den är mycket vacker. Tom frugan i köket tyckte så! 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-06 17:07

Zappa skrev:
Svante skrev:Zappa=Ingvar? Kan någon av er dementera?

Zappa och Ingvar är definitivt inte samma person.

Har Zappa någon koppling till Holographic Audio? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-06 17:08

AndreasArvidsson skrev:
jonasp skrev:Jaha, är det någon som köpt sladden då. Är den fin liksom. Nä, jag orkar inte läsa riktigt hela tråden.

Ja den är mycket vacker. Tom frugan i köket tyckte så! 8)

Har ni den i köket eller kan frugan se den från köket . . . typ. 8O :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2018-03-06 17:17

Morello skrev:Har Zappa någon koppling till Holographic Audio? 8)

På intet vis 8) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi