RogerJoensson skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Självklart kan folk missförstå saker, speciellt de som inte läser så noga, men den som vill förstå det HA berättar om och gör en insats för stt försöka förstå, kommer inte att bli förd bakom ljuset. Tvärtom!
Detta är en väldigt blåögd syn på hur reklam fungerar. Att det är ok att påstå vad som helst så länge det är sanningar man säger. Och att "missförstånden" är läsarens ansvar.
Reklamvärlden är full av exempel på hur man säger saker som man förstår kommer att misstolkas till produktens fördel, fast man egentligen inte lovar det folk tror man lovar. Jag tycker att det är ett synnerligen osympatiskt beteende, att det är rent bedrägligt.
Sen verkar det gälla olika beroende på vem som använder sälj-argumenten och/eller var argumenten kommer ifrån.
Samtidigt som skin-effekten anses användas som bondfångeri, så är det tydligen helt ok att använda sig av tvärimpedansdistorion och musikmodulation som säljargument, utan att vilja redovisa några storleksordningar eller belägg som visar på effektens existens och relevans.
Skin-effekten (om än ett extremt litet problem dessa sammanhang) är bevisad existerande och kan mätas. Hur är det med tvärimpedansdistorionen, musikmodulationen och hur stora problem är dessa jämfört med skin-effekten, som ju ansågs vara "humbug"...
---
Humbug (av eng. humbug, "infall, bedrägeri"), ett oförskämt bedrägeri, beräknat på att lura den lättrogna mängden, svindleri, charlataneri, skojeri, skälmstycke.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humbug
Ingen har förnekat skineffektens existens.
Det jag skiver handlar om dess betydelse och dess mekanism. Fakta är att induktansen dominerar i en normal högtalarkabel. Fakta är också att det är humbug att skineffekten bekämpas med hjälp av flerkardeliga kablar av normalt slag. Skälet är att kardelerna varken är isolerade från varandra eller byter position med varandra i en sådan. .
Vh, iö
- - - - -
PS. Om du vill lära dig mera om skineffekten så rekommenderar jag att du läser sista stycket i eftertexten till artikeln du själv citerade. Förhoppningsvis skall det räcka för att du skall se att jag inte motsatt mig skineffektens existens. I själva verkar är den en av "motorerna" för uppståendet av tvärimpedansmodulation.
När det gäller dina påståeden så känner jag inte till några studier där man kunna påvisa hörbarhet av skineffekten. Tvärimpedansmodulation har dock påvisats i flera blindtester. Sagt med reservation för att att det är mycket svårt både att karlägga alla tänkbara inblandade mekanismer och dessutom omöjligt att isolera dem ifrån varandra då testobjekten är specifika kablar. Men man kan göra analyser med "beväpnat öra" och på så vis lära känna trärimpedansmodulationens karaktärer, och med hjälp av identifikation (igenkännande av karaktärer) troliggöra att det är just denna som skapat skillnaden i blindtesterna mellan enkardeliga och flerkardeliga kablar.
Men än en gång: Du behöver inte tro på något av detta, du behöver heller inte undersöka saken själv och du får använda vilken kabeltyp du vill! Jag lägger mig inte i detta. Säger inte att du skall byta eller ens att du skulle komma att höra några skillnader. Ogillar bara att bli påhoppad för att jag undersökt saken och berättat vad jag vet och vilka slutsatser jag dragit.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).