AndreasArvidsson skrev:jonasp skrev:Jaha, är det någon som köpt sladden då. Är den fin liksom. Nä, jag orkar inte läsa riktigt hela tråden.
Ja den är mycket vacker. Tom frugan i köket tyckte så!
Bra där!
Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:jonasp skrev:Jaha, är det någon som köpt sladden då. Är den fin liksom. Nä, jag orkar inte läsa riktigt hela tråden.
Ja den är mycket vacker. Tom frugan i köket tyckte så!
FBK skrev:Hade jag haft en tjockare plånbok så hade jag köpt kabeln enbart för att testa och skrivit en recension här, så hade allt som inte kostar över 200kr gratis något att irritera sig ännu mer på. För tänk om kabelstumpen är riktigt bra på riktigt![]()
FBK skrev:Hade jag haft en tjockare plånbok så hade jag köpt kabeln enbart för att testa och skrivit en recension här, så hade allt som inte kostar över 200kr gratis något att irritera sig ännu mer på. För tänk om kabelstumpen är riktigt bra på riktigt![]()
Får hoppas den dyker upp i Hifi&Musik och får massor av beröm.
RogerJoensson skrev:FBK skrev:Hade jag haft en tjockare plånbok så hade jag köpt kabeln enbart för att testa och skrivit en recension här, så hade allt som inte kostar över 200kr gratis något att irritera sig ännu mer på. För tänk om kabelstumpen är riktigt bra på riktigt![]()
Ingen här har väl påstått att de tror att kabeln inte skulle vara riktigt bra på riktigt?
FBK skrev:RogerJoensson skrev:FBK skrev:Hade jag haft en tjockare plånbok så hade jag köpt kabeln enbart för att testa och skrivit en recension här, så hade allt som inte kostar över 200kr gratis något att irritera sig ännu mer på. För tänk om kabelstumpen är riktigt bra på riktigt![]()
Ingen här har väl påstått att de tror att kabeln inte skulle vara riktigt bra på riktigt?
Vad är det då som är så upprörande? Att den kostar 1995kr är det upprörande? Är väl inget konstigt om dem är ihopknåpade i Svedala, det kostar mer än en skål ris här att ha någon som sitter och bygger kabel hela dagarna. Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men av vad jag förstått så är det bra kontakter också på den. Om ni bara visste hur mycket kablar som säljs för både lägre summor och mer som har dåliga kontakter.
jonasp skrev:Är det nån som är så särskilt upprörd eller är detta en storm i ett vattenglas? Egentligen?
FBK skrev:För tänk om kabelstumpen är riktigt bra på riktigt![]()
RogerJoensson skrev:AndreasArvidsson skrev:Absolut är det en feelgood produkt. En produkt som är onödigt bra många fall, men det gör väl inget om något är för bra?
Beskrivningen är ju över ett problematiska fall där denna kabel behövs. Att det sedan inte står "Har du inte dessa problem så behöver du inte vår kabel" är väl uppenbart. Har du sett någon producent som försöker avråda ifrån sina egna produkter?
Att berätta hela sanningen är inte att avråda från sina produkter. Det finns massor av producenter som inte förvränger fakta på det sättet. Detta är jämförbart med att ljuga med statistik, där man med selektiva urval ur datan kan framställa en kraftigt förvrängd bild av verkligheten. Här gör man det med en lång informativ text, som saknar relevant information för vad som gäller i de allra flesta fallen.
Svante skrev:jonasp skrev:Är det nån som är så särskilt upprörd eller är detta en storm i ett vattenglas? Egentligen?
Nej, alltså jag har flera gånger under den här trådens livslängd tyckt att det är lite synd att just HA står som rubrik. Kabeln är visserligen i mina ögon tio gånger så dyr som den borde vara om man bara ser till dess funktion och om man begränsar sig till vanliga sunda utimpedanser (sådana som HA själva har), men jag kan se att det finns andra aspekter som utseende och känsla och kanske viss positiv placebo som ändå motiverar priset.
mrGaskill skrev:Folk verkar ha lite synpunkter som vanligt på någon reklamtext. Men ingen är väl upprörd?
IngOehman skrev:Jämförbart med att ljuga, och förvränga... jasså du...
Om du uppfattar att det saknas relevant information så beror det på att du inte läst det HA skrivit. Allt finns där, inklusive möjlighet för den som vill att beräkna varje specifikt fall.
IngOehman skrev:mrGaskill skrev:Folk verkar ha lite synpunkter som vanligt på någon reklamtext. Men ingen är väl upprörd?
Tre personer som skrivit i tråden är uppenbart upprörda. Och de skriver saker som är skapligt grova beskyllningar riktade mot HA.
DET gör mig skapligt upprörd!![]()
FBK skrev:RogerJoensson skrev:FBK skrev:Hade jag haft en tjockare plånbok så hade jag köpt kabeln enbart för att testa och skrivit en recension här, så hade allt som inte kostar över 200kr gratis något att irritera sig ännu mer på. För tänk om kabelstumpen är riktigt bra på riktigt![]()
Vad är det då som är så upprörande? Att den kostar 1995kr är det upprörande? Är väl inget konstigt om dem är ihopknåpade i Svedala, det kostar mer än en skål ris här att ha någon som sitter och bygger kabel hela dagarna. Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men av vad jag förstått så är det bra kontakter också på den. Om ni bara visste hur mycket kablar som säljs för både lägre summor och mer som har dåliga kontakter.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jämförbart med att ljuga, och förvränga... jasså du...
Om du uppfattar att det saknas relevant information så beror det på att du inte läst det HA skrivit. Allt finns där, inklusive möjlighet för den som vill att beräkna varje specifikt fall.
Jo jag har läst och jag har svarat upprepat på vad jag tycker saknas och varför. Du vet naturligtvis det, men låtsas något annat. Jag skiter i att försöka förklara igen och försvara mig denna gången för det leder ingenstans.
Kanske du kunde ägna en stund på att svara på det du valt att inte svara på (istället för att komma dragandes med redan besvarade uppepningar och försöka framställa att något sagts som inte har sagts)?
T ex varför det är humbug att argumentera om skin-effekt, men inte tvärimpedansdistortion?
IngOehman skrev:Varför tro saker?
Jag blir uppröd när folk beter sig som i tråden, och när folk är elaka mot djur. Det finns ingenting konstigt med det. Det konstiga är hur folk beter sig mot oförtjänta/oskyldiga mottagare av skiten.FBK skrev:RogerJoensson skrev:Ingen här har väl påstått att de tror att kabeln inte skulle vara riktigt bra på riktigt?
Håller med dig, fullständigt!
Vill dock lägga till att angrepp på och beskyllningar (om t ex oärlighet) riktade mot en person som agerat 100% ärligt, oundvikligen blir ett angrepp även på personens produkter.
- - -
Sen handlar det ju om mera än handbyggdhet om man talar kostnad. Detta är inte bara en kabel som byggs ihop för hand i Sverige, det är också en produkt där utvecklingskostnaderna fördelade på antal kablar som troligen kommer att säljas är MYCKET stor. Man kan inte utveckla en kabel från noll och få en tillverkare att göra 100 meter kabel för en struntsumma. Så utöver startkostnader så lär också finnas även en investering i lager som får ekonomer att rysa...
Så i min värld är kabeln inte rimligt prissatt utan rent av billig.
Jag gör själv en kabel (som jag rekommenderar alla utan specifika kabelbehov att avstå ifrån att köpa) som även den förvisso kräver handbyggnation men utgår ifrån en köpbar kabel, alltså en som tillverkas i stora serier (för annat än audio) så den blir överkomlig. Ändå hamnar rena materialkostnaden på över 600:- (kabel, ferriter, kontakter, transporter), och kostnaden för montering är några hundra. Jag säljer den för 1000:- och det är ju ingen bra affär, så att rekommendera folk att inte köpa den är lätt*.![]()
Men HAs kabel är inte bara tjusigare och har väsentligt lägre kapacitans, det är dessutom en helt specialgjord kabel! Är förvånad över att den är så billig.
Vh, iö
- - - - -
*Skall väl även nämna att det finns sällsynta fall då jag rekommenderar min kabel också, nämligen de fall som är skälet till att jag gör det - framförallt fall där radioinstrålning är ett faktiskt problem. Använder den även som högtalarkabel i elöverkänslighetssammanhang. Den läcker ju extremt lite även utåt.
RogerJoensson skrev:Du lyckades alltså upprepa dig med en lång utläggning igen, utan att svara på frågan...
Då gör jag ett nytt försök:
-Varför kopplar du det ena till humbug, men inte det andra? Eller är kanske båda alternativen (skin-effekt resp tvärimpedansdistortion). att betrakta som humbug?
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:Du lyckades alltså upprepa dig med en lång utläggning igen, utan att svara på frågan...
Då gör jag ett nytt försök:
-Varför kopplar du det ena till humbug, men inte det andra? Eller är kanske båda alternativen (skin-effekt resp tvärimpedansdistortion). att betrakta som humbug?
DÄRFÖR ATT DE SOM TALAR OM SKINEFFEKT HAR GJORT DET SOM ARGUMENT FÖR FLERKARDELIGHET, DE KOMMER MED FALSKA PÅSTÅENDEN - OM ATT FLERKARDELIGHET SKULLE ELIMINERA SKINEFFEKTEN!!!
DET ÄR LÖGN!
Hur kan det vara svårt att förstå?![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag gillar verkligen Roger, inte minst som person, och jag respekterar honom även mycket som både konstrutör och som allmänt tekniskt kunnig och förnuftig person.
Jag tror det måste vara något som blir superfel när diskussionen sker här på faktiskt. Jag säger alltid min ärliga mening - Alla de diskussioner vi haft är inget undantag, jag kan helt enkelt inte annat, saknar PK-förmåga. Men jag har aldrig när vi talat med varandra på riktigt, sett att det lett till reaktioner liknande de jag sett i tråden.
Så jag tror jag ringer honom istället. Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker alltid att det är trevligt att ha med Roger att göra live. Han gör världen bättre, och är även en person som verkligen har åsikter om saker när de är fel, och sådant värderar jag högt!
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Jonasp. Om någon inte vill svara så är det en poäng att berätta det, Min egen syn på saken har jag redan redovisat.
Jag accepterar dock uppmaningen och ska inte dra det längre, förutsatt att jag slipper vidare angrepp.
IngOehman skrev:Nej, inte precis lika.
Den skiljer sig, mig veterligt från alla andrakablar. Det är ju enligt HA just för att möjligheten fanns att göra något som inte är som allt annat, som han fattade beslutet att göra den.
Jag känner inte till någon annan kabel som är precis likadan.
Svante skrev:Ja det är den säkert. Precis lika bra som alla andra kablar som är bra på riktigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster