HolographicAudio™ skrev:Svante skrev:Ok, låt mig då fråga, hur låg behöver kapacitansen vara om man har 10 m kabel mellan förförstärkare och effektförstärkare? Hur låg behöver kapacitansen vara om man har 0,6 m kabel?
Rimligen är det samma krav i båda fallen. Om man antar en lågkapacitiv kabel i 10 m-fallet så landar man på kanske 300 pF. Det gör att 0,6 m-kabeln kan använda en kabel med 300/0,6 =500 pF/m utan problem.
Alternativt så menar du att man har problem med 10 m-kabeln.
Eller?
Jag lovar att svara på din fråga, men om vi skall komma nån vart med denna diskussion så vill jag att du kommenterar/svarar på mitt föregående inlägg.
För att vara extra tydlig så är det följande jag vill ha du kommentar/svar på:
1. Är vi överens om att frekvensgång inom +-0,1dB (inom 20-20kHz) är gränsen för hörbarhet och därmed att +-0,05dB är ett rimligt krav att ställa på hela kedjans återgivning?
Ja, det minsta jag har hört talas om som har detekteras på ett trovärdigt sätt är en avvikelse på 0,08 dB. Jag kan leva med betydligt större avvikelser, men visst, som designprincip.
HolographicAudio™ skrev:2. Varför anser du att signalkabeln (i kombination med utgångsimpedansen) skall få uppta hela detta toleransområde (0,05dB)?
Nu räknade jag ju faktiskt på 0,01 dB för att man skulle kunna ha fem länkar som ger 0,01 dB påverkan.
HolographicAudio™ skrev:
3. Varför anser du att det finns "problem med för kraftig HF-avrullning i ingångsfilter" (menar du att man inte skall ha ingångsfilter över huvud taget, eller förordar du en annan dimensionering, eller...)?
Alltså, såvitt jag förstår är det du som anser att HF-avrullningen var för kraftig. Så kraftig att kabeln inte får ge -0,05 dB. Ingångsfilter är bra. Min första hembyggda förstärkare hade iofs inga ingångsfilter, den var jättebra, jag hörde mellanvåg från Moskva i den

.
HolographicAudio™ skrev:
4. Vad är det lite mer konkret du anser som skall "åtgärdas i HF-filtren" (Menar du att konstruktörerna bakom de produkterna i mitt exempel; Ingvar Öhman, Andres Eriksson och Gustaf Morello har gjort nåt fel i dimensioneringen av HF-filtren?)?
Nej, de är säkert ok. Fast det låter ju lite som att de är på gränsen om inte kabeln får ge 0,01 dB fall?
HolographicAudio™ skrev:
5. Vad menar du med att "välja en annan apparat"? Menar du att man skall välja apparater utan HF-filter, eller vad menar du egentligen?
Se ovan.
HolographicAudio™ skrev:
6. Om nu merparten av världens producenter anser det vara nödvändigt med ett ingångsfilter (då de flesta seriösa produkter har ett sådant), varför tycker du inte man skall ta med detta i beräkningen om krav på kabel/kapacitans?
Nja. Det är ju en fråga om att man behöver ha marginal när man dimensionerar ingångsfiltren. Vid 300 kHz brytfrekvens tappar man 0,02 dB vid 20 kHz. En sak man kan göra är att hålla nere antalet ingångsfilter. Alltså hålla nere antalet lådor. Hembioreceiver är rätt juste

.
Men ok, om vi säger att dämpningen inte får vara mer än 0,001 dB vid 20 kHz då måste brytfrekvensen (-3 dB) vara minst 1,3 MHz.
Om utresistansen från drivningen är 100 ohm måste kabelns kapacitans vara mindre än 1,208 nF
Om kabelns längd är 10 m måste kapacitansen per längd vara mindre än 121 pF/m
Om kabelns längd är 1 m måste kapacitansen per längd vara mindre än 1208 pF/m
Om kabelns längd är 0,6 m måste kapacitansen per längd vara mindre än 2013 pF/m
Det är fortfarande rätt långt till att en 0,6 m lång kabel ska
behöva ha en kapacitans på under 50 pF/m.
HolographicAudio™ skrev:
6. Vad menar du med "Kabel med diskanthöjning", menar du seriöst att detta är en väg fram till god återgivning? Om svaret är ja, hur menar du i så fall att detta skulle kunna realiseras och varför förordar du denna lösning?
Det var förstås på skoj. Det som var menat att vara skojigt var att det är typiskt en dålig idé att "komponera" en anläggning för att de ska kompensera varandras fel. Rimligen ska varje länk ha så liten påverkan att de tillsammans inte hörs. Om man flyttar ner brytfrekvensen för HF-filtren för lågt stiger kraven fort på de andra länkarna och över en viss gräns måste de börja
höja diskanten om slutresultatet ska bli ohörbart. Och de behöver inte bara vara kablar/utimpedanser, utan även andra länkar.
Vad jag menar är att man om man ligger så nära gränsen till hörbarhet att man måste ha kablar med 21 pF kapacitans då är nog brytfrekvensen i filtren för låg. Nu tror jag snarast att det är kravet på 21 pF kapacitans som är uppåt väggarna för starkt. Som du ser ovan är 121 pF/m ok även med en 10 m kabel om kabeln tillsammans med 100 ohm utimpedans (som väl ni har?) ska få dämpa 0,001 dB vid 20 kHz.
HolographicAudio™ skrev:
Mitt inlägg är inte avsett att på nåt sätt vara otrevlig mot dig (om så allt är fallet så ber jag redan nu om ursäkt). Jag vill bara förstå vad du menar så att jag kan svara dig på ett korrekt sätt och på så sätt leda denna diskussion framåt. I bästa fall kan vi kanske komma överens så småning om, men just nu ser det ut som om vi ungefär har en faktor 100 emellan våra ståndpunkter.
Nejdå, det är lugnt, jag uppskattar som sagt att du är här och tar debatten, det är inte många som gör det (tar debatten). Men jag måste ändå fråga vad du menar med faktorn 100, för det finns kvadrater med som gör det svårt att förstå. Menar du en faktor 100 på nivån (alltså 0,01 mot 0,0001 dB då?) Eller menar du på brytfrekvensen 400 kHz mot 40 MHz?
I mina räkneexempel valde jag 0,01 dB, men man kan förstås välja något annat. Vad jag vill visa är att nästan vad man än väljer som är rimligt, så finns det inga starka skäl att minimera kapacitansen så lågt som 21 pF. Det är först om man har en lång kabel och väljer dåliga förstärkare (sådana som ni inte gör) som det finns skäl att sänka kapacitansen så lågt. Och det blir inte ens en nödlösning, för har man 25 kOhm utimpedans så kommer den typiskt att interagera med HF-filtret på ingången som ger ett långt större fel än vad kabelkapacitansen ger. Man ska helt enkelt inte ha så hög utimpedans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.